Hanz
Anonieme Analogist
We vervallen in herhaling.
Ter volledigheid ende vergelijking:
Klassieke analoge substractieve synth: VCO of DCO -> VCF -> VCA/EG.
D-50 (per partial): WG -> TVF -> TVA / ENV.
De D-50 saw/squarewave wordt niet uit ROM gehaald, maar berekend (zover ik kan vinden).
Grappig is eigenlijk, dat een DX-7 stiekum een soort halve ROMpler is, terwijl iedereen denkt dat de sinusfuncties van de operators worden berekend. Dit is niet het geval; de DX gebruikt zgn. 'lookup tables' in ROM voor het opzoeken van de sinuswaarden, omdat het werkelijk uitvoeren van de sinus berekening teveel processor power zou vergen.
Origineel geplaatst door Hanz
Virtueel analoog wil volgens mij zeggen dat alle componenten in de synthesizer zijn opgebouwd volgens het idee van een 'klassieke' analoge synthesizer - in 99% (zo niet 100% ?) van de gevallen dus substractief werkend.
Dus: oscillator (VCO), LFO, filter (VCF) en amplifier (VCA) i.c.m. envelope generator (EG) hebben allen tenminste een 'virtueel' equivalent.
In het geval van de Roland D-50 is dit dus duidelijk het geval, zoals in deze thread dus duidelijk beargumenteerd.
Conclusie van deze thread: de Roland D-50 is de eerste commercieel succesvolle Virtueel Analoge synth.
En oh ja! Als er knoppen voor nodig zijn om aan het criterium te voldoen, dan is er altijd nog de PG-1000 programmer...![]()
Ter volledigheid ende vergelijking:
Klassieke analoge substractieve synth: VCO of DCO -> VCF -> VCA/EG.
D-50 (per partial): WG -> TVF -> TVA / ENV.
De D-50 saw/squarewave wordt niet uit ROM gehaald, maar berekend (zover ik kan vinden).
Grappig is eigenlijk, dat een DX-7 stiekum een soort halve ROMpler is, terwijl iedereen denkt dat de sinusfuncties van de operators worden berekend. Dit is niet het geval; de DX gebruikt zgn. 'lookup tables' in ROM voor het opzoeken van de sinuswaarden, omdat het werkelijk uitvoeren van de sinus berekening teveel processor power zou vergen.
Laatst gewijzigd:

)