Paar hardware klank vragen...

Chazz

Darkening Worlds
Hallo,

Ik hoop dat ik goed zit, want ik kon een dergelijk onderwerp niet vinden in de andere threads:

Ik wil wat hardware erbij aanschaffen, en twijfel tussen twee gitaar en bass effecten, namelijk die van V Amp of van Line 6 (Pro pod etc)
Het scheelt aanzienlijk veel geld, dus ik zou willen vragen of iemand er ervaring mee heeft en of ze goed te gebruiken zijn.
Ik wil de 19 ich versie kopen.

Thanx !

Ik heb met alle modellen ervaring van behringer en line6, behalve met de v-amp in 19"-uitvoering, en moet zeggen dat het qua geluid niet echt veel uitmaakt. Er zit enig kwaliteitsverschil in, maar niet veel. Wel zijn de line6-en veel uitgebreider, er zitten veel meer amp-models in enz.
Ironisch genoeg is mijn ervaring dat de line6-en het sneller begeven als de behringers.....(bij heftig podiumgebruik)

Mocht je een dergelijk bakje voor meer als alleen e-gitaar willen gebruiken, kan ik je een bass-model aanbevelen. Deze hebben ook de meeste models uit de gitaar-bakjes, maar kunnen ook overweg met andere instrumenten.
bv: een synth over een pod XT klinkt brak, maar over een basspod-pro klinkt ie wel weer lekker mals !

Kan dat ook? Kijk, daar leer ik weer wat van als newbie op synthforum.
Hoe regel je dan dat je bijv een plug in over die V Amp heen laat gaan? (totaal geen ervaring mee namelijk)

Wat ik wil met die V Amps, is echt voor home studio gebruik, niet voor op het podium. Daarom dacht ik eraan om een V Amp voor gitaar, en eentje voor Bass te halen. Dan kom ik een heel eind neem ik aan?

Origineel geplaatst door Chazz

Wat ik wil met die V Amps, is echt voor home studio gebruik, niet voor op het podium. Daarom dacht ik eraan om een V Amp voor gitaar, en eentje voor Bass te halen. Dan kom ik een heel eind neem ik aan?

Alleen een basspod (of bass-v-amp) is dan al voldoende. Deze bakjes werken ook goed met een e-gitaar. Andersom niet.

Het geluid van plugins door die bakjes jassen heb ik nog nooit gedaan, maar moet ook geen probleem zijn. Kwestie van een line-out van je geluidskaart aan de ingang van de pod hangen.

Misschien een tipje, ik heb ook gedacht aan die basspod maar toch niet gedaan (duur)
Ik heb wel een bass versterkertje met uitgang die ik kan gebruiken om op te nemen. In de compu/cubase kan je dan weer over die WAV een fijne plugin gooien (daar zijn er zat van) zoals een compressor of iets anders (transposer, voor de sub bass :D )

gr
Arv

Citaat: Alleen een basspod (of bass-v-amp) is dan al voldoende. Deze bakjes werken ook goed met een e-gitaar. Andersom niet.

Het geluid van plugins door die bakjes jassen heb ik nog nooit gedaan, maar moet ook geen probleem zijn. Kwestie van een line-out van je geluidskaart aan de ingang van de pod hangen.

OK, dat wist ik niet. Scheelt dat echt niks dan? Ik haal wel al mijn mooie gitaar sounds met deze bass pod (van V Amp of van Line 6)

Over die basversterker: ik wee het niet. Ik vind de opnames niet zo mooi dan. Ik heb ook een hele mooie Marshall Valvestate staan, maar die gebruik ik niet voor opnames in Logic, klinkt gewoon te rot voor mooie opnames. Daarbij wil ik meerdere sounds hebben. (delay, chorus etc) Dat kan wel met effecten later, maar wil nu eens wat goede hardware voor mijn pc'tje met Logic. (en dan hopen dat dat goed gaat met een M Audio Delta geluidskaart, daar een midi keyboard op aangesloten, een Nu Mark DJ Mixertje met Nu Mark draaitafel

beetje onduidelijk (mijn vorige bericht lees ik nu)

Mijn vraag was dus: Haal ik het zelfde resultaat met alleen die Bass V Amp, als dat ik een aparte Bass en Gitaar V Amp koop?

thanx

Mijn vraag was dus: Haal ik het zelfde resultaat met alleen die Bass V Amp, als dat ik een aparte Bass en Gitaar V Amp koop?

Nee, niet precies hetzelfde resultaat.
De gitaar v-amp heeft alleen amp-models aan boord voor gitaren, terwijl de bass v-amp zowel voor basses als voor e-gitaren models aan boord heeft. Ze hebben echter wel een zelfde aantal modellen aan boord, dus op de bass-amp zitten minder amps voor e-gitaren als op de v-amp voor gitaren.

Stel jezelf de vraag: hoeveel modellen heb ik nou eigenlijk nodig ? zitter er op de gitaar-amp modellen die op de bass-amp niet zitten maar die ik wel wil gebruiken ?

Natuurlijk ben je altijd flexibeler met meerdere bakjes die niet (precies) hetzelfde doen, maar je levert wel wat geld, ruimte en bedieningsgemak ervoor in.

Eerlijk gezegd was ik over de bass v-amp minder te spreken als over de bass-pod (qua sound), terwijl het verschil tussen de (gitaar) v-amp en de pod XT veel kleiner is.

Wil je met 1 bak zo lekker mogelijk en flexibel mogelijk bezig zijn, kan ik je echt die basspod pro aanbevelen !
(dat is ook de enige die ik zelf nog gebruik)

Ok, en dan bedoel je dus de Line 6 neem ik aan? (die BASS POD XT PRO 19 inc)
Jammer dat die nu net 700 euro is:frons:

Thanx voor je tips. Zo te zien heb je het vaker gebruikt ;)
Ik hoorde btw dat qua compressors, equalizers en pre amps maar kleine verschillen zitten in de hardware (en dan heb ik het over de 200 euro bakkies bij feedback)
Heb ik deze allemaal nodig?

wat is aan te raden met mijn setup in Logic (en hierboven vermeld) + zo'n POD? Heb ik dan alleen die compressor nog nodig en kom ik een heel end in de mooie eindmix, of heb ik ook al het andere spul nodig? (Yeah I already told you, total newbie op studio gebied, gelukkig wel verstand van muziek schrijven :dubbel: )

Even nog iets tussendoor van de studio lamer....

Heb ik dan wel genoeg aan mijn Numark mixertje? Ik heb de DXM06....of moet ik een wat grotere hebben om al dat moois aan te sluiten?

Ok, en dan bedoel je dus de Line 6 neem ik aan? (die BASS POD XT PRO 19 inc)

Ja, ik bedoel de line6, alleen moet je dat XT uit je omschrijving weglaten. XT is voorbehouden aan dat niervormig desktop-bakje. ;)

Je andere vragen zijn niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden, omdat het afhankelijk is van wat je er precies mee gaat doen, en (het aller-belangrijkste) je smaak !
Zoek per bakkie es op (bv op dit forum) wat ze precies doen (ga het desnoods beluisteren bij een winkel) en bepaal dan of je het nodig hebt voor je geluid. Meer is natuurlijk altijd leuker (hebberigheid is mensen eigen, en muzikanten zijn toch nog steeds mensen ;) ), maar je zult er achter komen dat je met weinig spulletjes errug leuke resultaten kunt bereiken !

[herhaal-modus] Het aller-belangrijkste is je eigen smaak.
Om bij je compressor voorbeeld te blijven: velen gooien een compressor over de eindmix, ik gruw daarvan !
Ik ga persoonlijk liever met een grafische eq aan de gang over de eindmix (voor zover mijn gepingel het stadium van "eindmix" bereikt), terwijl anderen ongetwijfeld zullen vinden dat ik daarmee alle ongeschreven muzikale wetten aan m'n laars lap en bijzonder dom bezig ben.

Heb ik dan wel genoeg aan mijn Numark mixertje? Ik heb de DXM06....of moet ik een wat grotere hebben om al dat moois aan te sluiten?

Dat is een dj-mixer. Op zich geen verkeerde, maar als het gaat om het flexibel aansluiten van meerdere bakjes, heb je toch niet veel aan zo'n ding.
Een beetje fatsoenlijke mengert die goed in de studio te gebruiken is, moet toch wel zaken hebben als (enkele) pre-amps, routing-mogelijkheden (welk signaal gaat waar naartoe), eq, inserts, auxen, enz.

ik heb zitten zoeken op het forum, maar ben er nog niet helemaal in thuis. waar kan ik dat vinden?

En over die mixer van me? Ik neem aan dat dat niet gaat passen al die bakkies? ;)

Compressor heb je gelijk in, maar ik vind het soms wel goed tot zijn recht komen hoor, maar ligt ook geheel aan wat voor muziek soms dat het nodig is. (bij metal vond ik dat wel vaak)

Maar ik wil dus echt gewoon bas en gitaar partijen inspelen, drums uit Logic halen via eigen drumsamples, en bijv van alles gebruiken zoals Ediroll.

Maar omdat ik niet weet wat kan/ aansluitbaar is, vraag ik nogal veel vanwege jullie kennis ;)

(voorbeeld: zo kocht ik laatst een condensator mic die ik even dacht aan te sluiten......mis dus (phantom) )
Om financiele blunders voor te zijn.....synthforum! :)

ok (over die mixer)

Nog tips? (ik zit nu op de feedback site te kijken en zie er wat staan zoals Behringer UB 2222 FX) Is dat er eentje die ik dan gewoon op mijn Delta geluidskaart kan aansluiten en op die mixer al die randapparatuur die ik wil gaan kopen?

(learned a lot today, thanx alvast!)

ik heb zitten zoeken op het forum, maar ben er nog niet helemaal in thuis. waar kan ik dat vinden?

Rechtsboven in de hoek, rode lettertjes.......;)

Er zijn verschrikkelijk veel threads over allerlei verschillende fx en eindmixage.

ok (over die mixer)

Nog tips? (ik zit nu op de feedback site te kijken en zie er wat staan zoals Behringer UB 2222 FX) Is dat er eentje die ik dan gewoon op mijn Delta geluidskaart kan aansluiten en op die mixer al die randapparatuur die ik wil gaan kopen?

Ja, dat is al voldoende ! (beetje afhankelijk van de hoeveelheid randapp die je wilt gaan kopen natuurlijk 8) )
Ik moet wel zeggen dat ik met een grote boog om behringer mengerts met ingebouwde fx heenloop....
(kwestie van smaak, natuurlijk)
Probeer es iets uit de MX-serie bv.

(enneuh, graag gedaan ;) )

Ja ik zit toevallig hier met feedback krantjes voor me, en ik zie daar vooral Behringers, Phonics etc staan. Ik zit daar een beetje rond te kijken. Waar kan ik die MX zien/ bestuderen waar jij het over hebt?

Volgens die site is Feedback wel een STUK goedkoper zeg met die UB 2222
Jammer genoeg zie ik niet die MX'jes bij Feedback staan.

Thanx for the tip!

De prijzen op de site zijn (natuurlijk) de adviesprijzen van behringer.

......en behringer springt er duidelijk NIET uit qua advies.........;)

Back