TB-303 computer interface

Origineel geplaatst door rvooh
het was niet alleen on-netjes en onwetend van je,
ik begrijp ook niet wat je poogde te zeggen??

Het ging erover dat de midi kit een geheugenchip vervangt, nu ken ik net iemand die zelf een geheugenchip vervanging aan het maken is, en de kans dat beide compatibel zijn was volgens mij klein, vandaar mijn opmerking..
Ik begrijp niet wat jij erin las :confused:

niemand heeft dat gezegd noch beweerd.. waar haal je dit??

ik kan er niets aan doen dat jouw manier van testen de wensen overlaat.
ivm mijn bezwaren met de "tests" die jij gedaan hebt, daar had je toch zelf moeten achter komen?

zoals ik al zei,
er zit altijd en overal vertraging in,
en 606/909 zijn niet echt swerelds strakste drumpu's dacht ik.
bovendien zijn we nieks met het filetje, want jij kan nooit hetzelfde tempo benaderen om te vergelijken
en indien we het dan wel met een exact tempo willen doen (via een midi hardware clock bvb) dan valt nog te discussiëren over het type dinsync interface.

onmogelijk te testen met de middelen dat we hebben.

Tegen dit soort logica kan ik niet tegenop.

Maak nou maar het gevraagde filetje, dan ben ik iig tevreden.

Origineel geplaatst door Patat Met
Helaas apelstroop.
Over 1 1/2 week de uitslag.

jammer ...

hoeveel procent zat ik erop (of ernaast)?
heb paar keer geraden..

wat je eens moet doen is je Interne & Midi bestandje in 1 stereo bestand zetten en proberen de waveforms gelijk te zetten..
guess what:
- het lukt niet
- bij de ene zijn er soms dingen te zien dat je bij de andere niet ziet

wat je eens moet doen is je Interne & Midi bestandje in 1 stereo bestand zetten en proberen de waveforms gelijk te zetten..
guess what:
- het lukt niet
- bij de ene zijn er soms dingen te zien dat je bij de andere niet ziet

Dat komt door de jitter van de converter klok. Begind het nu een beetje te dagen?

Doe hetzelfde maar eens met een ongemodde 303.

Dat komt door de jitter van de converter klok. Begind het nu een beetje te dagen?

Doe hetzelfde maar eens met een ongemodde 303.

ik dacht dat je de interne clock gebruikte?? daar zou geen jitter op mogen zitten toch?

is trouwens niet alleen een timing verschil, maar verschil in waveform.

De kans op goed raden is 1/64. Een heel stuk beter dan de lotto.

Het leukste van deze thread is dat het gedrag van de midi tegenstanders exact voorspeld is door Colin Fraser. Lees m'n quote van z'n email een aat post terug maar.

:D

:doei:

midi tegenstanders?
ben je bij mij nog niet in de studio geweest :) midi is mijn vriend.

het leukste aan deze thread is dat de aanleiding van de discussie een paar onwetende statements op uw naam is.
Die werkt op dezelfde manier als deze computer interface, met als voordeel dat je nu gewoon midi kan gebruiken.
= bullshit
Bij beide kits gebeurd hetzelfde. Alleen de ene kit gebruikt een speciale computer interface en de andere kit gebruikt een standaard midi interface.
Het verschil is dus alleen de interface en niet de werking
= bullshit
De midikit van Colin Fraser veranderd ook de noten waarden in de sequenser van de 303, op eigenlijk exact dezelfde wijze als de computer interface
= bullshit
Bij Colin's kit is het ook alsof je externe "controller" gewoon deel is van de hardware van je 303.
= bullshit
Het is namelijk presies hetzelfde wat ik met m'n Tb-303 gedaan heb.
= bullshit
de 303 word onherstelbaar veranderd.
= bullshit

zo :okdan:

A midi
B midi
C midi
D midi
E midi
F midi

:biertje:

A midi
B intern
C midi
D intern
E midi
F intern

zo......(en ik heb niet eens een 303, maar die interne clock die herken ik wel hoop ik)

hiermee bewijs je zelf infeite dat je tests complete onzin zijn.

het was niet alleen on-netjes en onwetend van je,
ik begrijp ook niet wat je poogde te zeggen??

.

tligt niet aan "je tb tegen stander "
ik denk dat je ookniet get een vergelijkend
waren onder zoek zoo kan doen

timing / waves enso ,...bv opnemen en nder bekijken in wave programma ...blijft meten met twee maten ,..
en is tb niet alom roemt
door de timing die niet strak is - 6 bitt dac ofso was toch de schuld van dit alles ...intermn ??}

:halleluja
nee jr geen verder uitleg nodig ,..richtjij je maar opmn bohm voedin8o) ................:luv:

ik dacht dat je de interne clock gebruikte?? daar zou geen jitter op mogen zitten toch?

is trouwens niet alleen een timing verschil, maar verschil in waveform.

Elke klok heeft jitter dus ook de interne klok van de 303.
Nog effe door studeren op digitale techniek.

Het verschil in wavevorm komt omdat de klank opwekking analoog is. Dat is per defenitie nooit hetzelfde.

Elke klok heeft jitter dus ook de interne klok van de 303.
Nog effe door studeren op digitale techniek.

ja maar echt merkbaar mag dat toch niet zijn m.i.

en nee, digitale techniek is mn ding niet, ben informaticus in wording ;)

Het verschil in wavevorm komt omdat de klank opwekking analoog is. Dat is per defenitie nooit hetzelfde.

ook hier mag dit niet echt extreem merkbaar zijn..

Hoe kunnen we dan in godsnaam een test doen?????
En hoe kunnen jouw tests dan als bewijs gelden??

ja maar echt merkbaar mag dat toch niet zijn m.i.

en nee, digitale techniek is mn ding niet, ben informaticus in wording ;)

ook hier mag dit niet echt extreem merkbaar zijn..

Heb je al zelf een paar gelijke filetjes met je 303 gemaakt en in je daw gestopt om ze te vergelijken?

Hoe kunnen we dan in godsnaam een test doen?????
En hoe kunnen jouw tests dan als bewijs gelden??

Het gaat erom of er verschil te horen is tussen interne sequenser en de 303 aangestuurd door een goede midikit.

Dan maak je 1 filetje met interne sequenser en 1 zelfde soort filetje met midi.
En luister of je verschil hoord. Ik heb een iets uitgebreidere test gepost, om er zeker van te zijn dat de test persoon niet weet wat er getest word. Dit was de laatse test.

Je kan ook kijken of er een delay zit tussen interne sequenser of midi. Dan laat je de 303 sync lopen met een drummachine en kijkt of er verschil in vertraging zit tussen de interne sequenser en midi. Dat was m'n 1e test.

Je kan ook realtime afwisselen tussen de interne sequenser en midi. Als er hoorbaar verschil zit tussen beide methoden, kan je aanwijzen waar er word omgeschakeld. M'n 2e test.

De reden dat je geen verschil tussen intern en midi kan horen is, dat de interne/dinsync klok net zoveel of meer timing onzekerheid heeft als het midi signaal.

Het gaat erom of er verschil te horen is tussen interne sequenser en de 303 aangestuurd door een goede midikit.

wat ik zei, 2 pagina's terug:
Origineel geplaatst door Rvooh

Deze extra vertraging is waar ik het over heb.. Of het hoorbaar is? Who knows.. Maar je mag niet ontkennen dat die er is
daar ging de discussie over.

ter info:
krijg reply van de midi303 dude:

>Can you tell me what the differences are between both kits?

Hi,

nothing have to be replaced in your TB-303.

I never hear the kit from Collin fraser but some people told me, that my interface is much more easy to play in real time.
Thats all i can say :-) My Interface is used by many famouse people.
...

Greetz,

ewald
.. is wat duurder wel, maar doordat de geheugenchip erin blijft ga ik deze kiezen. Kwestie van compatibiliteit met toekomstige mods.

Last edited by a moderator:
wat ik zei, 2 pagina's terug:

Deze extra vertraging is waar ik het over heb.. Of het hoorbaar is? Who knows.. Maar je mag niet ontkennen dat die er is

daar ging de discussie over.

Voor de zoveelste keer:

De onzekerheid in timing van de interne klok van de 303 is even groot als die van midi.

Die timing onzekerheid is 1 van de 2 dingen die er voor zorgen dat de 303 zo grooved.

Je kan dit zelf heel makkelijk controleren door een aantal maten van de 303 op te nemen, dit zonder verandering aan de 303 een aantal keer herhalen, en de files vergelijken in je daw.

Laatst gewijzigd:
Back