cubase se foutje?

Wodka

Ouwe rot
een vraagje... ik heb cubase SE en daar zit volgens mij een fout in. is het normaal dat je bij het opnemen van audio plopjes krijgt, en dan niet van die subtiele... nee, van die vies harde ploppen. ik heb een terratec phase 26 usb geluidskaart, voor zover ik weet ligt het daar niet aan, lijkt me ook raar, want als ik in andere programma's opneem doet ie het wel, en terratec is toch geen bagger merk. dus ik neem aan dat het aan cubase SE ligt.

de plopjes zien er zo uit:
picserver.jpeg

wie gaat me redden? want ik heb nu al 26 keer een stukje opgenomen en steeds plopjes. normaal neem ik niet zo'n lange stukken op, dan neem ik het wel opnieuw op als er zo'n plopjes inzitten en dan heb ik het dan niet, maar ik neem nou zo''n groot stuk op dat die ploppen er altijd inzitten.

wie helpt?

Re: cubase se foutje?

Origineel geplaatst door Wodka
een vraagje... ik heb cubase SE en daar zit volgens mij een fout in. is het normaal dat je bij het opnemen van audio plopjes krijgt, en dan niet van die subtiele... nee, van die vies harde ploppen. ik heb een terratec phase 26 usb geluidskaart, voor zover ik weet ligt het daar niet aan, lijkt me ook raar, want als ik in andere programma's opneem doet ie het wel, en terratec is toch geen bagger merk. dus ik neem aan dat het aan cubase SE ligt.

picserver.jpeg

wie gaat me redden? want ik heb nu al 26 keer een stukje opgenomen en steeds plopjes. normaal neem ik niet zo'n lange stukken op, dan neem ik het wel opnieuw op als er zo'n plopjes inzitten en dan heb ik het dan niet, maar ik neem nou zo''n groot stuk op dat die ploppen er altijd inzitten.

wie helpt?
kan vanalles zijn, maar is geen fout in cubase...
tenzij t een gekraakte versie is, dan weet je nooit

gebruik je asio drivers? buffers/latency goed ingesteld?
heb je virusscanners of andere programma's ed. in de achtergrond lopen?
goeie drivers voor de rest van je pc?
zoek s nr tweak sites voor je systeem: http://www.musicxp.net/
mijn achterlijke dell laptop hikt als de ventilatoren aan springen...

Re: Re: cubase se foutje?

Re: Re: cubase se foutje?

Origineel geplaatst door divi
kan vanalles zijn, maar is geen fout in cubase...
tenzij t een gekraakte versie is, dan weet je nooit

gebruik je asio drivers? buffers/latency goed ingesteld?
heb je virusscanners of andere programma's ed. in de achtergrond lopen?
goeie drivers voor de rest van je pc?
zoek s nr tweak sites voor je systeem: http://www.musicxp.net/
mijn achterlijke dell laptop hikt als de ventilatoren aan springen...

waarom geen fout in cubase? misschien hebben meer mensen hier last van? en het is maar SE, niet SX

het is NIET de gekraakte versie

ik heb geen andere programma's op de achtergrond lopen

goeie drivers heb ik ook

die tweak sites zal ik voor kijken maar ik denk niet dat het helpt

aan de pc zal het niet liggen, amd64 xp3400+, 1536mb werkgeheugen en die terratec kaart is ook geen bagger

en op mijn vorige pc deed cubase dit ook, andere programma's als cool edit vertonen dit probleem niet

hmm weet je zeker dat er geen fout zit in je hardware ofzo? ofdat je misschien iets heb met je buffers/geluidskaart en dat dat toch een conflict geeft oid? heb zelf nooit problemen...

Re: Re: Re: cubase se foutje?

Re: Re: Re: cubase se foutje?

waarom geen fout in cubase? misschien hebben meer mensen hier last van? en het is maar SE, niet SX
omdat ik er ff vanuit ga dat steinberg, een marktleider, geen sequencer pakket gaat uitbrengen dat niet in staat is deftig op te nemen...

Re: Re: Re: Re: cubase se foutje?

Re: Re: Re: Re: cubase se foutje?

omdat ik er ff vanuit ga dat steinberg, een marktleider, geen sequencer pakket gaat uitbrengen dat niet in staat is deftig op te nemen...

daar ga ik ook vanuit, maar je weet maar nooit

asio instellingen tweaken

asio instellingen tweaken

Je kaart ondersteunt ASIO. Dus je moet de ASIO drivers activeren voor je kaart. Ik ga ervan uit dat dit gebeurt is.

Bij cubase komt een asio utility waarmee je de asio instellingen kunt fine-tunen en uit-testen. Dit is stap nummer 1 en de test moet 100 % correct zijn. (Geen sync losts etc).

Indien de test faalt, aantal active audiopoorten reduceren en buffers aanpassen tot het werkt. Ik zou tevens beginnen met een relatief conservatieve 16bit/44.Khz sampling setup met maar 1 poort en daarna uitbouwen tot het weer begint te falen.

Het probleem kan ook aan USB instellingen liggen (Ik meen dat de kaart werkt met USB 1.0 drivers).

Indien je door de asio test komt, moet het in principe werken.

Welk operating system gebruik je trouwens?

Re: asio instellingen tweaken

Re: asio instellingen tweaken

Origineel geplaatst door cooper
Je kaart ondersteunt ASIO. Dus je moet de ASIO drivers activeren voor je kaart. Ik ga ervan uit dat dit gebeurt is.

Bij cubase komt een asio utility waarmee je de asio instellingen kunt fine-tunen en uit-testen. Dit is stap nummer 1 en de test moet 100 % correct zijn. (Geen sync losts etc).

Indien de test faalt, aantal active audiopoorten reduceren en buffers aanpassen tot het werkt. Ik zou tevens beginnen met een relatief conservatieve 16bit/44.Khz sampling setup met maar 1 poort en daarna uitbouwen tot het weer begint te falen.

Het probleem kan ook aan USB instellingen liggen (Ik meen dat de kaart werkt met USB 1.0 drivers).

Indien je door de asio test komt, moet het in principe werken.

Welk operating system gebruik je trouwens?

asio staat aan (ik lees wel de gebruiksaanwijzingen hè :) )

test was ook correct

usb kan ook niet het probleem zijn, de kaart heeft ondertussen al op alle usb poorten van deze en van de vorige pc gezeten

mijn os: xp

Re: Re: Re: asio instellingen tweaken

Re: Re: Re: asio instellingen tweaken

maar staan je buffer/latency tijden goed ingesteld? te laag of te hoog is een oorzaak van kliks en dropped samples

ik zal es kijken, weet je toevallig hoe hij moet staan?

Komt bij je kaart een apart control panel? De asio instellingen (buffer grootte met name) kan het beste identiek zijn aan de installingen die je in het terratec besturings programma (indien aanwezig) hebt. De uiteindelijke absolute waarde van de instellingen weet ik niet, is tevens afhankelijk van je setup.

Heb je al geprobeerd alle background tasks en services uit te schakelen en met het absolute minumum aan andere processen te testen?

Zitten er andere kaarten in je PC op het zelfde DMA/interrupt channel als je USB interface. (Alles tijdelijk er uit slopen tot je het gevonden hebt wat het is).

Success ermee

:confused:

Re: Re: Re: Re: asio instellingen tweaken

Re: Re: Re: Re: asio instellingen tweaken

ik zal es kijken, weet je toevallig hoe hij moet staan?
cubase beschuldigen van bugs, maar je weet niet hoe je latency ingesteld staat... :stupid

op drivers selecteren na is dit waarschijnlijk de cruciaalste instelling voor de PC-muzikant!

soit, de goeie instelling is zo laag mogelijk, zonder dat ie gaat haperen... moet je zelf uitvissen

Re: Re: Re: Re: Re: asio instellingen tweaken

cubase beschuldigen van bugs, maar je weet niet hoe je latency ingesteld staat... :stupid

op drivers selecteren na is dit waarschijnlijk de cruciaalste instelling voor de PC-muzikant!

soit, de goeie instelling is zo laag mogelijk, zonder dat ie gaat haperen... moet je zelf uitvissen

dat de goede instelling zo laag mogelijk is weet ik ook ;)

Hehe ja, beetje kort door de bocht inderdaad,
geef die arme jongens van Steinberg maar weer de schuld.. :frons:

Maar zo'n probleem als dit kan diverse oorzaken hebben, ligt meestal aan hardware of instellingen.
Op mijn oude systeem had ik ook dergelijke problemen, maar dat bleek te liggen aan het feit dat
mijn geluidskaart niet 100% compatible was met mijn AMD moederbord (met VIA chipset).

de latency staat nu volgens mij optimaal en ik heb de audio priority op maximum gezet, toch doet hij het nog steeds

Het licht echt niet aan cubase se.
Zelf heb ik hem ook , en heb nergens last van. Zelf neem ik altijd audio op in cubase se.
Ik heb een maya 44 usb audio kaart.

Als je kaart het in andere programma's wel gewoon doet, dan moet je toch nog eens een keer bij je instellingen kijken of alles goed staat.

LET OP: Je moet niet de standaard met Cubase meegeleverde ASIO drivers selecteren (deze worden altijd bij elke installatie standaard gekozen door het programma, of je nou een geluidskaart met eigen drivers hebt of niet), iets wat veel over het hoofd gezien wordt door veel mensen. Je moet echt specifiek de ASIO drivers van terratec hebben, die zouden er ook tussen moeten staan, dan moet ie t gewoon doen, een foutje in Cubase betwijfel ik ten zeerste.

Re: cubase se foutje?

picserver.jpeg

wie helpt?

AMD Athlon met VIA chipset ??

Back