welke monitoren?

je afluistering is het belangrijkste van heel de studio. Ik raad mensen aan om hier niet op te besparen. Spaar meer geld voor betere monitors.

profiat, ben benieuwd naar je mening over de dynaudio's

focal solo 6 vs dynaudio bm,15a, iemand een mening hierover? ook komt de Dynaudio DBM50 misschien even wachten met je aankoop?

ondertussen heb ik de Neumann Kh120a's en de Focal cms65 op proef. tot nu toe alleen de Neumanns getest hier. Indrukwekkende speakers, met een flinke basextensie voor hun grootte. toch vraag ik me af of de bass genoeg is voor diepe bassdrums. van de week de Focals testen.

Hey Voltus Magnificus,

Had je ze al vergeleken?? Ik ben ook richting die prijsklasse aan het kijken voor monitoren namelijk en die KH's krijgen wel goede recensies.

Hoe heet die toko ook alweer waar jij geluisterd had??

En daarbij, welke zaken heb je zoal in NL waar je monitoren (>1000 Eur) kan beluisteren?
Ik weet alleen Helios, i4-Muzique en Peter Verspuy...

Hey Voltus Magnificus,

Had je ze al vergeleken?? Ik ben ook richting die prijsklasse aan het kijken voor monitoren namelijk en die KH's krijgen wel goede recensies.

En daarbij, welke zaken heb je zoal in NL waar je monitoren (>1000 Eur) kan beluisteren?

bax-shop.nl studio-guys.nl

@ loecloec : Thnx! :mega:

@ Ron : Sonodyne, ok ik zet ze op de "luisterlijst" thnx voor de tip ;)

wat ik er verder op heb staan is:
- Focal CMS65
- Adam A8X
- Genelec 8030 (of toch de 8040?)
- Neumann KH120A
- Dynaudio BM6a MKII

Als ik nog een belangrijke mis hoor ik het graag :)

Hey Voltus Magnificus,

ik heb ze zeker vergeleken, en heb de neumanns gehouden.
De focal cms65 zijn erg fijn, echt fraai. als ik ooit een grotere ruimte heb en wil een set monitors erbij, zou ik ze zo kopen! heel mooi gebalanceerd, niet schel. het hoog is zijdezacht en een goed midden. bass is heel goed. gewoon een goede speaker!

de reden waarom ik ze toch niet heb gekozen, is omdat ze te groot zijn voor mijn ruimte (3 bij 5) en de lage tonen zo ophoopten. in de huiskamer klonken ze beter maar die ruimte is ook groter. de neumanns klinken net iets kleiner, maar niet zoals je zou verwachten voor hun formaat. een lage tr-808 BOEMMM komt beter uit de cms65, maar de neumanns zijn kritischer. als een mix echt goed is hoor je het meteen. als ik het geld en de ruimte had, stonden er hier nu beide sets :D

testen kan bij Helios, daar heb ik ze ook getest. Even vragen naar Sjoerd en hij helpt je graag verder. De luister ruimte is ook een stuk fijner dan andere zaken.

als je maar een paar honderd te besteden hebt: Phonic P8a of Yamaha HS80m. meteen peperdure monitors kopen als je net begint is vrij onzinnig, behalve als je echt zeker bent van je zaak en het geld in je zak brandt. Ik heb jaren met de Phonics gewerkt en de Yamaha's vaak gehoord. echt geen slechte speakers!

Bedankt voor je info EV ;)

Mijn "ruimte" (eettafel in de woonkamer) is ook vrij klein, 2.80m bij 3.15 ongeveer dus dan kan ik daar rekening mee houden.
Ik begin niet net maar ben wel een thuisprutser, mijn setup is in de loop der jaren geupgrade zullen we maar zeggen alleen mijn monitoren zijn wat achtergebleven, Alesis M1's, zeker geen slechte monitoren maar ik wil een stap hoger (OF een Jupiter-4 hehe)

Helios is voor jou redelijk dichtbij!
de Dynaudio's zijn strak, maar te schel. het hoog vind ik niet mooi. Op school werk ik ook met Dynaudio Air's en die vind ik ook niet fijn om lang op te luisteren. Eerlijk zijn ze wel.
Adam a7x ken ik wel, vind ze zelf vrij plat. misschien is de a8x heel anders, dat kan natuurlijk.
Genelec 8030's heb ik onlangs nog bij iemand beluisterd en klinken goed, maar net iets gehypter (schrijf je dat zo?) dan de Neumanns. Ik denk dat de Neumanns eerlijker zijn.

Luisteren in een goede omgeving is echt aan te raden! Neem zelf muziek mee: in ieder geval een mix die je goed kent en zeker weet dat die echt heel goed is. Neem een eigen mix mee die je echt goed vind, en een eigen mix waar je aan twijfelt. Maak aantekeningen, schrijf duidelijk je eerste en latere indrukken op. Ga desnoods na een tijdje opnieuw luisteren om te checken of je bevindingen nog steeds kloppen.

Had die Jupiter nou maar een paar jaar terug gekocht, toen waren ze nog 400 euro! :D (en ja, die van mij was 400 euro..)

Ik ga binnenkort langs Helios, ik heb nu genoeg info verzameld. Ik laat nog wel weten wat ervan komt ;)

En wat die Juup4 van jouw betreft --> :frons:

vind de dynaudio's niet schel.
en dan heb ik het over de bm6 en de 15

....

Morel Muziek Veenendaal

studio lobbes heeft vaak ook zeer scherpe aanbiedingen.. ze zijn 9/10 keer goedkoper dan de rest. check studiolobbes.nl mochten ze online niet hebben wat je zoekt moet je ze even mailen, dat had ik ook gedaan en dan bestellen ze gewoon wat je zoekt.

Ik heb ze ook zojuist besteld, heb je ze al gekocht?

Ik heb ze gekocht ja, bij Musicstore Keulen en ben zeer tevreden over de sound. Heb het even getest met een sinusgolf en ze geven tot zo'n 30 Hz weer, pijn in je buik krijg je daarvan.

Jammer genoeg is er eentje kapot gegaan na enkele dagen en ik wacht nog op een vervangend exemplaar uit Duitsland. Maar maak je geen zorgen, ik heb vaker dat soort pech met muziekapparatuur.

Back