Je Sound Dikker Vetter Aggresiever maken ?

Mike Rockmore

Ouwe rot
Wat te doen, als je 1 synth hebt die je erg wil laten over heersen, die je heel dik in de mix wil hebben, maar waar nog niet echt punch in zit, en dan bedoel ik niet overheersen van he gooi die gain of volume knop maar open op je synth, maar dat ie heel dik en vet in de mix komt te liggen.

Beter kan ik het niet verwoorden helaas :), gem heeft me al een aantal dingen uitgelegd, maar ik doel toch ook op dit. Het kan natuurlijk ook aan je sound liggen die je uit de softsynth perst, maar hoe kan je die sound aandikken dan? Met compressors? Zoja welke zijn geschikt voor dit staaltje werk?

Keb zoals altijd hoop op nuttige info

Grtz Mike!

Meer oefenen.

Pak bestaande muziek en probeer bijv de baslijn na te maken.
Wees niet bang om je CPU helemaal dicht te laten trekken omdatie van alles en nog wat moet doen.

En als je dan een dikke vette baslijn hebt probeer er iets omheen te bouwen. Dan ga je vanzelf meemaken wat er allemaal gebeurt.

Re: Je Sound Dikker Vetter Aggresiever maken ?

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Wat te doen, als je 1 synth hebt die je erg wil laten over heersen, die je heel dik in de mix wil hebben, maar waar nog niet echt punch in zit, en dan bedoel ik niet overheersen van he gooi die gain of volume knop maar open op je synth, maar dat ie heel dik en vet in de mix komt te liggen.

Beter kan ik het niet verwoorden helaas :), gem heeft me al een aantal dingen uitgelegd, maar ik doel toch ook op dit. Het kan natuurlijk ook aan je sound liggen die je uit de softsynth perst, maar hoe kan je die sound aandikken dan? Met compressors? Zoja welke zijn geschikt voor dit staaltje werk?

Grtz Mike!

compressen en oversturen, ik gebruik zelf een dbx 166 voor deze klus, belangrijk blijft natuurlijk dat je er ook vet bronmateriaal instopt, want een compressor kan iets vets vetter maken maar tis geen wonderdoos natuurlijk

Grtz Mike!

Je kan met softcompressors best wel je synth laten overheersen in de mix,, doe je attack laag en je release in het midden.

Voor de rest heb je programming skills nodig. Dat is deels talent en deels iets wat je kan leren

wat ik persoonlijk goed vind werken is deze synth (al dan niet met een iéts andere sound) 2x over elkaar gebruiken.. zorgt altijd wel voor een dikke sound

De mid op je mengtafel kanaal opengooien en de midsweep naar achter. Dan komt het geluid lekker op de voorgrond en basgeluiden krijgen meer punch.

exciters kunnen de sound net ff lekkerder opfrissen...

sidechain compressie geeft vaak meer power...

Origineel geplaatst door smackos
De mid op je mengtafel kanaal opengooien en de midsweep naar achter. Dan komt het geluid lekker op de voorgrond en basgeluiden krijgen meer punch.

Keb geen mengtafel :o:, wel een sexy blik kijk maar:

Attachments

• sylvie_meis003.jpg
    sylvie_meis003.jpg
    30 KB · Bekeken: 129
Origineel geplaatst door Gerard J
wat ik persoonlijk goed vind werken is deze synth (al dan niet met een iéts andere sound) 2x over elkaar gebruiken.. zorgt altijd wel voor een dikke sound

Keb het net geprobeerd en klinkt wel lekker aan idd, keb op 1 spoor een filter gedaan en de volume een stuk zachter gezet, en het andere kanaal gewoon lekker rauw gelaten, geeft bijna ongeveer helemaal een beetje het effect dat ik wil bereiken :D

Grtz Mike

Origineel geplaatst door hansbakker
exciters kunnen de sound net ff lekkerder opfrissen...

sidechain compressie geeft vaak meer power...

kan je jezelf wat naderderder verklaren plz? 8) sidechain compressie is dit alleen te doen met dure hardware plugs of? Ik hoorde net trouwens dat ik de sound die ik wil alleen met peperdure, hardware geluidseffecten kan behalen...

Re: Re: Re: Je Sound Dikker Vetter Aggresiever maken ?

Re: Re: Re: Je Sound Dikker Vetter Aggresiever maken ?

Origineel geplaatst door 6 trak
zijn dat niet pcies 2 tegenover gestelden?

ik roep maar wat (zinnigs)...

Niet noodzakelijk toch ? Als je iets met compressie overstuurt (na de compressie dus) dan krijg je een constanter 'randje'vervorming aan je sound dan wanneer jet het zaakje ongecomprimeerd overstuurt....dan worden de pieken het meest overstuurt zeg maar...bijv. de attack van een puntige bas o.i.d.

(ik roep ook maar wat (hopelijk zinnigs)...

Je kan:
- compressen
- exciter erover heen halen
- unison aanzetten
- choris erover heen zetten
- galmpje en delay doet ook wonderen.
- met eq wat opfrissen (zodat het niet zo'n massa wordt)
- distortion (verandert je synth geluid wel wat)

- Even kijken wat het effect is als je aan alle knopjes op je synth draait.
Dit klinkt misschien heel stom. Maar ik heb het ook wel eens dat je je lead-sound niet goed naar voren komt. Vaak gewoon een kwestie van je geluid bijsturen.

Een bepaalde sound laten domineren is vaak eerder een kwestie van het ondergeschikt maken van de overige sounds. Voor het behoud van een evenwichtige mix bereik je o.h.a. het beste resultaat als je 'de rest' zachter zet / dunner maakt dan in dit geval je lead onnodig aan te tasten met stapels effecten. Gebruik voor je lead ook bij voorkeur een zaagtand als basis. Deze bevat veel meer harmonischen dan bijvoorbeeld een sinus en zal daardoor ook het best reageren op filters / toonregeling etc. Zoek vooral ook goed naar geluiden die de lead in de weg zitten en druk deze eventueel subtiel weg d.m.v. multiband compressie en zoals al eerder aangegeven kun je de lead ook als side-chain gebruiken bij de compressie van de andere sounds (behalve bassdrum en bas; die zou ik gescheiden compressen).
Het interessante m.b.t. 'een vette sound' is de relativiteit. De vetheid van één specifiek geluid is gigantisch afhankelijk van de omringende sounds. Een bekend voorbeeld is een bas of lead van een minimoog. Die heeft de potentie om vet te klinken maar doen dat niet zonder meer in een mix. Afstemming op de 'omringende sound' is noodzaak.
Een wolkenkrabber valt pas op als de gebouwen in de buurt lager zijn. Misschien moet je die vergelijking maar maken.

Origineel geplaatst door Lacrosse
Een bepaalde sound laten domineren is vaak eerder een kwestie van het ondergeschikt maken van de overige sounds. Voor het behoud van een evenwichtige mix bereik je o.h.a. het beste resultaat als je 'de rest' zachter zet / dunner maakt dan in dit geval je lead onnodig aan te tasten met stapels effecten. ...
De vetheid van één specifiek geluid is gigantisch afhankelijk van de omringende sounds. Een bekend voorbeeld is een bas of lead van een minimoog. Die heeft de potentie om vet te klinken maar doen dat niet zonder meer in een mix. Afstemming op de 'omringende sound' is noodzaak.
Een wolkenkrabber valt pas op als de gebouwen in de buurt lager zijn. Misschien moet je die vergelijking maar maken.

De enige echte goede tip in deze thread... Meestal is het niet dat dat ene
geluid niet goed is, maar dat de mix niet goed is.

Een goede mix betekent dat er ruimte is voor elk geluid, in andere woorden:
elk geluid heeft z'ne eigen ruimte.
Natuurlijk klinkt iets beter in solo als je het lage mid lekker open trekt, maar
dat creeert op de lange termijn alleen maar problemen voor je mix. De meeste
geluiden hebben namelijk veel mid... en zullen dan nog meer met elkaar vechten.

Hoe maak je ruimte voor je geluid?

Eerst het begrip sound-staging, dit betekent waar in het klankbeeld een geluid
zal worden waargenomen. Beslis voordat je begint te mixen waar je je geluiden
zou willen plaatsen.:
1) Gain... dit spreekt voor zichzelf: Hoe luider iets is, hoe dichterbij het oor denkt
dat het is. Soms zijn de verschillen tussen luid en zacht te groot, dit kan je oplossen
met een compressor.
2) Panning... spreekt ook voor zichzelf: links / mid / rechts. Veel mensen vergeten hoe
veel winst je in je mix kan maken met (voorzichtige) panning.
3) Reverb: Hoe minder reverb, hoe dichterbij iets zal klinken. Wat hier telt is de
verhouding tussen brongeluid en reverb.
4) EQ: Minder hoge frequenties in combinatie met gain en reverb kunnen het oor nog
wel eens truuken in denken dat het geluid verder weg is. Perfect voorbeeld hiervan
is een delay waarbij de delay-taps gefilterd worden met een lowpass... omdat die
taps dus minder hoge frequenties bevatten, lijkt het alsof het geluid in de verte
wegsterft...

Dan nu het de ruimte in het frequentie-gebied, oftewel de 'ruimte' in je mix:
1) Gain: Als twee geluiden met elkaar vechten, dan kan je een geluid meer prominent
laten zijn dan een ander door het luider te maken dan dat andere geluid. Spreekt voor
zichzelf.
2) EQ: Heel simpel, analyseer je geluid track per track, en bepaal welke elementen van
het geluid je echt nodig hebt, cut de rest... Voor ruimte in je mix, gebruik highpass!
Vaak kan je heel veel ruimte in je mix maken door gewoon die onnodige bass-frequenties
weg te halen. Truuk hier: Zet je speakers laag, boost 1 frequentie band 10-15 dB met een
smalle bandbreedte, en sweep van door het frequentiegebied. Op een 1 frequentie zal de
track opeens beginnen schreeuwen (vandaar dat je je speakers lager moest zetten). Dit is
de 'sweetspot' van het geluid. Alles hieromheen kan zachter. (Het kan trouwens zijn dat deze
frequentie een lastige resonerende frequentie is die niet goed is voor het geluid. Een cut hier
is dan op z'n plaats.) Als je track vecht met een andere track voor plaats, doe dezelfde oefening.
Op een bepaalde plaats zal je horen dat je track plots de andere overheerst in dat gebied.
Hier kan je een goede cut plaatsen, en je andere track zal plots veel verder naar voren komen!
3) Compressie: Soms zijn de verschillen tussen luid en zacht te groot, en als reactie
boost je het volume van de hele track. Nu zullen de luidste passages te veel overheersen...
Met compressie kan je dit gelijk trekken, en gemakkelijker het juiste volume van je track
kiezen. Met side-chain compressie kan je ook een geluid laten 'ducken' door een ander geluid,
wanneer dat ander geluid belangrijker is. Opgepast hiermee, het kan heel snel onnatuurlijk klinken...

Nog een paar algemene tips:
1) De meesten van ons nemen digitaal op. Probeer altijd je geluid zo 'hot' mogelijk op te nemen.
Je zal verbaasd staan hoeveel meer gedefinieerd je geluiden klinken als je goed gebruik maakt
van alle beschikbare bits. Hoe lager je opname resolutie is hoe belangrijker dit wordt.
2) The big suck @ 800 Hz. Dit gebied is het gebied waar de meeste 'natuurlijke' instrumenten
hun definitie hebben... ook dat ene instrument, de stem. Om de stem gemakkelijker te laten zitten
in de mix, cut de rest van je tracks @ 800 Hz, je zal verbaasd staan hoeveel plaats je plotseling
hebt voor je stem!
3) Distortion/overdrive: Als je een goede (en dan bedoel ik klasse!) preamp tot je beschikking hebt,
push deze bij opname tot de limiet van z'n headroom. Door de distortion clip je dan alle pieken een
beetje, en dit werkt uiteindelijk hetzelfde effect dan compressie: Het verschil tussen luid en zacht
wordt minder. Soms is dit te prefereren boven 'envelope-based' compressie.
4) Voordat je begint met EQ, zorg dat je met gain, pan en compressie een goed klinkende mix hebt.
Dit zal je ook leren om je bronnen beter op te nemen, iets wat tegenwoordig met de enorme lading
plugins die men kan gebruiken vaak wordt vergeten, maar wat toch nog steeds aan de basis van
een goede mix staat.
5) Reverb: Luister goed, zet je send level tot waar jij het goed vind klinken, en zet het dan terug
met 4-6 dB. Teveel reverb betekent een te volle mix. EQ je reverb... een low-pass rond 6 Khz
kan een hoop helpen.
6) Arrangement: Arrangeer je song op een dusdanige manier dat je minder problemen hebt met
instrumenten die elkaar overlappen in het frequentie spectrum.
7) EQ - waar mogelijk cut ipv. boost: Een klassieker, maar geldt nog steeds... Onze oren zijn trouwens
minder gevoelig voor cuts dan voor boosts!
8) Als het mogelijk is, wacht met mixen tot de volgende ochtend, en begin niet te laat op de dag. Frisse
oren zijn een absolute must voor een goede mix.

En nu... mixen!

Mvg.

CoolRunning

Poeh wat een lap tekst :D, kzat wel ff te zweten hoor ! maar dit lijstje houdt ik er zeker bij, mijn dank voor je uitgebreidde uitleg! Toch hoor ik tegenstrijdige antwoorden in mijn thread, de 1 zegt dat het dmv compressors op de lead moet, en iemand anders zegt weer dat het all in the mix is. Blijft subjectief natuurlijk een antwoord. Maar ik ga het allemaal langs, we zullen zien hoe het afloopt!

Grtz Mike

DAnk allen voor de info !

Toch hoor ik tegenstrijdige antwoorden in mijn thread

Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Het blijft toch gewoon een kwestie van smaak van wat je het best vind klinken en wat je het makkelijkst vindt werken.
Het gaat er iig om dat er hier in deze thread genoeg ideeen staan om je op weg te helpen. Het heeft mij in ieder geval wel wat ideeen gegeven.

Compressors zIjn inderdaad belangrijk, maar lang niet altijd even makkelijk in het gebruik. Het is een kwestie van tweaken, mixen, tweaken, mixen, tweaken... en dan als je denkt dat je klaar bent, nog eens tweaken, mixen en tweaken. En om het af te ronden nog eens lekker tweaken en mixen.

Tja, kunst is 1% inspiratie en 99% transpiratie.

Back