reset Yamaha DX7?

Mennomoog

Stamgast
Ik heb een vraagje: bij een vriendin van me hebben ze thuis een Yamaha DX7 staan (en ik probeer ze al geruime tijd over te halen om hem over te kopen ;) ). Maar sinds dat ding er staat klopt het geluid niet met het toetsenbord... alles klinkt een halve noot hoger.

Nou, geen probleem denk ik. Gewoon even de key transpose of de algemene tuning bekijken. Maar ja, ik een tijd geleden dus naar kijken maar nog een leek op het gebied van DX7 kwam ik er dus niet uit. :P Dus ik maar de handleiding gisteren downloaden en uitprinten. Ik weer bij die vriendin op bezoek, blijkt de Yamaha DX7 door andere leken zo fucked up te zijn dat er nauwelijks meer geluid uit te halen valt. Ik kom ook niet eens het edit menu uit (hoe moet da? :P )

Uit die handleiding wordt ik namelijk ook niet echt wijzer uit. Is het niet misschien mogelijk om die DX7 te resetten en alle originele fabrieksinstellingen en geluiden terug te halen? thanks!

Ik denk niet dat het kan...
De dx7 geeft zowiezo geen ROM geheugen met factory-default patches.

Wat je zou kunnen doen: stop er een van de originele ROM cartridges in en kijk
of je die geluiden wel kunt afspelen.
Via midi kun je ook voice data en function data naar je dx7 sturen, en zo
een 'reset' maken.

Veel succes!

Dankje voor de info!

Het probleem is dat ze geloof ik geen originele preset cardridge erbij hebben. Wel hebben ze een cartridge met orchestra e.a. geluiden.

Is het niet mogelijk om de DX7 aan te sluiten op de pc en dan via een sequencer programma (cakewalk etc.) een midi dump bulk file eroverheen te halen, net zoals ik ooit eens met mijn Roland D-50 heb gedaan?

Origineel geplaatst door Mennomoog
Dankje voor de info!

Is het niet mogelijk om de DX7 aan te sluiten op de pc en dan via een sequencer programma (cakewalk etc.) een midi dump bulk file eroverheen te halen, net zoals ik ooit eens met mijn Roland D-50 heb gedaan?

Yep, dat kan zeker!
Je kunt de factory preset patches hier downloaden:

http://www.math.uga.edu/~djb/html/dx7.html

Als ik me niet vergis, kan je ook een 'cartridge load' doen. Gewoon de cartridge die je wel hebt, erin steken, dan op FUNC duwen en kiezen voor load (weet niet juist van buiten welk nummer). Ik zal het vanavond even checken en weet je morgen te vertellen hoe het exact in mekaar steekt.

:doei:

Ja ik meende al zoiets te hebben gelezen in de handleiding. Maar heb ik daar wel iets aan, aangezien ik dus geen cartridge heb met de originele factory patches?

Maar goed, misschien is het wel wat. Dankjewel iig! :doei:

Ja ik meende al zoiets te hebben gelezen in de handleiding. Maar heb ik daar wel iets aan, aangezien ik dus geen cartridge heb met de originele factory patches?

Maar goed, misschien is het wel wat. Dankjewel iig! :doei:

De cartridge die je wel hebt, is dat een ROM of RAM-cartridge? Je kan aan de top van de cartridge zien (ook wel aan het formaat - een ROM is korter dan een RAM).

In ieder geval maakt het niet echt uit welke cartridge je hebt, zolang je er maar één hebt. Ik heb trouwens thuis nog 4 ROM-cartridges liggen (allemaal verschillend van de 2 originele). Ik gebruik ze nooit. Als je wil, kan je ze overkopen ;) .

Dankjewel, maar dan moet ik eerst de Yamaha zelf wel hebben. ;)

Ik geloof eigenlijk dat alleen maar een ROM cartridge is met zoals ik al zei "orchestra" geluiden en nog iets.

Uhm nog een vraagje... die originele factory patches die ik heb gedownload dat is dus een sysex file. Maar cakewalk kan die dus niet afspelen. Weet iemand een ander programmaatje waarmee ik dat kan doen?

En bij die Yamaha DX7 die ik moet "helpen" zit nu opeens in een menu waar ik niet meer uitkom. Hij geeft "32" aan bij de cijfers (preset 32 neem ik aan) en via de knoppen rechts kan ik door menu's heen gaan. Maar hoe ik weg moet naar het "hoofdmenu" (waar ik dus mijn presets kan selecteren)... :confused:

ik gebruik cakewalk 3.0, dat is een versie van tien jaar oud, en zelfs daarmee kan ik sysex versturen (view--->sysex--->load--->send)

En om uit edit te komen moet je iets doen met de functieknopjes links. Welke weet ik niet zo uit mijn blote hoofd. De kleurtjes van de knopjes helpen dacht ik.

Oh, zo moet het dus bij cakewalk. Ik deed gewoon bestand --> open ... etc. :stupid

Maar goed, dankjewel! En idd, ik moet met de knoppen links ergens terug komen, maar het lukt niet echt.

Oh, zo moet het dus bij cakewalk. Ik deed gewoon bestand --> open ... etc. :stupid

Maar goed, dankjewel! En idd, ik moet met de knoppen links ergens terug komen, maar het lukt niet echt.

De knoppen links bevat er eentje die noemt 'Internal' en een andere 'Cartridge'. Druk eerst op één van deze twee gevolgd door een nummer van 1 tot 32 voor het geluid. Ik heb het trouwens vergeten vragen, maar over welke DX7 gaat het eigenlijk? De DX7 Mk I (bruine bekisting met aanraakvelden als knoppen) of een DX7s of MkII (zwart en echte drukknoppen)?

Ik heb gisteren vergeten kijken hoe je een volledige cartridge kan overladen naar het intern geheugen. Zal vanavond opnieuw proberen ;) .

Ja stom van mij... vergeten te zeggen. Het gaat om de echte oude Mk1 versie ;) (ja ik weet hoe de verschillende versies eruit zien hoor, maar iig bedankt) :yamaha:

misschien dit?

misschien dit?

so weit mir bekannt ist FUNCTION + 16 + 32 (gleichzeitig) und dann mit YES durchsteppen

zag ik op een duits synthforum...

kan het even niet proberen...

groetjes, freakydile

Nog bedankt trouwens freakydile!

Ik heb die Yamaha DX7 (gaat dus om eerste versie) nu eindelijk hier staan om het probleem voor die kennissen van mij op te lossen. Ze hadden het erover dat ie nu helemaal kapot was.

Afijn, ik eergisteravond de DX7 binnen en deed hem even snel aan. Het enige wat ik zag was de cijfers "88" opgelicht en alleen maar blokjes op het scherm. Ik had hem uitgedaan, de synth wat bewogen en wat knopjes gedrukt, totdat op een gegeven moment hij normaal opstarte met "Yamaha DX7 synthesizer" op het scherm. Ik heb wat presets bespeeld, maar na een tijdje gebeurde er iets vreemds. Er verschenen allemaal "AAAAAAAAAAAAAA" in beeld. Dus ik maar snel uitzetten. Ik heb de synth op z'n zijkant gezet en ben gaan slapen.

De volgende dag heb ik hem weer aangezet, en hij startte weer normaal op. Ik heb geluiden van cassettes overgezet en alles deed het prima! Geluid goed etc. Tijd aangehouden, niks aan de hand. Totdat ik hem weer uitzette... ik ging de synth aan de buitenkant schoonmaken met een doek en deed op een gegeven moment even de kap open om naar binnen te kijken. De volume knop kraakte namelijk. Dus ik de synth open en kijken... maar kwam al snel tot de conclusie dat ik het niet durfde om dat schoon te maken. Dus ik heb niks gedaan en de synth weer dicht gedaan. Maar hierna weer dezelfde fout: 88 in beeld en alleen maar blokjes op het LCD scherm.

Wat kan het probleem zijn? Yoozer zei dat het misschien de batterij was. Ik heb toen de synth weer open gedaan en de batterij wat heen en weer geschoven (wel voorzichtig) en de synth wat heen en weer geschud, maar niks helpt. Help!!!

Het lijkt me een slecht contact in één of andere IC, maar ga maar eens na welke :confused: Misschien is het zo eenvoudig als bv de aansturing van de LED/LCD-module. Ik zou een voorzichtig voelen. Anders eens een lichte druk op verschillende IC's zetten, misschien dat het daardoor helpt.

Succes :okdan:

Goed, ik ben op zoek geweest naar een officiële Yamaha technicus. Ik kwam bij de officiële Yamaha website uit op Van Putten muziek in Wezep (vlak bij mij). Dus ik daar naar toe, maar die technicus is al weken lang niet komen opdagen.

Dus de goede mensen daar bij van Putten hebben voor mij een technicus opgezocht in Elburg, ene Mr. Boschman. Zegt iemand dat wat? Ze konden namelijk nog niet 1 2 3 het telefoonnr. van hem opzoeken.

Stom. :stupid

Blijkt er gewoon dit te bestaan: www.dx7.nl

Het is eigenlijk allemaal zo logisch ;) (en ik maar zoeken op internet)...

Back