Je Sound Dikker Vetter Aggresiever maken ?

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Compressors killen alleen je dynamiek maar. Ach, t'is alleen maar mijn opvatting.. ;)

Sterker nog, dat is de definitie van een compressor.

Met sidechain compressie heb je het effect dat bv een basklank de rest van het nummer "opeet", correct? (zoals een slechte versterker of speakers in beperkte mate ook doen, maar dat terzijde :)).

Kan iemand me uitleggen hoe je dat doet want ik hoor het vaak vernoemd maar het is me nog niet gelukt :).

Nu vind ik dat het tegenwoordig veel te vaak overheersend gebruikt wordt (heel het nummer door een bas die de rest wegdrukt alsof je een slechte stereo hebt...) maar het lijkt me af en toe wel eens leuk om bv bij een enorme temple block knal even heel het nummer weg te eten. :D Hoewel sommigen dan toch weer meteen gaan checken of het zo in de opname zit, of het hun stereo is die het niet aankan :).

Maar goed dus, hoe en wat doe je dat, zo'n sidechain compressie? Ik veronderstel dat je het standaard met de meeste grote sequenceprogramma's kan?

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Met sidechain compressie heb je het effect dat bv een basklank de rest van het nummer "opeet", correct? (zoals een slechte versterker of speakers in beperkte mate ook doen, maar dat terzijde :)).

Kan iemand me uitleggen hoe je dat doet want ik hoor het vaak vernoemd maar het is me nog niet gelukt :).

Nu vind ik dat het tegenwoordig veel te vaak overheersend gebruikt wordt (heel het nummer door een bas die de rest wegdrukt alsof je een slechte stereo hebt...) maar het lijkt me af en toe wel eens leuk om bv bij een enorme temple block knal even heel het nummer weg te eten. :D Hoewel sommigen dan toch weer meteen gaan checken of het zo in de opname zit, of het hun stereo is die het niet aankan :).

Maar goed dus, hoe en wat doe je dat, zo'n sidechain compressie? Ik veronderstel dat je het standaard met de meeste grote sequenceprogramma's kan?

Daar bestaan pas 3.000.000 threads over.... ;) klik

Niet waar, nauwelijks 100...;)

Dank je, ik zal daar eerst eens kijken en als ik het dan echt nog niet gevonden zou hebben (in dat geval, goed bezig forum... 8o) :D) dan vraag ik het hier nog eens.

Ik ga lezen! :)

Mijn vraag is beantwoord, ik heb het nog niet zelf getest maar wel een mooie uitleg over hoe het te doen in logic gevonden. Dank je voor het linkje!

Origineel geplaatst door fuse
Sterker nog, dat is de definitie van een compressor.
"mijn opvatting" sloeg ook op de tips daarvóór.. Ik weet wat een compressor doet...;)

Dat leek me ook niet meer dan logisch.

Punt is wel dat hier naar de 'bekende' weg wordt gevraagd. En met leren is op zich helemaal niets mee dus hierover keuvelen is natuurlijk mooi meegenomen. Toch denk ik dat je met het zelf proberen (desnoods met een boek erbij) je verdraaid veel kan leren.

Back