Iets Raars Met Mn Machinedrum

Resonance

Turn up the reso!
Ok ik had al een keer eerder dat het me opviel dat wanneer ik mn MD aanraakte er plots allemaal lampjes aanschoten.
bijna 3/4 van de sound selection leds links boven schiet aan, en de vorige keer ging er misschien ook wel meer plots branden, leds op de drum buttons maar dit weet ik niet zeker meer.
De eerste keer dat het gebeurde was ik nogal stoned en had niet echt door wat ik nou deed, en wist ook niet zeker meer of die lampjes nou wel of niet brandde. Maar nu weet ik het zeker !
Als ik dus de plaat aanraak, de bovenkant in de buurt van de draai knoppen.
Terwijl ik lichtjes statisch geladen ben, voel ik een schokje en plots schieten er allemaal lampjes aan ! WTF !?
Kan dit schadelijk zijn voor mn MD ? En hoe kan dit ? Als ik vervolgens op play druk lijkt alles nog normaal.

De lampjes gaan trouwens weer uit als ik op wat knopjes druk en op play druk etc.

EDIT
Ok ik deed het net nog een keer expres om ff te kijken wat er nu gebeurd. Ik legde nu mn vinger rond de play / record knoppen. En deze keer schoten bijna alle lampjes link boven aan behalve de laatste 4 van boven + allemaal leds op mn drum buttons ! + 2 lampjes waar je kan kiezen voor routing / synthesis /effects terwijl er maar 1 tegelijk hoort te branden
de lampjes links boven blijven dus nu ook gewoon branden terwijl ze normaal alleen knipperen met de muziek.

Laatst gewijzigd:
Meneer betaald 150 meer om er zeker van te zijn dat ie geen miskoop doet. Had je beter die van mij kunnen kopen... :duivels: Maar heb je m al gereset? Opstarten met de functionknop ingedrukt.. denk niet dat t iets uitmaakt, maar toch..

Ben trouwens wel blij dat ik m gehouden heb.. gaat nog elke dag ff aan. :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Lacertus
geen idee wat er aan de hand is... klinkt als kortsluiting ofzo...

ik zou hem naar zweden sturen!

Groet,
Roy

Ik weet niet wanneer je hem gekocht hebt maar uh... wat dacht je er anders van om hem even terug te sturen naar de verkoper? Ook tweedehands heb je een bepaalde "garantieperiode" dacht ik.

of laat em anders maar eens even snel nazien door een electrotechnieker, misschien ligt er wel iet kort zo te lezen ja

lijkt op iets met aarde.
doe het nog eens, met een hand aan de verwarmingsbuis!

(geen grapje, en ja. ik ben electrotechnieker ;) )

Mja ik had er gelukkig nog 3 en een halve maand garantie op.
Ik denk dat ie een lange reis naar zweden gaat maken :(

Kan iemand misschien eens testen of er het zelfde gebeurd op zijn MD ?
Gewoon ff over je shirt of trui wrijven tot je een beetje statisch geladen bent en dan de bovenkant van de plaat aanraken vlakbij de draai knoppen ? Voordat ik straks mn MD ga opsturen terwijl er misschien nix kapot is ?

Origineel geplaatst door Alexandre Redwood
lijkt op iets met aarde.
doe het nog eens, met een hand aan de verwarmingsbuis!

(geen grapje, en ja. ik ben electrotechnieker ;) )

oh. had nog helemaal niet gelezen dat je al gezegd had dat je statisch geladen was.
in ieder geval, statische electriciteit kan rare dingen doen met elektronica.
machinedrum heeft een geaarde stekker toch??? had er ook een, maar weet het niet meer!
klopt de aarde van je huis wel? meet de aarde op je wandcontactdozen ff door, heb je je machinedrum op een mixer aangesloten die niet op een geaarde wandcontactdoos zit? of een synth die normaal wel geaard moet worden maar het niet is?

probeer die machinedrum ff aan de andere kant van het huis, in de keuken ofzo, zonder er verder iets op aan te sluiten, als ie het dan nog doet, zit het in je md, anders ligt het toch aan iets anders!

Ok bedankt voor de tips.. Ik zal het eens ergens anders in huis proberen zonder dat ie verder is aangesloten op een mixer

Ik heb net contact gehad met de winkel waar ik mn 2e hands MD heb gekocht.
En heb met ze afgesproken dat als ik hun het probleem kan laten zien ik 250 euro retour krijg.
Heb ik mn MD naar beneden gehaald en aangesloten. En wat denk je? Krijg ik het niet voorelkaar om statisch geladen te worden. Ik maar wrijven over mn trui die altijd erg statisch is en sloffen over het vloerkleed etc. maar nix hielp. Ik snap dat dit kan komen door andere omstandigheiden. Maar als ik nu strax heel Nederland door ga rijden en vervolgens in hun winkel zo voor het blok kom te staan. Heeft het een hoop benzine gekost en mn vader zal ook niet al te blij zijn omdat ie zn tijd hiervoor heeft opgeofferd. Dus heeft iemand misschien nog een idee ? Ik heb al zitten denken aan een apparaat wat statische elec. Kan opwekken maar geen idee waar ik dit vandaan haal. En of het de moeite waard is.

Edit-

Ik ga het probleem vastleggen op camera. En zal het filmpje uploaden wanneer ik dit gedonder achter de rug heb.
Meer ideeen zijn altijd welkom

Laatst gewijzigd:
wollen trui of deken en een kunststof voorwerp van ballon tot kam doen wonderen, en anders pak je een piezo ontsteking uit een elektrische aansteker hehe 8D

heb toch echt een vermoeden dat het probleem NIET in je machinedrum zit!

misschien wel in het stroomnet ofzo!

wat voor stecker zat er nog maar eens aan de machinedrum? was dat nu een trafo of een aparte kabel met aarde????

het kan zijn dat je je mixer ofzo NIET geaard hebt, en dat er dan door de audio aansluitingen een spanning komt te staan op de behuizing van de machinedrum, op het moment dat je hem aanraakt zal er een lus of een sluiting kunnen komen!

alles wat geaard kan, MOET geaard. das het beste.... als je het probleem dan nog hebt, check je aarde op je wandcontactdoos ff.... als dit goed is.. ligt het waarschijnlijk WEL aan de machinedrum!

maar zoals ik zeg... check het eerst

Op mijn kamer is nix geaard. denk dat we hier binnenkort eens iets aan gaan doen.
En de MD heeft een adaptor

adaptor dus... dan is het juist belangrijk dat alles wat er aanhangt met een aarde, ook daadwerkelijk geaard is!
als je geen geaarde wcd's hebt, zou je een aarde van alle steckerdozen naar een cv buis kunnen laten lopen!
maar veel werk is het niet om 1 aarde draadje van je meterkast naar je slaapkamer te trekken,
heb je wel al geaarde wcd's daar... moet je je schamen :W

altijd alles aarden :smeris:

Ligt niet aan je md heb ik ooit ook bij mijn Xv 3080 gehad, vooral in de zomer als de kamer vochtig is door mijn\
zweet.

Elke keer als ik mijn xv3080 aanraakte kreeg ik een opsodemieter, en/of mijn discplay vervaagde...

En raad maar, mijn kamer is ook niet geaard, heeft echt daar mee te maken dus bespaar je eigen een hoop
ongemak en blijf met je md waar je bent, en aard de boel.

Daarom heb je er beneden geen last van, daar is het net geaard!!!!

PS: ben je ook gelijk van dat gezoem af.:z

Tijdens een poging het vast te leggen op video is na een schokje nu een lampje dat voorgoed blijft branden wat normaal knippert op activity. Mn Bassdrum lampje brandt nu. Als ik mn MD nu opstart en het OS is geladen schiet gelijk het lampje aan nu. Ik heb de MD al helemaal los gekoppeld gehad. Maar elke keer nu als ik m opstart schiet het lampje aan en wil niet meer uit. Ook niet als ik de Bassdrum trigger en op play druk etc.
Hoe zou dit kunnen ? en zou het duur zijn dit te repareren ?

Mijn vader is electricien van beroep..

Heb net effe gevraagd wat er nu is gebeurd met jou md, waarschijnlijk heeft de chip die dat lampje bestuurd door
jouw statische handen de chip overgeladen wat het gevolg kan zijn dat de chip on / of volledig gewist is, waardoor
er functie(s) kunnen uitvallen die de chip normaal bestuurd, " normaal knippert het lampje, de info is weg dus blijft de led branden"

Dit hoeft het niet te zijn maar is wel een perfect voorbeeld wat er gebeurt bij overlading.

LOL ik kom er net achter, dat dat lampje gelijk fungeerde als mn sound selection led. Toen ik overschakelde naar een andere sound ging het lampje ernaast branden. Mja deze dommigheid van mij was een combinatie van nieuw met de MD + de schrik van dat mn MD weer op tilt sloeg :)

Maar bedankt voor de uitleg, het had ook absoluut dat kunnen zijn :)

Damn ik ben toch zo opgelucht nu :D
Had echt de schrik van mn leven... Morgen gelijk alles aarden

Back