Nieuwe KRK V-serie

Origineel geplaatst door IJsman
KRK is NIET eerlijk, hij pakt je sound samen tot een verschrikkelijk slecht klinkende klank-brij, en was in staat Norah Jones te laten klinken alsof het door een transistorradio kwam, vreselijk. Daarnaast duren mix-sessies in de echte wereld flink lang, en na een uur op die KRK's heb je al het gevoel dat je oren bloeden. Maargoed, dat is smaakgebonden!

Dit vind ik een beetje rare uitspraak. Dat is hetzelfde als om te zeggen dat bijvoorbeeld Volkswagen slecht is en niet goed rijdt. Maar waar hebben we het dan over: een Polo of een Phaeton?
Ikzelf heb KRK 7000 monitoren en ben daar zeer tevreden over. Ze geven een heel direct en gedetailleerd klankbeeld wat ik mis bij de Genelec en Dynaudio monitoren die ik gehoord heb of mee gewerkt heb (om precies te zijn: 1029, 1030, 1031, BM10, BM15). Maar ik zal niet zeggen dat Genelec slecht is, al heb ik slechte ervaringen met de 1029. Tevens zal ik niet beweren dat KRK het beste merk is, ik ben alleen niet zo kapot van hun V serie.
Je moet niet vergeten dat KRK vooral in amerika in heel veel grote studios gebruikt wordt (kijk anders eens naar de userlist op hun site), dus als je zegt dat KRK niet eerlijk is betekent dat al deze mensen eigenlijk de verkeerde keuze hebben gemaakt!

Snap het even niet! Wat heb je eraan als je in je studio alles in detail hoort en daar buiten klink het heel anders. Mijn conclusie van KRK is gewoon je hoort hoe het zal klinken buiten je studio. Als ik mensen hoor zeggen dat de krks het uiteindelijke geluid weergeven zoals in de woonkamer en op hifi installaties,snap ik nie wat je met monitors moet die alles uiters in detail en mooi weergeven,terwijl het daarbuiten weer anders klinkt.

Ik heb het gevoel dat je je zelf dan een beetje voor de gek houd.:eureka:

even wat mensen op de kast jagen: als je het geluid in de stuio net als in de woonkamer wil hebben, waaro gebruik je dan geen hifi speakers als monitor

Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Origineel geplaatst door Digimod
Bel anders even Morel muziek die verkoopt KRK...

http://www.morelmuziek.nl/

Ik ga morgenvroeg omstreeks 7.30 de auto pakken ff een vriend ophalen en dan.... ja juist naar MorelMuziekLand. Ik zal eens wat monitors aan de tand voelen. Ik had gehoopt met de v8 2 de winkel uit te stappen,we zullen zien,ben benieuwd trouwens. Mix op dit moment nog af op vrij dure JBL speakers,in mijn ogen geven ze me nog steeds een vrij goede referentie....:o: Mischien dat ik morgen helemaal overstag ga. Heb trouwens KRK al eens beluisterd maar wil de Genelec 8030/40a ook weleens horen.

Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Origineel geplaatst door justin
Ik ga morgenvroeg omstreeks 7.30 de auto pakken ff een vriend ophalen en dan.... ja juist naar MorelMuziekLand. Ik zal eens wat monitors aan de tand voelen. Ik had gehoopt met de v8 2 de winkel uit te stappen,we zullen zien,ben benieuwd trouwens. Mix op dit moment nog af op vrij dure JBL speakers,in mijn ogen geven ze me nog steeds een vrij goede referentie....:o: Mischien dat ik morgen helemaal overstag ga. Heb trouwens KRK al eens beluisterd maar wil de Genelec 8030/40a ook weleens horen.

Ik ben een tijdje terug ook naar Morel gegaan met de intentie de V8's mee te nemen?! Maar toen ik de 6000's van krk hoorde? Klonken vele malen beter!!! De V8's vielen een beetje in het niet tegenover de 6000, de Expose, genelec's etc.

Na bijna alle bovengenoemde te hebben gehad, heb ik momenteel een set PMC TB2S+ met Bryston Powerpac 120 en XB Subwoofer! Je hebt het dan hier wel over een vrij prijzig setje?! Maar tijd heeft geleerd dat geld investeren in monitors een hele verstandige keus is!

peace...

Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Origineel geplaatst door Cisco
Ik ben een tijdje terug ook naar Morel gegaan met de intentie de V8's mee te nemen?! Maar toen ik de 6000's van krk hoorde? Klonken vele malen beter!!! De V8's vielen een beetje in het niet tegenover de 6000, de Expose, genelec's etc.

Na bijna alle bovengenoemde te hebben gehad, heb ik momenteel een set PMC TB2S+ met Bryston Powerpac 120 en XB Subwoofer! Je hebt het dan hier wel over een vrij prijzig setje?! Maar tijd heeft geleerd dat geld investeren in monitors een hele verstandige keus is!

peace...

Ik heb maar een bepaald budget Cisco dus een set PMC TB2S zal het wel niet worden. Ik zal morgen gewoon lekker relax en aandachtig gaan luisteren. Hebben mensen mischien wat tips mbt. muziek? heb weleens gehoord dat bepaalde cds het goed doen wanneer je (juiste) referentie wilt horen,tenminste dat ving ik een keer op. Ik dacht zelf aan wat Iron Maiden en wat Black metal,om eens die hele zaak te laten trillen.:)

Re: Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Re: Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Ik heb maar een bepaald budget Cisco dus een set PMC TB2S zal het wel niet worden. Ik zal morgen gewoon lekker relax en aandachtig gaan luisteren. Hebben mensen mischien wat tips mbt. muziek? heb weleens gehoord dat bepaalde cds het goed doen wanneer je (juiste) referentie wilt horen,tenminste dat ving ik een keer op. Ik dacht zelf aan wat Iron Maiden en wat Black metal,om eens die hele zaak te laten trillen.:)

Paar PMC TB2S+> 685 euro!
Van alle genelec's, dynaudio's en krk's zijn dit de best klinkende monitoren naar mijn mening?!
Ze zijn alleen passief, en ze knallen pas echt met bryston amps.
Maar een alesis ra-300 etc. doet 'et ook erg leuk hoor?!

Ik zou deze monitoren zeker meenemen in je zoektocht!!!
PMC is werkelijk waar het beste wat je op het gebied van studio monitoring kan krijgen!

peace...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Origineel geplaatst door Cisco
Paar PMC TB2S+> 685 euro!
Van alle genelec's, dynaudio's en krk's zijn dit de best klinkende monitoren naar mijn mening?!
Ze zijn alleen passief, en ze knallen pas echt met bryston amps.
Maar een alesis ra-300 etc. doet 'et ook erg leuk hoor?!

Ik zou deze monitoren zeker meenemen in je zoektocht!!!
PMC is werkelijk waar het beste wat je op het gebied van studio monitoring kan krijgen!

peace...

Cisco weet je trouwens of Morel ook Quiklok stands verkoopt?of ben ik hiervoor aan het verkeerde adres.

Bij Morel ben je zowiezo aan het verkeerde adres joh! Luister vooral niet naar zijn adviezen maar uitsluitend met je eigen oren. Net als de meeste winkeliers wil hij jou gewoon verkopen wat hij kwijt moet. Maar daarnaast is Morel ook nog duur en onbetrouwbaar met afspraken. Als je dan toch bij Morel moet kopen, zorg dan dat je de set een paar dagen thuis mag hebben. Daar klinken ze toch weer heeel anders dan in die winkel. Een winkelierstruuk is bijvoorbeeld de speakers die ze kwijt moeten NET ietsje harder zetten dan de andere modellen (zonder dat jou mede te delen uiteraard), of de bas/treble iets op te draaien t.o.v. de andere modellen.

Ook een goed idee is, behalve een paar referentie CD's meenemen, een paar mislukte mixen op CD branden en meenemen (daar hebben we er allemaal toch genoeg van liggen)? En dan even checken of je de "fouten" ook goed hoort op die speakers.

Succes!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nieuwe KRK V-serie

Cisco weet je trouwens of Morel ook Quiklok stands verkoopt?of ben ik hiervoor aan het verkeerde adres.

Voor quiklok kan je beter naar MusicHouse gaan?! Ik heb wel deze hele mooie limited edition Ultimate bij Morel vandaan!

Attachments

• jorik kamer2.jpg
    jorik kamer2.jpg
    33,3 KB · Bekeken: 141
ff ander kritsch punt, zijn ze niet vermoeiend in het gehoor ? Ik moet zeggen dat Genelec erg fijn is om aan te horen voor lange tijd. Maar heb weinig referentie met behalve Tannoy System 15 DMT II en B&W 602/NAD amp. Beide verreweg niet zo fijn als de 1031a's. Hoe zit dat verder met de hier genoemde setjes ?

Oke mensen,om maar met de deur in huis te vallen,heb vandaag me eerste monitoren gehaald een setje krk V8 2,gekozen na diverse overwegingen.

Maar nu... ,vanmiddag aangesloten etc...Ik zal je eerlijk zeggen dat ik zeer gedesorienteerd ben. Heb trouwens zeer lang op me JBL gewerkt etc... Oke, nu wil ik dus wat instellingen veranderen mbt. LF HF op de Krk,om eerlijk te zeggen ik hoor gewoonweg geen verschil,klopt dit. Ik ben vandaag echt vet vermoeit maar het lijkt wel dat ik niet weet waar ik naar moet luisteren nu ik opeens andere monitors heb.

Ik hoor zeker verschil wanneer ik oude mixen terug hoor. Cds klinken ook erg gedetaileerd op de krk! Maar wanneer ik wat verschillende muziek luister lijk ik godverdomme wel gedesorienteerd.

Hoe kan het eigelijk dat ik bijna geen verschil hoor wanneer ik de instellingen om me monitor verander? Ben ik nou zo moe of......:z

Niemand?:z :Z :gaap: Heb al verschillende cds geluisterd,bij de een heb ik vet veel laag,bij de ander klinkt het perfect,waar moet ik referentie uithalen?Het lijkt wel alsof ik in het midden van een kilometers groot veld sta en ik weet niet welke kant ik op moet lopen:gaap:

Tja Justin, je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. Maar ja, wie luistert er naar mij op synthforum?

Ik hoop dat je ze op zicht hebt en ze weer terug kunt brengen. Zo niet, kun je proberen of enkele akoestische ingrepen de situatie drastisch verbeteren.

Bv breedband absorptie tegen de muren/plafon het dichtst bij de speaker zorgen voor een haarscherp stereobeeld. Zelfs die gehypde Primacoustic rommel is altijd nog beter dan niks. Je "luisterdriehoek" verplaatsen over de lengte-as zorgt ervoor dat je net in/uit een hinderlijke staande golf komt te zitten. Enzovoorts.

U maakt zich druk of de speakers wel recht zijn binnen 3 dB? Welnu op de meeste luisterposities zijn pieken en dalen van 15 dB of meer heel gewoon. Daar kun je al behoorlijk wat aan doen door ze op de meest gunstige plek binnen de ruimte te zetten. Kost niks, verbeterd je geluid aanzienlijk! En toch doet haast niemand het (behalve de echte professional dan). De meeste mensen luisteren liever naar markteting hype van bladen en winkeliers en geven een klein fortuin uit aan vaak dubieuze "verbeteringen".

Anyway, ik hoop dat de ellende allemaal nog meevalt voor je!

Groeten,

Iggy

Origineel geplaatst door Iggy
Tja Justin, je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. Maar ja, wie luistert er naar mij op synthforum?

Ik hoop dat je ze op zicht hebt en ze weer terug kunt brengen. Zo niet, kun je proberen of enkele akoestische ingrepen de situatie drastisch verbeteren.

Bv breedband absorptie tegen de muren/plafon het dichtst bij de speaker zorgen voor een haarscherp stereobeeld. Zelfs die gehypde Primacoustic rommel is altijd nog beter dan niks. Je "luisterdriehoek" verplaatsen over de lengte-as zorgt ervoor dat je net in/uit een hinderlijke staande golf komt te zitten. Enzovoorts.

U maakt zich druk of de speakers wel recht zijn binnen 3 dB? Welnu op de meeste luisterposities zijn pieken en dalen van 15 dB of meer heel gewoon. Daar kun je al behoorlijk wat aan doen door ze op de meest gunstige plek binnen de ruimte te zetten. Kost niks, verbeterd je geluid aanzienlijk! En toch doet haast niemand het (behalve de echte professional dan). De meeste mensen luisteren liever naar markteting hype van bladen en winkeliers en geven een klein fortuin uit aan vaak dubieuze "verbeteringen".

Anyway, ik hoop dat de ellende allemaal nog meevalt voor je!

Groeten,

Iggy

Oke, Op dit moment heb ik een kamer ter beschikking van 3 by 3. Opzich hoor ik alles wel gedetaileerd maar zeer gedesorieteerd,zal ook wel even flink wennen zijn. Maar hoe zit dat met LF,HF

Op dit moment Kamer 3 bij 3,vloerbedekking erin,zal nog een paar gordijnen plaatsen en de monitors staan op me plank,desk(zal later wel even een standaard kopen)

Op de monitors heb ik de keuze :

HF Adjust - A +1db hf shelf
B Flat
C -1 db hf shelf

LF Adjust - A -3db 45hz
B -3db 65hz
c -3db 50hz

sensitivity volopen

Is voor een kleine kamer de instelling

hf>flat &
lf>-3db 65hz het beste?

Wat bedoel je met je Luisterdriehoek verplaatsen over de lengte as?

Nieuwe speakers moet je natuurlijk altijd leren kennen, maar als ik jou zo hoor is de luisterindruk in de winkel heel anders dan bij jou in de kamer. Het is verstandig dat je na je aankoop nog kritisch luistert, want de meesten proberen zichzelf vooral te overtuigen dat de boxen geweldig zijn, als ze het eenmaal aangeschaft hebben.

Aangezien je de boxen nog maar pas gekocht heb, zou ik echt met de winkelier bellen of je ze terug kan brengen of een ander paar op zicht kan krijgen. Dat vind je misschien een beetje lullig, maar dat gebeurd vaker dan je denkt en van een bona fide winkelier krijg je speakers ook altijd op zicht. Precies vanwege de kans op dit soort onaangename verrassingen. Maar als je bij Morel hebt gekocht vrees ik het ergste.

Maar even op je vragen: als de tweeters op oorhoogte staan en naar je oren gericht staan kun je de HF op vlak laten staan (er vanuit gaand dat de speakers zelf redelijk vlak zijn). Staan ze noodgedwongen op een andere positie, kun je de HF een boost geven. Dit omdat hoge tonen erg richtingsgevoelig zijn.

In zo'n kleine ruimte kun je inderdaad de bas vlak laten of waarschijnlijk beter zelfs wat dippen; dan haal je jezelf minder problemen op de hals. Het feit dat jij weinig verschil hoort tussen de HF/LF instellingen op je boxen komt omdat je ze, als ik je goed begrijp, slechts over 1 tot 3dB kunt aanpassen. En dat is niet veel, gehoormatig bijvoorbeeld is 10dB pas een verdubbeling. De meeste goede boxen kun je ook traploos aanpassen over een veel groter bereik, en eventueel de crossover punten instellen.

Klinken die boxen niet knalhard met sensivity helemaal open? Als je de masterfader van je mengpaneel steeds behoorlijk laag moet houden zou ik de sensivity wat terugschroeven. Bij mijn eigen boxen staat sensivity ook maar op de helft.

Normaal heb je een opstelling van een driehoek tussen de speakers en je luisterpositie. Als de boxen op speakerstands staan kun je die driehoek op andere posities in je kamer zetten. Liever niet naar links en naar rechts omdat het stereobeeld gelijk moet blijven (je moet dus bij voorkeur ergens op de as in het midden van de kamer zitten). Als je ergens anders op die as gaat zitten met je boxen veranderd het hele patroon van staande golven aanzienlijk. Behalve luisteren kun je de frequentieverschillen tussen de posities ook gewoon zien met een programma zoals ETF.

In een kamer met veel harde wanden helpt breedband absorptie ook goed om een duidelijker beeld te krijgen.

Maar goed, over dit onderwerp kun je een heel boek schrijven.

Samengevat: ik zou eerst de winkelier bellen, je bent echt niet de eerste die dit overkomt. Als hij redelijk is valt er nog wel wat te regelen. Zoniet, dan je verdiepen in akoestiek en daar je winst uit halen. Vaak krijgen boxen de schuld van slecht geluid terwijl het meer dan eens aan de akoestiek ligt. Maar daar willen de meeste mensen liever niets van weten.

Succes!

Euh.. bedoelde natuurlijk niet de masterfader maar de Control room draaiknop.. :D

Origineel geplaatst door Iggy
Nieuwe speakers moet je natuurlijk altijd leren kennen, maar als ik jou zo hoor is de luisterindruk in de winkel heel anders dan bij jou in de kamer. Het is verstandig dat je na je aankoop nog kritisch luistert, want de meesten proberen zichzelf vooral te overtuigen dat de boxen geweldig zijn, als ze het eenmaal aangeschaft hebben.

Aangezien je de boxen nog maar pas gekocht heb, zou ik echt met de winkelier bellen of je ze terug kan brengen of een ander paar op zicht kan krijgen. Dat vind je misschien een beetje lullig, maar dat gebeurd vaker dan je denkt en van een bona fide winkelier krijg je speakers ook altijd op zicht. Precies vanwege de kans op dit soort onaangename verrassingen. Maar als je bij Morel hebt gekocht vrees ik het ergste.

Maar even op je vragen: als de tweeters op oorhoogte staan en naar je oren gericht staan kun je de HF op vlak laten staan (er vanuit gaand dat de speakers zelf redelijk vlak zijn). Staan ze noodgedwongen op een andere positie, kun je de HF een boost geven. Dit omdat hoge tonen erg richtingsgevoelig zijn.

In zo'n kleine ruimte kun je inderdaad de bas vlak laten of waarschijnlijk beter zelfs wat dippen; dan haal je jezelf minder problemen op de hals. Het feit dat jij weinig verschil hoort tussen de HF/LF instellingen op je boxen komt omdat je ze, als ik je goed begrijp, slechts over 1 tot 3dB kunt aanpassen. En dat is niet veel, gehoormatig bijvoorbeeld is 10dB pas een verdubbeling. De meeste goede boxen kun je ook traploos aanpassen over een veel groter bereik, en eventueel de crossover punten instellen.

Klinken die boxen niet knalhard met sensivity helemaal open? Als je de masterfader van je mengpaneel steeds behoorlijk laag moet houden zou ik de sensivity wat terugschroeven. Bij mijn eigen boxen staat sensivity ook maar op de helft.

Normaal heb je een opstelling van een driehoek tussen de speakers en je luisterpositie. Als de boxen op speakerstands staan kun je die driehoek op andere posities in je kamer zetten. Liever niet naar links en naar rechts omdat het stereobeeld gelijk moet blijven (je moet dus bij voorkeur ergens op de as in het midden van de kamer zitten). Als je ergens anders op die as gaat zitten met je boxen veranderd het hele patroon van staande golven aanzienlijk. Behalve luisteren kun je de frequentieverschillen tussen de posities ook gewoon zien met een programma zoals ETF.

In een kamer met veel harde wanden helpt breedband absorptie ook goed om een duidelijker beeld te krijgen.

Maar goed, over dit onderwerp kun je een heel boek schrijven.

Samengevat: ik zou eerst de winkelier bellen, je bent echt niet de eerste die dit overkomt. Als hij redelijk is valt er nog wel wat te regelen. Zoniet, dan je verdiepen in akoestiek en daar je winst uit halen. Vaak krijgen boxen de schuld van slecht geluid terwijl het meer dan eens aan de akoestiek ligt. Maar daar willen de meeste mensen liever niets van weten.

Succes!

Opzich is het geluid niet slecht. Zoals je zegt ik denk dat het eerdergrotendeels aan de akoestiek ligt,zal eens binnenkort het een en ander veranderen. Qua detail hoor ik wel vrij veel op deze monitors,alleen lijkt het soms allemaal zo desorienterend,zal ook het feit zijn dat ikeerst aan deze monitors moet wennen.

Trouwens op de krk zit een Neutrik combo connector,wat bedoelen ze eigelijk met;

The Neutrik Combo connector accommodates phone plugs,XLR,TRS. Please note that PIN2 is hot! if you are using unballanec connection(Tijdelijk nu ja!)***make sure and wire PIN1 and PIN3 together at the source end***

*** Wat bedoelen ze hiermee? Op dit moment gebruik ik tijdelijk een onballancede kabel,aangezien de monitors aan me geluidskaart hangen,van tijdelijke aard dan. Maar wat bedoelen ze met dan met; wire PIN1 en PIN3 aanelkaar aan het bron eind of iets??? Wat bedoelen ze hiermee?

Met kabels ben ik niet zo'n ster (ik heb een HEKEL aan solderen, vooral stereo jack pluggen!). Combi ingangen zijn wel handig, je kunt er van alles ingooien. Pin 2 is HOT dat is de normale situatie (sommige Amerikaanse fabrikanten draaien 2 en 3 nog wel eens om..). Dus niks aan de hand MAAR

als je toevallig een verkeerd gesoldeert snoer gebruikt kunnen je boxen UIT FASE komen te staan. Dat klinkt als dat er een soort gat in het midden valt, het geluid klinkt ook wat dunner en werkt ruimtelijk gezien vreemd.

Als DAT zo is, zijn je zorgen voorbij: nieuw snoertje en huppakee!

Aan het andere uiteinde van het snoer (dat in de geluidskaart steekt) dus een reepje soldeer leggen tussen 1 en 3.

Ik trek er nu lekker op uit, maar check morgen wel even hoe het is afgelopen met je KrK's.

Back