Origineel geplaatst door Beepr
Zegt dus eigenlijk meer over het openmindedness van het forum als over de kwaliteit
van het niet populaire item zeg maar..
Ik bedoel het niet lullig of zo, echt niet, je hebt het ook vast niet zo bedoeld, maar wat een ongelooflijk domme opmerking maak je daar. Of zal ik maar zeggen: zegt meer over jouw pretenties en domme interpretaties dan over de geldende smaak op het forum en mogelijke afkeer van succes,ien dan in relatie tot de Z1 dan.
Je geeft zomaar even niet alleen een belachelijk waarde-oordeel over je mede-forumleden, maar ook geef je impliciet de Z1 voor het gemak het predikaat trance-bak mee.
Nogmaals, ik bedoel het niet lullig, betrap mezelf ook regelmatig op domme tot zeer domme uitspraken, maar tjee...
De Z1 die ik heb gehad vertoonde hetzelfde probleem, maar dan erger, als de prophecy, dat de processor moeite had met de overspannen nogelijkheden van de synth. Verder gaf de Z1 vaak midi-problemen, beetje afhankelijk van de interface waar je hem mee combineerde, variërend van plotseling opduikende controller-bewegignen tot hangende noten. Dat zou aan een fout in het moederbord van de eerste serie(s) hebben gelegen. Het toetsenbord op zich vond ik echt goedkoop en plastic/rammelig aandoen.
De presets waren ruk, maar in welke synth is dat niet zo?! Heb later wel eens ingeladen, gekochte soundsets gehoord, die heel goed klonken. Editten van de Z1 was lastig en daartoe werd je ook niet echt uitgenodigd. Wel leuk was dat de knoppen die er echt toe doen op de synth zitten.
Het allerleukst was (en is) de arpeggiator. Werkt makkelik en intuïtief, met potmeters voor de belangrijke parameters.
De prijs was toen ook een onderdeel van de kwaliteit, dwz met de snel opvolgende prijsveranderingen, veranderede natuurlijk ook de prijs/kwaliteit verhouding.
De Z1 werd als iets geweldigs gepresenteerd, prijskaartje 5500 ongeveer. Dat werd al gauw 4500 en niet lang daarna kwam de echte dump, waarschijnlijk toch ook doordat de Z1 tegenviel. Toen kostte een Z1 rond de 3000 en uiteindelijk was het geen probleem om in de winkel een nieuwe Z! voor 2750 te scoren. Guldens hè!
Tweedehands komen ze niet zo vaak voorbij en de prijzen variëren dan ook nog 's, van 550 tot wel 800.
Er zijn intussen zo veel VA-synths bijgekomen (ook software) dat de Z1 naar mijn idee achterhaald is en links en rechts voorbijgestreefd door apparaten (en software) die meer kunnen, goedkoper zijn en beter klinken.
Voor die specifieke Korg MOSS sound van die tijd, niet te versmaden met het kamfilter en zo, zou ik voor de Prophecy gaan. En voor eventuele commerciële trance-kots (tja, ik vind het ook niks...) een andere, betere en goedkopere VA-synth.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk hè?!