Chiptunes - sid sound

omc

boem
Toen ik een jaar of 13 was heb ik een zomer lang enorm hard gewerkt om een Amiga 500 te kunnen kopen. Ik wilde dat ding hebben omdat de games voor die tijd echt super waren. In 1994 kwam ik erachter dat je ook muziek kon maken met een Amiga (protracker) en ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van chiptunes. Zo klein en toch zo leuk gedaan.

Meer mensen hier die zich weleens bezig hebben gehouden met chiptunes maken? Leuk ook dat je dat Sid geluid nu ook weer terug hoort in muziek. Mauro Picotto heeft pas nog een plaat gemaakt met die sound erin en ik hoor in de top 40 (kelis?) ook een nummer voorbij komen waarbij je duidelijk een Sid sound hoort. Ik geloof dat je tegenwoordig een Sidstation hebt ofzo, maar daar heb ik geen geld voor. Daarom ga ik binnenkort mijn amiga maar weer eens aansluiten en kijken of ik met protracker sid sounds kan maken die ik vervolgens weer sample.

Ik kwam net deze kleine demo/chiptune compilatie tegen. Exe bestandje voor de pc. Ik voel me echt weer even 10 jaar terug in de tijd. :)

pdx_herc.jpg

Download hier

In "milkshake" werdt toch gewoon een vette analoge synth gebruikt?(korg ms?) want als je zulke bassen met een SID kan maken,sloop ik nu nog mn c64's. :L

De Amiga is niet de SID chiptunes bak, dat is de Commodore 64 natuurlijk :D

De amiga had een echte 8 bits sample chip aan boord, dezelfde als in de Ensoniq Mirage...en een super geluid waar een EMU SP12 U tegen zegt. De amiga is nog steeds een perfecte goedkope optie voor een goede drummachine-sampler sequencer.

Een paar jaar geleden was er een echte SID hype in muziekland, die SID tune platen waren niet om aan te slepen...de leukste waren wel op het Finse Rikos Records.

Aaarg altijd die mensen die een Amiga en c64 door elkaar halen dat zijn twee totaal verschillende dingen :D

Origineel geplaatst door smackos
Aaarg altijd die mensen die een Amiga en c64 door elkaar halen dat zijn twee totaal verschillende dingen :D [/B]
Hehe ja ja ok, maar ik bedoel dat je met protracker de sid sound na kan maken. Je nam dan een heel korte sinus die werd gelooped en dan kon je door middel van codes in de track hem als een c64 laten klinken.

Ik had trouwens het idee dat die sound nu pas populair werd, maar dat geld misschien meer voor commerciele platen.

Een stukje van de track van Mauro Picotto, dit ga ik dus proberen weer uit mijn amiga te persen. :)

Octamed had een ingebouwde synth die ook een beetje SID-achtig klonk. En er was ook een echte SID-emulator tracker programma die ook het filter kon emuleren op de Amiga.

Maar de echte SID-sound kon je niet namaken op een Amiga daar heb je toch echt een SID chip voor nodig (of een pentium 4 met een goed software synthese model:) )

Ok, dat zal ook wel, maar ik denk wel dat ik aardig in de buurt kan komen toch? Als je al die mod files uit die tijd hoort dan kan ik de sound die je in die Mauro Picotto track hoort toch wel halen volgens mij.

Ze moeten zich schamen... 1,3 MB uitgepakt! Ik had eigenlijk met de demobouwers van tegenwoordig wel iets verwacht dat in de 64k of zo liep, inclusief zelfgebouwde SID-synth, alles in DirectX 9.

Hubbard Track III had stukken meer liedjes en was veel kleiner. Een SID-synth is met DX9 ook heel erg klein te krijgen.

Ok, dat zal ook wel, maar ik denk wel dat ik aardig in de buurt kan komen toch? Als je al die mod files uit die tijd hoort dan kan ik de sound die je in die Mauro Picotto track hoort toch wel halen volgens mij.

De essentie van het SID chip geluid is de 'broken chord' sound, een akkoord dat wordt 'gessugereerd' door heel snel 3 notjes achterelkaar te spelen....BLLLLLRRRRRRIIII....:)...dat geluid dus ja. Dit omdat de C64 maar 3 noten tegelijkertijd kon voortbrengen en zo kon je een drumtrack, een baslijn en een melodie uit de SID persen.

Ik weet dat je dit broken chord effect in ieder geval in Octamed kon creeeren, dan was het iets van C3---XXXXXXA, waarin A dan de mate van broken chord bepaalde...er je moet er maar even mee experimenteren, in Protracker zal het ook wel zoiets zijn.

het is ooit al eens ter sprake gekomen in een andere thread: CHIPTUNES zijn tunes die uit een synthesizer chip komen, muziek gemaakt met een SID of YM-2149 vallen daar dus onder... een Amiga modfile va; daar niet onder omdat deze gebruikt maakt van statisch geluid (samples dus)...

Origineel geplaatst door smackos
Ik weet dat je dit broken chord effect in ieder geval in Octamed kon creeeren, dan was het iets van C3---XXXXXXA, waarin A dan de mate van broken chord bepaalde...er je moet er maar even mee experimenteren, in Protracker zal het ook wel zoiets zijn.
protracker: 0XY... 0 stond voor arpeggio, X voor 1ste note en Y voor 2e...
majeur was dan bijv. 047 en mineur 037...

ach zo bijzonder is dat fenomeen eigenlijk totaal niet... er is nix vintage aan... met elke boeren synth kun je het namaken...

6 is zelf ook boer... dus er word hier verder niet gediscrimineerd als wij spreken van "boeren synth"...

Origineel geplaatst door senso
En dan hier een vraag die de doorgewinterde C-64 gebruiker waarschijnlijk nogal dom zal vinden:

Kun je de SID chip eigenlijk via MIDI aansturen?
alles is mogelijk nutuulk... wel ff een midi cartridge scoren en nutuulk de juiste software die de interface linked met de sid...

voor de liefhebbers heeft 6 speciaal een reaktor creatie weten te fabrieken...
deze is HIER te vinden en te beluisteren...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
alles is mogelijk nutuulk... wel ff een midi cartridge scoren en nutuulk de juiste software die de interface linked met de sid...

Da's fijn! Heel erg bedankt Six!
MIDI cartridge leek me al noodzakelijk. Al was het alleen maar om MIDI-date te kunnen ontvangen op de C-64. :D
Dat er software nodig is, verrast me ook niet echt. :dubbel:

Nou nog een forumlid vinden die weet wat "de juiste software" is. :geslaagd:

Back