Wat doe ik verkeerd met uitmixen ? + bijlage

sowhat

Ik ben Tof
Beste DSF'ers

Ik ben vanavond bezig geweest met het oefenen van het uitmixen van probeersel die ik heb gemaakt.
Ik heb hem nu even snel opgenomen voor jullie, zo dat jullie het kunnen beoordelen. IN mijn oren hoor ik gewoon, dat er heel veel dingen er niet kloppen, maar ik kom niet op het ding wat ik mis.
Dus daarom vraag ik jullie om advies

Ok het zit ik heb hieronder het fragmentje. het is van Candee Jay :D

Wat ik zelf mis is het kompakte eenheid van de instrumenten en het geheel. Ik heb een aantal compressors over enkele kanalen heen gegooid.
De sound van het stukje klinkt nogal los van elkaar.
Ligt het aan de kwaliteit van de synths die ik gebruikt ? of ligt het aan mijn apparaten die ik heb ? Is het echt zo belangrijk betreft geluid keuze, daarbij bedoel ik dat ieder geluid bij elkaar hoort ?

Ik mis gewoon de ervaring.

owja dit is wat ik heb gebruikt

Cubase SX
Kontakt
V-station
Pro-53

mijn geluidskaart is de audiophille 24/96
el cheapo versterker
Spirit folie notepad mixertje

en ik luister het af met mijn koptelefoon.

wie heeft er hierover iets te vertellen of op te merken?

Ik wil het graag leren..........

greetz

SoWhat

Het klinkt opzich best goed!
Maar ik mis een beetje diepte. Probeer eens wat synths te layeren en gooi er wat meer reverb over. Verder kun je er mischien wat meer geluiden bij doen die je bijna niet hoort zoals filtersweeps ed. Maar het stukje is ook best kort, dus erg veel tips kan ik er verder niet over geven.
succes!

Schaf een setje fatsoenlijke (betaalbare) monitor geluidsboxen aan.
Dat hoort stukken fijner en kun je veel makkelijker de vinger op de zere plekken leggen.

Wat Midioot zegt, maak de lead sound wat dikker. Hij is nu te iel. Iets meer reverb, en wat meer percussie kan ook geen kwaad.

Suc6 !

high,
gebruik bij het uitmixen altijd een goede monitor set en een paar verschrikkelijk gare frotspeakers. regelmatig wisselen bij afluisteren en heel zacht zetten. als het zacht uit de gare frotspeakers toch redelijk goed klinkt, klinkt het altijd goed.

En inderdaad, als je bij de lead wat meer reverb of een delay gebruikt ga hij vanzelf wat verder weg in de mix liggen.

Eerst alleen compressie/limiting op de beats en de baslijn samen (daar gaat 't bij goede dance toch om anders heb je al gauw zo'n 13 in een dozijn nummer) zodat je track lekker gaat pompen en zuigen. Daarna over het gehele nummer nog wat compressie en je bent goed op weg.

trouwens die baslijn mag gerust wat meer mid zodat hij meer een brug vormt tussen de beats en de lead.....probeer ieder geluid in je mix een plekje te geven in het spectrum
;)

oke tnx for feedback.

het is nu overdag en ik hoef van mijn vrouwtje en de buren niet mijn hoofd telefoon op :D

sorry dat het stukje zo kort is , maar ik weet nog niet hoe ik mijn web space van chello moet gebruiken. want dat gaat altijd mis.

het nummer van Candee Jay klinkt opzicht wel erg makkelijk, maar om het na te bootsen is weer een ander verhaal.

over de sound zelf heb ik gelayerd, maar zo als jullie het horen is het nog niet genoeg. ik ga daarmee wel verder oefenen.

Een ander probleem waar ik ook mee zit is het af stellen van mijn equelisers ( hoe schrijf je dat ook alweer )
als ik hem gewoon op mijn speakers zet dan heb ik een hele zware bass er in terwijl ik met mijn Sennheiser HD202 koptelefoon daar geen last van heb. dus ik ben telkens aan die knoppen aan het draaien.

Wat MIDIOOT zegt over geluiden erbij doen die je bijna niet hoort, ben ik absoluut me eens ! dat maakt het nummer wat voller. dus dat ga ik ook maar eens proberen.

Wat mij erg heeft geholpen is om je track te luisteren en dat direct af te wisselen met een nummer wat erop lijkt. Gewoon van een van je favo artiesten bijvoorbeeld. Telkens terug luisteren om en om en dan bij draaien waar je denkt bij te moeten draaien. Kan ook goed helpen, succes!

Origineel geplaatst door Da-Milio
Wat mij erg heeft geholpen is om je track te luisteren en dat direct af te wisselen met een nummer wat erop lijkt. Gewoon van een van je favo artiesten bijvoorbeeld. Telkens terug luisteren om en om en dan bij draaien waar je denkt bij te moeten draaien. Kan ook goed helpen, succes!

heheh dat doe ik ook, maar ik was met dat nummer een half uurtje bezig en nog had ik het molodietje niet precies het zelfde. Ik ging met mijn potloodje teken, maar wil niet baten. Ik had het toen maar zo gelaten. Dat heb ik vaker als ik een nummer wil nabootsen. :stupid

Het klinkt erg droog en er zit bijna geen middentonen in....leuk misschien voor in een club maar als je er naar luistert klinkt het erg leeg..

Probeer eens op die lead een stereo-delay te doen en nog een 16en closed hihat er zacht in...
En misschien een zacht clapje met stereo-time delay zodat het een beetje van links naar rechts springt..

Origineel geplaatst door sowhat
Een ander probleem waar ik ook mee zit is het af stellen van mijn equelisers ( hoe schrijf je dat ook alweer )
als ik hem gewoon op mijn speakers zet dan heb ik een hele zware bass er in terwijl ik met mijn Sennheiser HD202 koptelefoon daar geen last van heb. dus ik ben telkens aan die knoppen aan het draaien.

Leest iedereen hier nou overheen of wat?
DIT is je probleem waarschijnlijk al ... Je moet een zo neutraal mogelijk geluid hebben, dus wat je vooral niet moet doen is aan je equalizer zitten klooien. Daar moet alle in het midden blijven staan. Dat het op je koptelefoon anders klinkt dan op je gewone speakers, lijkt me logisch. In je koptelefoon krijg je nooit woofers/speakers ingebouwd die zulke zware klanken kunnen vormen als gewone speakers.
En aangezien je dus je muziek op je koptelefoon maakt, lijkt het mij het meest logische om superveel uitgebrachte (prof. afgemixed e.d.) muziek te luisteren met die koptelefoon op. Je eigen nummer moet je tenslotte gaan aanpassen aan de geluidsweergave van de koptelefoon. Als die uitgebrachte nummers nogal licht klinken op je koptelefoon, betekent dit niet dat je bij je eigen nummer de bas zodanig af moet gaan mixen, alsof je in een discotheek staat.

M'n advies is: fatsoenlijke monitors op fatsoenlijke plekken en wennen aan het geluid ervan (ook weer superveel uitgebrachte nummers beluisteren). En als je eraan gewend bent, weer verder gaan met eigen nummers maken.
PS: wwat voor speakers/monitors gebruik je? Als het HiFi-speakers zijn, dan weet ik (en jij nu ook) genoeg :maffia:

Succes ermee!

@ BigDPlayboy : Neem asjeblieft een andere avatar! =( ;)

Origineel geplaatst door sowhat
heheh dat doe ik ook, maar ik was met dat nummer een half uurtje bezig en nog had ik het molodietje niet precies het zelfde. Ik ging met mijn potloodje teken, maar wil niet baten. Ik had het toen maar zo gelaten. Dat heb ik vaker als ik een nummer wil nabootsen. :stupid

ik bedoelde meer om het geluid, niet het hele nummer nabootsen maar in de buurt van de eindmix komen. Ik maak liever een nieuwe track met een eindmix van m'n favo nummer ;-)

Origineel geplaatst door BigDplayboy

PS: wwat voor speakers/monitors gebruik je? Als het HiFi-speakers zijn, dan weet ik (en jij nu ook) genoeg :maffia:

Yep ik heb JVC hifi speakers en daarop ook mijn logitech frontspeakers en subwoofer.

voorlopig geen Monitors voor mij want ik heb net een brief van de belastingdienst gekregen, leuker kunnen ze het niet maken :(

Origineel geplaatst door Da-Milio
ik bedoelde meer om het geluid, niet het hele nummer nabootsen maar in de buurt van de eindmix komen. Ik maak liever een nieuwe track met een eindmix van m'n favo nummer ;-)

ik heb hem......

Back