Origineel geplaatst door 4-Tek Cubase werkt intern met floating point getallen om je geluiden op te slaan dus normalizen maakt niet zoveel uit. Als er maar voor zorgt dat je geluid een beetje het goeie volume heeft als het cubase ingaat of uitkomt.
Normalizen wordt normaal gebruikt om van ieder sampletje het maximale aantal bitten te gebruiken om zo de precisie te verhogen. Maar als je floating point getallen gebruikt worden getallen net zo opgeslagen als in wetenschappelijke notatie dus als 0,iets x 10 tot de macht 'iets' (maar dan met een 2 ipv een 10) Dus de precisie wordt er niet minder op als je getal lager wordt. Dan wordt gewoon de tweede 'iets' lager (of zelfs negatief).
In principe heeft dit dus hetzelfde effect als normalize behalve dan dat het volume van je geluid niet verandert.
Een tweede voordeel is dat er niets overstuurt. Behalve natuurlijk als je slecht geprogrammeerde plugins hebt of als je samples te groot zijn wanneer ze weer terug worden geconverteerd naar integers bij de outputs.
Ligt eraan wat voor normalizing bedoeld word. 'normale' normalizing is niets meer dan het volume omhoog krikken. RMS normalize is een eigenlijk compressie. Eerder geschikt voor stemmen of aparte tracks dan hele songs.
Maar normalizen hoeft niet perse in cubase. Maar je kunt wel elke afzonderlijke track (multiband) compressen als je wilt. Dan moet je wel weten waar je mee bezig bent trouwens. En in real-time werkt zoiets wel makkelijk alleen moet je wel genoeg DSP/CPU/BUIZEN power hebben voor dat soort geintjes.
Origineel geplaatst door 4-Tek Normalizen wordt normaal gebruikt om van ieder sampletje het maximale aantal bitten te gebruiken om zo de precisie te verhogen. Maar als je floating point getallen gebruikt worden getallen net zo opgeslagen als in wetenschappelijke notatie dus als 0,iets x 10 tot de macht 'iets' (maar dan met een 2 ipv een 10) Dus de precisie wordt er niet minder op als je getal lager wordt. Dan wordt gewoon de tweede 'iets' lager (of zelfs negatief).
In principe heeft dit dus hetzelfde effect als normalize behalve dan dat het volume van je geluid niet verandert.
De meeste FX processors (waaronder compressors) gebruiken floating points getallen. En dan meestal in 48bits notatie. Daar zijn speciale digitale IC's voor gemaakt die DSP's genoemd worden die 48bits floats heel snel kunnen berekenen.
Maar er zit ook een keerzijde aan het gebruiken van floats. Als je er mee rekent krijg je afrondingsfouten. En aangezien er meerdere berekeningen uitgevoerd worden om de waarden kunnen die rekenfouten invloed hebben op de uitkomst.
Origineel geplaatst door fuse De meeste FX processors (waaronder compressors) gebruiken floating points getallen. En dan meestal in 48bits notatie. Daar zijn speciale digitale IC's voor gemaakt die DSP's genoemd worden die 48bits floats heel snel kunnen berekenen.
Maar er zit ook een keerzijde aan het gebruiken van floats. Als je er mee rekent krijg je afrondingsfouten. En aangezien er meerdere berekeningen uitgevoerd worden om de waarden kunnen die rekenfouten invloed hebben op de uitkomst.
Iemand ervaring met een TLA Audio Fatman 1 of 2 ? Zoek namelijk een andere compressor nu we het er toch over hebben. Focusrite red3 was ook een optie maar die gaat toch iets boven m'm budget
Ik heb wel es met een fatman 1 gewerkt in de studio van het cultureel centrum van de universiteit. Zo op het eerste gehoor klinkt ie wel lekker. Hij is wel wat beperkt. Attack kan alleen op fast of slow enzo. Maar de presets die erin zitten klinken meestal al goed zat.
Ik ken nog wel iemand die een fatman 1 2e hands weg wil doen.
Ik heb geen compressors omdat ik alleen hele dure wil... snik...
Alhoewel, ik heb een symetrix 525. Die behringers kunnen mij niet bekoren, ik zou nog wel graag een paar dbx en willen hebben voor losse instrumenten, een goed vocal channel en een stoere master compressor, een Avalon ofzo. Maarja, die loterij he.
O ja wel ook nog laatst gescoord: Een BSS DPR 901. Dynamic Equalizer. Raaar apparaat, helemaal te gek om tegelijk knauwende vocals wat vriendelijker te maken en te de-essen.
Om een mix strak te laten klinken is compressie zeker nodig, maar wat minstens even belangrijk is, is dat je de frequenties goed scheidt. Als je in een mix een laag basgeluid hebt kan dit geluid 'contflicten' geven met je bas/kickdrum.
Ikzelf compress de geluiden in de track en dan zo dat ze gewoon goed hoorbaar worden. Maar dus niet te overdreven.
Afhankelijk van de eindmix en het soort nummer kijk ik welke tools ik gebruik voor het afmixen. Ik gebruik Soundforge en filter altijd tonen beneden 20hz af, omdat daar tonen zitten die je niet hoort maar wel 'ruimte' innemen. Gevolg is dat je speakers harder moeten werken.
Ik gebruik wel altijd de L2 om de boel te limiten. (meestal 5.6 tot 6 db erbij) T-racks is ook mooi, maar je kan de boel heel snel verpesten. Hetzelfde geld voor Izotope Ozone
Laat ik maar iets afgezaagds zeggen.
Het ligt helemaal aan wat jij zelf tof vindt.
Ik las hier Synth lijntjes moet je niet compressen etc..
Als mensen zeggen "niet doen " juist doen. Ik compress bijna altijd mijn basslinen (bijna) en dat zijn altijd synth bassen.
Soms de kick en soms de snare net wat in het nummer past.
Verder gebruik ik op vocalen bijna altijd een multiband compressor. En compress de eind mix heel licht . Soms als ik overdreven buizen compressie op mijn kick gooi dan compress ik mijn eind mix niet. tis maar net hoe het uit komt .
Dextah, compress jij je eindmix ook als het nog naar 'n mastering studio gaat? Ik heb gehoord dat je beter 'n ongecompressde mix naar de mastering studio kan brengen, omdat je het anders moeilijker maakt voor de mastering engineer. Of breng jij gewoon wat je maakt direct naar de vinyl cutter?
En welke compressors gebruik je op die baslijnen dan?
Origineel geplaatst door CraZ Ik blijf me verwonderen over de helderheid en definitie van opnamen van de Acid Junkies. Ze gebruiken nauwelijks (ik hoor 't in ieder geval niet) overdrive of distortion, maar het heeft zoveel power !
Mijn vermoeden is veel compressie (maximale dynamiek) en heel goed EQ'en.
Origineel geplaatst door lo-fi Dextah, compress jij je eindmix ook als het nog naar 'n mastering studio gaat? Ik heb gehoord dat je beter 'n ongecompressde mix naar de mastering studio kan brengen, omdat je het anders moeilijker maakt voor de mastering engineer. Of breng jij gewoon wat je maakt direct naar de vinyl cutter?
En welke compressors gebruik je op die baslijnen dan?
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.