Origineel geplaatst door Unic
waarom natuurlijk de D70 niet? dat is toch ook L A synthese?
was ff benieuwd wat je hiermee bedoeld, ik heb een D70
Maar dat was al wel duidelijk volgens mij
alvast bedankt
Unic, daar is al eens vaker over gesproken hierzo...
Kort samengevat: de U-70 is eigenlijk een soort 'super U-20'.
Origineel zou het apparaat dus onder de naam 'U-50' op de markt worden gebracht.
Dat schijnt zelfs op de circuitborden van de D-70 te staan afgedrukt!

Overigens bestaan er verschillende hardware-versies van de D-70, wat het nogal verwarrend maakt...
Meer info op deze link
In ieder geval: blijkbaar was LA-synthese (en de hele D-range) zo populair dat Roland hier op voort wilde borduren;
de U-range liep natuurlijk al aardig op z'n eind. Dus gewoon de naam veranderd, en that's it.
De onderliggende synth-engine van de D-70 kan, zover ik begrijp, dus niet de typische LA-synthese dingen zoals het hier besproken 'kiezen tussen synthesized partial of rompler partial'. Je hebt altijd gewoon 4x een rompler partial.
Ik weet eigenlijk niet of je, zoals bij de 'echte' LA-bakken, op de D-70 de partials op verschillende manieren kunt combineren, onder andere met ringmodulatie.
And the rest, as they say, is history...
Na het uitsterven van de D-range (ik geloof dat de D-70 een behoorlijke flop was!) is LA-synthese als marketing-term een zachte dood gestorven.
Toch is het concept nog verder uitgewerkt in de JD-800: in feite een soort 'Super LA' synthesizer, met ingebouwde programmer (toch al geen luxe bij de D-synths). Met het verschil dat de JD-800 ook geen 'synthesized partials' heeft, maar wel een aantal 'brongolftonen' die verder gaan dan saw/pulse/noise. Zoiets als bijv. de SuperSaw in de JP-8000.
Trouwens: combineren van 4 partials in 1 tone, en 2 tones in 1 patch is typisch Roland... gebruiken ze geloof ik nog steeds?