Rvooh
Gepokt en gemazeld
komt dat ding van Colin Fraser met software voor je computer?
vind niet echt uitleg hoe alles tewerk gaat in de praktijk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door rvooh
komt dat ding van Colin Fraser met software voor je computer?
This interface provides MIDI output from the 303 internal sequencer, MIDI input to drive the 303 synth section, plus MIDI clock sync in and out.
By intercepting the digital signals that pass between the TB303 CPU and the analogue CV, gate, accent and slide generation circuitry, pattern data can be captured in an external sequencer, and then played back to the 303 so that the end result is indistinguishable from the original TB303 pattern.
Je hoeft geen patronen te dumpen. Er word niets veranderd aan de interne patronen van de 303. Als je die wilt veranderen, moet je dat op de ouderwetse manier doen.Origineel geplaatst door rvooh
als ik het dus goed begrijp,
moet je vooral eerst een pattern dumpen, voor je die terug kan afspelen?
het is dus maw onmogelijk om vanop je computer nieuwe patterns in je tb te maken?
AhzoOrigineel geplaatst door Patat Met
Je hoeft geen patronen te dumpen. Er word niets veranderd aan de interne patronen van de 303. Als je die wilt veranderen, moet je dat op de ouderwetse manier doen.
Je bespeeld de midi 303 alsof het een gewone monofone midi synth is.
Ahzo![]()
wat zit jij dan te beweren dat ze hetzelfde doen![]()
zitten we hier ff 2 pagina's naast de kwestie te discussieren![]()
computerinterface laat je toe om bvb de 7de noot van een pattern definitief te wijzigen, zonder aan de rest te komen..
of bvb een hele pattern cyclisch + of - een aantal steps te doen, enz enz.; Echt volledige toegang tot elk digitaal aspect van het toestel.. The hackers dream zeg maar.
uhm case closed dus..
nee.. je kan niet patterns definitief wijzigen in die van jou, je kan ze enkel afspelen of opnemen, of realtime wijzigen.In beide gevallen heb je dus volledige toegang tot elk digitaal aspect van het toestel.
Origineel geplaatst door Patat Met
Er is dus, in beide gevallen, geen verlies van klank kwaliteit. Dat komt omdat ze beide de digitale signalen binnen in de 303 veranderen, voordat deze digitale signalen worden omgezet in een analoog cv/gate/accent/slide signaal.
trouwes, puur theoretisch is het een ontegensprekelijk feit dat er meer vertraging (er is nl. altijd vertraging) optreedt via de midi interface!
prove me wrong: (met gefundeerde woorden niet met een nietszeggend audio voorbeeld)
dit is lekker logisch:
1° midi is trager als parallel (veel trager dacht ik zelfs)
2° parallel bevat 8 datalijnen die simultaan info doorvoeren, midi slechts 1. Probeer maar eens simultaan een noot,accent en slide over 1 datalijntje te sturen... Simultaan en serieel zijn 2 dingen die niet in 1 zin horen.
3° bij omzetting naar midi, en bij de omzetting terug treedt een extra vertraging op
zie het zo:
computer interface:
internals -> parallel -> pc
midi interface
internals -> multiplexer -> midi -> omzetting (hangt af van je interface) -> pc
Deze extra vertraging is waar ik het over heb.. Of het hoorbaar is? Who knows.. Maar je mag niet ontkennen dat die er is.
Als je hier niet mee akkoord gaat, dan mag je me wel een technisch verantwoorde reden geven waarom niet?
Ik ben geen techneut ofzo, en er kunnen fouten staan in mijn uitleg de laatste 2 pagina's.. Maar dit is toch heel duidelijk voor mij hoor...
Als je dus zorgt dat alle digitale data bij de converter is voordat de klok puls komt, maakt het niet uit of je de data serieel of parallel naar de converter stuurd.

Midi protocolOrigineel geplaatst door rvooh
daarvoor zou de snelheid van Midi een veelvoud moeten zijn van de interne klok van de 303
dit kan ik niet verifiëren, maar het zou me sterk verbazen.
Tja als je midi gebruikt, dan kan je natuurlijk helemaal niets meer aan je patronen veranderen. Dat midi überhaubt gebruikt word voor muzikale toepassingen is mij een raadsel.Origineel geplaatst door rvooh
Met de computer interface kan je patterns & tracks wijzigen (zowel realtime als destructief).. met de midi interface niet, tenzij in realtime en niet destructief.
Maybe nog een leuk detail: infeite zou je van de computerinterface ook een midi interface kunnen maken,
maar je kan niet van de midi interface een computer interface maken.. NU JIJ![]()

Tja als je midi gebruikt, dan kan je natuurlijk helemaal niets meer aan je patronen veranderen. Dat midi überhaubt gebruikt word voor muzikale toepassingen is mij een raadsel.

volgens mij ben je gewoon koppig![]()
Ik wil nog 1 ding toevoegen:
Omdat er maar 1 cpu in de 303 zit, komt de data natuurlijk ook serieel bij de converter.

denk dat je eerder moet kijken naar het aantal pinnen op een CPU chip dan naar het aantal CPU-chips...![]()
Dan zou de cpu in je pc wel 100 dingen tegelijk kunnen. En die kan toch ook maar 1 ding tegelijk. Er zijn nu zelfs dual prosessors op de markt, die kunnen wel 2 dingen tegelijk.

hmmm
dat zou ik nog niet zo vlug zeggen.
ik weet natuurlijk niets af van wat allemaal in de 303 cpu gebeurd (jij ook niet)...
uiteraard gebeurd in de kern alles serieel, maar wil niet zeggen dat er niet meerdere uitvoerpinnen kunnen zijn
zoals de d'naab136 het zegt: "no additional delay"
terwijl er in jouw ding theoretisch en praktisch wel 'additional delay' is
de vertraging omdat er geen parallele CPU in je tb (lol!!!) maakt dus deel uit van je basisklank van je tb..