Korg MOSS board, duidelijkheid?

Alexandre Redwood

Back in town
Hoi,

ik zit met de gedachte of ik mijn karma nu zou uitrusten met een MOSS board,
Het probleem is dus dat ik beide sloten al vol heb met het Vintage board en Trance Attack board!
en na bijna elk topic wat er is er over te hebben doorgelezen, is het mij niet duidelijker geworden.

Vaak zie ik dat word gezegd dat het MOSS board, in principe een Z1 is, nu zijn die sounds te gek, maar als dat het engiste is kan ik er beter een aparte Z1 bij kopen.

dus mijn vraag, Is dat moss board nu niets anders dan een z1, of is het een geweldige uitbreiding die kan wat de z1 kan en nog VEEEEEEL meer?

en weet iemand een demo van dit moss board, of kan iemand er eentje maken?

THNX, Alexandre

Wat ik kan zegegn over de Z1 is dat je behalve de MOSS functionaliteit ook een hoop knoppen en toetsen bij krijgt.
De Z1 heeft 2 outputs, dus het kost je geen outputs op de karma. De Z1 is 12 stemmig ipv 6 voor het moss board.

Wat mis je... volgens mij de karma functie binnen het apparaat, maar hierover moeten anderen zich maar uitlaten ik heb nog nooit een karma aangeraakt.

-C-

Origineel geplaatst door Alexandre Redwood

Het probleem is dus dat ik beide sloten al vol heb met het Vintage board en Trance Attack board!

Zelf heb ik de EXB-PCM06 en PCM07 (Orchestral Collection). In de Karma kan je maar tot twee EXB-PCM boards toevoegen. De EXB-MOSS is echter geen EXB-PCM en wordt op een andere plaats gemonteerd. Kijk maar eens naar de onderkant van je Karma ;) Je kan dus zonder problemen het EXB-MOSS toevoegen ook al is je PCM Expansion Bay reeds vol.
Vaak zie ik dat word gezegd dat het MOSS board, in principe een Z1 is, nu zijn die sounds te gek, maar als dat het engiste is kan ik er beter een aparte Z1 bij kopen.

Een goeie opmerking want de richtprijs van een EXB-MOSS is ongeveer 600,00 EUR en tegenwoordig zit de tweedehandsprijs van een Korg Z1 daar niet ver vandaan.

dus mijn vraag, Is dat moss board nu niets anders dan een z1, of is het een geweldige uitbreiding die kan wat de z1 kan en nog VEEEEEEL meer?

Het EXB-MOSS is hetzelfde als een Korg Z1 maar dan met de helft van de polyfonie. Maar alles wat een Z1 kan kan je daarom nog niet met een EXB-MOSS (je kan bv geen multi's maken). Maar slechts weinigen gebruiken de Z1 in multitimbrale modus. Uiteraard is de FX-sectie ook niet dezelfde.

en weet iemand een demo van dit moss board, of kan iemand er eentje maken?

Op www.lfo4.com kan je de demosongs van de Z1 beluisteren. Een demo van het EXB-MOSS weet ik niet onmiddellijk terug te vinden, misschien moet ik zelf eens aan de slag gaan.

Origineel geplaatst door C738
Wat mis je... volgens mij de karma functie binnen het apparaat, maar hierover moeten anderen zich maar uitlaten ik heb nog nooit een karma aangeraakt.-C-

Da's niet echt iets wat je mist want je kan een Korg Z1 via MIDI triggeren vanuit de Korg Karma.

Origineel geplaatst door Hover
Zelf heb ik de EXB-PCM06 en PCM07 (Orchestral Collection). In de Karma kan je maar tot twee EXB-PCM boards toevoegen. De EXB-MOSS is echter geen EXB-PCM en wordt op een andere plaats gemonteerd. Kijk maar eens naar de onderkant van je Karma ;) Je kan dus zonder problemen het EXB-MOSS toevoegen ook al is je PCM Expansion Bay reeds vol.

:stupid

oh dus..... dat ik dat niet wist.... ik dacht echt dat het ook een exb-pcm was!
beter!

maar goed, zit toch te twijfelen, losse z1, of moss, polyfonie maakt in deze niet voor mij uit.

denk dat ik dan toch voor het moss board ga! anders NOG weer een losse synth erbij!

(een moss demo'tje zou fijn zijn ;) )

Heel belangrijk om te weten is dat het editen van de sounds in het Moss board vele malen duidelijker is op het grote touchscreen van de trinity/triton. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de enorme hoeveelheid insert effects van de triton/trinity en de sequencer.

Het voordeel van de Z1 tov een moss-board zijn de controllers. De Z1 heeft nou eenmaal de XY pad en verschillende draaiknoppen. Tja, ga je dat gebruiken dan? De triton/trinity hebben beide een XY joystick, ribboncontroller (die van de trinity is pressure sensitive, weet niet of dat van de triton ook is) en twee Switch-buttons. Daarnaast kun je met de sliders ook veel doen. Maar de vraag blijft: In hoeverre ga je die knoppen op de Z1 ECHT gebruiken? Met een Joystick+ribbon kun je al meer dan wat veel mensen denken.

Origineel geplaatst door Keywizz
(die van de trinity is pressure sensitive, weet niet of dat van de triton ook is)

Yep.

Als je al een triton hebt zou ik de expansion erin knallen.

Maar!

Betekent dat je de triton altijd moet houden voor moss gebruik ;) Was een moeilijke afweging toen ik de Triton in de verkoop deed, om zo'n apparaat enkel te houden voor het moss board was me uiteindelijk een beetje al te kras.

:engel:

ja maar ik heb dus geen triton of trinity, maar een karma ;)

althans had er een, weggedaan, volgende week komt hopelijk weer een binnen (he grooveron :kroon: )

net terug van een feestje, Jaques d'Ancona was er ook :) echt waar, daar ook weer heerlijk gepingeld met de motif 7,
ik ben echt pro-motif. geweldige apparaten, buiten mijn karma wil ik er nog een es7 bij hebben. delicious!

maar goed.. ik ga ook voor dat moss bord, ik ben wel overtuigd, wat ik gehoord heb in de moss demo's vind ik het geld wel voor waard, misschien kom ik er ook nog wel een op ebay ofzo tegen!

Back