Tracks op P2P, problemen mee?

tsuba42

Ingeburgerd
Beste synthforummers,

Zonder nu een nieuwe discussie pro/contra P2P (Kazaa, SoulSeek etc.) te willen beginnen (nee, niet doen!), wil ik jullie mening weten over het volgende:

Ik luister regelmatig tracks die op dit forum gepost worden, vaak is het nodig om die ergens op mijn PC'tje op te slaan. Vooralsnog doe ik dat op m'n bureaublad, maar het worden er steeds meer dus moet ik er maar 's een apart mapje voor maken, er zitten wel degelijk dingen tussen die ik het herbeluisteren waard zijn.
Mijn normale muziekmapjesstructuur heb ik geshared met SoulSeek. Ik vroeg me af hoe jullie er tegenover staan als de muziek die jullie hier posten in die mappenstructuur terecht komt, en dus mogelijkerwijs door onbekenden uit verre oorden wordt gedownload. En daarbij dan ook de vraag of er anderen zijn die dat al doen, synthforum-tracks sharen.

Nogmaals, geen discussie over P2P in het algemeen! Het gaat hier tenslotte om tracks die al op een of andere manier door 'het publiek' via internet te verkrijgen zijn.

Ik persoonlijk zou het alleen maar tof vinden als ik ineens mezelf tegenkom bij een onbekende, maar ja, wie ben ik?

Geen probleem, als de (echte) artiest er maar bij staat, en niet dat iemand anders met de veren gaat pronken.

:dubbel: alsof iemand zijn naam bij mijn muZiek durft te zetten!

ik vind het persoonlijk wel onprettig als mijn tracks gedeeld worden met de rest van de wereld.

als ik muziek aan iemand geef dan is dat een gift van mij naar die specifieke persoon, en niet aan Jan Met Het Net.

bekendheid krijg je toch niet via kazaa of soulseek
(met uitzondering van het soulseek label, wat dan wel weer een erg goed idee is)

Origineel geplaatst door Bubbles
mij lijkt het idd ook geen probleem, zolang de artiest maar niet bij een platenlabel ofzo zit. Want dat is natuurlijk illegaal he (dat mag dus niet :D) Bij een 'Hobby proucer' lijkt het me geen probleem :walker:

Het is zowiezo een probleem of je nu bij een label zit of niet.

En ik ben er persoonlijk tegen. Alleen al omdat het meestal onafgewerkte versies betreft en de nummers vooral gepost worden om feedback te krijgen. Als iemand zijn nummers ter beschikking wil stellen, zal die daar zelf wel voor zorgen.

Maakt het mij een zak uit?
Nou ja, eigenlijk wel.

Mensen die willen dat het niet verder dan SF komt zullen het echt niet posten.
Dus eigenlijk naief om te denken dat het niet buiten SF zal verspreid worden.
Maar er is ook een soort collegialiteit denk ik dan maar. Je doet het eigenlijk niet omdat je het zelf ook niet fijn zou vinden denk ik dan maar.
Anders zet je het op zo'n mp3 (gratis dinges site).

Dus gewoon niet doen en niet zo lui zijn en gewoon een ander mapje gebruiken om ze in te pleuren. :)

Ik vraag me trouwens af of het niet al gebeurt..

Is een beetje het risico als je muziek op i-net (en ZEKER via een forum) zet.

:D En zelfs als je het er NIET (zelf) opzet.

Edit: oké.. ik moet tog een keer een cursus snel-typen volgen, Fuse was me voor.. :(

Origineel geplaatst door fuse
Dus gewoon niet doen en niet zo lui zijn en gewoon een ander mapje gebruiken om ze in te pleuren. :)

Dat was ik ook al van plan hoor, maar misschien een idee om er iets over in de FAQ van het Tracks gedeelte te zetten? :eureka:

"Wees je bewust dat, wanneer je MP3's of links daarnaar in dit forum plaatst, jan en alleman (ook niet-geregistreerde gasten van het synthforum) je muziek kunnen verspreiden. Als je dit niet wil, plaats het dan op een site waar de track als stream wordt aangeboden, stop irritante geluiden in je track of plaats slechts een representatief gedeelte van de track. Wil je juist wel dat de track verspreid wordt, vermeld dit dan."

Ofzoiets?

ik vind het not done, zolang er geen uitdrukkelijke toestemming van de maker is. ik denk dat de spirit van hier dingen posten is dat je elkaars werk kan checken, beoordelen, helpen, etc. ik heb zelf nog nooit iets gepost ( shame! :stupid ), maar als ik hier iets zou posten , dan zou dat niet persé iets zijn dat ik wereldkundig wil maken. als ik iets de wijde wereld wil insturen doe ik dat zelf wel.

ik weet dat iets op een website gepost de facto voor jan en alleman beschikbaar is, maar toch in mindere mate dan op p2p-stuff.

(alsof iemand de moeite zou nemen om onze stuff te downen op kazaa :dubbel: )

Origineel geplaatst door divi

(alsof iemand de moeite zou nemen om onze stuff te downen op kazaa :dubbel: )

Dat moet je niet onderschatten ! Ik heb enkele oudere, simpele demootjes van m'n bandje in m'n sharemap staan, en die worden zo af & toe toch nog wel es gedownload.

Hoewel ik niks te verbergen heb (ook niet kwa muziek), vind ik het ook wel 'n beetje not done om andermans creaties in je sharemap te zetten. Tenzij iemand er uitdrukkelijk om vraagt, zal ik dit dus ook nooit doen.

Het is nu eenmaal zo dat op het moment dat je een mp3 online zet, dat het vrij downloadbaar is voor de hele wereld. Het synthforum is namelijk voor iedereen toegankelijk. Dus of de sharing op een P2P nu wel of niet toegestaan is, is eigenlijk een niet ter sprake doende zaak.
Ik weet dat sommigen hierom expres geen ID-tags invullen en de mp3 zo naamloos mogelijk houden als het om een concept-track gaat.

Dus vrij downloadbare muziek mag geshared worden. Of het netjes is en of de artiest er echt blij mee is, is een andere zaak. Dan blijft natuurlijk nog de vraag, wie dan die mp3's bij jou op gaat vragen.

alleen iemand die nieuwsgierig is en uitvoerig alle gesharede bestanden van een gebruiker gaat bekijken zou wellicht ooit 's een keertje een synthforum track kunnen downloaden op deze manier...

lijkt me een ongeschreven regel om het binnen dit forum te houden,respectvol met elkaars werk omgaan heet dat...

Origineel geplaatst door krachtwerk
lijkt me een ongeschreven regel om het binnen dit forum te houden,respectvol met elkaars werk omgaan heet dat...

& dit lijkt me een beetje naïef.... (werkte het idd maar zo......maar helaas....)

Origineel geplaatst door krachtwerk
lijkt me normaal

mij ook wel, alleen leert de ervaring dat de wereld nou eenmaal niet zo sociaal en respectvol in elkaar zit.

Lees er als voorbeeld maar eens een paar trackreview-threads op na. :frons:

world wide web... natuurlijk is dat ook wel zo, maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. het is net zo naief als dat hele gedoe over illegale software, je houdt het niet tegen,

maar het neemt niet weg dat ik het toch van anderen verwacht. :biertje:

Naief of netjes.
Wat ik al zei , het synthforum is voor iedereen toegankelijk, ook voor niet leden en zelfs voor niet uit nederland komende gasten.
Het plaatsen van tracks voor alleen synthforum-leden is dus daarmee al niet gelukt.

Ik vind het juist wel cool als je track opduikt in Kazaa ofzo...nou ben ik niet een diehard pro die er van moet leven, dus dat scheelt. Maar toch...tis een soort erkenning...blijkbaar is het waardevol genoeg om te jatten!

Back