AIR thread !

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Interview met J.B. en Nicolas over Moon Safari:

J-B attests: "It was strange with our album to discover that you can still make a great record with cheap equipment. The more you play with these instruments, the more you find you can get from them. It makes you more creative. It's a big motivating force."

Wat een onzin. Dat ze mazzel hebben sommige bakken voor weinig geld aan te schaffen wil nog niet zeggen dat het goedkope apperatuur is. Als ik zo hun lijst bekijk dan zijn het voornamelijk top apparaten. Das dus niet bijzonder dat ze daar een wat hun noemen "great album" meegemaakt hebben.

"We're not very good technicians, and the kind of effects and equipment we use are such that you're often obliged to hit them! So accidents play a part in our music as well. All the time." And not always happy ones it would seem. "There are mistakes in my playing on this album," J-B confesses, "parts where the rhythm is wrong or keyboards are out of tune." In truth though, what J-B sees as mistakes, the average listener sees as interesting quirks that, if anything, add to the appeal.

Jep dat ken ik. Zouden meer mensen moeten doen. Ik maak ook zat fouten die andere niet horen of denken dat het hoort.

For the next album though we'll turn ourselves more to modern equipment and we'll be running more risks."

Jammer. Met zulke mooie bakken heb je toch niks nieuws nodig. Heeft niet echt toegevoegde waarde kwa geluid. Maar misschien dat het ze meer om de gemakken gaat.

Origineel geplaatst door sander
Wat een onzin. Dat ze mazzel hebben sommige bakken voor weinig geld aan te schaffen wil nog niet zeggen dat het goedkope apperatuur is. Als ik zo hun lijst bekijk dan zijn het voornamelijk top apparaten. Das dus niet bijzonder dat ze daar een wat hun noemen "great album" meegemaakt hebben.

Ja klopt. En ik denk eerlijk gezegd niet dat al hun apparatuur zo goedkoop was als ze zelf beweren. Enkel de Pleyel 1/2 vleugel al ...

Origineel geplaatst door sander
Jammer. Met zulke mooie bakken heb je toch niks nieuws nodig. Heeft niet echt toegevoegde waarde kwa geluid. Maar misschien dat het ze meer om de gemakken gaat.

Voor zover ik het wat begrepen heb, willen ze gewoon niet twee keer hetzelfde doen en hebben ze een uitdaging nodig. Wat ik op zich wel zonde vind, want met de apparatuur die ze voor Moon Safari gebruikten, hadden ze makkelijk een tweede album kunnen maken zonder in herhaling te vallen.

Origineel geplaatst door FuzzyStone
Voor de liefhebbers:

in de ComputerMusic van deze maand (# 72) een tutorial : "recreate the sound of Air".

Net even gaan lezen. Wel een beetje simplistisch om de sound van AIR op een paar bladzijden uit te doeken proberen te doen. Vooral het stukje: "laat je piano klinken zoals AIR" was wel hilarisch. Zonder echte vleugel kom je nooit zelfs maar in de buurt. Maar toch mooi geprobeerd :) .

Ik heb me ook maar aangemeld bij de AIR-fanclub... kende ze niet echt goed, maar met dank aan deze thread heb ik er weer een liefde bij.. :luv:

Leuke thread dit! Ik had moon-safari al een paar jaar op lp, maar ben het nu weer her aan het ontdekken. Wat klinkt het toch geniaal. De geluiden werken zo heerlijk metelkaar. Ik vind vooral de moogsolo's meesterlijk... pinkfloydisch :)
Hun nieuwere cd's boeien mij minder. Het valt me op hoe plat talkie-walkie klinkt tegenover moon-safari. Het verbaasde me dan ook dat ze in hun interview zeggen dat moonsafari gewoon in een hutje op een 8-track is opgenomen! Zou dat een mythe zijn die de wereld ingegooid is om hun imago te vertevigen, of is dit het bewijs dat al die mooie analoge instrumenten werkelijk zichzelf mixen? Ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen dat moonsafari NIET in een dure studio is gemaakt....

Origineel geplaatst door maxdox
Leuke thread dit! Ik had moon-safari al een paar jaar op lp, maar ben het nu weer her aan het ontdekken. Wat klinkt het toch geniaal. De geluiden werken zo heerlijk metelkaar. Ik vind vooral de moogsolo's meesterlijk... pinkfloydisch :)
Hun nieuwere cd's boeien mij minder. Het valt me op hoe plat talkie-walkie klinkt tegenover moon-safari. Het verbaasde me dan ook dat ze in hun interview zeggen dat moonsafari gewoon in een hutje op een 8-track is opgenomen! Zou dat een mythe zijn die de wereld ingegooid is om hun imago te verstevigen, of is dit het bewijs dat al die mooie analoge instrumenten werkelijk zichzelf mixen? Ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen dat moonsafari NIET in een dure studio is gemaakt....

Moon Safari is gemixt door Stephane Briat in Studio Plus XXX, dat zegt wel meer dan genoeg.

En een hutje zou ik studio "around the golf" waar alles is opgenomen toch ook niet noemen. Het was vroeger al een studio waar bv. Marvin Gaye zijn "Sexual Healing" opnam (voorzover ik weet toch).

Ik denk dat ze zelf inderdaad wat een mythe willen creëren. Wat ik dan wel raar vind is dat ze zich dan keren tegen de hype die ze zelf doen ontstaan hebben ... Kijk zelf maar eens: http://www.mcm.net/articles/index.php/23821/

enkele citaten:

"Je déteste cette chanson, je la trouve naze. Mais les maisons de disques veulent toujours prendre une chanson débile pour faire un single. Moi je pense que c'est une grosse connerie. Parce que après les gens s'imaginent que les meilleurs morceaux c'est Radio Number One et Sexy Boy."

"On a senti un certain vent médiatique venir. On a senti même avant que l'album sorte qu'il y avait une forte hype, dans certains pays. Nous on avait décidé d'arrêter la promo."

Maar Moon Safari blijft voor mij toch het album van de 20ste eeuw, gehypt of niet!

intressant! dat "hutje" is qequoted uit het interview wat in deze thread staat. Dus, nu ik jouw verhaal lees, denk ik idd dat er toch enigzinds bewust wat hype gecreeerd is.
Blijft dat moon-safari een klassieker is! :halleluja

absoluut! een prachtige cd (moonsafari)!!
en bijna niet te geloven dat ze die in sommige platenzaken voor 8 € de deur uitgooien... :)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Moon Safari is gemixt door Stephane Briat in Studio Plus XXX, dat zegt wel meer dan genoeg.

Moon Safari is technisch gezien een meesterwerkje ja. Je kunt alleen al genieten van hoe zuiver en natuurlijk het geluid is. (ook al vind je het k*tmuziek)

Vind het wel zonde dat ze dat nivo qua techniek dan niet weten te handhaven. Maar ik denk dat het eerder aan de producer/mixer ligt die de muziek heel anders benaderd lijkt het wel. Vroeger steunden ze veel meer op het geluid van hun synths en nu meer op hun composities zeg maar.

Nou vertelde ik in mijn vorige antwoord dat ik een beetje teleurgesteld was over het werk ná moon-safari. En dat is ook een beetje zo... het spontane, en het vette analoge leek verdwenen te zijn uit walkie-talkie..

Nu zag ik vorige week een ander cd'tje van AIR in de bak bij FRS liggen, voor 9,99.

de soundtrack van VIRGIN SUICIDES

En die is echt goed! Helemaal zoals ik AIR wil horen! Iets ruwer als moonsafari opgenomen, maar wel heerlijke AIR harmonieen. Beetje meer live/jam feeling. Een aanrader voor degenen die talkiewalkie niet ok vinden! :biertje:

Weten de fans hier of AIR nog meer heeft uitgebracht wat helemaal niet bekend is?

PS: de lp van Moon Safari is trouwens nóg mooier als de cd!

Origineel geplaatst door maxdox
Nou vertelde ik in mijn vorige antwoord dat ik een beetje teleurgesteld was over het werk ná moon-safari. En dat is ook een beetje zo... het spontane, en het vette analoge leek verdwenen te zijn uit walkie-talkie..

Nu zag ik vorige week een ander cd'tje van AIR in de bak bij FRS liggen, voor 9,99.

de soundtrack van VIRGIN SUICIDES

En die is echt goed! Helemaal zoals ik AIR wil horen! Iets ruwer als moonsafari opgenomen, maar wel heerlijke AIR harmonieen. Beetje meer live/jam feeling. Een aanrader voor degenen die talkiewalkie niet ok vinden! :biertje:

Weten de fans hier of AIR nog meer heeft uitgebracht wat helemaal niet bekend is?

PS: de lp van Moon Safari is trouwens nóg mooier als de cd!

Of het al dan niet bekend is weet ik niet, maar "Premiers Symptômes" is zeker de moeite waard om eens te beluisteren. Dat is een bundeling van de nummers waar ze voor Moon Safari mee bezig waren. Je hoort zo ook mooi de evolutie die ze gemaakt hebben: vanaf "Modular Mix" (Nicolas Godin alleen) tot "le soleil est près de moi" (waar je duidelijk de invloed van J.B. Dunckel hoort).

Persoonlijk vind ik the virgin suicides ook al wat minder omdat ze al de "duistere" kant opgaan. Ik hou er toch meer van als ze hun melancholisme (of romantiek zoals ze het zelf nomen) laten bovenkomen.

Klik hier voor een super video opname van AIR te gast in "Morning becomes eclectic" (KCRW)!

Let vooral op die vette bassgitaar in o.a. "another day". Ze spelen wel behoorlijk wat fouten, maar dat is wel te vergeven na zo een zware tour :) . Vooral op het pianostuk van Kelly Watch The Stars gaat J.B. behoorlijk kort door de bocht en mist hij wat noten :D .

Je kan nu ook mooi de synthesizersetup zien die ze live gebruiken. Ik zie o.a.:

Solina String Ensemble
MS-20
Rhodes
Nord Lead
Piano
Microkorg :confused:
Voyager

... de rest kan ik niet echt herkennen.

Deze video is een aanrader voor de mensen die ze eens "live" willen bezig zien.

(is er iemand die deze video kan opslaan voor mij? Ik heb het geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om RealOne video's op te slaan ...)

Nog een leuk plaatje gevonden:

Attachments

• dc_stage1_web.jpg
    dc_stage1_web.jpg
    53,6 KB · Bekeken: 74
Ik ben niet al te lang geleden naar het concert van Air geweest in Utrecht. Weet iemand hoe ik aan foto's kan komen van dat concert?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik ben niet al te lang geleden naar het concert van Air geweest in Utrecht. Weet iemand hoe ik aan foto's kan komen van dat concert?

Hier heb je wel wat foto's.

Is er een bijzondere reden waarom je deze foto's zoekt?

Het concert op Rock Werchter van dit jaar was beslist de moeite waard en zeker niet saai.
Voor degene die het leuk vindt heb ik wat foto's gemaakt:

Air pics

AIR2.jpg

Foto's zijn niet voor een speciaal doel, maar meer voor mijn eigen fotoboek. Ik ben nogal een verzamelaar...

Bedankt voor de moeite natuurlijk

AIR forum !

AIR forum !

Er is een nieuw forum over AIR opgezet. Eigenlijk iets wat ontbrak. Er valt heel wat nieuws te rapen over AIR en er is ook een sectie over synthesizers. Zeker de moeite om eens te bekijken voor de mensen die interesse hebben:

AIR forum

owkee, dit is weer een oude thread geworden...
ik heb ze nog eens doorgelezen, heel veel fijne dingen gelezen!

ik vroeg me af of die twee knoerten nog toeren en nog eens België aan doen.
Die twee wil ik ook wel eens live gaan zien :)

Moon safari heb ik al zo vaak gedraaid... je zou bijna een lening aangaan en een mini kopen :D
zo lekker klinkt het alles.

wat de discussie betreft "in een hut of in een dure studio", ik geloof ook niet dat het in hun hut is gemaakt.
Jammer maar helaas. Met cheap gear kun je toffe dingen doen, maar met dure goeie gear zeker en vast :D

hey wat grappig ik zat deze thread ook net weer eens door te lezen, ik was ooit gestopt bij pagina 2....

ik heb gisteren iets gekocht van air, waarvan ik tot gisteren het bestaan niet eens wist.

AIR - BARICCO
the music of air echoing short stories by alessandro baricco

geweldig !!!! (en ik versta niet eens wat er verteld wordt...)

Back