ik kan wel wat advies gebruiken

Croaton

Infected with the virus!!
middag,

ik besef dat ik me op glad ijs begeef door een thread te starten waar ik min of meer om advies vraag.. maar ik kan het goed gebruiken....

op dit moment maak ik muziek met:
amd athlon xp1800+ (256 mb ddr ram)
creamware luna II

Midikeyboard
Evolution u-16 midicontroller

Access-virus rack XL

B&W 300 series hifi speakers
jvc versterker

ik wil nu wat gaan uitbreiden om mijn inziens toch wat meer kwaliteit te leveren....

Ik zit aan 2 dingen te denken:
- drumpcomputer ala jomox airbase (of jomox zbase) <ik heb me al enigzins ingelezen/geluisterd in threads op forum>
- actieve monitorspeakers (bereik van 92hz)

Maar wat is wijsheid.... ik kan wel leuk lief en aardig frequentiekarakteristieken bekijken, maar dat zegt me nog niets. Ik kan wel in winkels monitors gaan luisteren, dan weet ik wat ik mooi vind, maar het klinkt toch weer anders dan thuis...

Ik kan wel met softsynths kicks en percussie maken... maar toch neigt mijn gevoel ook wel naar hardware.

Ik heb zelf een budget voor ogen van 750 pleuro. natuurlijk ook afhankelijk van de te nemen keuze... 2e handse zaken kunnen natuurlijk ook... maar dan heb ik meestal wel voor ogen dat de prijs 50% van de huidige aanschafwaarde moet zijn....

er is me nog veel onduidelijk. ik weet niet of iemand het me hier kan wegnemen. er is nooit een sluitend antwoord, maar ik kan er wel wijzer van worden zodat ik bewuster mijn keuze kan maken

grtz

Martin

Tja wat je wil zal je zelf moeten uitzoeken maar ik vind zo'n Jomox nog steeds verrekte duur voor een dedicated drumdoos...ik zag nog geen sampler in je setup staan is dat niets ? Met de Virus moet je toch ook aardige Synthkicks kunnen maken..

rond de 400E kan je al deftige actieve monitors vinden. ik heb zelf berhinger truth s gescoord voor 350E

2e hands machinedrum moet net buiten je budget liggen, maar ik raad m absoluut aan voor je drums. heb zelf n Xbase gehad. kick heeft ie. that s it, zeer beperkt.

Moeilijke vraag...... Wat ik te gek vind, is voor jouw wellicht weer helemaal niks. Erg afhankelijk van je werkwijze en de stijl muziek die je maakt/wil maken.

Mijn manier is heel veel reviews lezen op internet (sound on sound geeft na een jaar de reviews vrij bijvoorbeeld) en daarna eens in eens zo hier en daar gaan neuzen, luisteren en voelen. Gebruikersgroepen van Yahoo of hier op Synthforum kunnen ook nog weleens uitkomst bieden. Lees je ook gelijk de nadelen, gek,.... die vergeten ze meestal in folders van de fabrikant........

Weinig concrete dingen dus van mijn kant..... Maar...... ben ook tevreden over m'n behringer truths en het advies voor een (gebruikte) sampler sta ik ook wel achter, gezien je wensen. Maar ik okay.... ben een samplehead. Zie je, daar gaan wel al *D

samplers zijn denk ik niet mijn ding, die vallen dus al af. als ik een sampler wil gebruiken hanteer ik de samplers van mijn creamware kaart wel...

ik wil denk ik toch voor een drumdoos of actieve monitoren gaan (beide tegelijk is teveel van het goede)...

Origineel geplaatst door Croaton

ik wil denk ik toch voor een drumdoos of actieve monitoren gaan (beide tegelijk is teveel van het goede)...

beide zou moeten kunnen, even afhankelijk van de eisen die je aan je drumdoos stelt.
Als het ding niet hoeft te secuencen, maar alleen drumsounds moet hebben, kun je es voor zo'n Alesis drumdoosje gaan kijken (D4 of D5). Soundjes zijn lekker, er valt alleen weinig tot niks te editten. Samen met nieuwe Truth's hou je dan nog geld over van je 750 euro ! (voor een kratje bier als dank voor deze gouden tip mss ?? ;) )

2dehands airbase = 400 euro
2dehands active monitors van bv tannoy = 350 / 400 (dacht ik...)

Beiden kopen dus. :)

als je er geen hekel aan hebt om zo'n ding op je kop te hebben zou ik je toch een goede kwaliteit hoofdtelefoon willen aanraden... de meeste ruimtes waar "amateuristisch" muziek wordt gemaakt zijn absoluut akoestisch niet te vertrouwen... kun je nog zo'n dure monitors kopen, maar je kan een neutrale weergave echt vergeten... tevens is het met buren e.d. lastig om de boel lekker hard te zetten... vandaar het advies; koptelefoon!
voor 100/150 euro kun je een prima exemplaar kopen... hou je ook nog geld over voor wat anders leuks ;)

Origineel geplaatst door koediman
als je er geen hekel aan hebt om zo'n ding op je kop te hebben zou ik je toch een goede kwaliteit hoofdtelefoon willen aanraden... de meeste ruimtes waar "amateuristisch" muziek wordt gemaakt zijn absoluut akoestisch niet te vertrouwen... kun je nog zo'n dure monitors kopen, maar je kan een neutrale weergave echt vergeten... tevens is het met buren e.d. lastig om de boel lekker hard te zetten... vandaar het advies; koptelefoon!
voor 100/150 euro kun je een prima exemplaar kopen... hou je ook nog geld over voor wat anders leuks ;)

misschien ook geen verkeerd idee. aangezien mijn ruimte verre van akoestisch is ingericht.... (staat te vol.. kamer van 3,5 bij 2,5 : 2 persoonsbed. 2 kasten met daarop 2 draaitafels en dj mixer... en 2 bureaus met daarop mijn muziekmaakzooi :D)

kdenk dat ik van het weekend maar ergens een dagje (feedback rotterdam/utrecht of poppeliers in culemborg) ga luisteren naar monitors versus koptelefoon en welke drumdoosjes in aanmerking komen.. dan nog een keer keuze maken tussen 2e hands en nieuw... ik heb nog geen haast met aanschaf.. ff wachten op salaris maart denk ik :D

Origineel geplaatst door Croaton
misschien ook geen verkeerd idee. aangezien mijn ruimte verre van akoestisch is ingericht.... (staat te vol.. kamer van 3,5 bij 2,5 : 2 persoonsbed. 2 kasten met daarop 2 draaitafels en dj mixer... en 2 bureaus met daarop mijn muziekmaakzooi :D)
kan ik van meespreken. woonde tot gstrn in vergelijkbare situatie. in zo n kamertje botsen de bassen alle kanten op wooompff woompff woompff... zit nu in een veeeeeeeeeel grotere zolderkamer, hoop dat mn truths hier beter uitkomen! vanavond de boel inpluggen :{

voor mn truths was ik erreg blij toen ik mn stereo geruild heb voor een heel simpele behringer koptelefoon (30E). maakt veel verschil. nu zou ik wel meteen een kwalitatievere nemen zoals hierboven voorgesteld

Origineel geplaatst door BigDplayboy
(Actieve) MONITORS!!!

:luv:

Is ECHT een MUST hoor!

Instrumenten ook 8o)

Actieve monitors lijken mij nu echt niet prioritair. B&W zijn trouwens zo slecht nog niet;
iets te veel laag, maar ja, zolang je je er bewust van bent en ze bvb ook gebruikt om
af en toe een "referentie CD" te beluisteren, zit het volgens mij wel snor hoor.
En als je kamer acoustisch niet in orde is, heb je idd weinig aan je peperdure monitors.

Voor percussie zou ik zeker overwegen om nog even door te sparen voor
een Elektron Machinedrum of een Akai MPC-1000. (+/- 1000€)
Als je enkel een 808/909 kloon wil schaf je beter een Novation Drumstation aan (+/- 300€).

Maar wanneer je meer dan 1 instrument hebt zal je wel een mixer moeten aanschaffen...

Origineel geplaatst door sublib Mijn manier is heel veel reviews lezen op internet (sound on sound geeft na een jaar de reviews vrij bijvoorbeeld) en daarna eens in eens zo hier en daar gaan neuzen, luisteren en voelen.

Yup that's the way

Een goeie sampleer als de Akai S5000 koop je voor ca. €750 en lost direkt je drum probleem op. Een setje Tanoy Reveal aktive koop je voor €555,- bij music store koln.

Origineel geplaatst door r.5

Maar wanneer je meer dan 1 instrument hebt zal je wel een mixer moeten aanschaffen...

of een creamware luna i/o 2496. dan kan ik al mijn ins en outs mixen op mijn creamware mixert..

Origineel geplaatst door Slipperman
audiotrack inca 88 wil dan ook nog wel voldoen denk ik...

als ik mij niet vergis is dat de geluiskaart op zich. ik heb alleen de breakoutbox obv de z-link aansluiting nodig aangezien ik al beschik over de creamware kaart. maar dit komt pas iets later aan de orde..

ik wil toch eerst voor een drumdoos (of heel eventueel sampler gaan)... ik ben me al steeds meer aan het inlezen... ik denk dat ik dit of komend weekend ergens ga spelen.... iemand interesse om mee te spelen :D plus dan gelijk maar wat koptelefoons monitors luisteren...

misschien wel nuttig om te vertellen welke stylen muziek ik hiermee wil maken: (voor de hokjesdenkers onder ons :D)

- jumpstyle
- hardhouse
- hardtrance (als mijn inspiratie dat toelaat)
- hardcore (lang niet gemaakt, maar als mijn inspiratie het toelaat wil ik me daar toch weer op toeleggen, blijft 1 van mun liefdes :luv: )

Je speakers hoef je volgens mij niet persé direct te upgraden. Die zijn zo slecht nog niet. Je kan dan misschien beter een beetje investeren in een goede tweedehands (semi) high-end versterker met een paar degelijke speakerkabels. (bijvoorbeeld een 2ehands NAD, Marantz, Quad etc.; en met speakerkabel van rond de 6 euro per meter kan je ervan uitgaan dat je iets redelijks hebt (stap gewoon ff binnen bij de high-end hifiboer). Je bent goedkoper uit (ik schat dat je met 300 euro voor versterker en kabels een heel eind kan komen) en de kwaliteitssprong is vergelijkbaar met een setje entry-level actieve monitors. Je zult er versteld van staan wat een goede versterker met "middelmatige" speakers kan doen! Dag- en nacht verschil. Daarbij, als je écht lager en écht zuiverder wilt, dan redt je het toch niet met 750 euro en kan je dus beter wachten tot je goede monitors kan kopen en een geschikte ruitme hebt om ze uberhaupt tot hun recht te laten komen.

Een paar deden ook de suggestie voor een goede hoofdtelefoon. Daar sluit ik me van harte bij aan. Ik denk dat de hoofdtelefoon mijn meest gebruikte "gear" is. Een echt heel goede hoofdtelefoon heb je wel voor rond de 200 euro. Dat lijkt veel (en is het misschien ook wel...), maar dan heb je een wel stuk top-gereedschap, waar je de rest van je hopelijk lange leven heel veel plezier van zult hebben (keis een model waar de kabels te vervangen zijn) En als je dat doet, houd je genoeg over voor nog een drumbak / andere hardware!
Ikzelf gebruik een Alesis D5 en een Boss DR-660, maar ik denk dat die ongeschikt zijn voor jouw genre, dus daar kan ik eigenlijk niet zoveel zinnigs over zeggen verder. Je bent blijkbaar niet over te halen tot de aanschaf van een sampler, want dat is dus wat ik eigenlijk ook als eerste zou aanschaffen in jouw geval...

Kortom, goede 2ehands versterker + goede speakerkabels / drumbak; of..
top-hoofdtelefoon / drumbak / geld over...

Back