JV1080 vs JD990 ?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik heb dus nu een JV1080 en ik heb ook ooit een JD990 gehad...
De JD990 heb ik weer weggedaan omdat hij multi-timbraal toch tekort schoot...(wel leuk die grafische display trouwens)

Nu hoor ik van veel mensen dat de JD990 beter zou klinken, anderen zeggen weer dat de synth-engine in principe hetzelfde is..

Is er iemand die concreet kan vertellen OF er verschillen zijn en zo ja, waar ligt dat dan aan?
Niet dat ik mn JV weg zou doen, maar ik ben gewoon algemeen benieuwd of de geluidskwaliteit inderdaad zou verschillen...

:biertje: :peukie:

Voor zover ik weet zijn de samples in de JD op 44.1 kHz en ongecompressed.
In de JV is de romdata wel gecompressed en ligt de samplefrequentie ook lager,
ik weet alleen niet precies hoeveel.
Tussen een JD en een JV is duidelijk verschil te horen, met name in het hoog
en ook in de diepte (dynamiek). Een JD klinkt wat meer open.
Of je dit in een mix nog echt goed hoort...ik weet het niet, ligt aan de klank
en de plaats in het arrangement.

Het komt een beetje vreemd op me over dat je vraagt wat het verschil is in klank tussen twee synths die je zelf hebt gehad. Als je het verschil zelf niet hoort.......dan kan het toch nooit zo groot zijn?

Origineel geplaatst door bikkel
Het komt een beetje vreemd op me over dat je vraagt wat het verschil is in klank tussen twee synths die je zelf hebt gehad. Als je het verschil zelf niet hoort.......dan kan het toch nooit zo groot zijn?

ik heb ze niet TEGELIJK gehad...er zaten maanden tussen...

die JD900 kon toch ook die zelfde expansion boards aan als de JV1080, 2080 etc. Neem aan dat er dan niet zoveel verschil in geluid zal zijn. Al is de JD900 wat ouder dus zal die iets minder goed als de 1080 klinken (lijkt mij dan...)

Ik kan ook alleen maar herhalen van wat ik zelf weer van anderen gehoord heb. De JD schijnt een betere kwaliteit samples te hebben waardoor hij voller klinkt dan de JV. Maar ja, het zijn volgens velen allebei synths zonder 'eigen karakter', dus spreekt de grotere veelzijdigheid van de JV mij meer aan.

Origineel geplaatst door Slipperman
Al is de JD900 wat ouder dus zal die iets minder goed als de 1080 klinken (lijkt mij dan...)

Ja want een minimoog klinkt lang niet zo goed als een nieuwere synth....... :D

Ook weer de converters!
Binnen het digitale domein niet veel nieuws onder de zon (buiten de extra meer stemmen), maar het
moment dat het geluid het kastje verlaat moet het van digitaal naar analoog omgezet worden.
En laat dit nou net heel cruciaal zijn voor de sound.

Ik lees idd veel goeds over de good old 990, ik heb zelf De JV-1080 en vind de sound absoluut
niet verkeerd, en nog steeds een blik die je open trekt voor de niet te versmaden hapklare brokken.

Zoals ik het zie, is de JD990 ook meer een volwaardig synth. In dat je hem lekker kan editten en dat hij inderdaad niet voor veel parts te gelijk is gemaakt. Dat editten weliswaar ook via menus, maar met een veel groter scherm. De JV1080 is meer gericht op de preset markt, met uitbreid kaartjes. De synth engines lijken inderdaad op elkaar, maar volgens mij heeft de JD meer mogelijkheden, zoals ring modulatie. De DA convertors op de JD990 zijn ook veel beter.

Ik vind de JD serie meer karakter hebben dan de JV serie. Check die synth demo thread. Ik heb zelf een JD800, met die sliders voor je kan je er niet vanaf blijven dus dat is wel weer intuitiever dan een JD990.

Origineel geplaatst door Breed
Ik heb zelf een JD800, met die sliders voor je kan je er niet vanaf blijven dus dat is wel weer intuitiever dan een JD990.

Sluit er een 990 op aan, en gebruik de sliders van de 800 om hem te editten....

Origineel geplaatst door ZmokE
Sluit er een 990 op aan, en gebruik de sliders van de 800 om hem te editten....

Werkt dat dan?

Origineel geplaatst door Grooveron
Werkt dat dan?

Jawel.....met een groot aantal sliders van de 800 bedien je dezelfde parameters van de 990.
Je ziet zelfs op het display van de 990 wat je aan het doen bent.

Hmmm, ik heb een jv 1080 gehad en jaren daarna een JD 990.
Hoor direct dat die JD toch vetter is.
Waar'tm in zit?
Misschien inderdaad die outputs. Ik kan me namelijk niet voorstellen
dat ze in de nieuwere modellen slechtere sampels stoppen. Dat lijkt me juist allemaal beter te worden.
Ik heb nog een D70 staan. gebruik hem bijna nooit maar de sound die eruit komt...
T'is een k''t ding om te programmeren maar dit gaat nogeens een cultding worden. Toch ook weer die outputs denk ik...
By the way, d'r zit ook een geweldige enhancer op die JD 990. Volgens mij zat die niet op de jv en anders niet met zo'n heftig resultaat. Heb je die JD 990 enhancer weleens over een saw-lead gezet!? Wel je volume van je mixer zachter zetten anders heb je geen monitoren meer...

gr. Tom

3x JD 990

3x JD 990

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Hmmm, ik heb een jv 1080 gehad en jaren daarna een JD 990.
Hoor direct dat die JD toch vetter is.
Heb je die JD 990 enhancer weleens over een saw-lead gezet!? Wel je volume van je mixer zachter zetten anders heb je geen monitoren meer...gr. Tom

Ik heb flink wat zelfgemaakte sounds in de JD990 zitten die zo hard en dynamisch gaan dat het idd echt opletten is om je monitors niet te beschadigen. Dit toestel blaast veel zogezegde "vette" analoge shit naar huis. Geloof me maar :It's that simpel !
De JD990 was (en is) nog steeds een absolute topsynth. Zowel qua geluidskwaliteit als bedieningsgemak.
Daarom heb ik er 3 en ben ik stevig op zoek naar nummer 4 & 5 !
Het is al vaak gezegd : de convertors van de JD990 zijn oneindig veel beter dan die van de JV1080.
Het is weer zo een typische synth-fabrikanten truuk :
Eerst een synth op de markt zetten die heel goed klinkt en duur is om dan een variant te maken die vooral veel "meer" kan en nog goedkoper is ook... Daar trapt dan iedereen in. Immers, er was een groot prijsverschil tussen de 2 toestellen als ze nieuw op de markt waren. Via Roland kon ik toen beide toestellen uitgebreid testen en men maakte mij een heel speciale prijs voor de JV1080... Mijn keuze was echter snel gemaakt. Een 1080 en alle spin-off modellen interesseren me hoegenaamd niet ! Het enige probleem is dat net zoals bij vele synths, sommige presets echt belachelijk slecht zijn waardoor je al snel een fout beeld krijgt. Jappen hebben niets begrepen van soundprogramming. Het komt er op neer alle rotzooi eruit te halen en zelf te gaan zitten programeren. Al heb ik die toestellen al bijna 10 jaar, they still surprise me, en dat kan ik niet zeggen van veel ander materiaal dat ik heb / heb gehad.
Eerlijk ? Mijn JD's zijn niet te koop ! Never. Voor geen enkele prijs.

Maar eigenlijk ben ik echt stom om dit hier zo te zitten vertellen...ze zijn nu net goedkoop te vinden.

Laatst gewijzigd:
Re: 3x JD 990

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Maar eigenlijk ben ik echt stom om dit hier zo te zitten vertellen...ze zijn nu net goedkoop te vinden.

:kont:

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Het is je vergeven. Belgie toch ?8) Zand erover.

Maare, ik heb beide machines en de jd heeft echt meer power onder de kap dan de jv.
Duidelijk hoorbaar.

De jv kan niet zonder een pompende compressie anders is het een bak zonder leven.

Zelfs de vintage kaart in de jd klinkt lekkerder dan in de jv.

Had geen zin in crossposten. Maar dan een crosslinkje.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=290768#post290768

En hierbij distantieer ik mij ook van het feit dat een JV1080/2080 niet hetzelfde klinkt als een XV serie synth. Ik heb jaren met een 2080 gewerkt maar nadat ik die 5080 had gehoord wist ik gewoon dat ik die moest hebben. (instant GAS) En dus ook ruim een jaar naar een 2e hands aan't spotten geweest ben.

Trouwens was ik naar die Fantom XR rack aan't kijken en dat is zeker een intessante bak.
Roland is duidelijk in gevecht met Yamaha qua ROM sounds en sampling mogelijkheden.
Het laat ook eens zien hoe groot de invloed van de digitale revolutie is op dit moment.
Roland die kan gewoon de oude ontwerpen van hun vorige modellen in een nieuwe chip bakken en d'r van alles en nog wat bij bedenken. Een ontzettend krachtig manier om hun synths te ontwikkelen.

En stiekem zit er in de Fantom dan ook nog de mogelijkheid om je drumloops real-time aan het midi tempo te syncen. Iets wat voor live dan weer uitstekend geschikt is om te gebruiken.
En voor 1300 euro is het een ontzettend interessante bak. Die duidelijk de Motif rack alle kanten van de kamer laat zien. En ook duidelijk een interessante optie voor iemand die en geluiden en sampling wil toepassen.

Ik heb het over de jd990 + jv1080

de andere reeksen heb ik hier nooit over de vloer gehad en dus kan ik daar geen oordeel over hebben.
ik dacht dat het over de jd990 + jv1080 ging.

Snappik.
Maar wilde de discussie even 'breed trekken' door de opvolgende reeks van Rolandjes erbij te halen.

Er wordt in het algemeen wel veel over tweedehands synths geluld, maar nieuwere modellen vallen dan vaak buiten de boot omdat niemand ze nog echt kent. Vindt ik wel zonden want de nieuwere modellen zijn ook heel interessant meestal.

Origineel geplaatst door fuse
Had geen zin in crossposten. Maar dan een crosslinkje.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=290768#post290768

En hierbij distantieer ik mij ook van het feit dat een JV1080/2080 niet hetzelfde klinkt als een XV serie synth. Ik heb jaren met een 2080 gewerkt maar nadat ik die 5080 had gehoord wist ik gewoon dat ik die moest hebben. (
/offtp/
Lfo syncing met midi,+ de hele midi implentatie is stukken beter (lees veel strakker) dan de jd990...das vertaging ten top
/offtp/

Alleen daarvoor al zou ik er graag een keer 1 willen

Back