Nederlandse bands en Vintage synths

Origineel geplaatst door Marcel D
Als ik het me goed herinner heb ik ooit eens een foto of video gezien van Ernst Jansz met een Korg Trident boven op een Baldwin electrische piano.

Ernst Janz gebruikte een Jupiter-6, Oberheim OBX zie de LP Lijf aan Lijf het bijgevoegde foto boekje (Doe maar live in de Maaspoort in Den Bosch in 83 het afscheids concert.

Met dat laastste concert gebruikte ernst Janz een Nordlead zag ik

wat ik nog heb uit de "80:

1982: Future world orchestra, Mission Completed: (singles: i'm not afraid of the future, airborne)
ARP2600, POLYMOOG, KORG 3100, MS20 ARP SEQUENCERS

1982: spectral display (Michel Mulders) (single: it takes a muscle to fall in love, tango)
OBERHEIM OB-X, MOOG III, ARP ODYSSEY, PROPHET 10&5, TR808, CR78, CSQ600, 100, SYNTON VOCODER

...en nog een paar. allemaal op LP. jammer dat ik geen platenspeler meer heb.

Ik zag gisteren bij de film van ome willem een poly moog.. Die geitebreier!

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
welke? Harry Mooten, Frank Noya of Harrie Bannink?

wel grappig, de serie was in 1ste instantie bedoeld als 1 jarig project maar was uiteindelijk 15 jaar lang op tv...

Origineel geplaatst door analogicbear
Ernst Janz gebruikte een Jupiter-6, Oberheim OBX zie de LP Lijf aan Lijf het bijgevoegde foto boekje (Doe maar live in de Maaspoort in Den Bosch in 83 het afscheids concert.

Tijdens de ruine toer van 2001(?) had hij alleen maar een Clavia Nord Lead 2 staan een andere toetsenist (weet z'n naam ff niet) had wel een heuse Sequential Circuits Incorporated Prophet V op het podium.
Q had het genoegen de allereeste try out voor die toer te zien in een sellect gezelschap

Zeker die Grote Grijze?

zeker meer dan 25 jaar geleden, dat ik dat voor het laatst op TV heb gezien.

ik herinner me nog vaag aan iemand met een kontrabas...

Bericht door een moderator:
On topic blijven, AUB

Origineel geplaatst door Hanz
Zit me altijd af te vragen wat voor synths door die Nederlandse jaren '80 bands werden gebruikt...
(even op de grote hoop: Frank Boeijen groep, 't Goede Doel, Hans de Booi)

Weinig over te vinden!

Toetsenist bij Frank Boeyen had een Rhodes Chroma, Juno-60, Prophet-600 en DX7.
Toetsenisten bij het Goede Doel hadden beide een DX7, de een een Juno-60 en de ander een Poly-Six, MS10 en Jupiter-6.

Re: Nederpop Synths

Re: Nederpop Synths

Origineel geplaatst door LOWtense
Gisteren kreeg ik een kopietje in mijn handen van een nederpop-verzamelaar met de naam "Alles".
Fijne CD met het beste van eigen bodem uit de jaren 80. Wat zijn zo'n beetje de merken synths die je hoort in de intro's van: Net als in de Film (Toontje Lager), Verliefd (Circus Custers) en In het Donker (Kadans)? Alleen maar Roland Juno's, Jupiters en/of Oberheims. Ik meende een Juno te herkennen op een Goede Doel-foto op in inlay. Iemand nog meer ideeën?

De toetsenist van Toontje lager had in het begin een Trilogy en live heb ik 'm daar dat intro van "Net als In de Film" zien spelen. Later verving hij de Crumar met een DX7 en een Prophet-600.

Josef Custers heb ik een keertje bij een muziek winkel gesproken en hij vertelde me dat ie vroeger een Memorymoog had. Daar is waarschijnlijk "Verliefd" mee gedaan.

Origineel geplaatst door Beno Maldeno
Die muziek van Flodder, gemaakt door Dick Maas, klinkt ook aardig vintage

Ja dat is toevallig, die film was net nog op TV. Ging maar weer eens kijken (geen topper natuurlijk, maar heb hem in '86 nog in de bioscoop gezien en wilde weten hoe hij nu op me overkwam) en vroeg mezelf ook af met welke synths de bij uitstek electronische soundtrack is gemaakt. Zo te horen is in ieder geval een van de allereerste sampleplayers gebruikt, maar ook genoeg analoog natuurlijk. Hoewel, natuurlijk.....het was wel de tijd dat analoog volledig uit de gratie was bij de meesten!

laten we Ake Danielson niet vergeten (Time Bandits, Meteors, Blueville, Innersleeve etc) schiijnt ook nog het e.e.a. gedaan te hebben voor Jiskefet, Boudewijn de Groot, Risque, en vele anderen)

Die gebruikte vroegah een o.a. MiniKorg (tegenwoordig fervent Clavia Modular gebruiker, dacht ik)

Ik geloof dat nog niemand Van Halen heeft genoemd, ook zij gebruikten redelijk wat verschillende analoge synths. Oberheim en Prophet weet ik in ieder geval, maar ze hebben vast meer gebruikt.

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door Chinetti
In een documentaire over de Golden Earring zie je Robert Jan Stips laatdunkend babbelen over een stoffige Minimoog die hij voor het eerst sinds eeuwen weer aansluit. Ik kreeg echt de indruk dat 'ie vond dat íe te goed was geworden voor synthesizers. Maar misschien was dat alleen maar mijn vertekende beeld, ondanks dat ik zijn muziek soms wel kan waarderen heb ik die man nooit gemogen (niet dat ik 'm ken hoor, maar soms heb je dat met mensen).

Dat is inderdaad een vertekend beeld. Ik heb regelmatig contact met Robert-Jan (Hij woont 5 minuten van het museum af) en ik vind hem een buitengewoon open en oprecht musicus. Hij beantwoordt serieuze emails altijd en heeft nog steeds bijzonder goede ideeën. Okee, hij heeft het niet zo erg op FM synthese, vooral de Yamaha DX7 geeft hem uitslag :) Hij is natuurlijk wel opgeleid via accordeon en piano...

Wout

Origineel geplaatst door LeonMols
laten we Ake Danielson niet vergeten (Time Bandits, Meteors, Blueville, Innersleeve etc) schiijnt ook nog het e.e.a. gedaan te hebben voor Jiskefet, Boudewijn de Groot, Risque, en vele anderen)

Die gebruikte vroegah een o.a. MiniKorg (tegenwoordig fervent Clavia Modular gebruiker, dacht ik)

Zeer vervent G2 gebruiker, zo ook Electro.

Wout

Solution/Willem Ennes

Solution/Willem Ennes

Willem Ennes met Solution (later betrokken bij Time Bandits en Margriet Eshuys). Ik weet niet precies welke synths hij gebruikte maar zo te horen in ieder geval een Oberheim. Interessante muziek in ieder geval.

Back