[Korg] Wavestation A/D

henkeys

Stamgast
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de Korg Wavestation A/D ?
Met name de analoge inputs hebben mijn interesse....
Of zijn er betere alternatieven ?

Ik ben een gelukkige gebruiker van 3 WaveStations A/D (1 thuis en 2 in de studio bij VRT). Deze bakken mogen nooit meer weg! Maar wat was uw vraag over de inputs eigenlijk?

voorheen gebruikte ik de wavestation a/d in bijna iedere productie...nu gebruik ik 'm voornamelijk nog voor de vocoder <--errug vet overigens!

maar wat wil je verder weten?

Nou, ik heb nog niet een Wavestation A/D maar zag er wel eentje te koop staan, en vroeg me af wat jullie mening is over deze synth.... Gedateerd of niet (heeft ie de tand des tijds goed doorstaan....).
En wat zou een redelijke prijs zijn voor een goede tweedehands Wavestation A/D ?
Mbt de inputs: zijn die goed te gebruiken om een signaal van een andere synth doorheen te halen, of alleen als vocoder functie ?

de wavestation heeft een specifieke klank...zeg maar een digitaal begin jaren 90 geluid. zeker goed te gebruiken, en hij klinkt erg goed in de 'mix'...het is een zogenaamde wavetable synth, waarbij je korte samples met elkaar kunt mixen of in een sequence kunt zetten...hierdoor krijg je hele aparte 'levende' geluiden...verwacht echter geen dikke bassen maar eerder glazige pads, percussiegeluiden, digisynths (voor de liefhebber: de xylofoon, strings en synthaccoorden uit 'vallee de l'armes' komen uit de ws).

buiten de vocoder heeft de ws nog wat andere effecten die je ook in andere effectbakken tegenkomt (reverb, flanger, chorus, delay, etc.)..volgens mij kun je een extern signaal ook in een patch verwerken...maar dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd...

Kheb ook een Wavestation A/D gehad. Prachtig apparaat, er is alleen geen doorkomen aan. Je kan er veel te veel mee programeren zodat het onbegonnen werk wordt om je eigen klanken te creeren. tenzij je natuurlijk een echte freak bent die uren naar het schermpje wil zitten turen en op de knopjes gaat zitten duwen. Ik kwam niet veel verder dan een paar duizend geluiden van het net te halen en die er in te proppen.

Van de inputs moet je je ook niet te veel voorstellen. Als je het voor de vocoder en andere effecte doed kan je veel beter een losse FX bak kopen. Ook ik heb de externe klank nooit in een patch gebruikt, maar dat is volgens mij ook weinig spectaculair.

Kortom, leuke bak om fantastische preset pads uit te halen.

De WS klinkt inderdaad nogal early 90's digital, een klank die duidelijk verwant is aan de M1, en waar het KORG-gehalte gewoon vanaf druipt.

Het unieke aan deze bak is dat de patches kunnen bestaan uit "wave sequences" die minutenlang blijven evolueren en morphen. Een klank is dus continue veranderlijk, en vandaar dat de WS uniek is om ellenlange klanktapijten te maken. Als je baalt van de meeste huis-tuin en keuken stringpads, luister dan maar eens naar een WaveStation...

Niet echt makkelijk of intuïtief te programmeren : de architectuur gaat echt enorm diep, en is niet altijd even overzichtelijk. Maar dankzij de 1000en gratis patches die je van het Net kan plukken, en vooral ook dankzij de goeie effecten, is het zeker een schitterend ROM-toestel.

De huidige marktwaarde schommelt tussen € 500 à 700 euro voor een A/D (ooit toch de duurste van de 4 modellen). Kijk wel uit voor de kwaliteit van de LCD: de meeste bakken zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud, waardoor de backlight verlichting het stilaan laat afweten...

Maar voor zover ik weet is de WS uniek in zijn soort, want een opvolger is nooit ontwikkeld. Een aanrader voor iedereen die gek is op ambient, new age en alle soorten atmosferische toestanden. Een collectioner's item.

Back