Origineel geplaatst door Iggy
Nieuwe speakers moet je natuurlijk altijd leren kennen, maar als ik jou zo hoor is de luisterindruk in de winkel heel anders dan bij jou in de kamer. Het is verstandig dat je na je aankoop nog kritisch luistert, want de meesten proberen zichzelf vooral te overtuigen dat de boxen geweldig zijn, als ze het eenmaal aangeschaft hebben.
Aangezien je de boxen nog maar pas gekocht heb, zou ik echt met de winkelier bellen of je ze terug kan brengen of een ander paar op zicht kan krijgen. Dat vind je misschien een beetje lullig, maar dat gebeurd vaker dan je denkt en van een bona fide winkelier krijg je speakers ook altijd op zicht. Precies vanwege de kans op dit soort onaangename verrassingen. Maar als je bij Morel hebt gekocht vrees ik het ergste.
Maar even op je vragen: als de tweeters op oorhoogte staan en naar je oren gericht staan kun je de HF op vlak laten staan (er vanuit gaand dat de speakers zelf redelijk vlak zijn). Staan ze noodgedwongen op een andere positie, kun je de HF een boost geven. Dit omdat hoge tonen erg richtingsgevoelig zijn.
In zo'n kleine ruimte kun je inderdaad de bas vlak laten of waarschijnlijk beter zelfs wat dippen; dan haal je jezelf minder problemen op de hals. Het feit dat jij weinig verschil hoort tussen de HF/LF instellingen op je boxen komt omdat je ze, als ik je goed begrijp, slechts over 1 tot 3dB kunt aanpassen. En dat is niet veel, gehoormatig bijvoorbeeld is 10dB pas een verdubbeling. De meeste goede boxen kun je ook traploos aanpassen over een veel groter bereik, en eventueel de crossover punten instellen.
Klinken die boxen niet knalhard met sensivity helemaal open? Als je de masterfader van je mengpaneel steeds behoorlijk laag moet houden zou ik de sensivity wat terugschroeven. Bij mijn eigen boxen staat sensivity ook maar op de helft.
Normaal heb je een opstelling van een driehoek tussen de speakers en je luisterpositie. Als de boxen op speakerstands staan kun je die driehoek op andere posities in je kamer zetten. Liever niet naar links en naar rechts omdat het stereobeeld gelijk moet blijven (je moet dus bij voorkeur ergens op de as in het midden van de kamer zitten). Als je ergens anders op die as gaat zitten met je boxen veranderd het hele patroon van staande golven aanzienlijk. Behalve luisteren kun je de frequentieverschillen tussen de posities ook gewoon zien met een programma zoals ETF.
In een kamer met veel harde wanden helpt breedband absorptie ook goed om een duidelijker beeld te krijgen.
Maar goed, over dit onderwerp kun je een heel boek schrijven.
Samengevat: ik zou eerst de winkelier bellen, je bent echt niet de eerste die dit overkomt. Als hij redelijk is valt er nog wel wat te regelen. Zoniet, dan je verdiepen in akoestiek en daar je winst uit halen. Vaak krijgen boxen de schuld van slecht geluid terwijl het meer dan eens aan de akoestiek ligt. Maar daar willen de meeste mensen liever niets van weten.
Succes!