reverb

Origineel geplaatst door Fokov
Ik heb toevallig sinds enkele dagen een Lexicon MPX110. Echt wel OK, had vroeger al een Alex, maar nu heb ik wat meer gear en een uitgebreide mixer, en dus via sends etc beter in te zetten.

Ik moet zeggen dat ik als ik een delay en een reverb over de lead heen gooi, plus over nog wat effectjes heen lazer, dat alles zoveel vloeiender klinkt. Alsof het het geluid zachter en minder hoekig maakt, en het zo veel beter in de mix laat passen. Ik weet ook wel dat je het met mate moet doen, maar je kan met goed geplaatste reverbs en delays echt wel meer sfeer in je nummers brengen, en vooral diepte. Als je de drums en kick, en in mindere mate de bass, met rust laat, dan bewaar je toch de punch.

Goede (hardware?) effecten blijven misschien toch wel een must, of in ieder geval belangrijk!
nou pesies! zo mot 't! Je hoeft de drums niet eens allemaal met rust te laten hoor. Gooi maar es een mooi galmpje over de hihats of zo (niet te lang en te dik natuurlijk), dan merk ja dat die in een heel andere positie in het ritme komen te liggen. Kun je hele kwele dingen mee doen!

Dank u, Yoozer, voor deze waardevolle uitleg! :eureka:

Ik zou wel eens willen weten...

...waarom sommige synths zónder reverb klinken als een goedkope Casio :o:
...en mét een beetje (of véél) reverb juist ontzettend goddelijk.

Voorbeeld: Yamaha CS-50/60/80. Of m'n MicroWave, vind ik zonder effecten niet te pruimen. Mét is-ie heeerrrrlijk.
Het lijkt wel of je door een snufje reverb gewoon veel meer detail en diepte in het geluid hoort.
Tja... psychoakoestiek... :confused:

Ik gebruik ook liever delay dan reverb.
Echter een reverbstaartje achter de delay maakt het soms wel nog even af en op vocals heb je toch vaak een goede reverb nodig.

Korte ambience reverbs smeren niet snel dicht en halen je geluiden naar voren.
Helaas merk je aan een goede ambience reverb of je een goede kwaliteits reverb hebt, kost dus knaken.
Een reverb die wat kost smeert ook minder snel dicht.
Tip; voor weinig knaken een goede reverb (niet op vocals maar wel op instrumenten) de Sony R7.

gr. Tom

ach gemiddeld gebruik ik 3 tot 5 verschillende Reverb's in een song.

Kort tot zeer kort op Drums en baslines. (bijna altijd een LXP1)

Medium tot kort, Sequences en arpegiator lines. (vaak een 2de LXP1 of de Intelliverb of Sony R7)

medium tot lang voor pads strings ed. (vaak een 2de LXP1, Quadra verb met chorus of de Intelliverb met chorus)

special reverbfx extreem lang of weird op FX drums of pads (MPX 1, Sony R7, Intelliverb, Midiverb 2(enkel prog 45 of 49!)

Dan op de eindmix vaak een complete mix reverb ( MPX 1 of Sony R7)

soms gebruik ik ook de harde metalige galm van de SPX 50D of de SPX 900 voor een killere sound.

Origineel geplaatst door JimZ
Dank u, Yoozer, voor deze waardevolle uitleg! :eureka:

Ik hoop alleen dat 'ie juist is :erm:

tja en dan heb je idd nog de verschillende soorten reverbs...

de veerreverb is mijn favoriet ;) .... Lekker psychedelisch 8D

Mijn absoluut favoriete 'reverb / delay' is de Tape Delay op m'n TC M300.
En dan in combinatie met de TC Classic Reverb.
Heerlijk space geluid... :halleluja

geef mij maar de ambience
hoewel da die verdacht veel cpu verbruikt

heb sinds een weekje de lexicon lxp1..jeeee die laat de digitech s100 wel heeel ver achter zich..
misschien ook geen vergelijking maar zijn nu toch bijna even duur..
Ga dr nog 1tje bijkopen denk ik..(en die digitech druit gooien:D)

Back