Vergelijking synths

.less.

Nieuwkomer
Als complete rookie op zoek naar een synth, viel mijn keuze uiteindelijk tussen de Triton en de Fantom. Nu, in de winkel heb ik alleen de Triton aan het werk gezien en men vertelde mij(of heeft wijsgemaakt) dat de Fantom niet meer zal binnenkomen door een nieuwe versie hoewel ik geloof dat hij zeker nog op het net te vinden is? Op verschillende sites wordt bij de Fantom doorgeboomd over sample geheugen en working station enz. maar ik vroeg mij af of qua functies en prijs kwaliteit de fantom het haalt van de triton. Uw mening horen over eventuele belangrijke verschillen (bv Usb poort) of gelijkaardige synths prijs/kwaliteit zou welkom zijn.Moest het nodig zijn i.v.m de vergelijking vlam ik hier anders een lijst op met features.
groeten

Websites worden vaak laat geupdate en zo blijven er aanbiedingen staan die niet meer gelden. Mail ns naar die online winkels, zouk zo zeggen!

Nou, met dat 'niet meer maken' hebben ze gelijk - je hebt namelijk 3 soorten Fantoms; Fantom, Fantom-S, en de nieuwe Fantom-X. De FS wordt als het goed is niet meer gemaakt. De FX heeft qua sampling meer plaats (er kan 500 mb aan geheugen bijgeprikt worden) terwijl de Triton niet zo hoog gaat (zelfs de Triton Extreme kan maar tot 96, en dat met conventionele "oude" SIMMs).

Er zijn een aantal synths die in die categorie genaamd "Verdomd Dure Workstations" ;) vallen:

- Roland Fantom S/X
- Korg Triton
- Yamaha Motif (ES)
- Kurzweil K2661

De Fantom en de Triton hebben een groot touchscreen; dat van de X is zelfs in kleur. De Motif en de Triton accepteren plug-in boards met verschillende synthesis - waarbij de Motif de AN/DX heeft, en de Triton de MOSS. De Kurzweil heeft van nature al een belachelijk goede synth-engine erin zitten waarmee je kunt programmeren totdat je er bij neervalt. Allemaal accepteren ze ook sample-based uitbreidingen, maar die zijn op de Motif niet zo uitgebreid (geen genre-specifieke collecties).

Kijk hier ook eens :

http://fantomized.info/
http://www.motifator.com/
http://www.tritonhaven.com/

Je zult toch nog altijd achter het ding zelf moeten gaan zitten om er een tijdje mee te spelen zodat je een goed oordeel kan geven. Sommige mensen houden van een bepaalde sound; en de ene Piano001 is de andere niet.

Waar gaat het vooral om? Een grote library aan geluiden? Een creatieve sequencer (kijk dan voor de grap ook eens naar de Korg Karma)? Makkelijke bediening? Meerdere synthesisvormen erin? Hele diepe synthesis waarbij je je eigen creatieve ei kwijt kunt? Nu is elke synth wel voor elk genre te gebruiken, maar het is misschien wel praktisch om te weten wat je er mee wilt spelen voordat je door tonnen aan (de voor jou) nutteloze presets zit te scrollen.

Ik heb de occasie gehad om de fantom uitgebreid uit te proberen :peukie: . Alle benodigde informatie heb ik nu.

Dank voor de links.

.less.

Als ik moest kiezen dan werd het een Fantom rack en een K2661. Gewoon omdat die zo ontzettend bruut zijn. ;)

Ben je wel 5 a 6 rooitjes verder.

Back