voices + multitembraal + polyphoon

speady

Love cutoff!
wat betekenen deze 3 nou precies???

• Monofoon : Een geluid tegelijkertijd, of wel 1 voice.
  • Polyfoon : Meerdere geluid tegelijktijd bijvoorbeeld een accoord. Zes voices wil bijvoorbeeld zeggen dat je van een bepaalde patch (preset) zes noten tegelijkertijd kan bespelen. (let op... Geluiden met een lange release tijd, gebruiken voices.)
  • Voice: Een preset, patch of geluid. Ligt aan de fabrikant hoe ze het noemen.
  • Multitembraal : Hier zijn meerdere patches tegelijk mogelijk. Bijvoorbeeld een bass geluid en een string geluid. Deze kan dan bijvoorbeeld weer 6 voices hebben.

Er zijn geen domme vragen... Alleen domme antwoorden en dubbele vragen. ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
  • Monofoon : Een geluid tegelijkertijd, of wel 1 voice.
  • Polyfoon : Meerdere geluid tegelijktijd bijvoorbeeld een accoord. Zes voices wil bijvoorbeeld zeggen dat je van een bepaalde patch (preset) zes noten tegelijkertijd kan bespelen. (let op... Geluiden met een lange release tijd, gebruiken voices.)
  • Voice: Een preset, patch of geluid. Ligt aan de fabrikant hoe ze het noemen.
  • Multitembraal : Hier zijn meerdere patches tegelijk mogelijk. Bijvoorbeeld een bass geluid en een string geluid. Deze kan dan bijvoorbeeld weer 6 voices hebben.

Een voice hoeft niet een preset/patch te zijn...je kunt ook patches hebben die bijv 4 voices gebruiken (en dus van je polyfonie afsnoepen), zonder multitimbraal te zijn

Dus omdat de supernova II multitembraal is kan ik meerdere voices polyfoon afspelen.....

Als ie geen van alle zou zijn zou ik dus maar 1 voice met 1 toets tegelijkertijd afkunnen spelen....

klopt dat zo dan?

True......
Maar hoe zou je dan voice omschrijven?

Hoeveel voices heeft SIDStation? Hij kan maar 1 midikanaal tegelijk ontvangen, maar heeft 3 DCO die je onafhankelijk van elkaar kunt besturen, maar wel maar 1 VCF waar die DCOs door heen gaan.

Is een Voice het aantal afzonderlijk aanstuurbare oscillators?

Origineel geplaatst door speady
Dus omdat de supernova II multitembraal is kan ik meerdere voices polyfoon afspelen.....

Als ie geen van alle zou zijn zou ik dus maar 1 voice met 1 toets tegelijkertijd afkunnen spelen....

klopt dat zo dan?

bijna, je haalt nu alleen de termen door elkaar:

hij kan meerdere voices (patches, preset whatever) tegelijk afspelen, elk op een eigen midi kanaal. Dit heet Multitimbraal.

als een synth multitimbraal is is die ook per definitie polyfoon, het omgekeerde is niet waar.

sammenvattend:
- multitimbraal: meerdere patches tegelijk afspelen op verschillende midi kanalen.
- polyfoon: meerdere stemmen tegelijk oftewel meerdere toetsen tegelijk aanslaan.
- monofoon: tegeovergestelde van polyfoon oftewel maar een toets tegelijk aan kunnen slaan.

True......

Ik zou voice idd omschrijven als oscillator...of iets dat een oscillator vervangt (waveform)

als je die 3 DCO's alleen gezamenlijk kunt aansturen hou je toch nog een monofoon apparaat over (hypothetisch)

True......

Hoeveel voices heeft SIDStation? Hij kan maar 1 midikanaal tegelijk ontvangen, maar heeft 3 DCO die je onafhankelijk van elkaar kunt besturen, maar wel maar 1 VCF waar die DCOs door heen gaan.

Is een Voice het aantal afzonderlijk aanstuurbare oscillators?

zoals ik het altijd heb begrepen:
als een synth 2 osc's heeft betekent dat dat hij twee osc's heeft PER voice.

een voice is eigenlijk 1 monofone synth. zo is dus een polyfone synth te vergelijken met meerdere monofone synths en mulittimbraal zou in de vergelijking dan meerdere verschillend ingestelde monofone synths zijn.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door speady

klopt dat zo dan?
Eventjes voorbeeldjes:
SH-101 : monofoon. Een voice, dus 1 noot tegelijk. geen presets. 1 VCO.
SCI Pro-One : monofoon. Een voice. Geen presets. 2 VCOs.
SCI Prophet 5 : polyfoon. 5 voices (dezelfde!) tegelijkertijd. Eigenlijk vijf Pro-one's parallel aan elkaar met alle potmeters hetzelfde! 2 VCOs per voice.
SCO Prophet 10 : polyfoon en multitembraal. 10 voices verdeeld in twee groepen van vijf voices. Eigenlijk 2 Prophets vijf.

Je supernova kan dus verschillende geluiden tegelijkertijd afspelen (bijvoorbeeld door een keyboard split of een ander midi kanaal te kiezen). Elk geluid kan dan ook nog x stemming polyfoon zijn. Dus een mooi string accoordje en tegelijkertijd een vlotte basslijn.

Als ie niet multitembraal was en alleen maar polyfoon dan zou die of een string kunnen laten horen of een basslijn.

Als ie alleen monofoon was dan zou je alleen een eentonige (nu niet in de zin van saai, maar in de zin van 1 toets tegelijkertijd) kunnen afspelen.

Verder heb je nog polyfone synths die je Unison kunt schakelen. Dat wil zeggen dat je alle VCOs enzovoort aan elkaar koppelt. Dus een 6 voice Oberheim Matrix 1000 reageert in unison mode als een monofone bak waarbij je dus maar 1 noot tegelijkertijd kunt bespelen. Die ene noot wordt dan wel door 12 (!) VCOs gemaakt en dat is vet...
Een Memory moog heeft 6 voices en per voice 3 VCOs... In unison is dat dus een 1 voice 18 VCO synth. Dat is pas ECHT vet.

ok thanx...
dan nog een vraag hierover....

als ik onder der parts 8 verschillende voices zouleggen op 1 midikanaal (8 mutitembraal)

Kan ik dan ook nog voices op de andere midikanalen leggen of is ie dan gewoon OP ofzo ?

een synth heeft een max aantal stemmen, deze worden verdeeld over de parts. Als je een 8 stemmige synth hebt en een part al 8 stemmen gebruikt zijn ze idd op.

toch?

Jip, klopt als een bus.

Daarom is een Akai S6000 mooi. 128 polyfonie. Dat wil zeggen 128 voices. Nu kun je 1 patch maken die ze allemaal gebruikt... Piano, met allerlei verschillende samples per toets en per velocity, maar dat is natuurlijk zonde. :)

Tjeee dat zu#gt.....

Dus dan kan ik bv maar 4 midikanalen vervuilen met mijn muziek uit de supernova als ik ze alle 4 van 2 voices voorzie..... das shit...weinig.... damn wat een anti climax......
Iemand een (goede) oplossing?

Met alleen 2 303s (1 voice per 303) en een 909 (10 voices)heb ik in totaal 12 voices.... En dat is toch redelijk vet.. ;)

Nu lees ik dat een TR-909 12 voices heeft.... Huh? Hoe doet je dat?

als een synth multitimbraal is is die ook per definitie polyfoon.

Nee, dat hoeft niet. Kijk maar naar de SixTrak. Dat is in principe 6 monofone synths in één doossie.

Iemand een (goede) oplossing?

Veel synths hebbden dynamische voice allocatie (toewijzing). Stel dat je een kick en een ofbeat bas hebt geprogrammeerd op kanaal 1 & 2. Als de release niet al te lang is, dan gebruik je maar steeds 1 voice. (1e en 3e tel)
En je kan vaak ook de prioriteit van bepaalde parts hoger zetten, dan worden er noten/voices 'gepikt' van een andere part.

Dat kan de Nova toch ook wel?

Mijn supernova heeft 48 voices....maarja wat doe je ermee.......ik heb het tot nu toe alleen nog maar met unison mode gebruikt.....maar ik weet verder niet zo wat ermee te doen.......

ik bedoel....je hebt zowieso maar 16 midikanalen..... hoe moet ik hierin dan de voices vertalen.....

of ben ik nou alles doorelkaar aant halen:confused:

Back