Stelling: D-50 is de eerste Virtual Analog

Hanz

Anonieme Analogist
In brede kring wordt natuurlijk de Clavia NordLead I voor de eerste virtueel analoge synth gehouden.
Maar als je er over nadenkt (of evt. ervaring met één van deze synths hebt) zijn de apparaten uit de Roland D-reeks (met uitzondering van de D-70 = U-50 natuurlijk :)) de eigenlijke pioniers!
Dus de D-50 en daarna de D-10, D-20, D-110 en D-5.

Verklaring, en ter info voor wie niet helemaal bekend is met deze apparaten:
Linear Arithmetic (LA) synthese gaat uit van het mengen van 4 'partials' (de kleinste bouwstenen van een synth-geluid) in één geluid (tone/patch - net hoe je het noemt).
Per partial kan je dan kiezen uit òfwel een ingebakken sample (de partial acteert dan als 'rompler') òfwel een synthesized tone (saw of pulse). Genoemde partials kan je mengen en ringmoduleren, en uiteindelijk door een lowpass filter heentrekken. De saw/pulse oscillator en het lowpass filter zijn allemaal 'virtueel', ze zijn niet als componenten in de synth aanwezig maar gewoon in een (eenvoudig) substractief softwaremodel.

Als je er dus zo naar kijkt, wat is er dan nog zo bijzonder aan de Nordlead I? :duivels:
Of mis ik iets in deze argumentatie? Ben wel benieuwd!
Om maar een bekende voetbalcoach te citeren: "ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?" ;)

D-50panel.jpg

Beetje vaag plaatje, maar beter dan niks...

Laatst gewijzigd:
ja zo kan je de casio CZ reeks ook als vitueel analoog bestempelen natuurlijk !!!!!!! klopt als een bus

onzin...

bij L.A. synthese worden er samples en/of standaard waves afgespeeld (zaag en blok) al dan niet in combi met ringmod...
de kracht zit hem verder in de layering en de onboard fx die voor een groot deel de sound verder bepalen (reverb, delay) en EQ... gewoon een digi synth dus en nix anders... maar daarom klinkt ie zeker niet verkeerd... voorloper JD-800...

Laatst gewijzigd:
Met betrekking op de NordLead1 was het bijzondere het ontwerp, dat eigenlijk gebaseerd is op de SC Prophet5, met alle knopjes op het paneel, en het gebruik van DSP's. Ook hier was Clavia niet het eerst, maar Peavey had een synth, waarvan ik het type vergeten ben, een jaar of twee eerder op de markt, ook met DSP's.

Eigenlijk is Virtual Analog een reclame kreet van Clavia. Het geeft alleen maar aan dat de synth geen klein venstertje heeft met vele drop down menu's, maar knoppen met slechts één functie, net als de analoge voorgangers. Opmerkelijk is dat de Nord Modular G2 het label Virtual Analog dan ook niet meer draagt...

Ook al werkt de Roland D50 met stukjes software, het knoppen verhaal ontbreekt.

Wat Clavia betreft, het heeft lang geduurd voordat ze een Black Box (eigenlijk Red Box) op de markt brachten, de Engine, dus geen knoppen meer... Dat was totaal tegen de toenmalige bedrijfsfilosofie!

Wout

maar t gaat er hier toch om dat de synthese van de d-50 in principe een generaor heeft die zelf geluid opwekt en geen sample is, vandaar dat de verglijking werd gemaakt met een VA synth, een verglijking die niet helemaal verkeert is.

de d-50 is een "rompler" met daarbij een extra generator die zelf ook sounds opwerkt zoals een VA dat doet.
je zou je sounds vollediig kunnen opbouwen zonder gebruik te kunnen maken van die samples die er in de d-50 zitten.

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
maar t gaat er hier toch om dat de synthese van de d-50
daar gaat het nou juist wel om... (en nee, ik heb het niet over de fx en eq)

de d-50 is een "rompler" met daarbij een extra generator die zelf ook sounds opwerkt zoals een VA dat doet.
je zou je sounds vollediig kunnen opbouwen zonder gebruik te kunnen maken van die samples die er in de d-50 zitten.
natuurlijk kun je er voor kiezen om geen samples te gebruiken maar dat had ik ook reeds vermeld in mijn vorige post...
neemt niet weg dat we nog steeds niet over virtual analoog kunnen spreken... de JD-800 is toch ook niet V.A...

ik geloof dat het fenomeen door sommigen wel heel breed genomen word...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
ik geloof dat het fenomeen door sommigen wel heel breed genomen word...[/size]

wat is volgens jou t grote verschil tussen een oscilator-generator uit de d-50/d-20 of cz1000 met die van een Nord , jp8000, microkorg of AN1x ??? andere techniek misschien, maar in feite doen ze t zelfde: met een generator zelf opwekken van een oscilator sound en daarmee een analoge synth nabootsen.

wat is volgens jou t grote verschil tussen een oscilator-generator uit de d-50/d-20 of cz1000 met die van een Nord , jp8000, microkorg of AN1x ??? andere techniek misschien, maar in feite doen ze t zelfde: met een generator zelf opwekken van een oscilator sound en daarmee een analoge synth nabootsen.
bij Virtueel Analoog worden de karakteristieken van een analoog signaal totaal berekend, dit gaat dus veel verder dan alleen lineair een sample afspelen... maar erm... jij vind dus ook dat de JD-800 V.A. is...? offe...

Laatst gewijzigd:
Hu

Hu

bij Virtueel Analoog worden de karakteristieken van een analoog signaal totaal berekend

En bijgevolg heeft een D50 hoegenaamd niets met VA te maken.

Volgens mij was de D50 de eerste ROMpler ....

Kijk maar naar al die waveforms, er zitten loops tussen, dus gewoon samples in ROM die bewerkt kunnen worden..

bij Virtueel Analoog worden de karakteristieken van een analoog signaal totaal berekend, dit gaat dus veel verder dan alleen lineair een sample afspelen...

Is het niet belangrijk om virtual analoog te definiëren?
Per slot berekent iedere digitale synth het signaal totaal voordat het door de converters heen gaat...

Waarmee onderscheidt zich de VA van een andere digitale synth? Geeft de digitale synth het geluid in stukjes :)

Analoog, waarbij alle processen op het zelfde moment afspelen, kan nooit door een computer worden nagedaan, want die kan maar een ding tegelijk. Dit geeft een probleem bij feedback, dus dat er al een uitkomst aanwezig moet zijn voor de berekening gemaakt wordt. Clavia doet dat door het eerste sample (de uitkomst van een berekening) niet te gebruiken voor de converters, maar alleen als feedback waarde. Het tweede sample wordt pas geluid.

Het virtuele van Clavia en navolgers zit naar mijn mening vooral in de interface, in dit geval in de hardware. Net als bij de oudere synths, lekker aan de knoppen draaien... Het is een computer die er uitziet als een telraampje ;)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Is het niet belangrijk om virtual analoog te definiëren?
Ik vind het raar om een muziek instrument in groepen te verdelen op grond van de implementatie methode.

Ik zou analoog / digitaal liever virtual accoustisch willen noemen en de op DSP gebaseerde synths, dus puur wiskundische modellen, virtual virtual accoustisch.

Blijft 1 belangrijke vraag over. Maakt het iets uit?

weet niet hoe het bij de d-50 zit, maar wekt die ook echt die analoge golven die erin zitten op, of is het net als bij de SH-32, of pakweg Fruityloops, waar je samples van die golven gebruikt? Want dan is het natuurlijk geen echte VA, uitgaande van de definitie dat bij VA's net als analoge bakken golven echt worden opgewekt...

Virtueel analoog is eigenlijk een holle term. Er wordt helemaal niet virtueel analoog bedoeld. Analoog = mechanische werking. Dit in tegenstelling tot een digitale werking. Dus virtueel analoog = mechanische werking wordt digitaal gesimuleerd. Daarmee is elke synth (hardware en software) die op enigerlei wijze een mechanische synth probeert na te bootsen dus virtueel analoog.

Maar dat wordt er gewoonlijk niet onder verstaan. Wat meestal bedoeld wordt is: virtueel mechanische subtractieve synthese. Ofwel: (door middel van de bekende algoritmes) een digitale versie van analoge subtractieve synthese. Dat was flink uit de gratie geraakt tegen de tijd van de NordLead 1, vandaar de emotioneel verantwoorde maar qua definitie holle benaming 'virtueel analoog'. De vele knoppen zijn een logisch uitvloeisel van dit (gebruikersgemak) en behoren niet tot de definitie (anders is bijvoorbeeld de Alesis Micron geen VA-synth). Ook hier weer ging Clavia tegen de trend in: in het digitale tijdperk werd het aantal knoppen juist beperkt (zie de Alpha Juno met de Alphadial en de D-50 die veel handiger is met programmer).

Ik dacht trouwens dat het unieke van de D-50 was, dat het een soort tussenvorm is. In principe is het de eerste rompler, omdat er op basis van samples gewerkt wordt. Alleen was het samplegeheugen nog niet groot genoeg om hier echt klanken mee te kunnen genereren, wat werd opgevuld met subtractieve synthese (analoog of digitaal en hoe dat precies werkt weet ik niet). Daarmee is de D-50 dus een hybride.

En als hier allemaal niks van klopt dan leren we in ieder geval weer een hele hoop van degene die dit door middel van argumenten ontkracht. :P

korg prophecy was er toch eerder dan de nord lead I?? zou ik dan eerder als eerste VA beschouwen.

In ieder geval heeft de cz niks met VA te maken. Zoals mensen al zeiden, gaat het bij va om het volledig berekenen van de uitkomst : de sampel. Doe dit 44,1000 per sec, en je hebt een signaal welke volledig uit wiskundige formules is opgebouwd. Dat deze wiskundige formules toevallig een model zijn voor een analoge synth, heeft niks met deze technologie te maken.

Het verschil met digitale synth's zit hem in dat de digitale synth's échte synth componenten hebben, maar deze zijn digitaal. Zie het als allemaal losse chipjes. De werking en configuratie van deze chipjes is vast (dus niet flexibel, zoals een va), en werken los van elkaar. Eentje zorgt voor de input, zoals een osc en de andere pikt dit digitaal signaal op als input, om deze door een digitale filter te halen. etc.

De yamaha dx-7 bijv. Digitale oscilators en digitale env's. Deze heeft nog geen digitale filters.
En de casio (een als ik mij niet vergis de d50 ook) vallen al helemaal af, want hun "oscilator" is een stukje samplegeheugen van een gesamplede analoge basis golfvorm. Deze wordt gelooped, zodat het een oscilator wordt. En ik geloof zelfs, dat de d50 gewoon analoge filters heeft.

En volgens mij was yamaha (of korg idd ;) al eerder met deze technologie op de proppen gekomen, maar noemde het toen virtual-acoustic, wat meer slaat op het principe.

Samengevat:
VA == wiskunde en Digitale synths == digitale electronica

Origineel geplaatst door Bass
Volgens mij was de D50 de eerste ROMpler ....

...klopt dit nou ??

Back