De snelste LFO

Origineel geplaatst door Leo
is geen ongemak, hou nou eens op met dat cynisme, het feit dat jij en jb ervan houden, maakt toch niet dat het meteen de essentie van het forum is, laat staan dat posts met een andere inslag niet zouden kunnen/ passen?!

het is altijd net of jij bij reacties op mijn posts wat meer naar de betrekking dan de inhoud kijkt, maar ik zal me wel vergissen.
ik ben soms een klootzak idd... :D

Origineel geplaatst door 6 trak
ik ben soms een klootzak idd... :D

als je het maar weet! ik ook trouwens, maar zie je bijvoorbeeld hoe die gemmetje meteen geïnteresseerd is en gaat posten als de spanning oploopt, over lfo's en hun cycles praat ie toch ook niet mee.
Gemmetje: jij bent ook een klootzak, ok?!

Gemmetje: jij bent ook een klootzak, ok?!

Al jaaaaaren ! ...en ik ben er nog trots op ook !

mijn post was trouwens een reactie op de mss komende meeting tussen 2 synth-kwieps, a.k.a. 6 trak & jb

zie je bijvoorbeeld hoe die gemmetje meteen geïnteresseerd is en gaat posten als de spanning oploopt, over lfo's en hun cycles praat ie toch ook niet mee.
mischien denk ie dat je bloemen met LFO's kan moduleren? :D

nee sorry... laten wij ons weer ontopic begeven voordat het uit de hand loopt... (en dat doet het al)

tjee, wat een technisch verhaal, was dat de bedoeling?
ik vond de lfo op de spectral audio protone altijd wel leuk en snel. nog iets sneller en alle boutjes waren er waarschijnlijk uitgetrild.
Discussies lopen nog al eens uit de hand, daar weten wij alles van. :)

Maar goed. Die spectral audio had inderdaad een lekker LFO.. De neptune was snel en in het langzame gebied is de midi sync functie erg leuk.

Een synthia heeft toch ook snelle LFOs of niet?

Vind syncable LFO's wel erg makkelijk. Bijv die van Novation die op BPM te syncen zijn. Zelfs over meerdere maten.

En OP1 van FM synths zijn ook als LFO te gebruiken. Die kun je dan fixed op 0.006Hz zetten. Vinnik behoorlijk low. :)

Eeeh, als een LFO boven de 5 Hz ofzo komt is het toch gewoon een oscillator?

Die van de Andromeda is mij te langzaam...als ie nou eens zo snel ging als de MS-404...

Grapje van de Mono/Poly

1e is normale LFO met max. speed!!!

Nu met met dan verdubbelde snelheid.

Hoe??

Als je de (niet traploze) knop voor de waves precies tussen 2 waves in kunt laten staan gaat de LFO tig keer sneller.

Origineel geplaatst door dione
zo snel als de MS-404...

da's inderdaad ook een goed voorbeeld, die schakeling vind ik ook wel makkelijk, voor elke toepassing een eigen lfo.

And whatabout:

Roland Jupiter 4 ...die LFO heeft een extreem bereik.

En de Arp 2500 VCO's...die ook als LFO fungeren.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Hoe definieer je een LFO? Doordat het op een synth LFO genoemd wordt?

Een LFO is een laagfrequent oscillator, speciaal bedoeld voor modulatiedoeleinden (vibrato, tremolo, etc.), maar je kan er, zoals je zelf al zegt, natuurlijk ook andere dingen mee doen. Het frequentiebereik ligt tussen de één cycle per zoveel seconden en zo'n 20 tot 100 Hz (onderste laag van het audiogebied).

Een LFO met een frequentiebereik tot ver in het audiogebied zou ik eerder een gewone oscillator noemen, die ook als LFO gebruikt kan worden. Het lijkt me, dat fabrikanten tegenwoordig de kreet LFO vooral gebruiken om aan te geven dat je ermee kunt moduleren en het feit dat zo'n ding laagfrequent hoort te zijn, een beetje aan het wegvallen is.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Een LFO is een laagfrequent oscillator, speciaal bedoeld voor modulatiedoeleinden (vibrato, tremolo, etc.), maar je kan er, zoals je zelf al zegt, natuurlijk ook andere dingen mee doen. Het frequentiebereik ligt tussen de één cycle per zoveel seconden en zo'n 20 tot 100 Hz (onderste laag van het audiogebied).

Een LFO met een frequentiebereik tot ver in het audiogebied zou ik eerder een gewone oscillator noemen, die ook als LFO gebruikt kan worden. Het lijkt me, dat fabrikanten tegenwoordig de kreet LFO vooral gebruiken om aan te geven dat je ermee kunt moduleren en het feit dat zo'n ding laagfrequent hoort te zijn, een beetje aan het wegvallen is.
Honderd punten! Hier ben ik het dus helemaal mee eens.

Mijn vraag was aan Roel gericht. De vraag die hij in deze thread stelt is denk ik relevant op synths met een semi-vaste route, waar een frequent modulator als LFO aangeduid wordt.

Origineel geplaatst door 6 trak
zeg meneer Roel, wat vertelde ik nou net? ...je hebt nu idd zelf ook het antwoord gegeven... knap hoor... (lezen)

zeg meneer 6, dat scheelde 2 minuten, ik kan niet steeds gaan checken of er in de tijd dat ik een berichtje typ al een nieuwe is hoor :D maar goed we zijnh et met elkaar eensch, das fijn :) was vroeg ook nog eens

Johnny>
Ik bedoelde inderdaad in het geval van hard- of semidhardwired synthjes, LFO's zijn daar doorgaans precies zo als hun naam doet vermoeden, LowFrequency, helaas.
Alleen de Waldorf Q is een uitzondering geloof ik waarbij je ook 'hoge-snelheid"modulaties kunt doen

/me gaat weer bloemen moduleren :)

Een synthia heeft toch ook snelle LFOs of niet?

Vco1 en 2 - 1Hz-10Khz
Vco3 (bedoeld als lfo) 0.02Hz - 500Hz

FM betekent niet: Iets met een bepaalde frequentie moduleren, maar FM betekent de frequentie moduleren..

Ja dat is de afkorting maar de werking is de een met de ander moduleren met idd een bepaalde frequentie... dus als we het over de werking hebben ben ik het niet met je eens;)

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh, als een LFO boven de 5 Hz ofzo komt is het toch gewoon een oscillator?

euhmm ik hoor hier iets nieuws? Nooit geweten dat een LFO (low frequency OSCILLATOR) geen osc. is... dat je de toon niet hoort en dat je hem als modulatie gebruikt (vaak) maakt het niet iets aparts;)

Origineel geplaatst door Slipperman
Ja dat is de afkorting maar de werking is de een met de ander moduleren met idd een bepaalde frequentie... dus als we het over de werking hebben ben ik het niet met je eens;)

het moduleren van een frequentie hoeft niet altijd te gebeuren met een andere frequentie,
hetgeen wat gemoduleerd wordt is de frequentie dat is een ding wat zeker is

Back