Het gaat niet goed in de muziekindustrie!

@ Wout

In deze stand van de technologie denk ik dat de verdeling van je muziek op het internet, het best kan gezien worden als een fantastische bron van gratis reclame.

Inderdaad, het zwaartepunt is voorlopig nog steeds, de gratis verspreiding ervan, door derden, maar is hierdoor toch ook gratis publiciteit.

Want zeg eerlijk, als de muziek niet goed is, wie zou het dan willen downloaden in de eerste plaats.

Zo kan een muzikant zich tot over de hele planeet kenbaar maken, terwijl dit vroeger, een onmogelijke zaak was, tenzij je het geluk had een platencontract te hebben.

Deze bekendheid kan dan daarna omgezet worden in commercieel succes, door VEEL op te treden, en zo je inkomsten te verwerven.

Verder moet deze jonge, nieuwe technologie de KANS krijgen om zich verder te ontwikkelen en om te vormen tot een nieuwe, industrie waar de creatievelingen ipv. de zakenlui de dienst uitmaken.

Soms heb ik de indruk dat er mensen zijn ( algemene uitspraak niet op dit forum slaande :) ) dat ook non-talenten moord en brand schreeuwen over het illegaal downloaden van hun muziek, terwijl zij vóór het P2P ook al non-talent waren, en menen nu de oorzaak te hebben gevonden waarom hun werken niet het succes krijgen wat zij "verdienen".

De uitspraak ondergang van de industrie is algemeen gedaan. Ook hier ben ik van mening dat dat vooral diegenen die "dinosauriërs"van de industrie, die nooit zijn meegegaan met hun tijd, en die niet weten wat in de maatschappij leeft, en wat de jongeren willen.

De kleinere maatschappijen: voor hun is dit toch een uitstekende kans om te groeien, want nu kan het nog.

Maar het is een feit: "nieuwe"dingen schrikken velen af.

Of willen wij ons leven lang fast-food muziek horen van Spears, Ricky Martin, pop-idols enz...: want dat is het beeld dat overblijft, indien de P2P technologie wordt tegengehouden, en is het resultaat van de angst- en zelfbehoudspolitiek van de oude industrie. Lekker safe.

Caramba, wat een nachtmerrie!

Take care

EF

ik vraag me bij MTV cribs ook altijd af hoe die gasten aan al dat geld komen?!?!? is dat allemaal uit voorschotten betaald ofzo? zelfs de minst-bekende C-artiest heeft daar nog een huis met 100 slaapkamers en 3 jacuzzis.........als ik dat zie dan weet ik wel genoeg.........het hele RIAA gedoe tegen downloaden is de paniek van de grootverdieners en geldwolven van de grote maatschappijen......ze raken hun monopolie kwijt.......en ipv een alternatief aan te bieden waar mensen wel voor willen betalen (kijk naar het succes van iTunes, daar hoor ik dan ineens niemand over die zo fel tegen downloaders is) beginnen ze ineens heeel hard te schoppen en om zich heen te slaan....begrijp me goed: ik ben tegen het illegaal verspreiden en downloaden van copyrighted materiaal, ik koop me helemaal suf aan CD's (net nog voor 350 euro binnengekregen van juno.co.uk) maar als de grote maatschappijen mee willen blijven doen zullen ze toch echt hun muziek via de digitale snelweg moeten gaan aanbieden, en meer kwaliteit moeten bieden ,en meer added value toevoegen....het is toch ook van de gekke dat als de artiesten en labels met bv XS4all een deal maken om hun nummers via het internet te verspreiden om bv geld in te zamelen voor een bepaald goed doel, de buma-stemra hier een stokje voor gaat steken? ik bedoel: als artiest weet je dan toch genoeg? je wordt dan gewoon verneukt in je creatieve vrijheid door een partij die er alleen maar zit om de paar grootverdieners beter te maken en er zelf ook nog wat bij te verdienen....wegwezen daar dus, DIY rules!

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
blablabla

blablablabla...

Zolang er geen .krz achter staat geloven we het niet.

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door olafmol
ik vraag me bij MTV cribs ook altijd af hoe die gasten aan al dat geld komen?!?!? is dat allemaal uit voorschotten betaald ofzo? zelfs de minst-bekende C-artiest heeft daar nog een huis met 100 slaapkamers en 3 jacuzzis.........als ik dat zie dan weet ik wel genoeg.........het hele RIAA gedoe tegen downloaden is de paniek van de grootverdieners en geldwolven van de grote maatschappijen......ze raken hun monopolie kwijt.......en ipv een alternatief aan te bieden waar mensen wel voor willen betalen (kijk naar het succes van iTunes, daar hoor ik dan ineens niemand over die zo fel tegen downloaders is) beginnen ze ineens heeel hard te schoppen en om zich heen te slaan....begrijp me goed: ik ben tegen het illegaal verspreiden en downloaden van copyrighted materiaal, ik koop me helemaal suf aan CD's (net nog voor 350 euro binnengekregen van juno.co.uk) maar als de grote maatschappijen mee willen blijven doen zullen ze toch echt hun muziek via de digitale snelweg moeten gaan aanbieden, en meer kwaliteit moeten bieden ,en meer added value toevoegen....het is toch ook van de gekke dat als de artiesten en labels met bv XS4all een deal maken om hun nummers via het internet te verspreiden om bv geld in te zamelen voor een bepaald goed doel, de buma-stemra hier een stokje voor gaat steken? ik bedoel: als artiest weet je dan toch genoeg? je wordt dan gewoon verneukt in je creatieve vrijheid door een partij die er alleen maar zit om de paar grootverdieners beter te maken en er zelf ook nog wat bij te verdienen....wegwezen daar dus, DIY rules!

Zo! Applaus!
Die grote huizen dat is allemaal creditcard en bankleningen, stoerieus binken met een ander z'n geld; wat de president kan dat kunnen de deserteurs van het ghetto ook; pas maar op straks lenen ze er nog even 500 miljard bij om de "democratie" in South Central te herstellen.
Pief, paf, poef of meteen maar de grote boembom.

De strijd tegen het Ter-oor-isme gaat voort,
ISPdeRuiter

ik vraag me bij MTV cribs ook altijd af hoe die gasten aan al dat geld komen?!?!? is dat allemaal uit voorschotten betaald ofzo? zelfs de minst-bekende C-artiest heeft daar nog een huis met 100 slaapkamers en 3 jacuzzis
1. enorme afzetmarkt
2. goede marketing

In de US slagen ze er zelfs in om uit het meest crappy nummer miljoenen $ uit te slaan; wat voor mij het bewijs is van "feed it to the people, they buy it all" (let op de 2 betekenissen van 'buy' ;) wink wink)
In Europa lukt dit nooit, tenzij af en toe een klapper als de Spaajs Girls ofzo.
Waar we hier wel wat van kunnen leren is ... marketing! Nederlanders zijn hier (van nature uit) al behoorlijk goed in. Maar toch moeten muziekbedrijven endergeljke die goed willen blijven draaien, hieraan meer aandacht geven.
Dan scheiden we meteen ook 'het kaf van het koren' (of bestaat die uitdrukking niet in NL? :) )

Cheers! :kroon:

Origineel geplaatst door Bobby
1. enorme afzetmarkt
2. goede marketing

In de US slagen ze er zelfs in om uit het meest crappy nummer miljoenen $ uit te slaan; wat voor mij het bewijs is van "feed it to the people, they buy it all" (let op de 2 betekenissen van 'buy' ;) wink wink)
In Europa lukt dit nooit, tenzij af en toe een klapper als de Spaajs Girls ofzo.
Waar we hier wel wat van kunnen leren is ... marketing! Nederlanders zijn hier (van nature uit) al behoorlijk goed in. Maar toch moeten muziekbedrijven endergeljke die goed willen blijven draaien, hieraan meer aandacht geven.
Dan scheiden we meteen ook 'het kaf van het koren' (of bestaat die uitdrukking niet in NL? :) )

jou verhaal conflicteert compleet met wat de platenmaatschappijen van deze binnengelopen sterren(?), en veel van deze artiesten zelf ook, beweren...nl dat iedereen maar kopieert en download en nix meer koopt.........een van jullie 2 heeft gelijk, de andere ongelijk ;)

Origineel geplaatst door Bobby
Waar we hier wel wat van kunnen leren is ... marketing! Nederlanders zijn hier (van nature uit) al behoorlijk goed in.

Nou, Nederlanders zijn altijd goed in handelen (al dan niet eerlijk..) Dat is wat anders dan marketing..

Maar toch moeten muziekbedrijven endergeljke die goed willen blijven draaien, hieraan meer aandacht geven.

sterker nog: het IS een Nederlandse uitdrukking.. hehe...

Vergeet niet dat de markt in de US achterlijk poep veel groter is dan in ons kikkervijvertje

Ik heb jammer genoeg niet gans de thread gelezen, en heb er ook niet meteen de tijd voor, dus misschien trap ik een open deur in, maar...

is het jullie ook opgevallen dat sommige verzamel-cd's er mee ophouden? zo ligt de laatste "dance-train" nu in de winkel. En nee hoor, niet veel nieuws maar wat ze zelf noemen "oude floorfillers", of zo zei hun reclame-spotje het toch.

Ik denk niet dat hun laatste cd het summum van succes gaat worden...

maar goed, het doet toch even raar aan als je ziet dat cd's er mee ophouden. en ik heb zo'n vermoeden dat dit niet de enige reeks is.

maar goed, misschien werd dit middenin ergens al grondig ter sprake gebracht...

/me is benieuwd en een beetje onzeker over hoe het allemaal gaat evolueren.

greetz

cloudy

dit weekend sprak ik met een vriend van me, en die vertelde me een verhaal waarvan we allebei zoiets hadden van: *dat* is wat de muziekindustrie kapot maakt (ook al is het nog steeds een gevolg van crappy muziek ed zoals ik hierboven al een paar keer beargumenteerd heb) en niet de "thuis kopieerder"...

waar gaat het over? hij werkt bij een groot IT bedrijf, en de secretaresse (die zeker niet weinig verdient, en ook geen puber met zakgeld is) kwam op haar werk met een (geperste) DVD met daarop een complete shitload aan albums in MP3, inclusief artwork, en ook nog eens wat recente films in DivX formaat ook nog...en daar wordt dan ongeveer 25 euro voor betaald....dit is huge hoor...geen CD-r werk van pubers op het schoolplein, maar keiharde maffia die met vrachtwagens vol DVD's uit een oostblok of chinese perserij transporteren......en volgens mij gaat het ook nog es om een NL organisatie aangezien de muziek-keuze wel ERG op de NL markt gericht was......

wat loopt de BS nou te bazelen denk ik dan, DIT zijn de gasten waar ze achteraan moeten ipv hun pijlen op de thuiskopieerder te richten....

dit weekend sprak ik met een vriend van me, en die vertelde me een verhaal waarvan we allebei zoiets hadden van: *dat* is wat de muziekindustrie kapot maakt (ook al is het nog steeds een gevolg van crappy muziek ed zoals ik hierboven al een paar keer beargumenteerd heb) en niet de "thuis kopieerder"...

waar gaat het over? hij werkt bij een groot IT bedrijf, en de secretaresse (die zeker niet weinig verdient, en ook geen puber met zakgeld is) kwam op haar werk met een (geperste) DVD met daarop een complete shitload aan albums in MP3, inclusief artwork, en ook nog eens wat recente films in DivX formaat ook nog...en daar wordt dan ongeveer 25 euro voor betaald....dit is huge hoor...geen CD-r werk van pubers op het schoolplein, maar keiharde maffia die met vrachtwagens vol DVD's uit een oostblok of chinese perserij transporteren......en volgens mij gaat het ook nog es om een NL organisatie aangezien de muziek-keuze wel ERG op de NL markt gericht was......

wat loopt de BS nou te bazelen denk ik dan, DIT zijn de gasten waar ze achteraan moeten ipv hun pijlen op de thuiskopieerder te richten....

Helemaal mee eens. Maar ja, dit is natuurlijk weer te moeilijk voor ze want wat is er nou makkelijker dan het vingertje wijzen naar pubertjes..

Origineel geplaatst door Arv
Helemaal mee eens. Maar ja, dit is natuurlijk weer te moeilijk voor ze want wat is er nou makkelijker dan het vingertje wijzen naar pubertjes..
Twilight breidt haar gebied uit.. simpel! :)

Origineel geplaatst door Arv

mss is het wel ongeveer hetzelfde als bij het belasting innen:

degene bij wie het makkelijk te halen valt, gaan we es flink op de lip zitten, en degenen die terug zouden kunnen slaan,
die laten we fijn hun gang gaan.

oooo zalige, daadkrachtige, nl-se overheid..... :r

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Twilight breidt haar gebied uit.. simpel! :)

yups..twilight...en qua muziek had je vroegah de braun top40 CD's.......en dat was voordat er mp3 downloaden via het internet was....weetjewel weetje niet...

Let wel, ik heb niets tegen downloaden van Mp3 en zo, als de artiest dat zelf toestaat of zijn maatschappij. Waar ik bezwaar tegen maak is het verspreiden van materiaal dat niet door jezelf gemaakt is. Het oude NepStar verhaal...
En nogmaals, de tegenvallende resultaten van de muziekindustrie komt NIET door het downloaden, maar omdat het publiek het geld aan andere zaken uitgeeft, zoals het SMS'sen.

Wout

Plus dat het publiek meer geld kan uitgeven aan bijv. SMS'en omdat een aantal andere dingen makkelijk en gratis te downloaden of te kopieren zijn. Dat heeft ervoor gezorgd dat de waarde daarvan sterk gedaald is. Schaarste bepaalt de prijs en als iets in overvloed te krijgen is, neemt de bereidheid af om daarvoor nog steeds de oude prijs te betalen.

Kijk maar naar de CD. In de jaren 80 betaalde je 40 tot 45 gulden voor een CD. Dat was aanzienlijk meer dan wat je voor een elpee in die tijd betaalde. Dat gaf de CD het imago "veel te duur" waar het op dit moment ten onrechte nog steeds mee opgescheept zit. Ten onrechte, omdat die CD-prijs in twee decennia niet of nauwelijks is gestegen. De prijs van de meeste artikelen is in die periode verdubbeld, maar een CD kost nog steeds zoveel. Sterker nog, ik betaal tegenwoordig via webshops als cdwow.com en play.com minder voor een nieuwe CD dan twintig jaar geleden.

En toch vindt men CDs te duur. De eerste reden is al genoemd: overvloed drukt de prijs die men betalen wil. Een andere reden is dat er een beter produkt (de DVD) gekomen is dat meer biedt voor dezelfde prijs als een CD. Als een DVD-live-concert in 5.1 Dolby, twee uur muziek plus een paar uur extra's van je favoriete band evenveel kost als datzelfde concert op een kale audio-cd is er iets fout aan de prijsstelling van het produkt CD.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Saskija
Plus dat het publiek meer geld kan uitgeven aan bijv. SMS'en omdat een aantal andere dingen makkelijk en gratis te downloaden of te kopieren zijn. Dat heeft ervoor gezorgd dat de waarde daarvan sterk gedaald is. Schaarste bepaalt de prijs en als iets in overvloed te krijgen is, neemt de bereidheid af om daarvoor nog steeds de oude prijs te betalen.

Kijk maar naar de CD. In de jaren 80 betaalde je 40 tot 45 gulden voor een CD. Dat was aanzienlijk meer dan wat je voor een elpee in die tijd betaalde. Dat gaf de CD het imago "veel te duur" waar het op dit moment ten onrechte nog steeds mee opgescheept zit. Ten onrechte, omdat die CD-prijs in twee decennia niet of nauwelijks is gestegen. De prijs van de meeste artikelen is in die periode verdubbeld, maar een CD kost nog steeds zoveel. Sterker nog, ik betaal tegenwoordig via webshops als cdwow.com en play.com minder voor een nieuwe CD dan twintig jaar geleden.

En toch vindt men CDs te duur. De eerste reden is al genoemd: overvloed drukt de prijs die men betalen wil. Een andere reden is dat er een beter produkt (de DVD) gekomen is dat meer biedt voor dezelfde prijs als een CD. Als een DVD-live-concert in 5.1 Dolby, twee uur muziek plus een paar uur extra's van je favoriete band evenveel kost als datzelfde concert op een kale audio-cd is er iets fout aan de prijsstelling van het produkt CD.

Sakija, je hebt helemaal gelijk.
Een klant van mij die a&r is bij een major vertelde me dat ze met de dvd te snel in prijs omlaag gegaan zijn.
Ook een vriend van mij die een cd/dvd fabriek heeft zei ook dat er nu al bijna niet \s te verdienen valt ad dvd.

Slechte marketing dus door een aantal figuren die alweer te trappelen staan voor het volgende goedbetaalde baantje.

De prijsstelling van de muziek-dvd is te begrijpen, hij kost nu net zoveel als muziekvideos een paar jaar geleden. Een live-concert of anderhalf uur videoclips kostte een jaar of wat geleden een gulden of 40 en dat is ongeveer hetzelfde als wat je nu betaalt voor een muziek-dvd. In het verleden konden muziekvideos en cd's heel heel goed naast elkaar leven, want voor een consument waren dat twee heel verschillende produkten. Hete ene was een onhandig grote cassette met wazige beelden en analoog geluid (voor de meeste mensen zelfs in mono), de CD was handzaam, rond, plat en glashelder digitaal. Die beten elkaar niet.

De DVD en CD bijten elkaar wel. De DVD is ook handzaam, rond, plat en glashelder digitaal plus nog een boel meer. En dan gaat een consument die twee dingen wel met elkaar vergelijken en dan moet de CD het op prijs en prestatie afleggen.

De muziekindustrie moet nu heel snel keuzes maken en er zijn toch echte wel mogelijkheden voor. Mijns inziens kunnen ze het beste CD-singles en verzamel-CDs uitfaseren en overschakelen op internetdownloads voor wie losse nummers of slechts een paar nummers van een CD wil hebben. De gewone CD kan dan vervangen worden door een DVD met meer-kanaalsgeluid, video-clips en extra's om toch een meerwaarde te bieden tov KaZaA-downloads.

Back