pieptoon in oor

Je hoeft niet zo aangevallen te doen......nergens voor nodig.
Maar technisch gezien doen je oren niet zoveel, de signalen uit je omgeving worden omgezet tot "iets" door je hersenen. Je oor is puur de ontvanger.

Beste Brz,

Ik voelde me niet zo zeer aangevallen,
ik vroeg me alleen af, of je opmerkingen gestoeld zijn op vakkundige kennis en/of ervaring?

Omdat de term associatie ook in verband staat met psychologie, vroeg ik me af of je professioneel bekend bent met psychologie.

En daar heb ik nog geen antwoord op gehad. ;)

Laatst gewijzigd:
Wellicht dat je na het lezen terug kan komen op mijn reply dat het niet je oor is, maar je hoofd?

copy paste:

Hyperacusis: wat gebeurt er in de hersenen?
De hersenen spelen een belangrijke rol in het waarnemen van geluid. Geluiden worden in het binnenoor omgezet in elektrische signalen die via de gehoorzenuw naar de hersenschors worden gestuurd. De gehoorzenuw bevat het individuele, elektrische patroon van ieder complex geluid dat we horen. Na een fractie van een seconde bereiken de patronen de hersenschors en horen we geluiden bewust. We horen dus niets vooraleer het geluid de hersenschors heeft bereikt (afbeelding 1). In de hersenen ondergaan de elektrische signalen heel wat complexe bewerkingen, waardoor we ze bewust als geluid kunnen horen.

Hyperacusis: wat gebeurt er in de hersenen?

De geluidssignalen worden verwerkt in het centraal gehoorsysteem, gelegen in de hersenen. Dit systeem maakt eerst en vooral een onderscheid tussen belangrijke geluiden en onbelangrijk achtergrondlawaai. Het wordt hierbij geholpen door het limbisch systeem, dat instaat voor het gevoelsmatige en het leren van iets. Ieder geluid wordt in verband gebracht met een bepaalde betekenis die we hebben geleerd door een voorafgaande ervaring. Het auditief geheugen is aanvankelijk (bij de geboorte) nog vrij leeg, maar raakt - door het leren van de betekenis van geluiden - hoe langer hoe meer gevuld. Zodra we de betekenis van een geluid hebben geleerd, wordt er een gevoelslabel opgeplakt. Een geluid kan bijvoorbeeld het label ‘aangenaam’ (muziek) of ‘bedreigend’ (brandalarm) krijgen. Afhankelijk van het gevoelslabel en de betekenis die een welbepaald geluid krijgt, wordt het versterkt of onderdrukt. In normale omstandigheden worden sterke geluiden harder waargenomen dan stille. Zachte geluiden die belangrijk zijn, worden luider waargenomen omdat ze sterk zijn in hun betekenis. Denk maar aan het voorbeeld van de slapende moeder en haar baby. Sommige geluiden worden luid, indringend en onaangenaam door hun betekenis of datgene waarmee ze in verband worden gebracht. Denken we maar aan het schrille geluid van krijt op een schoolbord of het felle geluid van een blaffende hond. Het geluid vormt direct een bedreiging: “Zijn mijn oren niet beschadigd? Zal ik wel in slaap geraken? Zal ik mij nog kunnen concentreren? Zal het geluid de levenskwaliteit verminderen, doordat er geen volledige stilte meer is?”

Vaak start een overgevoeligheid voor geluiden met een onlogische angst. Mensen die overgevoelig zijn voor geluiden, gaan ervan uit dat hun leven zal worden verwoest door omgevingslawaai, bijvoorbeeld afkomstig van een nabijgelegen fabriek. De aanvankelijk zachte geluiden worden in verband gebracht met een gevoel van angst. Ze krijgen een negatief gevoelslabel, een negatieve betekenis. Bijgevolg worden de zachte geluiden versterkt, waardoor ze harder, indringend en onaangenaam worden en constant de aandacht trekken.

Denk niet dat het je oren zijn, maar je hoofd icm associaties.

...
Maar technisch gezien doen je oren niet zoveel, de signalen uit je omgeving worden omgezet tot "iets" door je hersenen. Je oor is puur de ontvanger.

...

Dat het brein een heleboel doet, wil niet zeggen dat niet ook in het oor veel meer gebeurt dan een trilling omzetten in een bundel elektrische signalen.

Ik kan er van meepraten want ik heb sinds half mei de ziekte van Ménière: chronische overdruk in het endolymfe kanaal van de cochlea. Gevolg: helse tinnitus, hyperakousis (op straat en in de supermarkt altijd oorproppen in), zware klankvervorming die bijv. werken met synth's totaal onmogelijk maakt (alles klinkt alsof het uit een distorsie-pedaal komt, een octaaf die klinkt als octaaf+hele toon, immense versterking van een klein gebied in de subbassen; versterking die auto's en brommers op kilometers afstand hoorbaar maakt. Spraak die klinkt alsof Marsmannetjes met twee paar stembanden praten op twee toonhoogten tegelijk.
Na enige weken wordt de druk in het kanaal zo groot dat het membraan scheurt of gaat lekken, waarbij endolymfe vloeistof zich mengt met perilymf uit naburig kanaal, dat overgaat in het evenwichtsorgaan. Daardoor krijg je evenwichtsstoornissen, kunt alleen nog maar plat liggen. Duurt bij mij gelukkig nooit langer dan 10 minuten. Daarna is de tinnitus plotseling een heel stuk minder. Dit suggereert dat tinnitus ook kan ontstaan als gevolg van overdruk in de cochlea.
Nu, ruim een maand na de laatste aanval van duizeligheid, is ook de geluidsvervorming verdwenen: ik kan weer naar muziek luisteren, hemel zij dank! Alleen nog een matige tinnitus, waar ik redelijk "langs heen" kan.

Nee, er gebeurt echt heel veel in het oor zelf. Het is een uitermate complex en delicaat systeem. De gevoeligheid van het oor is krankzinnig groot. Als het trommelvlies een uitwijking heeft van slechts de diameter van een atoom(!!!) dan hoor je al geluid! Het is ons ultieme waaksysteem. In de cochlea zit een laag speciale trilhaartjes die niets anders doen dan al dan niet signalen doorsturen naar andere trilhaartjes die daardoor nòg gevoeliger worden afgesteld. Dat is een neurologisch proces dat zich volledig buiten het brein afspeelt.
Alleen al de overdruk in dat endolymfe kanaal verstoort het nauwkeurig "afgestelde" mechanische trillingssysteem van de cochlea waardoor één frequentie op meerdere plaatsen drukmaxima veroorzaakt, zodat trilhaartjes op meerdere plaatsen toonhoogten registreren; dus toonhoogten die niet corresponderen met akoestische trillingen. Dat verklaart dubbeltonigheid in bijv. spraak en muziek.

Die misofonie is wel meer een puur psychologisch iets. Al kan distorsie in het oor natuurlijk wel een heel goede grond zijn om bepaalde geluiden hardgrondig te gaan haten.

Goed,

ik heb het inmiddels doorgelezen.
Zware kost, moet ik zeggen.

Volgens deze informatie zou de hyperacusis dus vanuit het hoofd voortkomen.
En na het lezen van deze informatie lijkt me dat het probleem inderdaad wel eens vanuit het hoofd zou kunnen voortkomen.
De te volgen therapie lijkt me heel zwaar. Onder andere met geluidsgeneratoren lopen, 's nachts met geluiden in slaap komen.
Je laten confronteren met de geluiden, die ik verfoei. Ik weet niet of ik daar gedisciplineerd genoeg voor ben.

In ieder geval voel ik verwantschap met de mensen,
die ook in erge mate last hebben van omgevingsgeluid.

En wens iedereen sterkte, die hier last van heeft.
Voor de rest denk ik,
dat dit forum niet de juiste plaats is om hier nog dieper op in te gaan.

Dank je wel allen voor het mee denken. :)

Als je mijn opmerking nu simpel in twee delen ziet, het eerste deel is op de ziekte van Ménière niet van toepassing, aangezien het hoogst waarschijnlijk komt door een mechanische oorzaak. Bij hyperacusis ligt dat anders.

Het tweede deel gaat nog steeds op, uiteindelijk vertaalt je brein het binnenkomend signaak naar geluid.

Hoe dan ook al dit soort ziektes zijn zeer onaangenaam.

Heb soms ook wat hyperacusis sommige stemmen van mensen kunnen soms zeer storend binnenkomen etc. Ga soms ook vaak naar het voetbal (constant 95dB+) ook erg storend. Mijn advies is.. Blijf weg van dokters kno's die je geen centimeter vooruit helpen en daardoor ben je er indirect ook teveel met het probleem bezig (wat het enkel nog verergert). Niet teveel aan denken en carpe diem..

Soms doet het wat pijn maar daar laat ik het dan bij.. of neem ik nog een nipje van mijn biertje op het voetbal ;). Idem met muziek maken.. je moet het daar toch niet allemaal voor opgeven.. plotse geluiden van 90dB (auto's, ..) en meer kunnen pijn doen.. Maar ze zijn absoluut niet schadelijk voor je gehoor ook al lijkt dat zo te zijn..

[QUOTENiet teveel aan denken en carpe diem..

je moet het daar toch niet allemaal voor opgeven.. plotse geluiden van 90dB (auto's, ..) en meer kunnen pijn doen.. Maar ze zijn absoluut niet schadelijk voor je gehoor ook al lijkt dat zo te zijn..[/QUOTE]

Iedereen beleeft natuurlijk hyperacusis, op zijn eigen persoonlijke manier.

Niet teveel aan denken en carpe diem,

Dat is een goed motto, en probeer ik ook te doen.
Bij de pakken neer zitten, helpt ook geen barst. :)

Heb je al eens een neusspoeler geprobeerd?
Gewoon om de troep uit je voorhoofd holtes weg te spoelen en zodoende alle externe factoren te minimaliseren?

Ik heb de afgelopen twee nachten amper twee uur slaap gehad. Het lijkt nog steeds alsof er een zware vrachtwagen op mijn balkon stationair staat te draaien. Maar dan vooral aan één oor. Dus zal dat geluid in mijn kop zitten, denk je dan. Maar waarom is het geluid weg zodra ik mijn huis verlaat? Er zit dus een gedeelte wél in mijn hoofd, maar dat wordt gestuurd door iets van buitenaf. Ik heb vannacht weer rondgeluisterd in en rond het huis en heb niets kunnen vinden. Alle elektra uitgeschakeld: geen verschil. Geen airco's of andere tonen te horen in de rest van het gebouw. Om gek van te worden. Ik wil zo graag weg uit dit huis, maar dan moet hij eerst verkocht worden. Waarom kun je niet gewoon scheiden van je huis?

En je kan gewoon ook ergens anders gaan wonen en dit huis verhuren.
Het leven zit vol met keuzes...

Heb je al eens een neusspoeler geprobeerd?
Gewoon om de troep uit je voorhoofd holtes weg te spoelen en zodoende alle externe factoren te minimaliseren?

Heb ik thuis. Doe dat niet al te regelmatig, maar het helpt soms wel.

Ik heb er eentje genomen op aanraden van de KNO arts en van wat theater vrienden.....elke ochtend spoelen zorgt er voor dat alle holtes lekker schoon zijn...

Ik laat mijn oren regelmatig ploppen.

Dat doe je door wat vaker achter elkaar te slikken.
Ik hoor dan een krakend geluid bij mijn oor, wat het gezoem tijdelijk wel eens wegneemt.
Het komt wel weer terug.

Maar het geeft soms even verlichting.

Wat ik soms ook doe, maar niet geheel zonder risico.
Dat is je neus dicht knijpen, mond dicht, en dan niet al te krachtig door je neus blazen...
Daarmee blaas ik het geluid ook wel eens tijdelijk weg.

Alleen is dit op den duur niet goed voor je trommelvlies.
Dus ik zou het niet te vaak en te krachtig doen...

En je kan gewoon ook ergens anders gaan wonen en dit huis verhuren.
Het leven zit vol met keuzes...

Als dat zo makkelijk zou zijn, was ik allang weggeweest. Maar je hebt wel een creatief kwabje in mijn brein aangeraakt, gezien de huidige situatie (iets met NHG..)..

Ik heb de afgelopen twee nachten amper twee uur slaap gehad. Het lijkt nog steeds alsof er een zware vrachtwagen op mijn balkon stationair staat te draaien. Maar dan vooral aan één oor. Dus zal dat geluid in mijn kop zitten, denk je dan. Maar waarom is het geluid weg zodra ik mijn huis verlaat?

Een manier om psychosomatische effecten uit te sluiten lijkt me een gevoelige omni-microfoon opstellen en de hele nacht laten opnemen. Het geluid dat je ervaart zou terug te zien/horen moeten zijn in een opname.

Sluit misschien ook klimaat-factoren niet uit. Misschien is het te warm / te koud / te droog / te vochtig in je huis?

Back