kwantiteit of kwaliteit (luxe probleem)

kwantiteit of kwaliteit (luxe probleem)

• Behringer MX 2442a

Stemmen: 7 36,8%
  • Mackie 1624 vlz pro

Stemmen: 8 42,1%
  • anders, namelijk

Stemmen: 4 21,1%

• Totaal aantal stemmers
    19

Thoraval

Ouwe rot
Zoals jullie in deze draad kunnen lezen ben ik echt serieus en niet persé verwend, ik moet er hard voor gaan werken maar toch zit ik met een luxe probleem: ik ga ineens veel verdienen en krijg de mogelijkheid een lening af te sluiten en aangezien ik al 2 jaar bezig ben met het bij elkaar verzamelen van muziek apparatuur (al dan niet electronisch) ben ik van plan in een keer een hoop nieuwe (misschien ook 2de hands alleen 2de hands ben ik nog erg onbekend mee en dus bang) apparatuur. Zo ook een mixer. Nu zit ik met een probleem wat betreft de mixer keuze: kwantiteit of kwaliteit.

Kwantiteit: behringer MX 2442-a [24 ch 4 bus] -> € 600
Kwaliteit: Mackie vlz 1642/1604 pro [16 ch ? bus] -> € 1200/1300 (weet bus ff nie)

Nou even los van de discussie of Mackie kwaliteit is of niet, ik wil weten wat voor mijn situatie volgens jullie de beste oplossing zal zijn: Mackie [mooi geluid + weining ch + hoge prijs] of Behringer [redelijk geluid + veel ch + lage prijs].

situatie:
Het is gewoon voor thuis gebruik. Kwa monitors worden het waarschijnlijk Alesis One MK2 en de stijlen die er gemaakt gaan worden zijn techno/drum n bass maar ook (vanwege mn niet electronische muziek-achtergrond) moeten live instrumenten (als mn Rhodes + Fender Strat) goed uit de verf komen.

Ook een probleem is hetvolgende: ik heb waarschijnlijk veel meer dan 16 channels "nodig" maar niet allemaal tegelijk dus als ik het slim weet te routen (waar ik nog geen ervaring mee heb, but I know some people who know some people who know how to...) kan ik mn 20+ monojacks wel kwijt 8o) (hoop ik :D) Ik kan dus kwa "ruimte" beter voor een behringer gaan alleen zoals zovelen heb ik zoiets van: beter goed en minder dan slecht en veel. Dus dan neig ik weer naar een Mackie. (een niet-behringer met meer dan 16ch wordt te duur...)

Omdat ik nog geen echte ervaring heb met mixers (ok ik weet de basics...) neig ik toch weer naar de Behringer. Routen, busses, subgroupes etc daar heb ik gewoon (nog) geen verstand van alleen ik ben zo fucking leergierig en ik wil het zelf allemaal gaan uitvissen :D (heb komende tijd geen tijd voor een opleiding wat dit betreft vanwege de nieuwe baan) Maar ik heb zoveel dingen in mn hoofd die ik gewoon niet met bv reason voor elkaar kan krijgen, ik moet hardware, ik móet een behoorlijke mixer...

dus... even op een rijtje:

Stijl: techno, drum n bass, live instrumenten goed uit de verf
eisen: gewoon degelijk, niet super pro, niet amateuristisch slecht
maakt niet uit hoe ingewikkeld: ben leergierig
prijs: kan het allebei betalen

Ik vergeet waarschijnlijk een hoop te vermelden maar het is al zoon lang stuk en misschien is het ook wel doorgekauwd *behringer discussie* maar omdat ik geen ervaring heb wil ik mn keuze echt goed kunnen onderbouwen :)

tnx!

beide kan, maar liever mackie dan behringer voor een mixer (verder tevreden gebruiker van ander-dan-mixer behringer spullen).
waarom? kwaliteit

Behringer DDX3216

Geile vette digitale mixer.
Analoog is voor mietjes!

Origineel geplaatst door Roel
wie had het over analoog :)
http://www.mackie.com/newproducts/tt24.html

Tsja, hij is lelijk én duur. Doe dan maar een DBX of een PM5D. ;)

Trouwens moet ik weer even denken aan die draden waar behringer mixers de grond in worden getrapt. Die lijken nogal veel op degene waar Mackies de grond in worden getrapt omdat die duurdere britse merken veel beter zouden zijn.

Dan vraag ik me toch af of er een gulden middenweg is wat voor onze REEDS ook interessant zou kunnen zijn.

Of hij moet gewoon sch**t aan alles hebben en gewoon het geld voor die mackie neer willen leggen.

Persoonlijk zou ik voor de Mackie gaan. Zelf heb ik een Behringer en ben daar niet al te blij mee, tenzij je ruis en krakende faders niet zo'n probleem vind. Ik heb destijds gekozen voor kwantiteit ipv van kwalitiet en denk dat die keuze nu een andere was geweest. Praat eens met "the people who know some people who know how to" en bekijk wat de mogelijkheden zijn met het tekort aan kanalen op de Mackie. Maar wat Fuse al zei, kijk ook eens naar wat alternatieven c.q. de gulden middenweg... Succes!

ach man..behringer en mackie ontloopt mekaar echt niet.....behringer is zelfs vaak nog kwalitatief wat beter dan mackie met bepaalde ranges....

anyway, als je echt een goeie mixer wilt probeer dan een 2e hands topaz soundtracs of tascam op de kop te tikken..... ;)

het is misschien niet het meest geweldige merk, maar behringer schopt best kont hoor !!
mss is een mackie net wat meer hufter-proof ofzo, maar ik heb niet de ervaring dat een behringer standaard
een portie ruis en/of gekraak toevoegt.

Als ik moest kiezen tussen een 16-kanaals mackie en een 32-kanaals behringer, wist ik het wel !
(sterker nog: die keuze is reeds gemaakt 8) )

aldus een tevreden behringer-misbruiker

Re: kwantiteit of kwaliteit (luxe probleem)

Origineel geplaatst door REEDS
[...]Ook een probleem is hetvolgende: ik heb waarschijnlijk veel meer dan 16 channels "nodig" [...]
[...]prijs: kan het allebei betalen[...]
:)
(behringer schopt zeker kont!)

Origineel geplaatst door olafmol
ach man..behringer en mackie ontloopt mekaar echt niet.....behringer is zelfs vaak nog kwalitatief wat beter dan mackie met bepaalde ranges....

anyway, als je echt een goeie mixer wilt probeer dan een 2e hands topaz soundtracs of tascam op de kop te tikken..... ;)

qua pre amps wel hoor .. al zouden die iets beter zijn inmiddels
voor de rest is het allebei hetzelfde .. al is behringer iets minder qua bouw

bij mijn mx800 lekt de aux maar dat heb je snel als alles op 1 board zit ..
krakende faders heb ik geen last van .. wel van een uitgevallen kanaal

ik zou voor behringer gaan en er een leuke pre amp outboard aanhangen ...

Ik heb besloten om tegen het einde van het jaar een andere mixer aan te schaffen. Ik zit te twijfelen tussen een Behringer MX3282A en een Yamaha MG32/14.

Er zijn dus duidelijk voor- en tegenstanders van Behringer (ik zelf laat het in het midden), maar misschien kan je ook eens informeren achter die Yamaha. Ze bestaan in 8, 12, 16, 24 en 32 kanalen. 't Zijn allebei analoge tafels.

Misschien heb je er wat aan ;)

:doei:

hmja.... de gulden midden weg ... de oude grieken hadden het er al over... alleen waar moet je dan naar kijken? Soundcraft? Yamaha? Kijk winkels in Amsterdam zijn er wel die ditsoort dingen verkopen... DirkWitte, Dijkman, alleen dit zijn winkels met de instelling: verkope verkope verkope en ik heb met hun niet echt de ervaring dat ze me willen helpen naar wat ik zoek. En ze hebben allebei relatief weinig verschillende dingen staan en ze zijn al helemaal niet behulpzaam of vriendelijk, en je kan zo moeilijk een mengpaneel uitproberen en kijken of het bij je past... toch? Of zijn er bepaalde truuks? :D Lijkt me sterk maar tjah..

wat ook zo moeilijk gaat is bv in een winkel kijken of de Eq je bevalt ze gaan namelijk nooit een synth of drumcomputer voor je aansluiten... en de faders kraken heus niet als hij nog zo nieuw is...

2de hands ben ik dus erg grillig mee want ik weet nog niet echt wat ik koop en dan tja blaat ik weet het niet :(

bij feedback heb ik wel goede ervaringen met het aansluiten van apparatuur :) gewoon vragen en voor je het weet heb je minisetupje staan wat je zoekt (maar 2 keer gedaan)

Ik ga zelf een Soundcraft Spirit M12 halen ergens de komende maanden. Die Soundcrafts hebben lekkerdere eqs dan Mackie vind ik. De prijs is tussen de twee bovengenoemde modellen in, het is een verbetering ten opzichte van de Folio SX en daarnaast heeft hij digitale out wat ik ook wel handig vind.

Als je niet genoeg kanalen hebt maar ze toch niet allemaal gaat gebruiken moet je er gewoon een patchbay erbij kopen. Dan kan je die uitgangen die je gebruikt doorrouten naar je mixer.

Ik gebruik nu een geleende Behringer en dat is 3 x niks [zou ik zelf nooit en te nimmer kopen].

de m12 ken ik niet, maar ik vind de spirit ook altijd een beetje de vergeten huis-tuin en keukenmixer tussen behringer en mackie. beetje afhankelijk van het geluid dat je zoekt, zou het kunnen zijn dat de spirit wel eens het best zou kunnen bevallen.
wel wat weinig kanalen.
ik had ooit de mackie sr32/4, lekkere rij kanalen in zeer compacte behuizing (thuisgebruik) en prima kwaliteitje. denk bv ook aan de eq; bij behringer is dat toch meteen een stuk minder, daarentegen lekken ze wel weer beter signaal.

en mi is er toch wel een heel erg groot verschil tussen de kwaliteit van bv de mackie 1604vlz/pro en d'een of andere behringer. die olaf mol wordt wat dat betreft ook steeds extremer in zijn commentaren; zal wel door zijn literaire vriend komen (je moet maar in die kringen verkeren, zeg. chapeau hoor, olaf).

ik moest trouwens wel even een drempel over om te antwoorden, nadat ik je gebral had gelezen over ineens veel verdienen, geld lenen. lijkt niet allemaal echt terzake te doen, omdat het je op zich blijkbaar niet uitmaakt, veel kan, maar weinig ook.

Heb zelf de 1604 VLZ Pro.

Bevalt me meer dan uitstekend. Rustige mixer, faders en knoppen voelen allemaal erg prettig aan en staan precies strak genoeg. E.Q. is vrij neutraal, is precies wat ik zocht. Is een tafeltje met heel weinig ruis, daarvoor moeten de Trims echt flink open, en kraken doet -ie gelukkig nooit.

Als je hele dikke vingers hebt zitten de knopjes misschien wat dicht bij elkaar. Heb daar zelf nooit last van. (Maar ik gebruik Dreft voor de afwas, die groene. Is dat ook voor mietjes Fuse? :dubbel: )

Mackie levert opvallend goede manuals bij hun spullen zitten, ook in dit geval.

De 1642 Vlz Pro die Radiance je aanraadt lijkt me juist niet geschikt voor wat je zoekt t.o.v. de Behringer. Die 1642 heeft namelijk maar 12 faders. 8 Mono en 2 x 2 stereo. De 1604 Vlz Pro heeft gewoon 16 mono kanalen.

Ik heb wat andere mixers uitgeprobeerd en wat rondgevraagd voor aanschaf. Ik vond het moeilijk de uiteindelijke keuze te maken. Ik wilde ook voor de kwaliteit en degelijkheid gaan, want een mixer is toch ook een ding dat je helemaal niet kunt missen (i.t.t. een van je meerdere synths). Ik hoorde veel verhalen over kapotte en snel uitgeleefde Behringers. Ik heb geen moment spijt gehad van de Mackie.

De M12 van Spirit die Leo noemt ken ik niet. De literaire vriend van Olaf Mol ook niet trouwens.:okdan:

Wat doen die mensen toch allemaal met die arme Behringer mixers?
Het is voor de prijs gewoon een prima merk en kwalitatief weinig op aan te merken.
Ja ik heb wel 1 krakende fader. Maar da’s mijn eigenschuld daar heb ik koffie over gegoten.
Daar kan een Mackie ook niet tegen.

Origineel geplaatst door Exzit
.
Ja ik heb wel 1 krakende fader. Maar da’s mijn eigenschuld daar heb ik koffie over gegoten.
Daar kan een Mackie ook niet tegen.

Jawel, ik heb ooit een flesje bier omgestoten en dat liep enigzins in mijn master fader...flink laten drogen en ik heb R nooit last van gehad....

Behringer is gewoon een budget merk,wel bruikbaar maar kwalitatief net wat minder...

Back