vraagje over gebalanceerde kabels.

Nightly Build

Go for what you know
moeten gebalanceerde kabels vanaf een mixer naar actieve studiomonitors even lang zijn?
of maakt het niet uit als er één 3 meter langer is.

3 meter maakt niks uit denk ik, het geluid gaat pas na enkele tientallen meters achteruit.

Ik gok dat je bang bent voor fase-inversie? Bij mijn weten maakt dan gebalanceerd/ongebalanceerd geen verschil - de enige dingen die in fase verschillen zijn je hete en koude leider van je kabel; in je apparatuur worden die netjes weer samengevoegd tot één normaal signaal :) Dat heeft dus evenveel risico op faseinversie als normale ongebalanceerde kabels.
Bovendien... enig idee hoe klein de fase is van een trillend electron, en hoe nauwkeurig je die kabels op lengte af zou moeten knippen? ;)

Volgens mij heb je trouwens helemaal geen gebalanceerde kabels nodig, want dat signaal is best hoog (ook al is het niet voorversterkt). Nooit zo laag als een dynamisch micsignaal iig..

Cas

mijn mixer staat niet tussen de monitors in.
dus dacht ik... 1 lange en 1 korte kabel.
maar ik kan dus beter 2 dezelfde nemen
ookal staat 1 monitor dus dichter bij de mixer

en tja.. op mijn mixer en monitors zitten nou eenmaal gebalanceerde aansluitingen.

Laatst gewijzigd:
voor zo ver ik weet heb je bij gebalanceerde kabel twee tegenovergestelde fases. Na de input heb je zoiets als common rejection mode. Dus alles wat gelijk is gooit ie weg. M.a.w. de ruis die onstaat zal op beide signalen in dezelfde fase staan. Dus die wordt weg gegooid. Het signaal zelf is mooi tegen gesteld aan elkaar.

Is het aan te raden overal balanced kabels te gebruiken waar het kan?
Bij mij soundcard -> mixer -> soundcard, ik heb nog geen monitors.
Of maakt het geen drol uit voor 3 meter kabels?

Bij de keuze voor gebalanceerd/ongebalanceerd (symetrisch/asymetrisch) gaat het niet zo zeer om de afstand, als vooral om de signaalsterkte. Je kan je misschien voorstellen dat op het signaal van je (dynamische) mic, dat ongeveer honderd keer zo laag is als een line-signaal, de ruis vééél meer invloed heeft. Wanneer dat micsignaal immers 100x versterkt wordt, wordt ook de ruis 100x zo hard. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld phonosignaal van je platenspeler.

Voor allerlei voorversterkte en linesignalen maakt het eigenlijk geen ruk uit - tenzij je bijvoorbeeld echt mérkt last te hebben van interferentie in je signaal, maar het lijkt me dat je daar een behoorlijke storingsbron voor nodig hebt, óf wanneer je echt een powerstudio bouwt en alle vrees voor qualiteitsverlies wil onderdrukken...

Cas

ja bv. een logitech mx 700 (draadloze muis). Bij ongebalanceerde kabel hoorde ik mezelf scrollen door de monitors (rare klikjes). Metzelf gemaakt balanced kabels heb ik er geen last van

Die zelfgemaakte balanced kabels gaan toch wel gewoon met een balanced plug je apparatuur binnen? Dat je niet gewoon die twee draden samen aan de tip van een jackplug soldeert..? :D Zal je verbazen hoe vaak mensen die fout maken 8o)
Want een signaal gaat natuurlijk niet uit zichzelf in tegenfase ;)
Anders: goed gedaan!!

Cas

Back