Vraagje voor de 01x gebruikers

Die nieuwe XP drivers installeren best wel makkelijk.
Het is even wennen. Maar goed.

Dat dus op 2 computers gedaan. Firewire kabeltje d'rtussen.

En elkaar zien? Nope!

Stelletje Yamaha's flikken het om te vragen dat je mLan hardware speciaal nodig hebt om 2 computers aan elkaar te knopen. Da's toch niet meer normaal of wel dan?

Even kijken of ik je begrijp.

Je wilt dus bijvoorbeeld de tracks uit Cubase op PC1 mixen met tracks uit V-Stack op PC2? Als dat zo is lijkt het me logisch dat dit niet werkt. Marketing technisch gezien dan hè. Yamaha wil natuurlijk ook hardware blijven verkopen.

Maar goed, je kunt dan toch iets als FX Teleport gebruiken? Heb je nauwelijks aparte hardware voor nodig. Dan kun je via SX weer naar je 01x toch? Of kan dat ook niet?

Of SystemLink, maar ja dat kost wel weer de nodige hardware.

Ik ben een nuttige besteding voor (een deel van) mijn vakantiegeld aan het zoeken. Nu was ik niet van plan om het zomaar naar iemand anders zijn of haar rekening te storten, maar dit uiteraard in gear te stoppen ;)

In eerste instantie zat ik te denken aan een analoge Behringer mixer met ingebouwde FX, om daar mijn XL7 (6 outs), SX700 (2 sends, 2 returns) en de 4 outs van mijn Audiophile op te laten komen. Vervolgens van de mixer weer naar de input van de Audiophile. Dan ben ik rond de € 375,- klaar en houd ik nog geld over voor een Powercore.

Maar goed, ik wil toch wel graag total recall. Dus tja, dan moeten we digitaal... een tweedehands 01v is dan (financieel) gezien een logische stap. Ik heb hem al gehad en ken hem dus al een beetje. Voor een (kale) 01v ben ik tegen de € 800,- kwijt.

Een tweede optie is die digitale Behringer 3216. Tweedehands bijna niet te vinden, of bijna net zo duur als een nieuwe. Daarnaast vraag ik me af of ik dan kwalitatief gezien niet net zo goed een gebruikte 01v kan kopen.

Maar dan nu de reden van het posten in deze thread :)

De 01x lijkt mij ook erg interessant. Die drivers komt wel goed, daar ben ik niet zo bang voor. Yamaha zal alles op alles moeten zetten om dit tot een succes te maken. Het zijn dus wat andere vragen die bij mij spelen, o.a. naar aanleiding van de volgende reactie.

Origineel geplaatst door olafmol
achterlijk hoor van yamaha...ondertussen wordt de tascam fw volgens mij flink verkocht....snap niet hoe ze zo'n apparaat op de markt kunnen brengen zonder fatsoenlijke (geteste) drivers...lijkt me nogal essentieel

Is de 01x niet een complter apparaat voor bijna dezelfde prijs? Of heeft de Tascam ook twee ingebouwde stereo effecten? Zijn er (meer) verschillen?

Is de 01x in mijn geval niet een betere keuze dan een 01v (met nog wat reserve) of een Behringer 3216? Hij heeft 8 analoge inputs (6 x XL7 + 2 x FX return), precies wat ik nodig heb. Daarnaast kan ik mijn Firewire Audiophile de deur uit doen en de VSTi's, i.p.v. via 4 x analoog, via 16 mLan kanalen naar de mixer sturen. Voor EQ-en gebruik ik geen CPU meer en ik heb ook twee extra FX processors die geen CPU vreten.

Of klopt mijn beredenering niet helemaal?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Yamaha zal alles op alles moeten zetten om dit tot een succes te maken.

Ik vrees dat heel dat MLan gedoe een doodgeboren kind is als je ziet dat andere fabrikanten de MLan-licentie kunnen kopen en daar massaal NIET op ingaan... no-one picks up the tap. Waarom zouden ze ook ?
Wie zit er nou in godsnaam ook op zo een MLan verhaal te wachten? Yamaha stelt het voor alsof ze een waanzinnige uitvinding hebben gedaan en dit de oplossing voor al je problemen is. Yeah, sure.
Het kan me geen reet schillen of nou alle verbindingen in 1 kabel zitten en ik denk dat het merendeel van de gebruikers daar ook absoluut niet wakker van ligt en daar net zo over denkt.
Spdif, AES, Firewire, Midi, zijn op zichzelf staande wereldomvattende standaards. Daar ga je niet mee klooien.
Waarom gaat midi al 20 jaar mee, net terwijl er voor die "trage" bus 101 alternatieven zijn ? Because it works as is.
Nee, doe mij maar gewoon de STANDAARD midi, audio en digitale verbindingen.
Wat mij initieel interesseert aan om het even welk apparaat is klankkwaliteit. De rest vind ik bijzaak.

Daar zou je gelijk in kunnen hebben maar toch denk ik dat Yamaha wel degelijk hoog inzet. Ze ontlopen de bestaande standaarden ook niet, integendeel.

- 01x heeft 2 x Midi in-out
- 8 analoge inputs waarvan 2 Mic (XLR) en een gitaar input
- SPDIF
- Het werkt over standaard Firewire, dus niet een eigen exotische aansluiting
- Als controller werkt ie met de meest gangbare pakketten

Ik zie het probleem dus niet helemaal. het zou voor Yamaha mooi zijn als andere fabrikanten mee zouden gaan. Maar misschien kijken die gewoon nog even de kat uit de boom.

Apparatuur van andere fabrikanten kun je analoog, digitaal en via midi inprikken. mLan ondersteunende apparaten kunnen via mLan.

Maar ik was eigenlijk meer benieuwd naar de verschillen tussen de Yamaha en de Tascam. En of ik de juiste verwachtingen van de 01x heb. Niet of de marketing afdeling van Yamaha wel de goede weg ingeslagen is. ;)

Even een spinoff draadje gemaakt.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=308538

Maar Mike

De 01x zou je anders gewoon een keer moeten proberen.
En bedenk dat je hem later altijd nog kan uitbreiden met een i88x.
Maar een 2e hands 01v is op zich ook niet verkeerd. (en vooral goedkoper)

En die Powercore gaat ook mLan ondersteunen. Maar hoe lang dat nog gaat duren zou ik niet durven te zeggen. Trouwens wel jammer dat UAD geen firewire/mLan versie van hun kaarten gaan maken want dat zou helemaal toppie zijn.

De tascam heeft 1 minder punt, en dat is dat hij geen display heeft.
Op de 01x zie je namelijk perfect wat je aan het doen bent.
Dit is ook de reden waarom veel mensen toch voor de 01x kiezen.
Ik heb er zelf 1, en ben er erg gelukkig mee.
Zeker nu de drivers toch wel ok zijn.
Nu Steinberg zijn medewerking verleend heeft aan Yamaha wordt het een stuk interessanter.

Origineel geplaatst door Kenny
De tascam heeft 1 minder punt, en dat is dat hij geen display heeft.
Op de 01x zie je namelijk perfect wat je aan het doen bent.
Dit is ook de reden waarom veel mensen toch voor de 01x kiezen.
Ik heb er zelf 1, en ben er erg gelukkig mee.
Zeker nu de drivers toch wel ok zijn.
Nu Steinberg zijn medewerking verleend heeft aan Yamaha wordt het een stuk interessanter.

En de Effecten en Dynamics dan? Heeft de Tascam toch ook niet?

Een ander verschil tussen de Tascam en de 01X is volgens mij dat je de Tascam niet als stand-alone mixer kan gebruiken. Bij de Tascam moet dus perse de PC aan staan en bij de 01x niet.
Ik weet niet voor 100% zeker of dit klopt maar het lijkt me ook een belangrijk detail.

Greetz Erik

Ik ben vanmiddag bij Feedback geweest en moet zeggen dat ik daar altijd prima zaken kan doen. Elke keer krijg ik weer meer en meer spijt dat ik destijds met mijn hele setup niet daar naartoe gegaan ben. Had me een hele hoop ellende bespaard.

Maar ja... van schade en schande.............

Deze maand nog staat er een 01x bij mij in huis. Wat een onwijs goed apparaat is dat zeg! Veelzijdig, compleet, complex doch eenvoudig in gebruik en hij klinkt gewoon lekker!

Echt een aanrader om er eens naar te gaan kijk!!!! :okdan:

Ja ik gedraag mij door geen nieuwe thread aan te maken :smeris:

Ja ik gedraag mij door geen nieuwe thread aan te maken :smeris:

Voor de mensen met een o1x

hoe doen jullie dat in vredesnaam met channels?
Denk niet dat veel mensen al in het bezit zijn van een i88x doordat ie vrij nieuw en duur is!
Die presonus zou ook nog niet veel in het bezig zijn.

ik tel zes mono jacks
2 xlr
1 stereo input
1 digital input

mijn apparatuur heeft alleen jacks.. maar goed.. de xlr kun je ook gebruiken ;)
mijn karma maximaal 4 minimaal 2 voor stereo of 1 voor mono :stupid: (2 extra voor effecten routings e.d.)
mijn jp8000 2 of 1 voor mono
min mc909 4 (minimaal 2 voor stereo, of 1 voor mono)

das te weinig hardware om een hele grote mixer er tussen te zetten, alhoewel!
kan natuurlijk 2 spirit notepadjes er tussen hangen, ja of 1 of 2 i88x kopen, of die van presonus natuurlijk
alleen dat wil je dan liever niet dan ben je duurder uit dan de 01v96, wat heeft het dan voor zin,
maar goed...

hoe doet iedereen dat, aangezien er ook geen adat/lightpipe's of weet ik veel wat op die 01x zitten....
patchbay er tussen???
of sluit iedereen zijn equipment mono aan? en gebruiken jullie van de s6000 samplers maar 1 uitgang... ;)

Re: Ja ik gedraag mij door geen nieuwe thread aan te maken :smeris:

Re: Ja ik gedraag mij door geen nieuwe thread aan te maken :smeris:

Origineel geplaatst door Alexandre Redwood
Voor de mensen met een o1x

hoe doen jullie dat in vredesnaam met channels?
Denk niet dat veel mensen al in het bezit zijn van een i88x doordat ie vrij nieuw en duur is!
Die presonus zou ook nog niet veel in het bezig zijn.

...

hoe doet iedereen dat, aangezien er ook geen adat/lightpipe's of weet ik veel wat op die 01x zitten....
patchbay er tussen???
of sluit iedereen zijn equipment mono aan? en gebruiken jullie van de s6000 samplers maar 1 uitgang... ;)
ben ik ook benieuwd naar! ben op zoek nr meer inputs (zie deze draad ) voor mn laptoppie

Tja... dat is nu juist de keuze. Als je veel hardware hebt EN je wilt alles tegelijk kunnen gebruiken (anders zou je een patchbay kunnen overwegen), dan heb je nu eenmaal veel inputs nodig en kun je beter naar de 01v96 kijken. Die kun je later waarschijnlijk weer uitbreiden met een mLan kaart. Maar wat voor mogelijkheden je dan op de 01v96 hebt is mij niet bekend.

Op de OUDE 01v had je dan het gekloot dat je maar beperkte EQ e.d. per optioneel toegevoegd kanaal had. Die 8 optionele kanalen kon je dan wel weer swappen met de eerste 8 volwaardige, maar dan gingen je eerste 8 normale naar de 8 optionele... juist, dan had je dus daarop beperkingen.

Als ik mocht kiezen zou ik in jou geval voor de 01x gaan en later nog eens verder kijken of je een i88x gaat aanschaffen. Kan altijd nog, ook als ze in prijs gedaald zijn ;) Tot die tijd zou je met een simpel patchbay-tje kunnen werken.

Het voordeel dat je dan hebt (en waar ik dus waarschijnlijk voor ga...) is dat je, naast 8 analoge kanalen, 16 mLan kanalen hebt waar je VST tracks naartoe kunt routen, afmixen en weer terug de PC in, VST FX erover en dan ...................

Daarnaast heb ik dan in de toekomst de keuze of ik een i88x erbij koop en dus meer kanalen, of een mLan apparaat a la de Motiv (maar dan wel met mLan). Maar ik ga toch meer de virutele kant op, dus dan ligt de o1x voor de hand.

Of een Tascam als mLan niet van de grond komt ;)

heb vanmiddag ff wat uurtjes met de 01x zitten spelen... dat ding is gaaf.... als je er even naar kijkt, heb je het idee een stukkie speelgoed in handen te hebben.
maar uiteindelijk heb je toch een volwaardig component onder de handen....
een 01v96 heeft misschien out of de box meer kanalen en aansluitingen, maar daar komt dan bij, dat daar een shitload functies opzit die de meesten toch niet gebruiken, mlan kost weer veel centen extra... en hij is niet bepaald portable!

de 01x heeft wat minder kanalen en aansluitingen, maar in combo met 1 of 2 i88x of wie weet wat de toekomst nog meer voor mooie ad/da's voor mlan gaat brengen.... het apparaat is volledig op mlan gebouwd!

ik ben voor mlan... ik denk dat mlan het gaat worden.... er gaan veel meer fabrikanten zwichten voor het MLAN gebeuren!

nee, ik heb mijn besluit genomen... ik ga voor de o1x, ik verwacht de komende maanden veel nieuw mlan spul! dus dan wat uitbreidingen erbij!

die schijnen al wel redelijk goed te zijn... zijn net weer nieuwe toch??? i.i.g. zal dit een euvel zijn wat gauw verholpen word

die schijnen al wel redelijk goed te zijn... zijn net weer nieuwe toch??? i.i.g. zal dit een euvel zijn wat gauw verholpen word

Ja, ik dacht v1.41 en van wat ik gehoord heb zijn ze goed. Daarnaast is er een nieuwe update voor SX2 waar ook de 01x in opgenomen is. Dus betere integratie!

ik ben voor mlan... ik denk dat mlan het gaat worden.... er gaan veel meer fabrikanten zwichten voor het MLAN gebeuren!

nee, ik heb mijn besluit genomen... ik ga voor de o1x, ik verwacht de komende maanden veel nieuw mlan spul! dus dan wat uitbreidingen erbij!

Ik ook. Ik wacht (noodgedwongen, maar goed ook) deze maand nog af. Dus hoop ik dat er de komende weken nog e.e.a. op de markt komt of duidelijk wordt.

Origineel geplaatst door D-mike-E

...

Als ik mocht kiezen zou ik in jou geval voor de 01x gaan en later nog eens verder kijken of je een i88x gaat aanschaffen. Kan altijd nog, ook als ze in prijs gedaald zijn ;) Tot die tijd zou je met een simpel patchbay-tje kunnen werken.

...
ik zit ook in die richting te kijken, met het oog op de toekomst lijkt dat het interessantste wel. ben niet bang van nieuwe technologieen. in tegendeel, te nieuwer te beter :okdan:

en nu flink beginnen sparen!

DVD

DVD

Zo, ik heb net mijn 01x DVD ontvangen! Die ga ik zo eens even op mijn gemakkie bekijken met een :biertje:.

Ben erg benieuwd...

Back