Stelling: D-50 is de eerste Virtual Analog

Origineel geplaatst door SideFX
De D70 bevat een creatieve uitspatting genaamd DLM (Differential Loop Modulation). Exacte werking ben ik vergeten, en heb de handleiding niet bij de hand. ik heb er echter nog nooit een bruikbaar geluid mee kunnen maken.

GOED ZOEKEN:)

je kan daarmee erg leuke effecten krijgen...en het ligt eraan welk geluid je als basis neemt.

maar met die DLM zijn er denk ik 10 met 100 nullen aan verschillende mogelijkheden...:D

dus zoeken maar:)

Origineel geplaatst door Unic
je kan daarmee erg leuke effecten krijgen...en het ligt eraan welk geluid je als basis neemt.

nou euhm.. laat maar eens horen zou ik zeggen :)

Origineel geplaatst door SideFX
nou euhm.. laat maar eens horen zou ik zeggen :)

het ligt eraan waar je het voor wilt gebruiken....

Ik gebruik het nagnoeg nooit... mijn muziek leent zich er niet voor.

Ik heb hier ff een voorbeeld geplaatst.

Is dus erg snel ff wat eruit getrokken. Heb eerdere parameters niet opgeschreven helaas:(

Kwam toevallig op deze thread.

D50 als virtual analog. Denk het niet hoor. Die dingen ruisen wel wat harder dan een NL 1/2/2x. D50 is een interessant synthesizer zeker als je de MEX-uitbreiding hebt, of de door Roland goedgekeurde PA-decoder.

Ik vind fabriekspatchnr 37 (soundtrack) nog steeds 1 van de mooiste fabriekspatches ooit. Zeker als je de interne reverb eraf haalt en hem door bv een MPX550 heen haalt. Een patch zoals de soundtrack heb ik een VA nog niet horen doen.

Origineel geplaatst door Bass
Volgens mij was de D50 de eerste ROMpler ....

Kijk maar naar al die waveforms, er zitten loops tussen, dus gewoon samples in ROM die bewerkt kunnen worden..

Volledig mee eens. Bij een virtual synth worden de golfvormen softwarematig, in realtime dus, opgewekt.
Omdat de golfvorm digitaal is opgeslagen wil dat niet zeggen dat het virtueel is !

Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Volledig mee eens. Bij een virtual synth worden de golfvormen softwarematig, in realtime dus, opgewekt.
Omdat de golfvorm digitaal is opgeslagen wil dat niet zeggen dat het virtueel is !

Lees de thread eens vanaf pagina 1. :)

Origineel geplaatst door Shakespeare
"What's in a name? That which we call a rose
By any other word would smell as sweet."

--Romeo and Juliet (II, ii, 1-2)

Eerste rompler? NOT! . D50: geboren 1987, PPG Wavecomputer: geboren 1980.

oja..enne...softsynth's die analoge bakken emuleren, waar vallen die dan onder?
En softsynts die romplers emuleren?? (korg m1)

Origineel geplaatst door stevaux
Eerste rompler? NOT! . D50: geboren 1987, PPG Wavecomputer: geboren 1980.

Heb je eigenlijk de thread gelezen voordat je op REPLY drukte? :D

... dit vraag ik me wel vaker af, maar goed...

Origineel geplaatst door j0ris
Hier nog wat artikelen over LA synthesis en de D50:

http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/dec97/synthschool5.html
http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/roland.htm

Het komt trouwens volgens mij vrij vaak voor dat in de volksmond iets of iemand tot de eerste wordt bestempeld, en later blijkt dat er toch nog anderen ietsje eerder waren.

leuke artikelen

btw

quote:
Furthermore, LA synthesis provided two simultaneous tone generators — each comprising a PCM snippet and what was probably the first 'virtual-analogue' synth architecture — and you could combine each pair of these in any of seven Structures that determined how they interacted and were mixed.
unquote

Origineel geplaatst door René

Ik vind fabriekspatchnr 37 (soundtrack) nog steeds 1 van de mooiste fabriekspatches ooit. Zeker als je de interne reverb eraf haalt en hem door bv een MPX550 heen haalt. Een patch zoals de soundtrack heb ik een VA nog niet horen doen.
Grappig, want dit geluid zit oorsponkelijk als preset 17 in de JX-8P. Ik vind dit ook een van de mooiste fabrieksgeluiden.

Terzijde, hoe zit het met de VL synth van Yamaha? Die kwam wel na de D50.

analoog gebruikt simpele waveforms . en digitaal kan complexe waveforms gebruiken.
de term va lijkt me een eerder een verzinsel van fabrikanten.
die d50 zegt wel iets over de toekomstige werkwijze van roland( en andere ), snel weer nieuwe modellen maken .
want erg lang is die niet geproduceerd die d 50.
als je goed je best doet kan die waarschijnlijk net zo mooi klinken als een nieuwe roland.inc
de m1 , die heeft ook de simpele (virtuele analoge) saw en square wave en complexe waveforms
:L

nog effe en me digitale camerera is ook een va

Origineel geplaatst door Yoonchi
Terzijde, hoe zit het met de VL synth van Yamaha? Die kwam wel na de D50.

Die heet officieel wel VA, maar dan staat de A voor 'Acoustic' in plaats van 'Analogue'.
Overigens zit er in de VL sinds de firmware v2 ook een analoog substractief model in, waardoor het alsnog een Virtual Analogue synth kan zijn.

Een D50 speelt samples af vanuit ROM..

Een Nordlead/JP8000/MS2000 wekt de oscillator zelf op...

Origineel geplaatst door turtel
analoog gebruikt simpele waveforms . en digitaal kan complexe waveforms gebruiken.
Nee, dat is niet het onderscheid :). Subtractief analoog gebruikt harmonisch rijke waveforms, en digitaal maakt het mogelijk om van het reguliere pulse/saw model af te stappen (wil je een complexe waveform met een groot aantal harmonischen, dan is dit niet eenvoudig op te lossen met een schakeling. Voor een zaagtand kun je vaak al heel eenvoudig wegkomen met een RC-circuit.

Een DW8000 is een digitale synth maar met een "analoog" (subtractief) principe. Een DX7 is een digitale synth met een additief (FM) principe. Een Hammond is een "analoge" (elektromechanische) synth met een additief principe.

Het ene is als beeldhouwen ; je start met een blok en hakt alles weg dat niet op Michelangelo's "David" lijkt; het andere is als schilderen; je start met een wit canvas en voegt alle kleuren toe zodat het op de Nachtwacht gaat lijken. Op die manier kun je dus niet goed onderscheid maken tussen analoog en digitaal; digitaal heeft bij additief voornamelijk de overhand omdat het stabiel is.

de term va lijkt me een eerder een verzinsel van fabrikanten.
Het is een ongelukkig verzinsel (en Clavia was er volgens mij het eerst mee, Roland en Yamaha noemden het nog "physical modelling" of "analog modelling"). Advanced Digital Subtractive is een betere naam, omdat "virtual analog" het laat lijken alsof het 1) niet echt is en dat 2) het ding moet lijken op een klassieke analoge synth.

als je goed je best doet kan die waarschijnlijk net zo mooi klinken als een nieuwe roland.
De methode van synthese van Roland was best slim. Pak het deel dat qua formanten vrijwel niet veranderd (transient attack wave) en loop de rest. Nieuwere synths hebben voornamelijk de overhand wat betreft de grootte van de samples en meer "zones" zodat de overgang van formanten minder merkbaar is, meer verschillende transients voor expressiviteit.

de m1 , die heeft ook de simpele (virtuele analoge) saw en square wave en complexe waveforms
Nee, de saw en square zijn niet virtueel analoog; gewoon sample-gebaseerd, niet een circuit dat het genereert.

Origineel geplaatst door Yoozer
Nee, de saw en square zijn niet virtueel analoog; gewoon sample-gebaseerd, niet een circuit dat het genereert.

Ten overvloede: dit dus in tegenstelling tot de LA synthese, o.a. toegepast in de D-50.
Hier kan per partial (4 stuks) worden gekozen voor een pcm wave *of* een te genereren square / saw golfvorm (gevolgd door een digitale filterstage).

Dit is dus de crux waarom de D-50 net zogoed een 'virtual analogue' is als een Nordlead.

Origineel geplaatst door Bass
Een D50 speelt samples af vanuit ROM..

Deze quote (in diverse vormen herhaald) is dus gezien bovenstaand verhaal op z'n minst onvolledig.

Het gaat er toch gewoon om hoe die saw en puls gemaakt worden.
Als zoals het beweert wordt (en tegensproken) PCM snippets zijn dan is het nog steeds een rompler. Identiek aan de DWx000 architectuur bijv. Maar met toevoeging van LA synthese (en vervanging voor digitale filters).

Ben het er ook wel mee eens dat als je VA pas VA mag noemen als de VCO,VCA én VCF allemaal mbv DSP/CPU's wordt geemuleerd. Want anders kan je de eerste FM synth ook wel een VA noemen omdat die ook sinussen 'genereerd'.
En je op die VCO dus ook zaken als pwm kan beinvloeden en een sub signaal kan gebruiken.
Oftewel het is voor de gebruiker heel erg duidelijk dat hij een synth bediend gesteund op analoge technieken en ook zo klinkt (ongeveer), maar onder de motorkap er iets heel anders gebeurd.

Back