Iets Raars Met Mn Machinedrum

hahahaha.. je bent veel te gespannen voor een machinedrum. misschien moet je hem maar aan mij verkopen voor 250 euro ;)

nee maar ff serieus.. als je alles goed geaard hebt, laat ff weten of daarna het probleem is opgelost!
als het probleem zich voordoet zou ik contact opnemen met elektron!

hehe :)
Ik hoop met een paar dagen zeker te weten wat er aan de hand is en houd je op de hoogte :)

Het probleem is er nog steeds....
Wand stopcontact is geaard + ik heb een speciale stekker doos gekocht die beveiligd tegen overspanning. Deze heb ik aangesloten op het geaarde stopcontact. Alle stekkers die geaard kunnen worden aangesloten in die stekker doos.
En het probleem doet zich nog steeds voor. Mn mixer heeft trouwens een grote adaptor. Kan het dan nog steeds zijn dat er via de kabels spanning op mijn MD komt te staan ? Of moet ik misschien iets aan mn mixer hangen? De MachineDrum zelf heeft een adaptor met een normale stekker die niet geaard kan worden.
Wandstopcontact is geaard aan een CV buis.

Heb je al contact opgenomen met elektron zelf? misschien zijn hun bekend met het probleem..

Ja ze zeggen dat statische electriciteit dit soort dingen kan doen en dat het weinig kwaad kan.
Maar ik heb ook andere verhalen gehoord. En normaal is het niet

Dit ga ik binnekort nog eens proberen....
Laatste keer dat ik het probeerde lukt het me niet om statisch te worden

Het is altijd wat met dat aarden. Ik had laatst ook zoiets. Ik dacht ik neem ff wat op vanuit een andere kamer waar een en ander niet geaard was, had ik opeens het geluid van radio-2 erbij. Wel een leuk effect trouwens. Nu kan ik me zo voorstellen dat je mixer de schuld is van al deze ellende en dat de MD daar blijkbaar erg gevoelig voor is. Ik heb ook sommige apparaten die vreemd gaan doen als je ze niet aard, met in het ergste geval dat de buitenkant zelf ook licht onder stroom staat, geeft wel een fijn gevoel als je hem aanraakt.

Aarden dus die handel en ook geen rare lussen maken.

Het zijn dus inderdaad de kabels uit mn mixer die een spanning op de buitenkant van de MD zetten.

Ik heb Elektron nog eens gemailed:

Hi. I found out the cables connected in my mixer cause a small problem when connected in my machinedrum. I think there is a small ammount of electricity on the outside case of the MD which comes from my cables. And sometimes when i touch the metal on my machinedrum leds go on and stay on untill i press some buttons and knobs. Everything is back to normal after that though.
Are u guys sure this cant damage anything, and is not really a problem?

------------------

You should try to not generate static electricity, it could be because of your type of shoes or the type of carpet in the room. Static electricity potent enough to switch leds come with very high voltage, like 20.000 more or less. The MD is well grounded so it will try to lead it away, but as you say the leds change some get inside, and it's not good, even though I think you should have pretty bad luck for anything to go seriously wrong.

Also please note that static electricity can not be built up on the MD, as the case is grounded. So the problem comes from most probably from your body, being charged as you move around.

Volgens mij snappen ze het niet of snap ik iets niet?

Ik zeg toch duidelijk dat het probleem via de kabels op mijn MD komt? Of ligt het toch nog aan mijzelf?

ze zeggen in ieder geval dat door de aarding het probleem niet IN de MD kan zitten en dat de MD probeert alles middels de aarding zo goed mogelijk af te voeren.

je machinedrum heeft gezien je probleem denk ik last van statische elektriciteit van buitenaf, ik zou alle apparaten in de omgeving checken... alles losmaken en 1 voor 1 aansluiten totdat je het probleem weer hebt gevonden.

maar dat had ik al gezegd

Hangt er toevallig een tv of computermonitor op dezelfde groep als je studio? Ik heb echt de meest schrikwekkende optaters gehad van de aarde chassis van jack-pluggen en behuizingen van apparaten en na langdurig onderzoek kwam het doordat mijn computer op het mengpaneel zat ingeprikt; de aarde van de audio van mn computer ging enorm bizar doen (dwz er stond stroom op tov van behuizing mixer, waarna alles over de rooie ging). Oplossing bleek uiteindelijk dat de monitor van de computer het spanningsverschil veroorzaakte. Toen de monitor op een andere groep ingeprikt was, leken alle problemen voorbij.

Als het niet lukt om een andere groep in je huis aan te boren, dan kun je misschien overwegen om een DI-boxje tussen je md en mixer te hangen, dan zijn ze iig galvanisch gescheiden en kan er geen bizarre aarde-lekstroom meer plaatsvinden.

:stupid :stupid :stupid

die di-box moet je niet tussen je md en je mixer hangen maar tussen je computer en de mixer... dat is een structureel betere oplossin, anders zou je voor alle andere apparaten een di-box moetn scoren.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Op mijn kamer is nix geaard. denk dat we hier binnenkort eens iets aan gaan doen.
En de MD heeft een adaptor

Jij hebt gelukkig nog enkel maar ledjes die aan gaan. Ik heb verhalen gehoord van ongeaarde MD die schokken gaven aan hun gebruikers ...

laat die elctricien maar snel komen want aan je MD ligt het nie me dunkt.

Er staat hier inderdaad een computer en monitor. en mn mixer is ook aangesloten op mn computer.
En als ik sommige kabels beetpak die in mn mixer zitten en ik pak ze bij het uiteinde bij de pluggen. Dan staat er ook stroom op. Toch nog wel zo veel dat het geen prettig gevoel is om ze lang vast te houden. Is dat nou normaal?
Dit heb ik niet op alle kanalen of kabels of waar het ook maar aan mag liggen. Ik zal strax Roel's advies es opvolgen en eens kijken of het helpt dingen los te koppelen en kijken of er dan spanning verdwijnt. En wat is een DI-box precies?
En wat kost het? Alvast bedankt weer voor jullie hulp :)

Monitoren werken met zulke bizarre hoge spanningen dat dat echt wel zware invloed heeft op hun omgeving... 10 tegen 1 dat het daar aan ligt.

Een DI-box is een doosje dat ze gebruiken audiosignalen galvanisch te scheiden; dat wil zeggen dat er tussen instrument en Mengtafel geen directe venbinding meer bestaat; er kan dus geen directe stroom meer tussen die apparaten lopen. Ze worden ook gebruikt om signalen gebalanceerd te maken. Dit is vooral handig als je op een podium staat en de mengtafel staat kabelwise 100 meter verderop. Wil je dit soort afstanden overbruggen, dan moet je sowiso al gebalanceerd signaal gebruiken, anders krijg je storing op je kabel. Echter, meestal is het zo dat de mengtafel op een andere groep aangesloten zit als de podiuminstrumenten, en er kan een verschil bestaan tussen de 'nul' signalen van die groepen. Zoals ik al zei heeft bijvoorbeeld een beeldschrem invloed op het net waar die op zit ingeprikt...ten opzichte van de 'nul' van stekkerdoos A en de 'nul' van stekkerdoos B kan wel 100volt spanningsverschil komen te staan. Dat is ook die stroom die je voelt van de behuizing van je jackpluggen, en het is normaal dat je dat niet prettig vind ;)

succes !

ps wat je ook nog kan proberen als je er echt niet uitkomt is om helemaal nix te aarden, dus met ongeaarde stekkerdozen te werken zodat de apparaten onderling ook niet door aarde verbonden zijn. Met video's en beamers en tvs en lange kabels en dat soort apparaten wordt je ook altijd helemaal tureluurs van vette spanning op je aarde, maar daar heb je een stuk minder last van als apparaten iig niet samen (bij voorkeur helemaal niet) geaard zijn.

Ok bedankt voor de tips :)
Ik zal er eens naar kijken, ik heb trouwens laatst juist alles ge-aard omdat ik hoopte dat het kwam omdat er nix geaard was. Dus alles ontaarden zal niet helpen tegen het probleem.

Back