xbase 09 of airbase99???

DJ Stimpy

Stamgast
Ik ga mezelf een drumcomputer aanschaffen, maar twijfel tussen deze 2 van jomox
nl. de airbase 99 en de xbase 09

de xbase lijkt me wel het leukste bakje om mee te werken/tweaken vanwege de vele knopjes. En dat is dus wel een voordeel. Hij is wel een tikkeltje duurder (2de hands)

de airbase heeft meer polifonie en zou meer geluiden bevatten. Maar klopt dit?
En zit er een verschil in de geluiden uit deze 2 modellen of zijn ze dan toch identiek?

De xbase lijkt me iig de leukste, maar ik lees (vooral hier op het forum) dat de airbase degene is die je MOET hebben.
Kan iemand me even uitleggen waarom dan wel :confused:

Thanx

meer bediening _> xbase
meer geluiden _> airbase

meer verschil is er niet

Xbase schijnt ook nogal wat bugs te hebben. En het schijnt dat je eerst wat menus door moet als je de clap ofzo wil triggeren. en daarnaast is de xbase maar 3 stemmig ofzo? zoiets heb ik es ergens opgepikt. Als ik moest kiezen had ik de airbase genomen. Volgens mij maakt het qua geluiden trouwens helemaal nix uit...Het grote verschil zit m denk ik in de rack uitvoering en de stemmen... En het aantal aansluitingen.

Ik zie dat je een rm1x hebt, daar kun je goed de airbase mee aansturen en dan heb je ook nog een keer meer geluiden ( meer uitgangen ook). De xbase is 3 stemmig geloof ik, de airbase 8 stemmen (dat weet ik niet zeker)

Voor de goeie orde, de AiRBase is 10-stemmig en heeft 10 individuele outs en 1 main out.
De bak bevat geluiden uit de 909, 808, CR-78 en verder nog wat JoMoX percussie.

het hangt er net van af wat je wilt. Ik had een airbase, maar ik heb em weggedaan omdat een knopje en een schermpje op den duur echt gaan irriteren. De geluiden mis ik nog steeds wel es, maar ik vind de interface ook erg belangrijk. Nu ken ik de xbase niet, maar die lijkt me qua interface een stuk prettiger. En je hebt dezelfde geluiden, en als je nou een sampler erbij neemt kan je daarmee het gebrek aan polyfonie mooi compenseren.

Zoals je wellicht ookal weet: de Xbase heeft een sequencer aan boord en de Airbase niet..

Hangt ervan af wat je ermee wilt doen en welke geluiden je wilt gebruiken.

Xbase kan je ook (eventjes) stand-alone gebruiken, Airbase moet je aansturen.

Zit zelf ook wel in dubio welke ik zou kiezen (als ik er naar 1 opzoek was). Meer geluiden (en outputs etc), of sequencer en meer knoppen..
Waarschijnlijk zou ik toch voor de Airbase gaan: 'k kan 'm makkelijk aansturen, en heeft, omdat 't een rackmodel is minder 'geleden' dan zo'n desktop-model. ;) er zitten best wel gear-abusers bij! :D

Airbase heeft idd gen sequencer aan boord en geen tweak knopjes.
wel 10 stemmig en 10 utputs (ik gebruiks ze alle 10!).

De bediening van de airbase is naar mijn idee vrij eenvoudig (maar ik vind een an1x ook best te doen dus let maar niet op mij) maar als je live aan knopjes wilt draaien heb je er niks aan zonder externe controller.

Zelf heb ik een Airbase gehad, ik vond hem echt makkelijk te bedienen... Je las inderdaad regelmatig dat de editing moeilijk is. Ik vond zelf van niet. Je eigen drumkit is in een mum van tijd gemaakt en veeeeeeeel voorgeprogrammeerde drumklanken die je kunt gebruiken om verder te editen... zelf pakte ik meestal een preset die ik dan finetune.

Heb 'm verkocht omdat ik nu gewoon lekker samples gebruik, die door paar kanalen in mijn analoge tafeltje gerouted worden, klink net zo lekker... :W

Origineel geplaatst door the red eye
het hangt er net van af wat je wilt. Ik had een airbase, maar ik heb em weggedaan omdat een knopje en een schermpje op den duur echt gaan irriteren. De geluiden mis ik nog steeds wel es, maar ik vind de interface ook erg belangrijk. Nu ken ik de xbase niet, maar die lijkt me qua interface een stuk prettiger. En je hebt dezelfde geluiden, en als je nou een sampler erbij neemt kan je daarmee het gebrek aan polyfonie mooi compenseren.
Die knop is idd zwaar irritant. Maar das geen probleem als je een contoller gebruikt, of de editor (als die het eindelijk es deed....:()

die knop... is dat normaal dat ie als je m snel een heel rondje ronddraait, de waarde maar met 1 waarde + of - laat veranderen?

Origineel geplaatst door Roel
die knop... is dat normaal dat ie als je m snel een heel rondje ronddraait, de waarde maar met 1 waarde + of - laat veranderen?
laat ik zo zeggen: het is heel normaal als ie heel brak werkt.

erg brak doet ie ja

functioneert alleen als je m klikje voor klikje verdraait. als je sneller draait dan doet ie vaker niets dan wel.. :(

zit toch te denken om een keertje een andere encoder in het beestje te plakken
instabiliteit in de klank vind ik doorgaans niet zo erg , maar in de knoppen... :confused: ;)

Origineel geplaatst door Roel
zit toch te denken om een keertje een andere encoder in het beestje te plakken
instabiliteit in de klank vind ik doorgaans niet zo erg , maar in de knoppen... :confused: ;)

geen problemen hier met dat knopje (heb hem nochtans 2dehands gekocht)...

editen is inderdaad niet zo moeilijk als sommige mensen beweren.
heb nu vorige week wel de draaiknoppen van mijn e-mu command station zo geprogrammeerd dat ik er de airbase mee kan bedienen. da's natuurlijk iets handiger. maar zelfs zonder externe controller vind ik de bediening best meevallen.

rack neemt ook minder plaats in op je desk als het niet je eerste module is. ik vind tabletop meestal leuker, maar je tafel raakt al snel overvol zo...

en een polyfonie van 10 tegen één van drie, 10 uitgangen + main tegen 3...

heb zelf een airbase gehad en mis de sound nu wel. maar tien outs vereist wel enige ruimte op de mixer of een patchbay en van die kabelsalade wilde ik per se af.

programmeren van airbase was een eitje, ook met die ene knop en display.

eigenlijk zou er een losse TR style sequencer gemaakt moeten worden zonder interne sounds en andere poespas die het gemak er toch weer uithaalt waarop je gewoon 2 x 16 externe midi kanalen kan aansturen met drums, basslijntjes etc.. dat zou een coole tool zijn.

Ok kerels, thanx for the help

ik ga dus voor de airbase vanwege de polifonie/uitgangen
Al had ik liever een combinatie gezien van deze 2 toestellen...

Back