wat vraagjes over de Yamaha W7/5

dumdumdadumdum

Scheelt niet veel
Ik heb laatst een yamaha w7 gekocht, en na een paar dagen experimenteren blijf ik met wat vragen zitten:

-Is het mogelijk om de geluiden uit de p-bank via midi aan te sturen? Dit is me tot op heden niet gelukt, en ik heb de synth niet gekocht voor GM-midi's. ;)
-Ik heb de originele versie, dus niet versie 2. Is het mogelijk te updaten naar versie 2, en hoe doe ik dat?
-Na reset naar de fabrieksinstellingen staan er geen voices in de S-bank. klopt dit? zo nee, hoe krijg ik deze sounds terug?
-Is er een windows-gebaseerde librarian-editor voor deze synth? Ik kan alleen maar "dode" links vinden.
-Kan ik een windows-diskette gebruiken in de W7? Ik heb wat soundbanks in .a1v formaat (ofzo), en die kan ik via midi niet in de synth krijgen ofwel?

De manual die ik heb bij deze synth is in het Frans, vandaar dat ik er niet uitkom. Het is dus geen luiïgheid. :D

Re: wat vraagjes over de Yamaha W7/5

Ongelofelijk, joh.. dat ik deze mis :).

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Ik heb laatst een yamaha w7 gekocht, en na een paar dagen experimenteren blijf ik met wat vragen zitten:

-Is het mogelijk om de geluiden uit de p-bank via midi aan te sturen? Dit is me tot op heden niet gelukt, en ik heb de synth niet gekocht voor GM-midi's. ;)
Als je MIDI's via diskette inlaadt zijn er vaak Program & Bank changes vooraf die het geluid bepalen. Het kan zijn dat deze door de track heen nog een paar keer worden herhaald. Die kun je dus verwijderen met de Step Editor als het moet.

-Ik heb de originele versie, dus niet versie 2. Is het mogelijk te updaten naar versie 2, en hoe doe ik dat?
Vrijwel niet meer, en je moet een printplaatje erbij prikken. Maar het is een kreng om open te schroeven, en het enige wat je zelf eigenlijk mag doen is een ROM erbij prikken.

-Na reset naar de fabrieksinstellingen staan er geen voices in de S-bank. klopt dit? zo nee, hoe krijg ik deze sounds terug?
De S-bank is de Song-bank. Tracks waarbij een presetbank is opgeslagen. Je kunt deze wel proberen te saven in de I bank, dan blijf je ze houden. De S-bank wordt ook leeggegooid als je 'm gewoon uitzet ;).

-Is er een windows-gebaseerde librarian-editor voor deze synth? Ik kan alleen maar "dode" links vinden.
Nee, is er nooit gekomen, helaas. Als ik ooit uitvindt hoe de MIDI-zooi werkt en ik ooit leer programmeren ga ik er een maken (maar stel dat nu maar op St. Juttemis :D).

-Kan ik een windows-diskette gebruiken in de W7? Ik heb wat soundbanks in .a1v formaat (ofzo), en die kan ik via midi niet in de synth krijgen ofwel?
Ik weet niet of de W ook HD-diskettes pikt... A1V moet je inladen door op DISK te klikken, dan Load, dan Voice. De ingeladen voices komen in de I-bank terecht.

De manual die ik heb bij deze synth is in het Frans, vandaar dat ik er niet uitkom. Het is dus geen luiïgheid. :D
Yamaha heeft de handleiding online, maar daar zit een of andere klote-registratieprocedure bij. Dus heb je ze hier :)

http://synerjee.deadamerica.org/crap/w7man.zip

Versie 2 geeft je een makkelijkere menu-functionaliteit (meer doen met de F-toetsen), en je krijgt er extra geheugen bij (ik heb een W5 v2 met 3 P-banks en een schijtlading aan disks, als je die ook nog wil hebben: hier is alles:

http://synerjee.deadamerica.org/crap/w7tot.zip

Re: Re: wat vraagjes over de Yamaha W7/5

Re: Re: wat vraagjes over de Yamaha W7/5

Origineel geplaatst door Yoozer
Yamaha heeft de handleiding online, maar daar zit een of andere klote-registratieprocedure bij.

Registratieprocedure? Da's al geruime tijd verdwenen hoor :)

Je kan de handleidingen dus gewoon downloaden bij Yamaha:

owner's manual
list book
version 2 guide

Veel leesgenot.

tnx voor de reacties (jullie zijn sneller dan Yamaha in het antwoorden ;)), maar ik merk dat ik twee vragen niet goed/duidelijk gesteld heb:
Ik bedoelde de I-bank, die is bij mij nu leeg. Ik heb inmiddels via de handleiding begrepen, dat deze weer ingeladen kunnen worden met een diskette die je krijgt bij de w7. Raad eens wat ik niet heb.... :stupid
Kan iemand me aan die files helpen?
Met aansturen via midi bedoelde ik via een sequencerprogramma, in mijn geval Cakewalk pro audio 8.0
Op een of andere manier wil ie alleen maar GM-geluiden via midi afspelen.
Nogmaals bedankt, en als jullie het antwoord op deze twee vraagjes nog even willen geven, mogen jullie daarna naar de kroeg.:D

Ik bedoelde de I-bank, die is bij mij nu leeg. Ik heb inmiddels via de handleiding begrepen, dat deze weer ingeladen kunnen worden met een diskette die je krijgt bij de w7. Raad eens wat ik niet heb.... :stupid
Kan iemand me aan die files helpen?

Ook die kan je ophalen bij Yamaha: factory voices

Met aansturen via midi bedoelde ik via een sequencerprogramma, in mijn geval Cakewalk pro audio 8.0
Op een of andere manier wil ie alleen maar GM-geluiden via midi afspelen.

Tijdens het afspelen vanuit Cakewalk, welk apparaat 'hoor' je dan?

Is het je geluidskaart of je W7? Misschien moet je de output instellingen in Cakewalk eens nakijken om te zien naar waar de MIDI-informatie wordt gestuurd.

Origineel geplaatst door Hover
Tijdens het afspelen vanuit Cakewalk, welk apparaat 'hoor' je dan?

Is het je geluidskaart of je W7? Misschien moet je de output instellingen in Cakewalk eens nakijken om te zien naar waar de MIDI-informatie wordt gestuurd.

zo'n noob ben ik nou ook weer niet hoor. :D

Nee, gewoon mijn w7 die niet reageert op bank changes. ik ga nog eens wat experimenteren...bedankt in ieder geval voor alle info!

Nee, is er nooit gekomen, helaas. Als ik ooit uitvindt hoe de MIDI-zooi werkt en ik ooit leer programmeren ga ik er een maken (maar stel dat nu maar op St. Juttemis ).

de link die hover gaf bevat ook een link naar een librarian, hij werkt gewoon onder win XP! enjoy!

Nee, gewoon mijn w7 die niet reageert op bank changes.

Volgens mij moet je eens kijken op p.148 van de manual. Daar lees ik dat de W5/7 kan ingesteld worden om bank messages te negeren. Misschien staat dat nu ingeschakeld op jouw W7?

Attachments

• w7.jpg
    w7.jpg
    17,1 KB · Bekeken: 96
de link die hover gaf bevat ook een link naar een librarian, hij werkt gewoon onder win XP! enjoy!

Whoohoo!

Nu alleen nog een leuke editor :). Heb je m'n zipje in de eerste post met presets al gecheckt? Zit ook een leuke "Analog & Techno" kit bij.

Het mooie aan de W5/7 is dat je zonder problemen 3 global effects en 1 insert op 1 enkele part kan zetten; en dat bij 3 parts in totaal. Je kunt er zelfs van die distorted TB-achtige dingen uithalen, maar helaas heeft 'ie geen mono/portamento... jammer.

aaaaaaaaaaaaaaaaargh!! zo frustrerend! heb ik eindelijk een librarian, een zooi patches (waarvoor hartelijk dank ;)), blijk tdat de w7 niet met hd-diskettes overweg kan, en mijn winXP-systeem niet met dd-diskettes! Ik ben voor minder in huilen uitgebarsten... Als iemand dd-diskettes zou kunnen opsturen o.i.d., tegen vergoeding van onkosten uiteraard, zou ik een heel blij mannetje worden. :D

Volgens mij moet je eens kijken op p.148 van de manual. Daar lees ik dat de W5/7 kan ingesteld worden om bank messages te negeren. Misschien staat dat nu ingeschakeld op jouw W7?

Ik heb al dat soort instellingen al eerder gechecked, en dat is het em niet. alles staat goed naar mijn weten. Blijft toch vreemd...

Nu heb ik even geen mogelijke oplossingen meer.

Kan je wel andere geluiden (dus niet GM) selecteren vanop je W7 en is het enkel vanuit Cakewalk dat het niet lukt? Zelf kan ik een en ander niet uitproberen want ik heb geen W7.

aaaaaaaaaaaaaaaaargh!! zo frustrerend! heb ik eindelijk een librarian, een zooi patches (waarvoor hartelijk dank ;)), blijk tdat de w7 niet met hd-diskettes overweg kan, en mijn winXP-systeem niet met dd-diskettes! Ik ben voor minder in huilen uitgebarsten... Als iemand dd-diskettes zou kunnen opsturen o.i.d., tegen vergoeding van onkosten uiteraard, zou ik een heel blij mannetje worden. :D

helaas weet ik niet meer precies hoe, maar er is een methode om de hd diskettes in de pc zo te formatteren dat ze gezien worden als dd diskettes in andere apparaten. er moet iig een stikkertje over het gaatje in de hd diskette geplakt worden, dat weet ik nog wel... voor de andere benodigde stappen moet je maar ff op internet rondneuzen, of hopen op een medeforumlid die het je wel precies kan uitleggen.

Als ik de interne sequencer gebruik, kan ik wel alle geluiden gebruiken, alleen als ik iets van midi afspeel, lukt het niet.
bedankt voor de tip over die floppies, ik zal eens gaan rondneuzen...

woohoo!!! het HD/DD probleem is opgelost. Voor degenen die hier met andere instrumenten ook al last van hadden (ik weet zeker dat jullie er zijn!:D ) hier even de link naar diy DD diskettes maken onder win XP : http://w30.frankie.sk/sdiskw/index.php?a=i

nu alleen dat vreemde ik-wil-mijn-bank-maar-niet-veranderen-via-midi-probleem...:confused:

Als ik de interne sequencer gebruik, kan ik wel alle geluiden gebruiken, alleen als ik iets van midi afspeel, lukt het niet.
bedankt voor de tip over die floppies, ik zal eens gaan rondneuzen...

Ben je zeker dat je vanuit Cakewalk de juiste bank messages verstuurd? Misschien eens MIDI-OX gebruiken om de MIDI data te bekijken die naar jouw W7 wordt verstuurd. Hiermee kan je alvast nazien wat er precies wordt verstuurd.

Back