Uitbreiding studio > advies nodig

cookiecore

Ingeburgerd
Wat ik reeds heb:
- AMD Athlon 1400 Mhz PC met 256 DDR + oude PCI Soundblaster
- Kaoss Pad 2
- Quasimidi Rave-o-lution
- Versterker + monitors

Wat ik wil bereiken:
Ik maak reeds enkele jaren muziek maar het is sinds kort dat ik gevraagd wordt voor live te spelen (breakcore met af en toe jungle/hardcore/...). Ik wil mijn "studio" uitbreiden EN ik wil een setup voor ook live mee te gaan spelen.
Ik heb zeker en vast een degelijke geluidskaart nodig, maar aangezien ik deze zomer enkele keren live wil doen zou ik mss mn pc verkopen en wat geld opleggen zodat ik een laptop kan aanschaffen met evt een firewire geluidskaart. Probleem is natuurlijk geld :)
Is het in mijn geval ook nodig een externe mixer aan te schaffen? Of is het beter dat ik dat op pc doe?
Wat heb ik nog zeker nodig in mn setup, en zou het een slimme zet zijn mijn pc te verkopen en dan een laptop kopen? (waarop ik niet alleen live speel, maar ook alles moet op produceren dan).
Ik zou dan een laptop hebben + masterkeyboard kopen (bvb evolution) en alles doorlussen met midi thru.

Ik heb reeds al het mogelijke gelezen op dit forum maar heb toch nog raad nodig mbt mijn probleem.

Alvast bedankt!

tsja, je moet zelf uitmaken wat jij wil werken hé... hier is hoe ik het doe met mn laptop:

geen externe mixer (of t zou een mLan moeten worden, maar da s een ander verhaal)
hang mn gear aan de inputs van mn USB-soundcard
gebruik de mixer van software sequencer, groot voordeel: je gooit er een zillioen effect-plugins overheen zonder racks vol effectbakken te moeten verslepen
softsynths tussen mixen is vanzelfsprekend
je kan kiezen of je als sync en sequence master je software of hardware gebruikt

vereisten: computer die niet tegensputtert, low latency soundcard (ik zou nu ieg. voor firewire gaan, of eventueel PCMCIA), MIDI/USB controller voor je software mixer en softsynths

(ben nooit live gegaan, maar dat zou geen probleem zijn met zo 'n setup)

Als je die computer verkoopt krijg je er geen ene ruk meer voor.

Koop dan een goede geluidskaart en een 19" case voor je computer en stop het in een flightcase. TFT erbij en je hebt een leuke alternatieve live setup.

Groovebox

Groovebox

Een computer is natuurlijk makkelijk, alles voor handen en je kan thuis een hoop klaar zetten, inladen op het podium en je hebt alles wat je nodig heb. Toch is het ook gevaarlijk. Een computer is veel kwetsbaarder dan Hardware spul. Ik heb veel live gezien. Laatst soulvation nog, en die werken toch allemaal met hardware. Een MPC van Akai ofzo.. Maar de goedkopere oplossingen zijn de grooveboxen. Je heb ze in alle maten en soorten. Veel al op de 2e handsmarkt en ook deze zijn thuis makkelijk voor te programeren. .. Misschien een optie voor je.. Ik heb veel goeds gehoord over de Yamaha's..Maar heb dat alleen over horen zeggen.. De Rolands hebben meestal weer wat meer opties.. Het is maar een hint...

ik wil toch voornamelijk met pc blijven werken. wel es een effectenbakje erbij of een synth met tijd.

een fw soundcard
plus later dan een laptop met fw en 5400 rpm schijf en 512mb ram (centrino of amd64 met nforce chipset)
kun je live gaan met ableton bijv!

24-bits geluidskaart met on-board DSPs: Emu 1212m (200€)
MIDI controller: Korg microKontrol (350€) of M-Audio Oxygen 8 (130€)
19" ATX case + flightcase (100€ 2de hands)
Extra 256MB DDR geheugen (50€) en dedicated 7200rpm HD voor je eventuele audiosporen.

ja zoiets had ik ongeveer in gedachten:

een shuttle-case

211ad2a4cfee054fe65804887909bbc8.gif

http://www.overclocking.be/?page=sh...ategory_id=5021fb6a840bdf0f5cfaab638f277a48&=

een audiophile 2496

en een novation remote25

Alvast bedankt voor alle reply's en verdere tips zijn meer dan welkom!

Shuttles zijn alleen interessant igv plaatsgebrek.
Ze zijn vrij duur (worden geleverd met moederbord),
zijn vrij compact (je kan er met moeite 2HDs in kwijt
en ze worden snel warm (zeker onder de spotlights).

Een 19" case is veel robuuster, veel makkellijker te koelen
waardoor je PC stabieler is en staat natuurlijk veel stoerder.

De Audiophiles hebben ook wel een goede geluidskwaliteit,
maar voor 50€ meer heb je bij die Emu 1212m
dedicated DSPs voor realtime FX (dus zonder CPU belasting)
en met digitale I/O (ADAT, S/PDIF, AES/EBU en MIDI).
Een review vind je in de SoundOnSound van deze maand.

Succes ermee.

En aan die ADAT kan je dan later nog een Behringer ADA8000 hangen voor 240€
zodat je al je analoge I/O van al je gear hieraan kan hangen.

Back