psych. gedachte achter arrangement & compositie.

Re: Re: akoorden

Re: Re: akoorden

Origineel geplaatst door cyan_circle
complete bullshit.

met effecten, percussieve elementen en achtergrondgeluiden kan je ook een volledig traditionele of andere songsstructuren maken.

Je hebt gelijk. In de middeleeuwen werkten ze al zo. Daar was een trom, tamboerijn en een clap al voldoende

belachelijk dat er hier op een synthforum nog zo dom en kortzichtig gedacht kan worden (en dat die gedachten beaamd worden) [/B]

Beetje kort door de bocht opmerking. Bullshit maakt ook geluid wanneer je er in trapt. De struktuur ontstaat dan vanzelf

het is een mooie dag wanneer al mijn vooroordelen en aannames binnen 1 uur bewaardheid (dus bewezen) worden :okdan:

De manier waarop jij Cyan, de muziek benadert (clapje erbij sampeltje weg etc) is er een van opleuken. Harmonischie progressies in de muziek vind ik een intelligentere manier van composities maken. Dus prijs je niet te rijk hier.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Harmonischie progressies in de muziek vind ik een intelligentere manier van composities maken.

Heeft natuurlijk niks met intelligentie te maken. Op een oude schoenendoos rammend kun je ook een complexe struktuur drummen. Hoef je niet intelligent voor te zijn.
Het op papier zetten. tja, daar zal je een zekere intelligentie voor moeten hebben

De manier waarop jij Cyan, de muziek benadert (clapje erbij sampeltje weg etc) is er een van opleuken. Harmonischie progressies in de muziek vind ik een intelligentere manier van composities maken. Dus prijs je niet te rijk hier.

okee... jij bent raar.

1) ik heb mijn eigen muziek hier helemaal niet bij betrokken, ook omdat deze er in deze discussie niet van toepassing is
2) ik heb afgelopen anderhalf jaar geen nieuw materiaal laten horen aan jou of wie dan ook, dus hoe kom je bij zo'n vreemde assumptie
3) jij vindt dat het hebben van een mening gelijk staat aan het altijd actief uitvoeren van die mening, terwijl er nog keuzes genoeg overblijven die die mening niet tegenspreken. dit begrijp ik uit je worrden, althans.
4) als puntje 3 waar is, waar is dan jouw intelligentere harmonisch-progressieve muziek te beluisteren? (ik weet dat dit geen intelligente vraag is, maar ik draai nu even de rollen om...)

Re: Re: Re: akoorden (Re, is dat een vijfdubbel verhoogde Cis ofzo?)

Re: Re: Re: akoorden (Re, is dat een vijfdubbel verhoogde Cis ofzo?)

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier om muziek te maken.. het ligt denk ik ook helemaal aan de soort muziek die je maakt en waarmee.
Of het de juiste manier is blijkt meestal het best uit de kwaliteit van de tracks ;)
Ik heb het niet zo op regeltjes of thema's, maar misschien helpt hier iets van.. bij iemand...
Ik probeer mijn arrangementen meestal op te vullen dmv associatie. Het is een beetje zoals met plaatjes mixen. :dj: Bij de plaat die op staat krijg je verschillende associaties, die je weer naar verschillende platen in je collectie leiden.
Zo kan je als je vast loopt ook het stukje dat je aan het maken bent associeren met vershillende stijlen of bestaande nummers. Dit gaat zonder veel moeite, gratis, in je eigen hoofd. Ik kom dan meestal wel uit op "oh ja, dat kan natuurlijk ook!".
Soms helpt het ook wel eens om de track even op te nemen of te exporteren en 'm aan te zetten in je reguliere media speler. Ff weg van al die audio en midi tracks, balkjes, noten, schuiven...
Het is allebei even een stapje terug nemen zeg maar.
Als ik tracks-waarover-ik-nog-niet-helemaal-zeker-ben aan andere mensen laat horen, dan beluister ik hem zelf ook ineens weer heel anders. Alsof je ineens kritischer luistert. Dat wil ook nog wel 's helpen.
Als ik helemaal vast loop stop ik en kijk ik later nog ns welke delen van welke paar maten het vetst zijn, en die vormen dan de basis voor een heel nieuw arrangement. Altijd handig om voor het omgooien een 'save as(s)' te doen; wellicht wil je nog iets uit die oude versie plukken. (Ik ben wat dat betreft erg bewaarderig, terwijl sommige mensen 80% van wat ze maken weggooien.)

Origineel geplaatst door justin
* Afwisseling,geen mens zou steeds hetzelfde willen horen,jij ook niet.[/B]
Wel eens iets van maurizio gehoord? (o.a. basic channel) luister hier naar zijn M serie (windows media playert) Is toch echt steeds hetzelfde, ik wil het horen :D

Hmmmm, dus hoe eenzijdiger het timbre, hoe intelligenter het zou zijn om er een compositie mee te maken? Als het maar vernuftige loopjes en akkoorden zijn?
Ik denk dat de creatie van muziek die slechts gestoeld is op haar timbres niet perse onder hoeft te doen voor een compositie met een ingewikkelde structuur.
En voor de combinatie: al zijn de ingredienten nog zo vers, ze mogen mijn eten net zo lang kruiden totdat ik het lekker vind smaken.

Ik weet weinig af van harmonieleer (ik ben ook niet intelligent)

Ga af op mijn gevoel en gehoor. Er zijn al teveel regeltjes in het leven waar we ons aan houden, ook al willen we niet altijd.

Wie heeft uitgevonden dat iets "vals" klinkt of niet? Dat gaat van generatie op generatie. We zijn allemaal besmet, vandaar dus dat ik muziek kan maken, want juist door de voorbeelden van mijn voorgangers van decennia terug kan ik toch wel horen of een akkoord klopt of mijn muziek lekker loopt. o.a. The beatles zijn van grote invloed geweest op de songstruktuur. "Hoe maak ik een makkelijk in het gehoor snel te verhappen popliedje?" o.a. The Beatles geven het antwoord. Aan de andere kant is dit ook in ons nadeel, want we gaan onbewust vergelijken met het bestaande.

Ik vind geluiden uitzoeken bewerken en of aan elkaar plakken weinig met de essentie van muziek te maken heeft.
Een beetje met een software pakket en wat hardware apparaten pielen maakt van iemand voor mij nog geen musicus of een componist. Maar da's mijn mening.

Back