digidesign 002r/001r niet populair?

justin

Shauna
Zit er eigelijk groot verschil tussen beide? En waarom zijn er eigelijk zo weinig mensen die een digi002r kopen tijdens de zoektocht naar een degelijke audio interface. Aangezien ik hier meer op het forum hoor over RME, Motu etc.. Of speelt budget ook mee,aangezien op dit moment de prijzen zowat gelijk zijn. Dus waarom word de digi002 of 001 minder vaak gekozen?t.o.v de vele andere merken. En volgens mij hebben maar weinig mensen hier op het forum een digi002r of 001.

Niet dat ik om advies vraag,maar als ik kijk naar de 002r wat je krijgt voor bijna dezelfde prijs als een andere interface,zou ik persoonlijk eerder een 002r scoren.

Dit zijn de voornaamste verschillen tussen 001 & 002R:

Digi001 :
- PCI kaart
- 48kHz/24bit sampling
- 2 mic preamps
- 1 MIDI out

Digi002R :
- Firewire
- 96kHz/24bit sampling
- 4 mic preamps
- 2 MIDI outs

Nadeel is dat als je bijgeleverde Protools LE wilt gebruiken je vrijwel helemaal aan RTAS plugins vast zit en die zijn niet goedkoop.

Je kunt hem ook bij andere programma's gebruiken maar dan moet je die er wel weer los bij kopen. Plus evt andere extra's.

Maar hier zijn mensen die er zelf zeggen prima mee uit de voeten te kunnen dus het is zeker een interessante mogelijkheid. :)

DIGI001 is discontinued! Geen verdere support meer van Digi.. Laatste Pro Tools voor DIGI001 is 6.4. Die naart schijnt vol met bugs zit. DIGI002r +DIGI002 wordt nog wel een aantal jaartjes ondersteund. Ik heb net mn DIGI001 verkocht (nu hij nog maar net discontinued is en ik er toch niet al te veel verlies op wou maken) en ik wacht op een DIDI003, hopelijk terug met PCI of FW800. Anders maar RME. Ik wacht nog ff af.

DIGI002 is niet zo goed in performance (DIGI001 is beter) want deze is met FW (firewire) 400 (400mbps). USB 2 is 480 mbps. FW800 is 800 mbps!! :D

Origineel geplaatst door fuse
Nadeel is dat als je bijgeleverde Protools LE wilt gebruiken je vrijwel helemaal aan RTAS plugins vast zit en die zijn niet goedkoop.

Je kunt hem ook bij andere programma's gebruiken maar dan moet je die er wel weer los bij kopen. Plus evt andere extra's.

Maar hier zijn mensen die er zelf zeggen prima mee uit de voeten te kunnen dus het is zeker een interessante mogelijkheid. :)

In december 2003 kwam Fxpansion met een vst2rtas wrapper. Kan je al je VST(i)'s in PT en PTLE gebruiken! En werkt goed, zéér goed! Kostte me 75€, geld overschrijven en downloaden maar! ;) Aanrader!!

Origineel geplaatst door ikke
Laatste Pro Tools voor DIGI001 is 6.4. Die naart schijnt vol met bugs zit.

Nou, ik draai sinds kort PT6.4 op Digi002R, en heb nog geen bugs ondervonden hoor. Maar als je er tegenkomt, laat je ze dan zeker weten aub?

DIGI002 is niet zo goed in performance (DIGI001 is beter) want deze is met FW (firewire) 400 (400mbps).

So? Wat zegt dan over zgn. "minder goede performance" van de 002 t.o.v. de 001? :confused:

DIGI001 is discontinued! Geen verdere support meer van Digi.. Laatste Pro Tools voor DIGI001 is 6.4. Die naart schijnt vol met bugs zit. DIGI002r +DIGI002 wordt nog wel een aantal jaartjes ondersteund. Ik heb net mn DIGI001 verkocht (nu hij nog maar net discontinued is en ik er toch niet al te veel verlies op wou maken) en ik wacht op een DIDI003, hopelijk terug met PCI of FW800. Anders maar RME. Ik wacht nog ff af.

DIGI002 is niet zo goed in performance (DIGI001 is beter) want deze is met FW (firewire) 400 (400mbps). USB 2 is 480 mbps. FW800 is 800 mbps!! :D

Komt er een Digi003 aan dan?

Origineel geplaatst door David
Nou, ik draai sinds kort PT6.4 op Digi002R, en heb nog geen bugs ondervonden hoor. Maar als je er tegenkomt, laat je ze dan zeker weten aub?

So? Wat zegt dan over zgn. "minder goede performance" van de 002 t.o.v. de 001? :confused:

http://duc.digidesign.com/

Hopelijk!

Je bedoelt een nieuwe lijn voor het live gebeuren zeker. Zal wel minder interessant zijn voor de huis producertjes,of hoe je het wilt noemen. En deze zal toch voor een andere markt geproduceerd worden,met hoge aanschaf kosten als je het mij zo vraagt. Ik denk dus als je gewoon zelf muziekjes maakt je er weinig aan zult hebben. Of dat je uiteindelijk van plan bent te updaten naar een proffesioneel systeem.

Die dingen zijn IMO duur en te beperkt qua I/O . Enkel handig voor iemand die enkel met Protools wil werken of vaak mixen moet leveren voor PT systemen.

Neem nu hetvolgende systeempje, het kan gemakkelijk concurreren met een volwaardig Protools DSP systeem en heeft zelfs dezelfde convertors als digidesign HD dingen (enkel deze gn wrschnlk nog iets beter klinken) : http://www.sydec.be/Products/Details/?ID=e5ed178e-9e4f-4aae-86d1-f029e33e78ea + een mixtreme kaart http://www.sydec.be/Products/Details/?ID=bff3368f-c161-4c9b-ab3d-779666748d56 . Het is echter een pak flexibeler en professioneler dan die digidesign Le dingen.

... en het kost slechts 1500€, wie is hier dan de carnavalzot :D

Ja, idd. DIGI is enkel voor Pro Tools users. De ASIO drivers van Digi zijn alles behalve stabiel =(

Origineel geplaatst door justin
Je bedoelt een nieuwe lijn voor het live gebeuren zeker. Zal wel minder interessant zijn voor de huis producertjes,of hoe je het wilt noemen. En deze zal toch voor een andere markt geproduceerd worden,met hoge aanschaf kosten als je het mij zo vraagt. Ik denk dus als je gewoon zelf muziekjes maakt je er weinig aan zult hebben. Of dat je uiteindelijk van plan bent te updaten naar een proffesioneel systeem.

DAT wil ik nu net niet, een nieuwe lijn voor live gebeuren. The Digi002 en 002r zijn meer bedoeld voor laptopgebruikers. Waar de DIGI001 bedoeld was voor de homestudio.

Zoals ik al zei, ik zou wachten tot Digi met een interessanter produkt op de markt komt. Of je kan ook voor een HD systeem gaan maar dan ben je gelijk weer arm of heb je schulden van hier tot in Jacammaca.

Voor meer info over de Digi produkten verwijs ik je best naar het DUC. Die weten alles! :D

Maar, een goede raad: Koop voorlopig niets van Digidesign of het moet een HD systeem zijn.

Maar, een goede raad: Koop voorlopig niets van Digidesign of het moet een HD systeem zijn.

Nou dan kunt je wachten tot je een ons weegt,want er komen erlke keer wel weer nieuwe dingen uit. Er zijn ook nog mensen die muziek willen maken8o)

Maar geef mij eens een aantal redenen waarom ik niet voor een digi002r zou moeten kiezen,ik snap niet wat er mis aan zou moeten zijn.

En als David aangeeft dat hij er perfect mee werkt,lijkt mij dat hij er wel verstand van heeft. Maar geef eens duidelijk argumenten dan ikke.

Ik geef je enkel raad. FW400 is aan de trage kant en ik lees veel horrorverhalen op het DUC over de 002 en de Mbox. Nogmaals ga naar het DUC!! En begin alvast te lezen.

Ik heb voorlopig een Tascam US428 (USB 2) met Nuendo en deze setup is veel beter en stabieler dan mn DIGI001 - PTLE setup!

Het is eigenlijk zeer simpel, Justin.. Als je Pro Tools wil koop je een DIGI002r. Als je iets anders wil koop je RME.

Pluspunten aan Pro Tools:

-Formidabele audio editing
-Super strakke MIDI timecode en beat clock
-Zéér stabiele rewire engine
-Digidesign Rack Plugins zijn top! (en gratis)
-vst2rtas wrapper (apart te kopen bij Fxpansion)
-DUC
-Als je een nieuwe 002 koopt, krijg je er gratis Reason Adapted bij! 8~

Minpunten:

-Mindere MIDI editing (is ok voor de gewone muzikant, maar de technoproducer zal wat meer willen..)
-Beperkt tot 18 mono ins
-Beperkt tot 32 mono audio tracks in Pro Tools (workaround= Ableton Live)
-Pro Tools vraagt veel meer van je CPU dan andere softsequencers zoals Logic, Cubase, Sonar, etc
-Ik ondervond meer dan dagelijks een internal error, access violation en shit.. Zeer ambetant als jet mij vraagt! (Dus heb je een pc nodig die 100percent compatible is met Pro Tools!) -> DUC
-Digidesign support = KUT!!! Digidesign is alles behalve klantvriendelijk!! (Dit werd me verteld door een verkoper uit Gent)
-Als je geautomatiseerde controllers wil met touch sensitivity MOET je iets kopen dat Pro Tools ondersteund, niet veel dus.. =( En DUUR!! :( Dus bv geen Yamaha of Behringer automized faders..
-Bouncing is hopeloos bij grote projecten!

Oh ja! Ik werk met een PC.. Dus voor MAC ervaringen moet je bij David zijn.. Zo aan zijn avatar te zien.

Maar de Athlon64 duwt de beste dual G5 in een klein hoekje!

En trouwens.. De DIGI003 zal binnenkort wel van zich laten horen! Nu met die nieuwe 64bit processors. Ze moeten toch bijblijven hé! ;)

Enkele citaten vanop het DUC:

"My PT experience so far....

-Bought Mbox with PT5.3.3, seemed to have some cool features (AU$700 2nd hand)
-Incompatible with pretty much every other app I use, had to upgrade to 6.1.1 (AU$75). Still remained fairly incompatible
-Unbearable noise emitted, had to buy hum emliminator (AU$100 2nd hand)
-Strange noises still being emitted, had to upgrade USB card (AU$40). Nothing much changed...
-After several months of owning Mbox, finally started using PT
-Pathetic performance, tirelessly screwed around with tweaks, settings etc
-Found my motherboard had an incompatible integrated chip
-Line drawn, Mbox back to ebay

I'm not posting this out of spite, I'm just posting incase it will assist in making Pro Tools a better product. I can see the advantages in having Digi hardware so picky about it the system its being run on, but I felt mislead by the Mbox since I wasn't aware of any of this at the time of purchase. AU$700 second hand was a reasonable price to get a great program with a portable interface, but had I realised I would have to spend potentially hundreds more just to be able to use its most basic features I wouldn't have got it. Maybe I've just been unlucky? Anyway, without the DUC (which I think is fantastic btw) it would have been laughable to think I could have gotten the Mbox to work as much as I did (which was still less than tolerable as explained).

Incidentally, I just purchased an RME card and Nuendo. Runs like a dream on a system that couldn't simultaneously record two tracks for more than 5 mintues with PT...But if I did persist in perfecting my PT system, would the RME/Nuendo setup match it? Who knows, but I won't be spending anymore more time or money to find out. "

"I cannot record or play for more than 20 sec with only one track before I am getting error messages popping up telling me to increase buffer size. So I do, than it tells me to decrease buffer size.
I have been having these problems for some time now and I am loosing sleep over it. I have tried everything. Configuring the computer, running an external fire wire drv with 911 chip offset, totally dedicated for audio. I am out of ideas. My computer is a dell inspiron 8500 which was the laptop that digidesign recommended. I am about to throw all of my equipment into the lake.
I can't even get through a single line of a song without it freaking out.
Can anybody help me because digidesign will not.
HEEEELP"

"Hi all. I'm having a huge problem with PT. I have a couple of sessions that are pretty decent size using a lot of Waves plugins. My computer is running at 2.61Ghz (P4) with 1G of memory. Everything runs fine with the CPU meter at maybe 50-60% while recording/mixing. The problem started a couple of days ago: all of a sudden I got a CPU error and the meter jumps to 90% and sticks! This can happen randomly while playing back or recording. Sometimes I can get through the whole song, sometimes I can't. And once the meter goes up I have to restart PT!

Originally I thought maybe this was a virus that was initiating some CPU intensive task in the background so I VirusScanned to no avail and then reformatted! It's still happening. Can anyone help? "

Back