Nederlandse bands en Vintage synths

Robert Jan Stips...

in zijn Earring/ Transister / Sweet d' Buster tijd speelde hij vooral op een ARP Odessey. ik heb ooit de eer gehad deze synth voor hem het podium op te dragen bij het Midzomernachtfestival in Eindhoven.

The Minny Pops? drummer is een neefje van mij, hij gebruikte in die tijd (early 80's) o.a. een Synare en als ik me niet vergis (tis lang geleden allemaal) hadden die jongens ook een Wasp en een Boss Dr. Rhythm
De Minny Pops waren nauw verwant aan de legendarische wave band The Tapes (ander neefje van mij op bas!). Die gebruikten een Korg 700s. Later, toen Huba de Graaff (ex-Transister) erbij kwam ook een VC-10 en IIRC zelfs een heuse Jupiter-8. ach ja... dat waren nog eens tijden!

Origineel geplaatst door dries
...1982: spectral display (Michel Mulders) (single: it takes a muscle to fall in love, tango)
OBERHEIM OB-X, MOOG III, ARP ODYSSEY, PROPHET 10&5, TR808, CR78, CSQ600, 100, SYNTON VOCODER...
Dit album staat nota bene gewoon online :o:
Hoe dan ook, fijne oude synths en leuke composities. Luister zelf maar.
Link

Music Maker Maart 1983.

Bedankt overigens voor de link.
Lekkere LP.
Had zeker meer aandacht verdiend, maar ja, zo gaat dat in NL.
Wat uit het buitenland komt is altijd beter volgens de radio.
Howard Jones kwam pas met zijn muziek uit eind 1983.
Is ook een te gekke artiest, maar Michel Mulders is zeker niet minder.

Attachments

• cd hoes.jpg
    cd hoes.jpg
    67,4 KB · Bekeken: 181
Leuk iunowhu! Ik kocht die uitgave ooit los waarna ik jarenlang geabboneerd was :)
De afbeelding van de [voorzijde] LP is volgens mij een screenshot van de Fairlight (spectral display), maar die bezat 'ie iig niet...

Dit plaatje dan ook nog even:

Attachments

• michel mulders.jpg
    michel mulders.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 160
Origineel geplaatst door jgeers01
De afbeelding van de [voorzijde] LP is volgens mij een screenshot van de Fairlight (spectral display), maar die bezat 'ie iig niet...

Grappig, Joy Division had ooit hetzelfde idee voor hun elpee "Unknown Pleasures"...

joy_division.jpg

Origineel geplaatst door woutdrumsticks
Haha! Ok als we dan toch bezig zijn met bands promoten...

Moonlight District uit Utrecht: (een van de weinige BANDS in NL met synths)

Roland JX-8P, Oberheim Matrix 6, Yamaha DX7, Korg DW-8000, PPG Wave 2.2, Roland MKS-50 }:|

www.moonlightdistrict.nl ;)

Maarja, wij zijn geen band uit de jaren 80...

Het is al een oude post maar, een van de weinige bands met synths zijn jullie niet.

Sorry ik moest gewoon reageren :duivels:

Nog een foto van de heer Mulders uit de Music Maker.
Staat toch wel een vermogen voor die dagen.

Attachments

• cd hoes.jpg
    cd hoes.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 175
ad visser... die heeft toch ook een arsenaal aan synthesizers...
maaktie van die buitenaardse, "helende" muziek mee

en peter slaghuis... wat had die voor gear eigenlijk?

er zjn er nog genoeg onbesproken... maitai, luv, star sisters... allemaal nederlandse disco uit de jaren 70-80

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door machine

er zjn er nog genoeg onbesproken... maitai, luv, vanity 6, star sisters... allemaal nederlandse disco uit de jaren 70-80

Maitai was zeker het betere synth werk.
Fluitsma & van Tijn zaten daar achter.

Er was ook zo'n nummer begin jaren 80 van Renee & the Alligators.
Ten minste, zij was solo gegaan.
"High Time He Went".
Daar zat een waanzinnige synth solo in.

Laatst gewijzigd:
Er was ook zo'n nummer begin jaren 80 van Renee & the Alligators.

Dat was de band Renée, voortgekomen uit René & the Alligators (zie http://www.reneemusic.nl/ )
Zij hebben internationaal een aantal hitjes gehad waarop synths inderdaad een prominente rol speelden. High time he went is de bekendste met twee keer een synthsolo.
Verder hadden ze de hits Come closer, Seventeen (met Phil Collins-achtige drums), Jimmy (reggae-achtig). De betere onschuldige popmuziek. De synths werden bespeeld door sessiemuzikant Jons Pistoor (o.a. Earth & Fire, Neerlands Hoop, Sweet D'Buster)

Origineel geplaatst door Keyzer Eric
De synths werden bespeeld door sessiemuzikant Jons Pistoor (o.a. Earth & Fire, Neerlands Hoop, Sweet D'Buster)

Jons Pistoor, die naam klinkt inderdaad bekend.
Wat is er met dat soort muzikanten gebeurt?
Die mannen konden pas spelen.
Peter Shon was ook zo'n beest op toetsen.

Volgens mij zit Peter Schön nu in het theatercircuit, Simone Kleinsma enzo.

Overigens heb ik nog wat namen van NL-bands/acts met synths, alleen weet ik niet welke synths. Maar ik vind dat ze hier toch genoemd moeten worden.

- Als eerste het album Domino Theory van Bolland (& Bolland). Met You're in the army now. Op synths niemand minder dan Johan Timman.
- The President (met Pim Koopman van Kayak)
- Partner (met Erwin Muspers, die later o.a. in de USA producer/technicus zou worden)
- Media (uit Harderwijk en Amsterdam, drie singles slechts, maar wel ERG goed: Under your wings, Magazines en Blackmail. Ik meen mij een DX7 te herinneren)
- Kewi University of swing (o.a. Emulator)
- Joep Bruijnjé (ook o.a. Emulator)
- Casual Affairs
- Siberia (voortgekomen uit Media en Casual Affairs)
- (Ed) Van Otterdyke (single You, album The Syrens)
- Bert Barten (album Buried alive)
- Cloud Nine (uit Haarlem, album Waterland (uit 1985), twee toetsenisten met o.a. een Mellotron, geproduceerd door Henk Hofstede en Robert Jan Stips, technicus Jaap Eggermont(!), bassist Erik Boon speelt nu in Gotcha, zangeres Petra Lugtenburg heeft bij The Nits gezongen (album Henk), samen met The Dutch de band Siobhan begonnen en in de 90ties met Cloud Nine gitarist Piet van Steenis een solo-album opgenomen als P'etra

Casual Affairs, was dat niet die band uit Huizen?
Ze hadden een nummer ergens in 1986.
Hoe heette dat nummer?

Wat dan van de Novo Band.
Ook lekkere synth partijen.

Powerplay - Avanti/Noices & Voices.
Ene Walter.... speelde daarop mee.
Live deed hij ook wel eens mee en speelde op een Prophet-5.

The Dutch, ook zo'n lekkere band inderdaad.

Was Solution al genoemd?
Ook Prophet-5.

Secret Sounds (single Promises)
Prophet-T8, DX7 en Rhodes Chroma Polaris, geloof ik.

Hoe heette dat nummer?

An emotional man

Van The Dutch (Poly61) is vorig jaar e i n d e l ij k een soort van verzamel-CD verschenen. En ook nog eens heel goedkoop: 5,99. Absolute aanrader!!!!!!!!!

Ook nog niet genoemd zijn Viva Voce, Fox The Fox en Stephen Emmer, zoon van Fred Emmer.

Emmer heeft ooit een plaat uitgebracht geproduceerd door Flood (bekend van productiewerk voor Depeche Mode, U2, Smashing Pumpkins etc). Heeft ook in Engelse bands zoals The Associates en The Lotus Eaters gezeten. Inmiddels maakt hij muziek voor films en documentaires, bioscoopcommercials, TV-commercials en leaders voor TV-programma's.

Laatst gewijzigd:
of komen die niet uit Nederland

Jazeker wel! Ze waren ook nog betrokken bij Future World Orchestra. Bernard Oattes heeft ook solo nog platen gemaakt waarop volgens mij zijn toenmalige vriendinnetje Manuela Kemp ook meedoet.

Ook nog niet genoemd: Mistral. Robbie van Leeuwen (Shocking Blue) met Rick vd Linden en zijn GX1. Met gastzangeressen.
Hit: Spaceship 109

Origineel geplaatst door Hanz
Grappig, Joy Division had ooit hetzelfde idee voor hun elpee "Unknown Pleasures"...

joy_division.jpg

aaaahh tijdens mijn eerste lsd trip heb ik samen met mn collega trippers echt een enorme hallucinatie gehad op deze poster/... het interesseert verder niemand waarschijnlijk , en het is erg off topic, maar ik kreeg zonet een flashback dat wil je niet weten.....
verder wil ik vermelden dat drugs slecht voor je kunnen zijn , en dat je er voorzichtig mee moet wezen,

zo, toch nog een beetje nuttige post..

om toch nog een beetje ontopic te zijn stel ik hierbij dat ik vermoed dat veel synthpartijen van nederlandse bands onder invloed van diverse drugs zijn ingespeeld..

Back