Roland Xp-30 vs. RS-70

Lord Maximus

Nieuwkomer
Ik ben mij al enige tijd aan het orienteren op het gebied van "instap/beginners" synthesizers (ROMplers om iets specifieker te zijn)

Nu ben ik al flink aan het rondsneupen geweest bij zowel winkels in de omgeving als op internet (ook op dit forum dus)
Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Laat ik eerst maar eens uitleggen wat ik wil (of denk te willen).
Aangezien ik na jarenlang prutsen met trackers, softsynths e.d. wil ik nu eindelijk wel eens iets tastsbaars hebben. Met name ook omdat ik het spelen zelf wil leren (Heb vroeger ooit weleens wat les gehad, maar dat is echt helemaal weggezakt)
Oftwel: Ik zoek een leuke synthesizer waar ik A. goed mee uit de voeten kan om te leren spelen en B. een leuke toevoeging is aan m'n software. Ik zoek geen toeters & bellen, ingebouwde sequencers & sampler boel maar gewoon een
synth met een degelijk klavier een degelijke set klanken (waarbij kwaliteit absoluut belangrijker is dan kwantiteit)
en voldoende MIDI mogelijkheden om er ook m'n softsynths mee te kunnen bedienen.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een tweetal modellen van Roland. De Xp-30 & de RS-70.

Deze instrumenten liggen qua prijs erg dicht bij elkaar (nieuwprijs dan) dus dat is niet een belangrijke factor voor mij.
Welke van deze twee zou voor mij als lerend toetsenist de beste keus zijn?

Hoe belangrijk is aftertouch? (een functionaliteit welke wel op de XP-30 te vinden is maar niet op de RS-70)
Zijn de patches in de RS-70 beter dan die in de XP-30? (XP-30 heeft 3x zoveel patches met dezelfde hoeveelheid WaveROM (64MB))
Is de RS-70 eigenlijk minder dan de XP-30 maar gewoon duur vanwege z'n speeltjes? (D-beam,V-link, phrase sequencer)

Wie kan mij hier iets zinnigs over melden? Of vergeet ik een ander goed alternatief? (moet niet cheap zijn, maar wel vooral goed en mag best +/- 1000 euri kosten)

Wat de toevoeging betreft: ik denk dat je dan met een rompler wel goed zit. Veel software werkt via VA, dus daar zou je dan niet veel aan hebben. En als je een rompler zoekt met én een toetsenbord én een hoop geluiden uit allerlei categorieën én voor niet teveel geld (wat prettig combineert met het 'niet teveel toeters en bellen'-gedeelte), dan zijn wat je noemt inderdaad goede keuzes. Alternatieven zijn dingen als de Motifs, Tritons, Triton LE, enz., maar dit zit steeds een ingebouwde sequencer en sampler in, die je dus niet nodig hebt. Maar er zijn nog wel varianten: wat de recentere dingen betreft bijvoorbeeld de Korg N5 en de Yamaha S30 en S80 (S80 heeft een gewogen pianoklavier). Ik denk ook dat je de Yamaha CS6x wel interessant zult vinden (laat je niet bedriegen door de lay-out: het is gewoon een rompler). Wat ouder zijn bijvoorbeeld de Roland JD-800 (waar pas nog klink wat lof over is gesproken op het forum) en de Yamaha SY77 en SY99 (waar niet genoeg lof over gesproken kan worden; wel een moeilijke synth met veel opties trouwens).

Maar wat je eigen ideeën betreft:
Sue me if I'm wrong, maar ik dacht dat de RS-serie in principe een budgetserie was; een soort rip-off van de XP's en XV's. Dan zou je er dus weinig aan hebben als je voor hetzelfde geld een XP-30 kunt kopen.

Ik heb in ieder geval zelf een XP-30 en ik ben er erg tevreden over. Ik heb klachten gezien oevr de menu's, maar het was mijn eerste synth en ik kon er zo mee uit de voeten. Sowieso zul je daar trouwens weinig mee te maken als je alles via je pc doet: SoundDiver zou erg gemakkelijk moeten zijn (maar ik doe niks via mijn pc behalve sequencen). Het toetsenbord van de XP-30 speelt echt ontzettend fijn; ik ken geen lichte klavieren die zo spelen: licht, maar niet te licht en ontzettend soepel. Ik weet niet hoe dat bij de RS zit. Binnen de XP's zit er wel verschil in in ieder geval: de XP-50 heeft echt een slecht toetsenbord (veel te licht en veel gepiep en gekraak). In de XP zit ook een enorme bak aan geluiden, waaronder een hele hoop goede, maar door de voorraad waveforms kun je ook zelf van alles maken. Alleen zijn de el. piano's wel erg slecht in de XP. De orkestgeluiden daarentegen zijn weer vrij goed.

Blablabla. 8)

Succes ermee! :D

Maar de RS serie is toch gebaseerd op de XV serie? Heeft dus een uitgebreidere, nieuwere synthese engine. Ook al heeft hij minder geluiden, ik denk dat hij daarom wel iets beter klinkt. Een ander groot verschil is dat de XP-30 eXPandable is, je kan er de bekende JV wavekaartjes (Vintage, Piano, etc) insteken. Dus de grote vraag lijkt me of je geluiden wilt uitbreiden. Btw, moet je niet de RS-50 vergelijken? De RS-70 heeft 7 octaven i.t.t. de XP-30 en RS-50 (dacht ik).

Wil je een hoop (redelijk) goede presets met een betere sample kwaliteit, ga dan voor de RS (btw de rs 70 heeft 61 toetsen, da's voor Roland de manier om het voor ons overzichtelijk te houden).
Wil je echt gaan editen, dan moet je voor de XP gaan, al mis je dan alle leuke nieuwe snufjes van de RS inclusief de D-Beam, welke ik trouwens nog nooit echt ergens geprobeerd heb, iemand ervaring hiermee?
Als je nog een S30 kunt krijgen, moet je die zeker eens uitproberen. Een S03 is wat mij betreft geen optie aangezien het toetsenbord net zo lekker speelt als een natte dweil op een stenen tafelblad.

2 cents van een RS-5 bezitter:

Geluiden zijn ok iig.
D-beam heb ik geprobeerd, zowel op de nieuwe RS-50 als op de V-synth en ik ben er niet over te spreken.
Echt precies werken doet het niet en het is ook gevoelig voor "omgevingsinvloeden".
Op het podium is het om die laatste reden voor mij onbruikbaar. Kom je per ongeluk eens met je hand of je hoofd in de buurt van het lampje (en ja, gem gaat zo tekeer on stage dat hij zelfs met z'n hoofd in de buurt komt) dan kan er onbedoelt vanalles gebeuren.
Niet mijn ding dus, dat D-beam.

Bedankt allen voor jullie input.

Ik ga vanmiddag maar eens langs de lokale synthesizer boer om daar de RS-70 & de XP-30 (2e hands) te vergelijken.
Ik lees vrij veel tegenstrijdige berichten over de RS-70. (En dat maakt de keus er niet makkelijker op) Het word tijd om
ze maar eens te gaan vergelijken op het gebied van patchkwaliteit.

Ik heb nog niemand gehoort over aftertouch. Is dat echt een meerwaarde voor de XP-30? of is het inderdaad een feature waar je niet zo zwaar aan moet tillen? (aldus de verkoper)

Ligt eraan. Ik vind voor live gebruik de aftertouch ideaal om de klanken van je synth wat levendiger over te laten komen (meestal is de aftertouch bij een patch gelinkt aan modulatie of vibrato). Bij sequencing is de aftertouch een wat minder belangrijke controller dunkt me.

Aftertouch is inderdaad vooal handig bij livespelen. Als je alles laag voor laag sequence-t (?) dan heb je maar één hand nodig en kun je voor het aftertoucheffect beter je modulation of een controller gebruiken: werkt veel preciezer en beter te timen. Maar als je live speelt en geen handen vrij hebt dan moet je voor extra effecten die je later in de klank naar believen wilt triggeren gebruiken maken van óf controllerpedalen (niet voor iedereen een optie) óf van aftertouch.

Zie maar wat op jou van toepassing is!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik heb in ieder geval zelf een XP-30 en ik ben er erg tevreden over. Ik heb klachten gezien oevr de menu's, maar het was mijn eerste synth en ik kon er zo mee uit de voeten. Sowieso zul je daar trouwens weinig mee te maken als je alles via je pc doet: SoundDiver zou erg gemakkelijk moeten zijn (maar ik doe niks via mijn pc behalve sequencen). Het toetsenbord van de XP-30 speelt echt ontzettend fijn; ik ken geen lichte klavieren die zo spelen: licht, maar niet te licht en ontzettend soepel. Ik weet niet hoe dat bij de RS zit. Binnen de XP's zit er wel verschil in in ieder geval: de XP-50 heeft echt een slecht toetsenbord (veel te licht en veel gepiep en gekraak). In de XP zit ook een enorme bak aan geluiden, waaronder een hele hoop goede, maar door de voorraad waveforms kun je ook zelf van alles maken. Alleen zijn de el. piano's wel erg slecht in de XP. De orkestgeluiden daarentegen zijn weer vrij goed.

Blablabla. 8)

Succes ermee! :D

Het is dus de XP-30 geworden. (voor € 550.- kon ik em dan ook echt niet laten staan)
Alles wat je vertelde klopt. Het apparaat is kinderlijk eenvoudig in gebruik en het klavier voelt goed aan (zeker t.o.v. de RS-70) en speelt lekker. En er zitten wel een aantal zeer bruikbare patches in. (met name in de Session Expansion)

Nogmaals allen gracias. Ik gaat spelen 8)

Back