mpc2000XL stand alone ja/nee ?

Thoraval

Ouwe rot
Zeg ik heb een vraagje of misschien een verzoekje.

Ik dacht helemaal van mijn produce-verslaving af te zijn en heb mijn korg apparatuurtjes (electribes) verkocht omdat ik me wilde concentreren op mn draai kunsten. Nu zit ik met een probleem: mn draaikunsten worden geapprecieerd (behoorlijk zelfs, en zo dat ik dr eindelijk geld mee begin te verdienen, leuk!!!) maar ik mis het draaien aan knopjes en mn eigen geluidjes maken :( heel erg zelfs!

Nou heb ik bedacht dat ik ipv van synthjes maar een sampler aan ga schaffen, opdat ik echt zélf geluidjes wil maken ipv werken met de voorgefabriceerde sounds van een synth (ook leuk natuurlijk maargoed...) en dus is mijn oog gevallen op de mpc2000XL. De 1000 heeft geen timestretching en de 3000/4000 zijn te duur en de 2000XL heeft zo'n grote naam, die mag best naast mn sl1200's staan, dacht ik zo.

Ik denk dat velen het met mijn keuze eens zullen zijn en als dat niet zo is hoor ik het ook graag! maar mijn vraag is de volgende: is voor het "simpele" werk de 2000XL (incl de benodigde uitbreidingen als xtra outs, effectboard etc... + midikeyboard) als stand alone een échte aanrader?

Ik zit met deze vraag omdat mn budget klein blijft (grootste gedeelte gaat naar platen..) en omdat ik niet weet hoe "vol" de mpc2000XL kan klinken als je hem als standalone gebruikt. Ik ken hem alleen als de basis van je setup maar dan worden veel andere dingen door andere synth etc gedaan. Het liefste zou ik dus van jullie een paar zelfgemaakte loops of zelfs tracks horen die alleen op 1 mpc2000xl gemaakt zijn -> dan weet ik beter wat ik ervan kan verwachten. Of vraag ik nou iets absurds?

En toen waren het alweer 2 vragen ipv 1 en jah, er komt er nog 1: kan ik beter wachten tot ik er ook een stel monitors bij kan aanschaffen?

Elk advies, elke tip, elk voorbeeld van wat hij kan is zeer welkom :)

Hoi,

Ik vrees dat de mogelijkheden van een mpc als sampler een beetje beperkt zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is de ultieme DRUMsampler. Maar als je aan "muzikale" klanken gaat werken, zoals gesamplede synths, heb je echt wel mogelijkheden nodig zoals auto-zoning en geavanceerde ADSR, en die heeft de mpc niet aan boord.

Tip: de AKAI S2000 schijnt een goeie sampler te zijn, indien je hem met een pc-editor bedient. Hij heeft een redelijk uitgebreide sample-engine aan boord. En bovendien kost hij héél wat minder dan een mpc. Als je der een goedkope sequencer bijneemt (rm1x?) heb je misschien wel veel meer mogelijkheden.

Welke stijl wil de mpc voor gebruiken ?

waarschijnlijk wordt het productie werk drum n bass maar ook techno moetie aankunnen :)

Electus: ik weet dat je de mpc niet als echte sampler moet gebruiken maar dat is ook zeker niet mn bedoeling
ik wil er lekker op kunnen raggen :) de paar functies die hij heeft om samples te bewerken zijn meer dan genoeg

en ik wil zoveel mogelijk los van mn pc werken is traag en vermoeiend ding namelijk :(

Re: mpc2000XL stand alone ja/nee ?

Origineel geplaatst door REEDS

Nou heb ik bedacht dat ik ipv van synthjes maar een sampler aan ga schaffen, opdat ik echt zélf geluidjes wil maken ipv werken met de voorgefabriceerde sounds van een synth (ook leuk natuurlijk maargoed...)

Tenzij je met een sampler en wat potten en pannen in de weer gaat lijkt me een synth toch minder 'voorgebariceerd' dan een sampler. En als je de MPC ten volste gaat benutten, doe je niet veel meer dan de MPC als beperkte synthesizer gebruiken.
Een MPC2000XL is een goede keus. Stand alone heeft altijd zo z'n nadelen, je loopt altijd tegen beperkingen van een machine aan en zult uiteindelijk moeten gaan uitzien naar een uitbreiding voor je studio. Alles uit 1 apparaat halen is lastig en tijdrovend en waarschijnlijk is de MPC uiteindlijk zelfs te beperkt. Met de juiste samples, een hoop tijd, leergierigheid en creativiteit kom je een heel eind met een MPC, maar het blijft meer voorgefabriceerd dan een synth, je hebt minder vrijheid als het gaat om het zelfmaken van 'sounds'. Maar ik zou 't gewoon doen die MPC, en dan maar zien waar het schip strand.

is juist te gek zo'n mpc.
lekker raggen op de pads, kicks en snares eronder, en andere sounds. Taptempo met je vynil mee en rolls maken maar.
Of je gooit je loopjes er in die je in recycle hebt geknipt. met de midifile kun je die loops dan in elk gewenst tempo mee laten lopen. is wel wat werk, maar werkt wel altijd.

je bent dus juist heel vrij, en je hebt altijd je eigen hands on geluidenfabriekje bij je
Kaospad ertussen............

ik zou het gewoon doen.

ah, ok, wacht.
Ik dacht dat je 'm bij de draaitafels wilde gebruiken, live.
is dus nie zo.

tja, dan nog. gaaf ding, en als standalone ook tof.
Timestretch zou ik niet zo moeilijk over doen, is klote in de xl.
koop een 1000, die hang je eventueel ook aan je pc, kun je je sounds maken en overgooien en uiteindelijk als standalone in je rugtas stoppen.
Gooi die kaartjes vol met sounds en met een hoop creativiteit kun je alles maken.

Als je alles wilt moet je een laptop kopen en een usb keyboardje, dan kun je alles.
een MPC kan heel veel, niet alles

true.. de 1000 is zo lekker klein :)

probleem is alleen dat als ik voice samples wil rippen van cd's of hoe dan ook dat ik ze met de 1000 alleen op die snelheid kan afdraaien timestrechen kan namelijk niet op de 1000, of wel? En voor het simpel remixen van nummers lijkt mij een 2000 toch beter... bovendien is die 2de hands stuk goedkoper.

IS de timestrech van de 2000xl echt zo bagger?

een van de dingen die ik wil gaan doen is drum n bass remixen gaan maken van oude hiphop nummers (beetje zoals aphrodite da doet... alleen dan wat niveautjes lager :)

nou, de 1000 heeft eigenlijk maar een paar functies niet die de 2000 wel heeft.
De 1000 heeft meer nieuwe functies en handigheidjes, waardoor hij vooral live wat handiger is, en de usb functie is erg te gek

De timestretch van de xl stelt eigenlijk niets voor. het kan alleen in % en niet in bpm's en is ook nog eens heel erg traag.
Een 1000 met een usbkabeltje aan je pc is in ieder geval sneller en handiger.
voicesamples rippen en meteen op je kaartje gooien via usb gaat wat sneller dan dat gedoe met zipdrives (scsi) en akaiformaten. (de 1000 leest gewoon pc formaat wav, de xl moet een apart geformateerde floppy of zip ofzo hebben)

Lange files voor remixen stop je niet zo eenvoudig in de xl, want daar kan max 32 mb in.
De 1000 eet 128 MB

Er zitten meer filters en bijna evenveel effects in de 1000, maar in de 1000 krijg je de fx er gratis bij. Voor de xl moet je ze apart kopen.

Maar goed, remixen maken doe je denk ik handiger in een computer met goede soundcard, zodat je van alle werelden iets kunt gebruiken.

Wil je voor een MPC gaan........ook geweldig. Maak een keuze het zijn allemaal goede opties, en het is maar net wat JIJ ermee doet.
Het ligt nooit helemaal aan de spulletjes.

Succes
Kokos

mischien een korg electribe SX ook een goede optie.

ken iemand die deze ook naast z'n draai set gebruikt en je kan er denk ik meer mee als de MPC. op die MPC zitten veel dingen die je niet gebruikt als ik jouw vraag lees,korg heeft sample geheugen van 280 sec = volgens mij rondt de 32MB, maar werkt dan ook met smart media cards.

de bewerking van de samples is bij de korg veel groter en een partij effecten enz enz.

denk dat daar veel meer aan hebt.

Ik zou een 2000XL kopen. Je ziet ze nu vaak voor belachelijk lagen prijzen.
Als je er eentje met Output board hebt en ipv de interne zip/floppy disk er een smartcard reader inzet is dat wel heel cool. Harddisk kan je er ook inbouwen. De 1000 vindt ik zelf een stuk minder. Het editen van samples doe ik op de pc.

Van midicase.com:
Pc_card.jpg

Hier kunnen 2 kaarten tegelijk in. Werkt sneller dan zip, geen slijtage.

het editen van samples doe je op je pc? welk proggie :X en als je ze van een cd/plaat jat hoe rip je ze dan?

ja ik weet wel dat het met alles kan ben alleen benieuwd wat jullie gebruiken :F

Ik heb zelf al aardig wat Hard en Software gehad (legaal trouwens) maar ben nu weer begonnen aan een basis daarom heb ik nu alleen nog maar een PC met Wavelab 4.0 om te rippen en geluiden te editten en qua hardware een Akai MPC2000XL en een Nord Modular voor de sounds maar als je hiervoor een Micromodular erbij pakt heb je een ultieme set je sampled wat geluidjes uit de Micro ofzo en gaat er lekker meer freaken voor weing geld :W

Hey sander wat is dat voor slot???Hoeveel MB storage past erop??en is de datatransfer sneller dan scsi zip???

Back