Samples naar keyboard

Lakeil

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb Cubase en Helion. Nu wil ik samples inladen en naar mijn keyboard zenden om ze dan te kunnen bespelen.
Kan dit zonder vertraging en zonder geluidskaart?
Momenteel is mijn geluidskaart een chip op het motherboard en de midi in/out via de gamepoort.

uuuuuuuhhhhhhhh hmm daar gaan we weer....

wat je ten eerste zegt samples versturen naar je keyboard vanaf je computer ... hmm dat zou kunnen maar dat ligt aan je keyboard of dat mogelijk is en hoe dat dan gebeurd is ook weer afhankelijk van je keyboard. als je een normaal keyboard heb waar geen sample mogelijkheden in zitten dan is dat bij voor hand al onmogelijk maar veras ons met het merk en type (als je een vraag heb geef dan aub zo veel mogelijk info over je spullen enzo).

voor je tweede vraag of je dat zonder vertraging kan bespelen .. kan ik kort zijn als je alleen een chip hebt op je moederbord ... namelijk nee. de meeste consumenten geluidskaarten zijn bedoelt om geluid in of uit je pc te krijgen. Hoe, hoe snel of hoe goed speelt hier praktisch geen rol. als je goede kwalitiets audio wilt beluisteren en virtuele instrumenten(zoals halion) wilt bespelen met een midi keyboard dan heb je een ietwat betere geluidskaart nodig met een ASIO driver die driver werkt samen met bijv Cubase om het geluid er met zo min mogelijk omwegen in en uit te krijgen. een redelijk goede vuist regel die je kunt aanhouden is dat de vertraging (ook wel latency genoemd) minder dan 10 ms moet zijn. veel succes in de wondere wereld van muziek technologie! en ik hoop dat ik je hiermee help!!

groeten

thomas

ken eigenlijk geen keyboards met samplemogelijkheden. enkel synthesizers waaronder de tritons, trinitys, karma's (korg) s1000KB van akai en de emulatoren van emu.

Als ik samples in m'n Motif ES heb geladen, zijn die onmiddellijk beschikbaar zonder enige vertraging. En dat geldt voor alle keyboards die samples kunnen inlezen.

Welk keyboard gebruik je zelf?

Re: Samples naar keyboard

Origineel geplaatst door Lakeil
Hallo,
Ik heb Cubase en Halion. Nu wil ik samples inladen en naar mijn keyboard zenden om ze dan te kunnen bespelen.
Dat kan niet, tenzij je een synthesizer hebt met sample opties. Wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is (daar zijn er niet veel van, ze kosten best wel wat, en het gaat niet zomaar).
Als je een van de volgende modellen hebt, wel:

Korg Triton
Korg Trinity (met sample-optie)
Yamaha Motif (ES)
Yamaha CS6x (heeft een phrase sampler, werkt met geheugenkaartjes)
Kurzweil (elk model behalve de PC2x/(K)ME series
Roland Fantom (S of X)
Roland DJ-70
Roland W-30
E-mu E-Synth
Ensoniq ASR-88

Met andere woorden, Halion is een sampler die je op je computer draait. Met je keyboard stuur je Halion aan, niet andersom :).

Momenteel is mijn geluidskaart een chip op het motherboard en de midi in/out via de gamepoort.
Vervangen door een ASIO-compatible geluidskaart, dus :).

Re: Samples naar keyboard

Origineel geplaatst door Lakeil
Hallo,

Ik heb Cubase en Helion. Nu wil ik samples inladen en naar mijn keyboard zenden om ze dan te kunnen bespelen.

Dat kan alleen als je hiphop maakt of nog tragere muziek:D anders werkt het inderdaaad niet.
Of je went er gewoon aan.
Het beste is om een semi/prof. geluidskaart te kopen.

:erm: sorry maar zit me beetje te irriteren aan paar reacties; dat het antwoord altijd maar weer moet liggen in profi geluidskaarten :confused: (wat een onzin!).

het keyboard stuurt midi gegevens (welke noten er ingedrukt zijn, hoe lang, hoe hard, met welke echo parameteres, etc.) naar de midi interface en triggert hiermee de sample player (halion), welke de samples afspeelt via de geluidskaart van de computer.

onboard geluidskaart werkt prima icm snelle PC (pentium 4) en DirectX soundrouting (5ms is goed te doen). Anders is ASIO wel handig (vooral bij meerdere tracks). Dat hoeft niet meteen profi spul te zijn ... kijk naar op http://www.kxproject.com
Loop je tegen de beperkingen aan? Dan verder kijken, anders geef je bakken met geld teveel uit.

En het fijne van limieten is ook vaak dat je creatiever voor de dag komt en composities vaak verassende wendingen nemen. Maar dat terzijde.

Wanneer ik een expander op mijn orgel aansluit via midi, dan kan ik die sounds uit de expander bespelen op mijn orgel.
Dit wil ik ook via de pc.....dat heeft toch niets met een geluidskaart te maken? Of denk ik te simpel.
Het is niet de bedoeling om te gaan recorden of zelf sounds/songs maken....alleen maar afspelen.

Mijn orgel is: http://65.75.186.160/picserver/img.php?/WNRO908F1J/V7288875C72K/GIF/1082993483//58y3
Mijn Keyboard is: http://65.75.186.160/picserver/img.php?/25VXR3EW3L/N211YW3KNEFD/JPEG/1082993482//wioa

ps. ik ben een tijdje offline geweest, vandaar mijn late reactie

Als je de geluiden van je expander bespeeld met je orgel, komen de geluiden uit de expander. Zo werkt het dus ook met je pc, en dus moet je wel wat eisen stellen aan het geluids-gebeuren in je pc. (een onboard geluidschip zou het mss net kunnen, maar de geluidskwali van die dingen is standaard brakjes).

Sampling mogelijkheden op keyboards bestaat al jaren, er waren zelfs enkele van die ouwe yammie psr-bakjes (uit het jaar krak) die dat konden. Je hebt op je keyboard wel een audio-in nodig, in e.o.a. vorm. Er zijn er met een line-in, en je hebt ze met een microfoontje. Dat laatste werkt wel

Stoer orgel trouwens ! :okdan:

Back