Wie heeft ervaring met de Korg Z1 ?

Drifter

Drifting with the flow
Ik kan hier erg weinig vinden over de Korg Z1, is dit mischien omdat hij niet populair is of heeft dit een andere reden.
Zijn er mischien meerdere gebruikers van deze Synth. op dit forum??

Trance is hier ook niet bijzonder populair...of Tiesto, of iemand anders die succesvol is..
Zegt dus eigenlijk meer over het openmindedness van het forum als over de kwaliteit
van het niet populaire item zeg maar.. 8)

Maar goed, wat wil je over de Z1 weten?

ik kan de vorige poster alleen maar bijtreden. bovendien zorgen de vele soorten modelling (niet alleen analoog, maar ook strings -plucked & bowed -, organ, el piano, brass...) ervoor dat je bijzonder vreemde combinaties kan maken die voor geluiden zorgen die je nooit hebt gehoord.

enne, prophet, 'k zou het toch niet als een typische trancebak beschouwen, hoor. ik alvast maak er geen trance mee. is inzetbaar in alle genres, zoals al bewezen door ed rush & optical (d'n'b), eurythmics, orbital, dream theater, the orb, gary numan, switchblade symphony, ltj bukem...

vette, kapotte, constant evoluerende, vuile geluiden, daar gebruik ik hem graag voor.
en 't is mijn masterkeyboard, daar heeft hij ook genoeg voor aan boord.

Origineel geplaatst door Beepr
Zegt dus eigenlijk meer over het openmindedness van het forum als over de kwaliteit
van het niet populaire item zeg maar.. 8)

Ik bedoel het niet lullig of zo, echt niet, je hebt het ook vast niet zo bedoeld, maar wat een ongelooflijk domme opmerking maak je daar. Of zal ik maar zeggen: zegt meer over jouw pretenties en domme interpretaties dan over de geldende smaak op het forum en mogelijke afkeer van succes,ien dan in relatie tot de Z1 dan.
Je geeft zomaar even niet alleen een belachelijk waarde-oordeel over je mede-forumleden, maar ook geef je impliciet de Z1 voor het gemak het predikaat trance-bak mee.

Nogmaals, ik bedoel het niet lullig, betrap mezelf ook regelmatig op domme tot zeer domme uitspraken, maar tjee...

De Z1 die ik heb gehad vertoonde hetzelfde probleem, maar dan erger, als de prophecy, dat de processor moeite had met de overspannen nogelijkheden van de synth. Verder gaf de Z1 vaak midi-problemen, beetje afhankelijk van de interface waar je hem mee combineerde, variërend van plotseling opduikende controller-bewegignen tot hangende noten. Dat zou aan een fout in het moederbord van de eerste serie(s) hebben gelegen. Het toetsenbord op zich vond ik echt goedkoop en plastic/rammelig aandoen.
De presets waren ruk, maar in welke synth is dat niet zo?! Heb later wel eens ingeladen, gekochte soundsets gehoord, die heel goed klonken. Editten van de Z1 was lastig en daartoe werd je ook niet echt uitgenodigd. Wel leuk was dat de knoppen die er echt toe doen op de synth zitten.
Het allerleukst was (en is) de arpeggiator. Werkt makkelik en intuïtief, met potmeters voor de belangrijke parameters.

De prijs was toen ook een onderdeel van de kwaliteit, dwz met de snel opvolgende prijsveranderingen, veranderede natuurlijk ook de prijs/kwaliteit verhouding.

De Z1 werd als iets geweldigs gepresenteerd, prijskaartje 5500 ongeveer. Dat werd al gauw 4500 en niet lang daarna kwam de echte dump, waarschijnlijk toch ook doordat de Z1 tegenviel. Toen kostte een Z1 rond de 3000 en uiteindelijk was het geen probleem om in de winkel een nieuwe Z! voor 2750 te scoren. Guldens hè!

Tweedehands komen ze niet zo vaak voorbij en de prijzen variëren dan ook nog 's, van 550 tot wel 800.
Er zijn intussen zo veel VA-synths bijgekomen (ook software) dat de Z1 naar mijn idee achterhaald is en links en rechts voorbijgestreefd door apparaten (en software) die meer kunnen, goedkoper zijn en beter klinken.

Voor die specifieke Korg MOSS sound van die tijd, niet te versmaden met het kamfilter en zo, zou ik voor de Prophecy gaan. En voor eventuele commerciële trance-kots (tja, ik vind het ook niks...) een andere, betere en goedkopere VA-synth.

Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk hè?!

Origineel geplaatst door Leo
Het toetsenbord op zich vond ik echt goedkoop en plastic/rammelig aandoen.

Dat is ook mijn mening. Het klavier maakt best vrij veel lawaai. Ik dacht altijd dat het aan mijn exemplaar lag maar ik merk nu dat ik niet alleen ben.

Ik bedoel het niet lullig of zo, echt niet, je hebt het ook vast niet zo bedoeld, maar wat een ongelooflijk domme opmerking maak je daar. Of zal ik maar zeggen: zegt meer over jouw pretenties en domme interpretaties dan over de geldende smaak op het forum en mogelijke afkeer van succes,ien dan in relatie tot de Z1 dan.
Je geeft zomaar even niet alleen een belachelijk waarde-oordeel over je mede-forumleden, maar ook geef je impliciet de Z1 voor het gemak het predikaat trance-bak mee.

Nogmaals, ik bedoel het niet lullig, betrap mezelf ook regelmatig op domme tot zeer domme uitspraken, maar tjee...

De Z1 die ik heb gehad vertoonde hetzelfde probleem, maar dan erger, als de prophecy, dat de processor moeite had met de overspannen nogelijkheden van de synth. Verder gaf de Z1 vaak midi-problemen, beetje afhankelijk van de interface waar je hem mee combineerde, variërend van plotseling opduikende controller-bewegignen tot hangende noten. Dat zou aan een fout in het moederbord van de eerste serie(s) hebben gelegen. Het toetsenbord op zich vond ik echt goedkoop en plastic/rammelig aandoen.
De presets waren ruk, maar in welke synth is dat niet zo?! Heb later wel eens ingeladen, gekochte soundsets gehoord, die heel goed klonken. Editten van de Z1 was lastig en daartoe werd je ook niet echt uitgenodigd. Wel leuk was dat de knoppen die er echt toe doen op de synth zitten.
Het allerleukst was (en is) de arpeggiator. Werkt makkelik en intuïtief, met potmeters voor de belangrijke parameters.

De prijs was toen ook een onderdeel van de kwaliteit, dwz met de snel opvolgende prijsveranderingen, veranderede natuurlijk ook de prijs/kwaliteit verhouding.

De Z1 werd als iets geweldigs gepresenteerd, prijskaartje 5500 ongeveer. Dat werd al gauw 4500 en niet lang daarna kwam de echte dump, waarschijnlijk toch ook doordat de Z1 tegenviel. Toen kostte een Z1 rond de 3000 en uiteindelijk was het geen probleem om in de winkel een nieuwe Z! voor 2750 te scoren. Guldens hè!

Tweedehands komen ze niet zo vaak voorbij en de prijzen variëren dan ook nog 's, van 550 tot wel 800.
Er zijn intussen zo veel VA-synths bijgekomen (ook software) dat de Z1 naar mijn idee achterhaald is en links en rechts voorbijgestreefd door apparaten (en software) die meer kunnen, goedkoper zijn en beter klinken.

Voor die specifieke Korg MOSS sound van die tijd, niet te versmaden met het kamfilter en zo, zou ik voor de Prophecy gaan. En voor eventuele commerciële trance-kots (tja, ik vind het ook niks...) een andere, betere en goedkopere VA-synth.

Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk hè?!

Beste Leo,

Het komt misschien een beetje lomp over, maar dat was ook de bedoeling....iedereen mag hier zijn
(veelal volstrekt ongefundeerde) mening over tiesto en trance en kaas en dom en breezah en nazi gabbers posten,
maar daar hoor ik je nooit over...over mijn enkele steekje met nota bene een smiley ( dit betekent: NIET SERIEUS!)
erbij raakt je wel, grappig.

Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n behoefte verder om mijn IQ te verdedigen,
lijkt me gezien jouw misinterpretatie ook niet echt nodig.

Met mijn statement bedoelde ik:

Al is men in het forum niet zo positief over een willekeurig onderwerp,
wil dat nog niet zeggen dat dit onderwerp niet de moeite waard is.(Tiesto, trance of Z1's)

Kortom: de Z1 is een topsynth, ook al lees je er hier niet zoveel over...heb er 2 gehad,
nu nog 1 en die gaat nooit meer weg, is OOK voor trance sounds erg lekker.

Zelf snap ik niet wat er mis is met het predikaat trancebak of waar de vakterm trance-kots op slaat.
Over vooroordelen, waardeoordelen en meten met 2 maten gesproken...
Die trance kots kan 99% op het forum niet eens maken op een behoorlijk niveau,
maar wel afzeiken die hap, dat is gelukkig wel vrij intelligent.

Dat wilde ik gewoon ff kwijt en als iemand zich aangesproken voelt dan is dat jammer,
dat is voor veel forummers hier ook geen reden om af en toe wat in te binden.

Jongens, laten we 'et gezellig houden?! Pak een potje!:biertje:
Over de Z1? Ik vindt 'et een leuke, goedklinkende, creatieve bak! ;)

ik ken al die problemen van de Z1 wel maar die zijn enkel van toepassing op de eerste serie.
die had ik ook een met veel problemen maar heb die na 2 jaar vechten met Voerman (Imp.) kunnen onruilen.
Ik heb zelf nu een van de laatste gebouwde series (met expansie) en die heeft nog nooit kuren gehad.
alle problemen van de eerste Z1 zijn er gewoon niet meer.
Wordt wekelijks gebruikt, klinkt als een dijk (mischien wel de beste VA die ik heb en ik heb naast de Z1
een Virus B, Supnova 2, AN1x, Nordrack 2 dus er is vergelijking aanwezig!!)

Hij is in iedergeval de meest veelzijdige van het zootje, zeer goede arpegiator aan boord, de mijne heeft een heel goed keyboard!!
ik heb geen problemen met rammelen of iets dergelijks.
En is een goed Masterkeyboard als je wilt.

Perfecte synth, zeker voor de gevraagde 2de hands prijzen tegenwoordig.

Origineel geplaatst door Grooveron
ik ken al die problemen van de Z1 wel maar die zijn enkel van toepassing op de eerste serie.
die had ik ook een met veel problemen maar heb die na 2 jaar vechten met Voerman (Imp.) kunnen onruilen.
Ik heb zelf nu een van de laatste gebouwde series (met expansie) en die heeft nog nooit kuren gehad.
alle problemen van de eerste Z1 zijn er gewoon niet meer.
Wordt wekelijks gebruikt, klinkt als een dijk (mischien wel de beste VA die ik heb en ik heb naast de Z1
een Virus B, Supnova 2, AN1x, Nordrack 2 dus er is vergelijking aanwezig!!)

Hij is in iedergeval de meest veelzijdige van het zootje, zeer goede arpegiator aan boord, de mijne heeft een heel goed keyboard!!
ik heb geen problemen met rammelen of iets dergelijks.
En is een goed Masterkeyboard als je wilt.

Perfecte synth, zeker voor de gevraagde 2de hands prijzen tegenwoordig.

Ik ben het helemaal met je eens, 1 van de beste VA's, maar je moet wel zelf je sounds maken en dan is het
echt een wereldsynth, gebruik hem ook naast een Nova II ,Indigo 1 en een JP8080 en de Z1 zet ze voor sommige
sounds gewoon te kakken.

Het toetsenbord levert hier ook dusdanig weinig problemen op dat íe hier als masterkeyboard staat opgesteld,
ook lekker veel controllers om softsynths e.d. aan te sturen in dat geval.

mainandsound.jpg

maindesk.jpg

Beste Leo,

Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n behoefte verder om mijn IQ te verdedigen,
lijkt me gezien jouw misinterpretatie ook niet echt nodig.
Met mijn statement bedoelde ik:

volgens mij begrijp ik de ironie etc van jouw bericht wel, hoewel jij schijnt te denken van niet, maar jij die van mijn bericht niet. van mijn kant is er ook niet zo veel sprake van misinterpretatie, denk ik zelf.
lijkt me een typisch geval van een soort balk in de oog en de splinter bij een ander.

van mij hoef je je iq ook echt niet te verdedigen, en zelfs niet je voorliefde voor trance (hoewel daar toch wel een verband moet liggen hè). je trekt het je wel aan, hè, betekenen trance en tiësto zo veel voor je?

kusjes.

echt een goede synth gaat vele male verder dan menig andere synths qua edit mogenlijkheden.
was de enigste synth wat pijn deed dat ie weg moest.
was / is ook erg gelieft in de drum en bass wereld.

van mij hoef je je iq ook echt niet te verdedigen, en zelfs niet je voorliefde voor trance (hoewel daar toch wel een verband moet liggen hè). je trekt het je wel aan, hè, betekenen trance en tiësto zo veel voor je?

kusjes.

Never argue with a stupid person. First they'll drag you down to their level, then they will beat you with experience.

Never argue with a stupid person. First they'll drag you down to their level, then they will beat you with experience.

citaatje van jezelf?
ik laat mezelf graag dom noemen door jou (w soort), geen probleem, maar een zeker talent om precies die mensen te vinden die makkelijk op de kast te krijgen zijn kan me toch niet ontzegd worden.

als je niet met (meer) humor kan reageren, laat dan verder maar zitten, want ik geloof dat je echt boos bent en je best wil doen om mij te kwetsen of in ieder geval er 'on top' uit te komen.
en voor dat soort kwesties maak ik liever geen tijd vrij, op welk niveau dan ook.

o ja: lang leve de Z1 (want daar ging het toch om.
als inderdaad de problemen die er eerst waren uit de Z1 zijn, zoals Ron zegt, en je kan er aankomen voor rond de 550, en je ziet kans zsm de presets te vervangen door veel beter geprogrammeerde of je eigen geluiden, dan is het geen verkeerde keuze.

Niet gemeen doen tegen elkaar. Laat de liefde spreken.

*GROUPHUG*

Z1 feedback

Z1 feedback

Ik heb de Z1 nu ruim 4 jaar in bezit en ben er heel tevreden over. Technische mankementen of ergernissen met MIDI heb ik niet.

De eerder genoemde kritiek op het luide en minder goed aanvoelende keyboard herken ik wel. Maar ik gebruik mijn K5000W als master en bedien de Z1 voor wat betreft het patch-editen met emagic sound-diver.

Qua geluids synthese kom ik voor pads heel veel terug bij de Z1. Ze zijn helderder en warmer en vind ze zelfs stukken beter dan b.v. de virus-c. (!?) Ook bassen (die dus ook in een mix druk blijven uitoefenen) kun je vrij goed uit de Z1 halen.

De presets zijn inderdaad niet optimaal. Het is dus een synth waar je je mee bezig moet houden en derhalve ietwat meer ervaring in synthese moet hebben. Het is zeker geen beginners bak.

Van de ingebouwde modellen gebruik ik de VPM en Brass modellen het minste. Waarom weet ik niet.

De master effect sectie gebruik ik heel weinig omdat ik er niet mee uit de voeten kan. Effects op de PC leveren naar mijn mening een beter resultaat.

Het X-Y pad is ook een feature dat ik over de jaren steeds meer ben gaan gebruiken, ook voor mijn andere (soft) synths aan te sturen.

Re: Z1 feedback

Re: Z1 feedback

Origineel geplaatst door cooper
Maar ik gebruik mijn K5000W als master...

Dan heb jij helemaal niets te klagen wat de toetsen betreft. Heb eigenlijk nooit een mooier/beter/prettiger toetsenbord op een synth gezien dan dit van de k5000 (en quasimidi raven en cyber6). Goede druk, lekker stevig geveerd, lange toetsen, de zwarte een beetje geruwd en mooi dicht van onder.

Back