De grote 80's thread

1000014139.jpg

Ja,die ken ik nog wel. Had er een behoorlijke stapel van op een gegeven moment. Pfff, soms ellenlange listings met DATA regels waarvan de waarden in het geheugen werden gePOKEd. Een getalletje fout en... :( Later kwam er een checksum bij, dacht ik.

Of erger: je had er uren over gedaan om de listing over te tikken, waarbij je natuurlijk een (heel klein) tikfoutje maakte.
Omdat het allemaal zoveel werk was, probeerde je eerst het programma uit, vóór het eerst op te slaan.
De computer liep vast en weg was je noeste arbeid. Een resetknop zat er niet op (op de C64), dus de computer uit en weer aan zetten...
Wat herkenbaar :okdan:

Je had op de C64 wel cartridges met resetknop, maar dan was je RAM even goed gewist.

Op mijn C128D heb ik een resetknop. Jaja, het heertje hier hoor.

Op de amiga was reset een toetsencombinatie.

Klopt allemaal @Disharmonic en @snitch.
Mijn 'broodtrommel' model C64 had geen resetknop, maar wilde die er ook niet in hebben (dus geen mod, want is erg lelijk).
Mijn C64 is nog nooit open geweest. Het zilveren stickertje zit zelfs nog op de middelste schroefgat :okdan:
Na de Power cartridge ben ik over gegaan naar de Final Cartridge III (dacht ik) en daarmee was ik erg in mijn nopjes.

1986 was wel een beetje het meest "pure" jaren '80 jaar voor mij. Waar voor mij de "early 90's" een beetje beginnen bij 1988 met de val van de muur en al die house en hip-hop die door begon te breken en tot en met 1984 galmden de jaren '70 nog echt een beetje door met al dat hout en bruin.

Dat was het EK Voetbal Season 1988 | UEFA EURO 1988 . Toen er nog gewoon 8 teams meededen ipv half Europa. Gezien in Parijs, waar ik destijds woonde. In een verder leeg cafe, waar de eigenaar zo vriendelijk was zijn eigen kleurenbeeldbuis op de bar te zetten. Voetbal was nog niet zo groot in Frankrijk, iets voor buitenlanders.

Dat was niet in 1988.
Nee en hip-hop bestond ook al eerder, maar het was nog niet echt definitief doorgedrongen. Maar naar mijn idee was de val van de muur wel zo'n kantelpunt wat eind jaren '80 gebeurde richting de jaren '90.

Back