Audio Pluggen, Neutrik etc.

Resonance

Turn up the reso!
ff een vraag over mono jack pluggen:
Ik heb dus nu 11 meter cordial kabel in huis en een stuk of 8 Neutrik pluggen, En sta op het punt wat kabels maken.
Maar nu ga ik nog wat meer pluggen nodig hebben, Ik heb er in iedergeval nog een hele hoop liggen.
Maar nu vroeg ik me het volgende af:
Ik heb dus allerlei pluggen liggen hele grote dikke met een verguld puntje en normale pluggen die helemaal verguld zijn.
En nog andere pluggen die glas in de omhulzing hebben geloof ik. Maar goed omdat iedereen mij zegt dat Neutrik pluggen heel erg goed zijn vroeg ik me dus af waarom? Zijn normale neutrik pluggen bijvoorbeeld beter als normale pluggen van een goedkoop merk maar die wel verguld zijn? En is het ook te horen als je verguld of niet vergulde pluggen gebruikt? of alleen als je gaat meten? En waar zit het verschil tussen in de dure en de goedkope pluggen?

Dat iets beter mocht zijn omdat het verguld is, is een fabeltje..

Sterker nog, het is nog slechter!

omdat het vergulde materiaal opgedampt zit op het nikkel van de plug, en deze 2 onder al een beetje vochtige conditie langzamer hand kunnen gaan coroderen, wat resulteerd in een slechtere verbinding van de connectie.

En wat ook nog meespeelt is de overgang van materiaal soort naar een ander materiaal soort etc etc en weer terug!..

Bijvoorbeeld,, het draad wat je soldeerd is koper, dit wordt vervolgens gesoldeerd op een nikkel plug. dat zijn eigenlijk al 2 overgangen! Van tin naar nikkel!, daarna gaat het van een nikkel plug naar een nikkel connector, gesoldeerd met tin weer terug naar koper... Hier treedt bij wijze van spreken al verlies op.. hier gaan we dus uit van een nikkel plug en een nikkel connector.. mocht nou 1 kant verguld zijn dan heb je al 5 overgangen van materiaal.. nog erger dus..

Als ze allebei verguld zijn dan heb je hetzelfde als ze allebei van nikkel zijn..

Ideaal zou zijn koper zonder solderen op een koperen plug in een koperen konnector etc... dan is er totaal geen overgang geweest van verschillende materialen.. ideaal dus..

Wat goud kan hebben als enig voordeel is, dat hogere frequenties beter doorkomen, door het zogenaamde skin effect..
Aangezien goud beter hogere frequenties geleid..

Daarom zie je in hoogfrequent schakelingen bijna altijd vergulden connectors.. maar dan zijn meestal de kabeltjes ook verguld, en alle solderingen ook..

Maar voor audio is het eigenlijk alleen leuk voor de sier.. en heeft eigenlijk geen enkel voordeel ten opzichte van standaard nikkel.
En je komt nauwelijks synths oid tegen met vergulden chassis/print connectoren.. tenminste ik heb er nog maar weinig gezien..

Neutrik pluggen zijn gewoon goede connectoren omdat ze kabel verbinding erg stevig zijn en goed contact maken..

Maar hetzelfde geld hier ook weer... je zou je neutrik pluggen dan ook weer in neutrik connectoren moeten steken voor een optimaal resultaat.;)

En over het algemeen worden er nauwelijk neutrik chassis/print connectoren gebruikt in synths e.d.

Maar voor podium werk zeer aan te raden qua degelijkheid.. goede trek ontlasting etc...

Haha, nee verschil zal niet te merken zijn, tenzij je met je ogen luistert natuurlijk :)

Neutrik pluggen zijn goed omdat ze robuust zijn, met andere woorden ze zijn betrouwbaar en gaan niet snel kapot. daar betaal je dan ook voor. Maar een betere geluidskwaliteit nee hoor.

De reden waarom pluggen soms met een laagje goud bedampt zijn, is omdat die bij vaste installatie minder gemakkelijk gaan oxideren dan nikkel pluggen. Goud geleid inderdaad minder goed dan bvb koper. Ik zou zelf geen extra geld geven om een vergulde connector te hebben, is echt zwaar overdreven de voordelen die daar mee gepaard zouden gaan.

Wat veel belangrijker is is de kwaliteit van de kabel, en dan heb ik het niet over de zogenaamde interlinks (bij HiFi) die zogenaamd zuurstofloos zijn en 300 euro de meter kosten. De verkoop van dat soort kabeltjes is echt de goorste zakkenvullerij. Trap hier niet in.

Belangrijk is dat je kabel een goede afscherming heeft, zodat je minder last hebt van eventuele interferentie van buitenaf. Goede shielding is dus belangrijk. Maar je moet ook niet overdrijven. Ik zeg maar, van die tulp kabeltjes waarvan men in elke elektronicazaak een grote doos van liggen heeft moet je nu ook weer niet nemen, ik hoop dat je dure muziekgerei meer respect verdient. Ik denk wel dat die Cordial kabels wel zeer oké zijn. Ben ook van plan een rolletje aan te schaffen, met het oog op de toekomst :D

Wat goud kan hebben als enig voordeel is, dat hogere frequenties beter doorkomen, door het zogenaamde skin effect..
Aangezien goud beter hogere frequenties geleid..

Larie. Capaciteit van een kabel is te verwaarlozen, tenzij je ze honderden meters lang maakt natuurlijk. Zolang je je kabels ook niet gaat oprollen zul je ook weinig last hebben van een inductieve impedantie (spoel gedrag). En dat goud een merkbaar groter capacair karakter zou hebben dan bvb nikkel, is uit de lucht gegrepen. De gast die je dat wijsgemaakt heeft heeft je goed liggen gehad ;)

Trouwens een frequentie van pakweg 30 KHz Is zo groot nog niet -> problemen met parasitaire capaciteiten komen meestal maar bij nog hogere frequenties -> van de orde van MHz en GHz.

Huideffect is bovendien te verwaarlozen.

Ah ok bedankt voor deze info :)
Dat de kabels een erg grote rol spelen was ik al achter gekomen toen mn pa wat kabels in elkaar had gezet.
De dikkere kabels die ik al had daar kwam het geluid alleen al bijna 2 x zo hard doorheen.
Maar is oprollen van kabels ook slecht dan? want ik heb bijv. een kabel die wat te lang is en dan vouw ik als het ware dat te lange stuk een paar keer dubbel weet je wel, en dan doe ik er zo'n dingetje omheen zodat ie zo blijft zitten.
Dit heb ik ook met veel midi kabels gedaan. Krijg ik hierdoor signaal verlies? Is het echt merkbaar of een kabel recht ligt of dat er wat lussen in zitten?

Ik heb al mijn kabels, van het merk Tasker gemaakt.. diverse kleurtjes..

Heb via mijn werk diverse rollen van 100mtr gekocht.. met zakken vol connectors :) en ben zelf een weekend gaan solderen.. lol

Diverse rollen van 100 meter!?

Heb je in iedergeval met de kerst geen probleem dat je nix heb om buiten en in je kerstboom te hangen :)

Hahaha lol idd..

Ik heb nu 4kleuren, Geel, Blauw, Rood en Zwart
Geel en blauw gebruik ik voor audio, en rood en zwart voor midi :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Maar is oprollen van kabels ook slecht dan?

Je moet dat natuurlijk een beetje relatief zien -> Als je lange kabels op zo'n rolletje gaat draaien (een haspel word dat genoemd geloof ik in het Algemeen Nederlands), kun je wel problemen krijgen.

Wat je zou kunnen doen is een soort van vergelijkende test: sluit aan met een niet opgerolde kabel, opnemen, daarna sluit je aan met het overschotje van kabel wél opgerold is, weer opnemen. Daarna kun je dus vergelijken. En als het verschil hoorbaar is (zal waarschijnlijk wel niet omdat het kleine "spoelen" zijn) dan moet je dus kijken of dat te verhelpen valt door die "spoelen" eruit te nemen.

Trouwens te lange kabels die je zou moeten oprollen zou niet nodig moeten zijn -> maak ze zo veel mogelijk op maat.
2 kabels voor stereo moeten dan wel zo goed mogelijk dezelfde lengte hebben; anders kun je last krijgen van een faseverdraaing (ene signaal komt dan vlugger aan dan het ander). Ook dit is natuurlijk relatief -> een verschil van één of twee centimeter zul je toch niet zo vlug merken. Maak gewoon de ene geen 3 m lang en de ander 1 m.

Stroomkabels mag je nooit opgerold op een haspel gebruiken omdat de warmte dan moeilijker weg kan (die kan al moeilijk weg door de isolatie, dus dit verschijnsel moet je niet nog een beetje gaan versterken. Als je dan een doorgesmolten isolatie hebt en je neemt die vast... heb je voor de rest van je leven geen haargel meer nodig ;)

Daarnaast zal zo'n haspel waar je stroom door stuurt zich gedragen als een spoel. Afhankelijk van de stroom natuurlijk, aantal windingen , doormeter van je spoel enzovoorts. Als je naast zo'n spoel nu een signaalkabel gaat leggen dan zul je vanzelfsprekend een hoop meer last hebben van interferentie aangezien je signaal door een magnetisch veld gaat, wat stromen opwekt in je signaalkabel. Leuk is dit niet met andere woorden.

Dit heb ik ook met veel midi kabels gedaan. Krijg ik hierdoor signaal verlies?

Midi is digitaal remember, signaalverlies zal je dus maar in extreme omstandigheden krijgen. Dit omdat er om van een digitale 1 een digitale 0 te maken een relatief groot spanningsverschil overwonnen moet worden.

Midi is wel one-way en als er dus foute gegevens aankomen bij de ontvanger zal die kijken of er wat mee te doen is, slaat het bericht echter nergens op (vervormd dus) dan zal het apparaat in kwestie dat bericht gewoon negeren. Er wordt dus niet om een nieuw bericht gevraagd, wat wel het geval is bij diverse computernetwerken. Maar goed daar gaat het nu niet over dus dit even terzijde.

Is het echt merkbaar of een kabel recht ligt of dat er wat lussen in zitten?

Dat is allemaal relatief, hangt af van zoveel verschillende factoren wat een oordeel op die stelling geven moeilijk maakt.

Zo bijvoorbeeld kan het effect die een stroomleiding veroorzaakt aan je signaal veel meer invloed hebben. Dit hangt natuurlijk ook af of je gebalanceerde kabels of niet gebalanceerde kabels gebruikt, afstand tot de stroomleiding, enzovoort enzoverder.

De boodschap is dus: zolang je die lussen niet te groot maakt, niks van aantrekken :D
Tenzij je er echt last van zou hebben natuurlijk. Dan weet je onderhand wel wat je te doen staat.

Tot zover dit lesje electriciteit voor beginners. :doei:

als je toch bezig bent zou ik eerst ff kijken welke apparaten bij jou in de studio gebalanceerd zijn en dat je daar ook gebalanceerde kabels voor maakt dat zal je zeker in de toekomst ten goede komen met de kwaliteit van je geluid

ik heb zelf ook alles van neutrik die dikke jack met een zwart kontjte
als ik voor pluggen kijk dan draai ik ze eerst ff op en en kijk als de aarde lip stevig is en daar bedoel ik mee is hij makkelijk om te buigen of zit hij goed stevig vast
als dat zo is dan zit je goed met de meutik pluggen
let wel op dat neutrik ook een budget lijn heeft

een tip voor goede kables is het merk LEEM
deze kabels zijn goed afgeschermd

succes met het solderen en niet te veel tin snuiven=)

Even een vraagje over die dikke neutrik connectors: Zijn die niet té dik, zodat dat problemen gaat geven bij het aansluiten van bvb een stereo paar?

Vast een domme vraag maar ik zou toch uitsluitsel willen.

nee als het goed is niet de female jacks zitten altijd goed uitelkaar en neutrik heeft er ook rekening mee gehouden

de dikte is alleen maar lekker als je je pluggen vaak in en uit plugt maar ik heb ze zomaar met toeval genomen je hebt de zelfde kwaliteit ook in een smaller formaat

Origineel geplaatst door matrixxx
als je toch bezig bent zou ik eerst ff kijken welke apparaten bij jou in de studio gebalanceerd zijn en dat je daar ook gebalanceerde kabels voor maakt dat zal je zeker in de toekomst ten goede komen met de kwaliteit van je geluid

ik heb zelf ook alles van neutrik die dikke jack met een zwart kontjte
als ik voor pluggen kijk dan draai ik ze eerst ff op en en kijk als de aarde lip stevig is en daar bedoel ik mee is hij makkelijk om te buigen of zit hij goed stevig vast
als dat zo is dan zit je goed met de meutik pluggen
let wel op dat neutrik ook een budget lijn heeft

een tip voor goede kables is het merk LEEM
deze kabels zijn goed afgeschermd

succes met het solderen en niet te veel tin snuiven=)

ik ben bijna al mn andere kabels ook aant vervangen met cordial kabel.
Cordial is denk ik trouwens ook erg goed. is namelijk dubbel afgeschermde kabel

Ik heb deze kabel: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-132837.html
En deze pluggen: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-105176.html

Hier heb ik er ook 2 van gekocht maar die raad ik iedereen af want die kabels bezorgen me erge ruis:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-153180.html

En dit is ook matig:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-153222.html

The sssnake ofzo? is dat een eigen merk van thomann? Het zuigt zwaar, nooit kopen!

Hun eigen midi kabels zijn wel weer ok

Ben er net achter gekomen dat het dus mn audigy is die ruist als een gek. maar omdat het met die nieuwe kabels erger was dacht ik dat het de kabels waren. Maar die kabels versterken dus gewoon die ruis uit mn audigy dus. Die Sssnake kabels zijn wel ok denk ik. Is de Audigy toch veel slechter als ik dacht :stupid
Binnekort maar ff nieuwe geluidskaart halen.

Back