Crumar Composer, Trilogy en Stratus

marcrum2004

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ben nieuw lid en op zoek naar alle informatie die er is omtrent de Crumar Stratus, Trilogy en Composer synthesizers.
Is er iemand in het bezit van originele brochures ?
Wanneer kwamen bovengenoemde synthesizers exact op de markt en wat kostte ze indertijd en wat doen ze tweedehands tegenwoordig ?
Ik verzamel foto's van het internet en heb al een aantal mooie shots van de Stratus en Trilogy maar is er iemand in het bezit van "eigen" foto's (JPEG, JPG formaat) van zijn eigen bak.

Binnenkort hoogstwaarschijnlijk zelf eigenaar van een Stratus en zoek handleiding.

Helaas ben ik blut dus verzoeken om voor het materiaal te betalen heb ik helaas niet maar ik hoop dat er ook nog mensen zijn die me ondanks dat toch willen helpen.

Marcrum2004

Foto's gezocht

Foto's gezocht

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar foto's, brochures, manuals en verder alles wat te maken heeft met de Crumar Stratus, Trilogy en Composer synthesizers.
De meeste foto's van het internet door simpelweg te Googlen zijn me bekend maar ben op zoek naar mensen die een shot van hun eigen Crumar hebben
Foto's zijn niet bedoeld voor een website maar gewoon voor mij de fotocollector

Marcrum2004

Origineel geplaatst door Exzit
Ik heb sinds kort een Trilogy.
Ik denk hem redelijk door te hebben op een paar dingen na.
Heb helaas geen handleiding.
Kan iemand me vertellen wat de knop multi/mono doet bij secties LFO - Waveform select en Osscillator glide?
Ik heb niet echt het idee dat er enig verschil is of ze op multi of mono staan.

groet Derk

Goede uitleg overTrilogy:

http://www.bluesynths.com/1Testberichte/_frameset1.htm?=menue.htm

Zie ook geschiedenis Crumar

http://www.bigbluewave.co.uk/synths_crumar_trilogy.htm

Iemand?

Ooit had ik een Trilogy, mooi om te zien, maar erg minimaal qua sound.
De strings zijn a/la Solina en de synth is een ondynamisch poly synthje.

Als ik een mooie Crumar moet kiezen zeg ik de BIT 99, zeker zo mooi als een Juno 106.
Ik heb ook de Bit one, en die is ook verrassend goed.
Sommige sounds lijken in de BIT99 zelfs op m'n Prophet 5. een dikke 10 voor die gekke Italiaan.

heb 1 keer de Trilogy gehad , je kon toen ook zo een wah wah slangetje
kopen voor met Trilogy te gebruiken ,dat was wel apart

Attachments

• tri.jpg
    tri.jpg
    29,1 KB · Bekeken: 159
Is die Trilogy ook ontworpen door Mario Maggi?

Die Trilogy ziet er inderdaad gaaf uit...maar over die sound...dat valt toch best mee?

Origineel geplaatst door smackos

Die Trilogy ziet er inderdaad gaaf uit...maar over die sound...dat valt toch best mee?

klinkt wel aardig , het is een combi synth net als de Korg Trident

De Trident -> Hoe is die daar mee vergeleken eigenlijk? (Ik zie dat cybermax er eentje heeft en hem als 'classic super synthesizer' catagoriseerd :) )

Ik heb die Tridents nog nooit gehoord...die zien er ook supermooi uit overigens.

De Trident -> Hoe is die daar mee vergeleken eigenlijk? (Ik zie dat cybermax er eentje heeft en hem als 'classic super synthesizer' catagoriseerd :) )

Ik heb die Tridents nog nooit gehoord...die zien er ook supermooi uit overigens.

de Strings van de trident zijn echt super , vooral als je de ingebouwde flanger erop los laat..

Trouwens, als ik het me goed kan herinneren , kon je de presets van de trilogy alleen van binnen veranderen met behulp van een kleine schroevendraaier..

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cybermax
Ooit had ik een Trilogy, mooi om te zien, maar erg minimaal qua sound.
De strings zijn a/la Solina en de synth is een ondynamisch poly synthje.

Als ik een mooie Crumar moet kiezen zeg ik de BIT 99, zeker zo mooi als een Juno 106.
Ik heb ook de Bit one, en die is ook verrassend goed.
Sommige sounds lijken in de BIT99 zelfs op m'n Prophet 5. een dikke 10 voor die gekke Italiaan.

Nou sorry die strings zijn echt niet te vergelijken met een solina de strings in de Trilogy die zijn bar slecht of je moet naar een of andere retro disco sring op zoek zijn.
Juist het synth gedeelte is het interresante gedeelte. En de orgel is middelmatig.

Origineel geplaatst door Digimod
heb 1 keer de Trilogy gehad , je kon toen ook zo een wah wah slangetje
kopen voor met Trilogy te gebruiken ,dat was wel apart

Leg even uit wat voor ding is dat?

Die synth sound is best ok en je kan er leuke dingen uit krijgen met name het fiter gedeelte is sterk.
(Die envelope knop op de filter gedeelte)
en de glide functie is ook niet verkeerd.

de Strings van de trident zijn echt super , vooral als je de ingebouwde flanger erop los laat..

Trouwens, als ik het me goed kan herinneren , kon je de presets van de trilogy alleen van binnen veranderen met behulp van een kleine schroevendraaier..

Maar weet iemand nu een antwoord op de volgende vraag:

Kan iemand me vertellen wat de knop multi/mono doet bij secties LFO - Waveform select en Osscillator glide?

Leg even uit wat voor ding is dat?

Een soort tuinslag waar je in kon bijten en dan weer blazen, deze
kon je aansluiten aan de achterkant van de Trilogy...

Maar weet iemand nu een antwoord op de volgende vraag:

Ik heb al sinds 1984 een Trilogy en heb hem indertijd erg intensief gebruikt. Wanneer je ergens een knop MONO/MULTI tegenkomt, dan duidt dit op de triggering.

Neem als voorbeeld de glidefunctie: heb je deze parameter in MONO, dan wil dit zeggen dat bij het aanslaan van bv een 3-stemmig akkoord de glide hoorbaar is. Sla je daarbij een 4-de noot aan, dan wordt de glide niet op deze noot toegepast. Heb je de functie in MULTI staan, dan wordt de functie wel hoorbaar op de laatste noot.

Gewoon mono of multi triggering dus ;).

Over deze synth: het klankenpallet is niet zó bijzonder breed, maar toch zijn er een aantal leuke eigenschappen. Eén daarvan is het feit dat wanneer je een akkoord aanslaat en je speelt daarbij een lead op een hoger (of lager) gedeelte van het keyboard, de noten die in het akkoord opgenomen zijn opnieuw getriggerd worden als die ook in de lead voorkomen.

Ook zijn de harmonischen soms erg goed te horen, wat een bijzonder effect geeft.

De string is droog inderdaad niet zo bijster, maar wanneer je hem door een extern filter haalt en er een phaser op zet, dan klinkt ie toch best lekker.

En het orgeltje kan inderdaad niet veel 'an sich', maar gebruik het als support voor je synth en het wordt plots erg bruikbaar. Maak meer eens wat bassen en gebruik dan de laagste footage van je orgel en mix het bij de bas ... soms toch wel erg lekker.

Ook de extra onbewerkte zaagtanduitgang is wel leuk ... je hebt gewoon een tweede output die je naar een externe filter kan sturen en bij bewerken.

Deze synth wordt dikwijls afgedaan als erg beperkt en veel te dun klinkend ... maar met wat kennis van zaken en wat randeffecten kan je er prachtige dingen mee doen.

En hij ziet er ook wel best leuk uit ook (kijk maar eens hoe hij staat te pronken boven m'n ander materiaal :) ).

En om één van de vele misverstanden uit de weg te ruimen: ook al stond de Trilogy indertijd in een soort van 'Best of' van Vangelis ... de brave man heeft het ding nooit gebruikt. Dit was enkel een reclamestunt van een Nederlandse instrumentenverdeler ;)

:doei:

Attachments

• sy99-trilogy_klein.jpg
    sy99-trilogy_klein.jpg
    35,6 KB · Bekeken: 137
Een soort tuinslag waar je in kon bijten en dan weer blazen, deze
kon je aansluiten aan de achterkant van de Trilogy...

Das wel interressant daar moduleerde je iets mee net zoiest als de breath controller van de DX7?
Maar waar zou je nog zoiest kunnen krijgen?

Origineel geplaatst door Danny
Ik heb al sinds 1984 een Trilogy en heb hem indertijd erg intensief gebruikt. Wanneer je ergens een knop MONO/MULTI tegenkomt, dan duidt dit op de triggering.

Neem als voorbeeld de glidefunctie: heb je deze parameter in MONO, dan wil dit zeggen dat bij het aanslaan van bv een 3-stemmig akkoord de glide hoorbaar is. Sla je daarbij een 4-de noot aan, dan wordt de glide niet op deze noot toegepast. Heb je de functie in MULTI staan, dan wordt de functie wel hoorbaar op de laatste noot.

Gewoon mono of multi triggering dus ;).

Over deze synth: het klankenpallet is niet zó bijzonder breed, maar toch zijn er een aantal leuke eigenschappen. Eén daarvan is het feit dat wanneer je een akkoord aanslaat en je speelt daarbij een lead op een hoger (of lager) gedeelte van het keyboard, de noten die in het akkoord opgenomen zijn opnieuw getriggerd worden als die ook in de lead voorkomen.

Ook zijn de harmonischen soms erg goed te horen, wat een bijzonder effect geeft.

De string is droog inderdaad niet zo bijster, maar wanneer je hem door een extern filter haalt en er een phaser op zet, dan klinkt ie toch best lekker.

En het orgeltje kan inderdaad niet veel 'an sich', maar gebruik het als support voor je synth en het wordt plots erg bruikbaar. Maak meer eens wat bassen en gebruik dan de laagste footage van je orgel en mix het bij de bas ... soms toch wel erg lekker.

Ook de extra onbewerkte zaagtanduitgang is wel leuk ... je hebt gewoon een tweede output die je naar een externe filter kan sturen en bij bewerken.

Deze synth wordt dikwijls afgedaan als erg beperkt en veel te dun klinkend ... maar met wat kennis van zaken en wat randeffecten kan je er prachtige dingen mee doen.

En hij ziet er ook wel best leuk uit ook (kijk maar eens hoe hij staat te pronken boven m'n ander materiaal :) ).

En om één van de vele misverstanden uit de weg te ruimen: ook al stond de Trilogy indertijd in een soort van 'Best of' van Vangelis ... de brave man heeft het ding nooit gebruikt. Dit was enkel een reclamestunt van een Nederlandse instrumentenverdeler ;)

Hee harstikke bedankt voor de uitleg ik heb namelijk geen handleding van de Trilogy.
En die mono multi knop was onduidelijk.
Ik vind er zeker bruikbare dingen tussen zitten.
Het is een leuke bak.
Nou kom ik er achter dat ik uit de orgel laagste footage geen geluid krijg het lijkt alsof hij het niet doet.
Das jammer.
Enige ervaring trouwens met die slang?
Wat betreft de string ik al een chorus effect gezte op de string maar vond dat nog niet echt bijster klinken.
Eeens kijken wat een phaser doet nou is het wel zo dat ik geen exteren filter heb.

Enige ervaring trouwens met die slang?

De enige slang waar ik ervaring mee heb is een tuinslang ... en daar ga ik niet op blazen (veel te vochtig) :dubbel:

Wat betreft de string ik al een chorus effect gezte op de string maar vond dat nog niet echt bijster klinken.
Eeens kijken wat een phaser doet nou is het wel zo dat ik geen exteren filter heb.

Nou ... plaats chorus en phaser eens achter mekaar. Ik had indertijd ook geen externe filter, maar ik beschikte wel over een ACE TONE multistring SY5 keyboard. Deze had een external input en die kon je dan door z'n filter en chorus laten routen. Dan klonk de Crumar z'n string erg goed .... maar ja, droog trekt ie inderdaad nergens op.

Back