Stelling: D-50 is de eerste Virtual Analog

De blok en zaag golven in de D50 zijn GEEN pcm (dus geen rom samples) geluiden, zij worden wel degelijk 'berekend' op een manier die we tegenwoordig VA zouden noemen (dus digitaal) het filter is bij mijn beste weten ook 'gewoon' digitaal net als de hele routing, de lfo's en de envs. Als we aannemen dat we met VA praten over de opwekking van een geluid (berekende, gegenereerde oscillatore die analoog 'nabootsen') dan mag je derhalve spreken van de eerste VA. Of in ieder geval van een VA avant la lettre.

Een mooie klank is een mooie klank ... hoe het ook is gegenereerd ... maar toch is het zeer interessant om te weten hoe deze dingen worden opgewekt.

Bestaat er geen sites waar alle verschillen zijn uitgelegd (hopelijk in het nederlands).
Of een nieuw hoofdstuk in de syntforum.nl !!!!

Groeten,
dvdyck

Origineel geplaatst door bazziman
De blok en zaag golven in de D50 zijn GEEN pcm (dus geen rom samples) geluiden, zij worden wel degelijk 'berekend' op een manier die we tegenwoordig VA zouden noemen (dus digitaal) het filter is bij mijn beste weten ook 'gewoon' digitaal net als de hele routing, de lfo's en de envs. Als we aannemen dat we met VA praten over de opwekking van een geluid (berekende, gegenereerde oscillatore die analoog 'nabootsen') dan mag je derhalve spreken van de eerste VA. Of in ieder geval van een VA avant la lettre.

precies, zo bedoelde ik t

D50 is gewoon een virtueel analoog. Hij is in de tijd gemaakt dat synth's juist niet op analoge voorgangers mochte lijken. Dan komt opeens die term linear om de hoek kijken. Maar zelfs dat type berekeningen zijn gewoon afgekeken van zijn analoge voorgangers.

Laatst gewijzigd:
en om het dan helemaal goed te zeggen: Bij de D-50 kan je kiezen of je je sound maakt

mbv:
VA (oscilator generator die zelf golfvormen opwekt)
of samples
of VA en samples allebei tegengelijk.

Heeft iemand hier niet eens gezegd dat PPG (PPG realizer of zo)de eerste was met een commerciele VA? Maar ik veronderstel dat ze op universiteiten enzo eind jaren 70 toch al iets moeten gehad hebben.

Origineel geplaatst door maxdox
In ieder geval heeft de cz niks met VA te maken. Zoals mensen al zeiden, gaat het bij va om het volledig berekenen van de uitkomst : de sampel. Doe dit 44,1000 per sec, en je hebt een signaal welke volledig uit wiskundige formules is opgebouwd. Dat deze wiskundige formules toevallig een model zijn voor een analoge synth, heeft niks met deze technologie te maken.

Het verschil met digitale synth's zit hem in dat de digitale synth's échte synth componenten hebben, maar deze zijn digitaal. Zie het als allemaal losse chipjes. De werking en configuratie van deze chipjes is vast (dus niet flexibel, zoals een va), en werken los van elkaar. Eentje zorgt voor de input, zoals een osc en de andere pikt dit digitaal signaal op als input, om deze door een digitale filter te halen. etc.

.

Samengevat:
VA == wiskunde en Digitale synths == digitale electronica

Ook de meeste analoge componenten hebben gewoon wiskundige formules, de basis van alles is gewoon wiskunde.

Het verschil tussen digitale synths en VA dat jij vertelt klopt toch ook niet echt. Of iets nu digitaal ontworpen wordt met een aantal losse digitale bouwstenen (die zekers niet enkel voor synths dienen) of met een µProcessor zal weinig uitmaken, het eerste zal waarschijnlijk enkel (een pak) duurder zijn.

Digitale componenten werden wel meer gebruikt om analoge te gaan aansturen of controleren, maar dat maakt het nog niet echt een digitale synth.

eh bij een digitale synth zoals de d50 word het ontwerp nagemaakt
bij een VA alle zwevingen of te wel wat hem echt analoog laat klinken

ofzo

Origineel geplaatst door Bass
Volgens mij was de D50 de eerste ROMpler ....

Kijk maar naar al die waveforms, er zitten loops tussen, dus gewoon samples in ROM die bewerkt kunnen worden..

Al ooit van een Fairlight gehoord?

Wel belangrijk: Clavia claimt helemaal niet dat zij de eersten zijn!
Ze zijn gewoon wat bekender geworden.
En dat komt volgens mij WEL door die knopjes :)

Wout

Origineel geplaatst door Unic
waarom natuurlijk de D70 niet? dat is toch ook L A synthese?

was ff benieuwd wat je hiermee bedoeld, ik heb een D70:) Maar dat was al wel duidelijk volgens mij:D

alvast bedankt

Unic, daar is al eens vaker over gesproken hierzo...
Kort samengevat: de U-70 is eigenlijk een soort 'super U-20'.
Origineel zou het apparaat dus onder de naam 'U-50' op de markt worden gebracht.
Dat schijnt zelfs op de circuitborden van de D-70 te staan afgedrukt! :D
Overigens bestaan er verschillende hardware-versies van de D-70, wat het nogal verwarrend maakt...

Meer info op deze link

In ieder geval: blijkbaar was LA-synthese (en de hele D-range) zo populair dat Roland hier op voort wilde borduren;
de U-range liep natuurlijk al aardig op z'n eind. Dus gewoon de naam veranderd, en that's it.

De onderliggende synth-engine van de D-70 kan, zover ik begrijp, dus niet de typische LA-synthese dingen zoals het hier besproken 'kiezen tussen synthesized partial of rompler partial'. Je hebt altijd gewoon 4x een rompler partial.
Ik weet eigenlijk niet of je, zoals bij de 'echte' LA-bakken, op de D-70 de partials op verschillende manieren kunt combineren, onder andere met ringmodulatie.

And the rest, as they say, is history...
Na het uitsterven van de D-range (ik geloof dat de D-70 een behoorlijke flop was!) is LA-synthese als marketing-term een zachte dood gestorven.
Toch is het concept nog verder uitgewerkt in de JD-800: in feite een soort 'Super LA' synthesizer, met ingebouwde programmer (toch al geen luxe bij de D-synths). Met het verschil dat de JD-800 ook geen 'synthesized partials' heeft, maar wel een aantal 'brongolftonen' die verder gaan dan saw/pulse/noise. Zoiets als bijv. de SuperSaw in de JP-8000.

Trouwens: combineren van 4 partials in 1 tone, en 2 tones in 1 patch is typisch Roland... gebruiken ze geloof ik nog steeds?

Origineel geplaatst door Toon
Heeft iemand hier niet eens gezegd dat PPG (PPG realizer of zo)de eerste was met een commerciele VA? Maar ik veronderstel dat ze op universiteiten enzo eind jaren 70 toch al iets moeten gehad hebben.

PPG Realizer!
ppg_realizer.jpg

real-1.gif

Je hebt gewoon gelijk.
Alleen de D-50 is natuurlijk wel véél succesvoller geweest...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik vind het raar om een muziek instrument in groepen te verdelen op grond van de implementatie methode.

Ik zou analoog / digitaal liever virtual accoustisch willen noemen en de op DSP gebaseerde synths, dus puur wiskundische modellen, virtual virtual accoustisch.

Blijft 1 belangrijke vraag over. Maakt het iets uit?
wat mij betreft niet maar ben ook niet de thread starter maar slechts de 'inspringer'...

6 trak traked zich terug... het word een overloos geneuzel...

De D70 bevat een creatieve uitspatting genaamd DLM (Differential Loop Modulation). Exacte werking ben ik vergeten, en heb de handleiding niet bij de hand. ik heb er echter nog nooit een bruikbaar geluid mee kunnen maken.

Overigens bevat de D70 een filter (met heeeerlijke resonantie) die zijn voorgangers (U-serie) niet kende, wat hem daarom alweer iets meer 'VA' maakt. Verder blijft het een banaal sample-afspeel apparaat welke de meeste cpu (80186 overigens) tijd blijkbaar bij het interpoleren van de envelopes nodig heeft, want als hij het te zwaar krijgt is dat het eerste wat de geest geeft. (== worden trager). Heel leuk bij drumgeluiden die het van de envelopes moeten hebben..

Origineel geplaatst door SideFX
De D70 bevat een creatieve uitspatting genaamd DLM (Differential Loop Modulation). Exacte werking ben ik vergeten, en heb de handleiding niet bij de hand. ik heb er echter nog nooit een bruikbaar geluid mee kunnen maken.

Overigens bevat de D70 een filter (met heeeerlijke resonantie) die zijn voorgangers (U-serie) niet kende, wat hem daarom alweer iets meer 'VA' maakt. Verder blijft het een banaal sample-afspeel apparaat welke de meeste cpu (80186 overigens) tijd blijkbaar bij het interpoleren van de envelopes nodig heeft, want als hij het te zwaar krijgt is dat het eerste wat de geest geeft. (== worden trager). Heel leuk bij drumgeluiden die het van de envelopes moeten hebben..

maar ie heeft dus geeeeeeeen SYNTH GENERATOR, dus deze doet in de discusiie niet mee, ookal heeft ie een filter.

Het predikaat 'Virtual Analog' beperkt zich toch niet tot de oscillator? Het filter in de D70 is niets minder dan een virtuele variant op een analoog filter.

Omdat de D50 PWM doet is 'VA' hier meer op van toepassing. Niet meer, niet minder. En als 'eerste VA synth' zal de D70 natuurlijk helemaal slecht scoren :)

Sorry SideFX, maar die redenering gaat niet op...

Virtueel analoog wil volgens mij zeggen dat alle componenten in de synthesizer zijn opgebouwd volgens het idee van een 'klassieke' analoge synthesizer - in 99% (zo niet 100% ?) van de gevallen dus substractief werkend.
Dus: oscillator (VCO), LFO, filter (VCF) en amplifier (VCA) i.c.m. envelope generator (EG) hebben allen tenminste een 'virtueel' equivalent.

In het geval van de Roland D-50 is dit dus duidelijk het geval, zoals in deze thread dus duidelijk beargumenteerd.
In het geval van de D-70 mis je dus tenminste al één component, dat moge duidelijk wezen!
En tot slot: stèl dat de D-70 een VA-synth zou zijn, dan nòg niet de éérste... want de D-70 is de op-één-na laatste synth uit de Roland D-reeks. (De D-5 is de laatste; in feite een D-10 zonder effects en drumsequencer).

Conclusie van deze thread: de Roland D-50 is de eerste commercieel succesvolle Virtueel Analoge synth.
En oh ja! Als er knoppen voor nodig zijn om aan het criterium te voldoen, dan is er altijd nog de PG-1000 programmer... :D

Laatst gewijzigd:
de d50 werd net als de dx7 gebouwd met als doel het op een nieuwere /betere manier (na)maken van l geluiden.
de va's worden gebouwd met als doel het zo goed mogelijk "imiteren " van een oudere klasse van synth's (sorry a6 gebruikers) namelijk de analoge synthesizers.
vanuit dit perspectief is volgens bartjes de d50 dus geen virtueel analoog:kimono:

Back