midi joystick controller

Origineel geplaatst door Burp
Ja tis zo simpel: kit bestellen, rotary's knobs, faders kopen, aan elkaar solderen (printplaat is al klaar met alles erop dus alleen draden naar je knoppen), en huppekee! Het werkt, eventueel via je PC de midi anders instellen. Het lastigste, vind ik, is alles in een mooi kastje stoppen.
En je kunt er idd via de Midi-in nog een andere aanhangen. Dit kan je natuurlijk ook vastsolderen... maar dan moet je wel zelf de connector loshalen van de print, waarom zou je? Handiger is dan om intern een midi kabeltje te leggen en een kabeltje naar de connector op het kastje, lijkt me.

Ok gaaf! :) alles in een mooi kastje stoppen lijkt mij juist t leukste om te doen, zit alleen nog ff te kijken of het de moeite waard is. Ik wil m namelijk vooral gebruiken voor ableton. En je hebt 16 controlopties. En dat is eigenlijk te weinig. Liefst iets zoals. 10 faders, 10 knoppen (om te muten) en 10 rotarys (fx etc) en start en stop knop. Dat is dus 2 stuks. opzich dus geen probleem, maar betekend dus 2 x 88 euro = 176 euro voor alleen de hardware. En een BCR fader haal je al voor 199... hmm nog maar ff over denken, t is wel gaaf natuurlijk :)

Ik kon t niet laten om een ideetje uit te werken :)

idee was, 9 channel faders, 1 main fader. 9 rotarys, 9 buttons, startknop,stopknop en joystick = 32 controlls.

vmc.jpg

wat ik nog bedacht, ik heb hier een oud midi keyboard staan, ik zou alles in 1 kast kunnen douwen en met midi aan elkaar verbinden toch? Zit alleen met t probleem dat die fullsize is en wil t compact houden. Dus dacht meer aan 2 of 3 octaafs. Enig idee of die dingen los te krijgen zijn?

Voor alle freaks die een midicontroller willen bouwen: www.uCApps.de Deze site staat helemaal vol met de gruwelijkste zelfbouwcontrollers, en deze manier lijkt me nog een stuk goedkoper als via die doepher-kits. En ik heb een beetje gezocht, Farnell en RS components verkopen allerlei joysticks, maar die krengen blijven duur. Al had ik bij RS een miniatuur joystick gevonden, (kon nog een stiftje op de stick zetten) voor +/- 6,50 euro.

Goeie thread deze, en ik ben zelf ook al een tijdje aan het fantaseren over een dikke ableton controller, wil er ook een aantal joystickjes op bouwen voor de effecten x-y te sturen enzo.
Dus mensen blijf zoeken naar die joysticks, ze moeten toch ergens gemaakt worden! Verder had ik bedacht dat ik een trackball op mijn controller wil zodat ik verder ook geen muis meer nodig heb. Weet iemand waar dat soort toelie te koop is.

Mooi kastje trouwens boven mijn eerste berichtje, hoe doe je dat nou, is da moeilijk. Ik heb nl zelf altijd erg veel moeite met schetsen maken, en ga meteen aan het bouwen, maar dat kastje ziet er wel erg strak uit, dan wordt het wel leuk om allerlei ideeen te schetsen en uit te werken, voordat je daaadwerkelijk aan je kast begint.

Gemaakt in een 3d programma, als je geen ervaring daarmee hebt zou ik t laten schieten. Anders gewoon even gaan klooien, deze is wel heel simpel gemaakt. Tis eigenlijk een cube met afgeronde hoeken, fader gaten eruit gechopped. Faders geplaats, buttons, rotarys, en textures. Zo'n 15 min werk. Vind t zelf fijner dan Photshop of Illustrator omdat je er lekker omheen kan draaien etc. idd eerst helemaal je design af, dan gaan bouwen.

ps. je had t net over uCApps, maar klopt t dat je daar wel nog zelf je PIC moet 'flashen'. Daar zit namelijk beetje mijn punt...dat gaat me te ver :P

Nog een alternatief gevonden voor een analoge joystick :

bij Electronic Surplus in cleveland heeft er van 5k elke as, $4.95:

http://www.electronicsurplus.com/commerce/catalog/product.jsp?product_id=71233&c\

ik heb nog niet nagekeken of er een minimum bestelbedrag is bij electronic surplus.

op de site van cgs staat een schemaatje waar deze mee zouden moeten werken ( voor analoge cv signalen wel te verstaan )

Al had ik bij RS een miniatuur joystick gevonden, (kon nog een stiftje op de stick zetten) voor +/- 6,50 euro.

die van RS lijken ook nog wel OK, al zijn ze wel vrij klein denk ik

ook de bevestiging in een kastje lijkt mij iets moeilijker om ze dienen om rechtstreeks op de printplaat te monteren zo lijkt het :
C456821-01.jpg

Origineel geplaatst door Burp
Ha cool dat deze draad weer leeft!
Enne Vlex, gaaf kastje, kun je dat ook zo bouwen? Als dat zo is dan mag je voor mij ook iets leuks ontwerpen! :biertje:

Ben ik wel van plan :) maar denk dat t iets van hout moet worden, aangezien ik die ronde hoeken wel wil hebben, maar daar zal ik nog ff naar moeten kijken. Zit alleen nog met de kosten, is namelijk 2x de unit van 88 en dan moeten er nog faders, rotarys etc bij... als in, wordt duurder dan een BCR fader. Nog ff kijken dus :)

Ok, hou ons op de hoogte hier!

Origineel geplaatst door Vlex
Ben ik wel van plan :) maar denk dat t iets van hout moet worden, aangezien ik die ronde hoeken wel wil hebben, maar daar zal ik nog ff naar moeten kijken. Zit alleen nog met de kosten, is namelijk 2x de unit van 88 en dan moeten er nog faders, rotarys etc bij... als in, wordt duurder dan een BCR fader. Nog ff kijken dus :)

ps. je had t net over uCApps, maar klopt t dat je daar wel nog zelf je PIC moet 'flashen'. Daar zit namelijk beetje mijn punt...dat gaat me te ver

Zo'n PIC flashen valt reuze mee, je moet alleen ook weer een programmertje solderen, valt ook reuze mee, en je kunt dan vervolgens van allerlei PIC's flashen. Ik heb het veel gedaan met een andere programmer en PIC (12c508) voor de midi2din2midi modulletjes van Colin Fraser. Ik heb geen enkele elctro-opleiding gedaan, heb ook helemaal geen kaas van programmeren ed gegeten en zag er ook erg tegen op omdat ik geen idee had van hoe en wat enzo, maar ben gewoon zo'n programmer gaan solderen, heb alle uitleg goed gevolgd, en kon zo in ene die PIC's volbranden met een midi2din2midi programmaatje.
Omdat ik de ucapps sid bak wil gaan bouwen heb ik al zo'n programmertje gesoldeerd, maar nog niet helemaal getest. Als ie het doet, wil ik best die PIC's voor je flashen.

Oh, en Stiebz waar kan ik die site van cgs vinden?

Origineel geplaatst door Draakje
ps. je had t net over uCApps, maar klopt t dat je daar wel nog zelf je PIC moet 'flashen'. Daar zit namelijk beetje mijn punt...dat gaat me te ver

Zo'n PIC flashen valt reuze mee, je moet alleen ook weer een programmertje solderen, valt ook reuze mee, en je kunt dan vervolgens van allerlei PIC's flashen. Ik heb het veel gedaan met een andere programmer en PIC (12c508) voor de midi2din2midi modulletjes van Colin Fraser. Ik heb geen enkele elctro-opleiding gedaan, heb ook helemaal geen kaas van programmeren ed gegeten en zag er ook erg tegen op omdat ik geen idee had van hoe en wat enzo, maar ben gewoon zo'n programmer gaan solderen, heb alle uitleg goed gevolgd, en kon zo in ene die PIC's volbranden met een midi2din2midi programmaatje.
Omdat ik de ucapps sid bak wil gaan bouwen heb ik al zo'n programmertje gesoldeerd, maar nog niet helemaal getest. Als ie het doet, wil ik best die PIC's voor je flashen.

Oh, en Stiebz waar kan ik die site van cgs vinden?

ok thanx! dat zou mij een hoop schelen. En nog een vraagje, de printplaatjes van uCApps moet je ook zelf etsen of niet?

en nogmaar een vraagje dan; ik had t eerder over dat ik er eigenlijk een 3 octaafs midi keyboard bij wil. Nu heb ik een oud midikeyboard staat, is het mogelijk om hier 1 of 2 octaven van af te halen? of waar ik los een toetsenboard kan krijgen, en of die misschien werkt met de midi hardware in dit midikeyboard?

thanx alvast! :)

Origineel geplaatst door Vlex
ok thanx! dat zou mij een hoop schelen. En nog een vraagje, de printplaatjes van uCApps moet je ook zelf etsen of niet?

Ja ik geloof het wel, al waren ze ook volgens die site te koop staat me bij, maar ik kan hier thuis prima printjes etsen dus we kunnen ook gewoon een keer afspreken dat je langskomt. Branden we die PIC en etsen de benodigde prints, of misschien kan ik het spullie tegen een lichte vergoeding ook naar je opsturen. Ik wil zelf ook een uitgebreide controller bouwen dus ga ik zoiezo PIC's bakken en printen etsen. Of we sluiten een deal: Ik heb thuis nl. wel wat computer nerds en freaks zitten, die ook een beetje met 3dvideomax ofietsdergelijks kunnen werken. Vraag ik of ze dat op mijn computer installeren, en of ze er bij willen zijn, als je mij wat kneepjes van dat moddellen kan leren.
We zien wel, er is in ieder geval van alles mogelijk.

Ok dat houden we ff warm want klinkt goed. Die uCApps is dus veel goedkoper omdat je pic en print eigenlijk zelf maakt. Wat is precies te mogelijk/limiet van zo'n ding,kan ik niet echt vinden. De doepfers zijn 16 controllers per print.

ahhh lekker :)

ik kwam net op doepfer t volgende tegen:

http://www.doepfer.de/MKE.htm

met andere worden, voor 100 euro de hardware voor een midi keyboard + 2 octaafs velocitysens board. 120euro voor 3 octaafs.

waarom wordt t nou zo prijzig :( 2x PE 1x MKE = 276euro, en dan moet ik nog onderdelen hebben....

daarom nog steeds opzoek naar iemand die kan zeggen of ik mn oude midikeyboard kan inkorten :)

Kut,Kut, kut!!!
Ik had dus een hele uitleg neergetiept over hoe het principe werkte van die uccaps midibox, echt een hele uitleg voor zover ik het begreep, maar met het plaatsen van die afbeelding ging iets mis en nou is al mijn text kwijt. Die bak hierboven is dus een vette midicontroller die volgens dit principe is gebouwd. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om mijn verhaal nog een keer op te tikken, dus probeer ik het ff heel kort uit te leggen. Je bouwt een core print, een klein printje waar je die PIC op soldeert. Die core print zorgt voor de besturing/communicatie van je apparaat. Aan die core print hang je allemaal losse modulletjes, afhankelijk van wat voor een apparaat je wilt bouwen. Je hebt een moduletje (AIN) waar 32 analoge ingangen aan gekoppeld kunnen worden. Voor een midibox met 64 pots hang je dus twee AIN modulletjes aan je core print. Je hebt een moduletje voor een LCD scherm, een moduletje voor opslag, een moduletje om MTC weer te geven, een usb module om je bak via usb aan je computer te hangen enz. Aan een core module kun je het volgende hangen:
up to 128 digital inputs
up to 128 digital outputs
up to 64 analog inputs
character and graphical dotmatrix LCDs
BankSticks (IIC EEPROMs)
one MIDI In, one MIDI Out, optionally as to-COM interface

Het geheel is een stuk onduidelijker als bij die doepher dingen, maar de mogelijkheden zijn ook veel groter en breeder, geloof ik.

Back