Zoemende Matrix 1000?

Ik heb ook een zwarte matrix-1000, mijn exemplaar bromt totaal niet in vergelijking met wat ik hier zo lees.

Maar helaas heeft mijn Matrix-1000 wel last van een ander bekend verschijnsel, namelijk dat er stemmen wegvallen! :(
Bij mij met name in het hoog. Ik had me laten vertellen dat dit komt doordat de oscillatoren niet voldoende stroom krijgen? Is dit zo? Weten jullie er meer van?

(sorry voor beetje off-topic...)

Jouw voeding is te zwak, de mijne te sterk?

Als je hem open maakt, ziet het er dan het zelfde uit als bij mij?

Yepz, excact hetzelfde.

Dit (oberheim) probleem schijnt vaker voor te komen... En helaas bij MIJ dus ook! :(
Anders laat ik hem wel repareren door Service Connection. Die moeten dit toch wel weten.

Jammer dat zo'n synth weer met zo'n brakke voeding wordt geleverd.....

Ik denk dat ik binnenkort maar eens wat spullen naar de reparateur / modder ga brengen, het wordt tijd dat ik weer het maximale kan halen uit mijn collectie antiek.

Origineel geplaatst door Aaron
Yepz, excact hetzelfde.

Dit (oberheim) probleem schijnt vaker voor te komen... En helaas bij MIJ dus ook! :(
Anders laat ik hem wel repareren door Service Connection. Die moeten dit toch wel weten.

Heb je geld te veel?
Je kan zelf toch wel iets verzinnen zodat de voeding niet tegen de plaat zit te trillen?

Helaas, gaat DAT niet bij mij op!
Dat is blijkbaar om brom tegen te gaan en niet tegen het wegvallen van stemmen.
Ik denk dat er een nieuwe voeding in moet ofzo.
Inderdaad een kostbare grap...

wegvallen van stemmen???

probeer altijd eerst even de re-initialise procedure (ik ken hem niet uit mijn hoofd, maar dat moet hier uit te vinden zijn).
eb zelf wel eens ic-tjes vervangen totdat ik er achter kwam dat de matrix na verloop van tijd behoorlijk in de knoop kan zitten met zichzelf. re-initialiseren en alles werkte weer perfect, ook wegvallende stemmen.

Ok, ik ga het uitproberen. De matrix-1000 opstarten met enter ingedrukt krijg je de factory presets terug. Verder weet ik niet hoe je hem kan re-initialiseren. (wat een woord)

Met die enter toets is correct. De patches gaan niet verloren!. Dat scheelt dus weer.
Ik zelf heb het nog nooit gedaan. Wel is de Matrix vaak out of tune.
Dan moet je het volgende doen:

auto calibrate, deze optie calibreerd DCO's, filters, VCA's and andere gerelateerde circuits.

Selecteer: Ext. funct nummer 7 en druk op enter.
Selcteer dan 0 en druk op enter.
In de display verschijnt dan CAL en dat duurt een aantal seconden.

Inderdaad, met Enter toets opgestart en het wegvallen van stemmen is verholpen!!
Waar het forum al niet goed voor is! :)

Ik denk ook dat dit probleem is veroorzaakt door het vele malen met een editor bewerken van de stemmen etc.
Met name de random mode...

Enfin, thanks!

En... Wees gewaarschuwd Matrix-1000 gebruikers...

ik ben best een beetje trots op sander en mezelf. eindelijk weer eens een thread met een positieve bijdrage van mij.

Net een Oberheim Matrix 1000 gekocht in de States ($225 bij Rogue Music), maar deze bromt echt verschrikkelijk! Op een meter afstand is het echt nog duidelijk hoorbaar.

Toen ik 'm voor het eerst inschakelde dacht ik eerst dat het aan de 220 -> 110 volt omvormer lag, maar toen ik inderdaad goed ging luisteren was het echt de Matrix 1000 zelf.

Ik ga 'm morgen even openschroeven en kijken hoe 'ie zonder motorkap klinkt... als ik er aan denk dan zal ik wat foto's maken en morgenavond m'n ervaringen hier posten.

... to be continued...

Ik heb sinds gisteren een Matrix 1000 van een medeforumlid overgekocht (een zwarte) en daar is het probleem opgelost door een externe trafo. Er komt een kabelboom uit een extra gaatje achterop en 20 cm verder zit een nieuwe trafo in een plastic kastje. In een rack merk je er niets van en geen brom!

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door sander
Ik zie de foto's graag tegemoet.

Sure thing, ik ga zo aan de slag!

En Jeroen... da's die van Levka. Ik heb 'm gisteren even gesproken en hij heeft mij verteld hoe dat was gedaan... da's natuurlijk ook nog een oplossing. Wou eerst m'n Matrix maar wegdoen, maar wat iedereen hier ook al zegt... hij klinkt gewoon veel te goed!

Wou eerst m'n Matrix maar wegdoen, maar wat iedereen hier ook al zegt... hij klinkt gewoon veel te goed!

Ik heb op internet een patchnamelist gevonden en uitgedraaid, en nu kan ik alle sounds markeren op die sheets die goed zijn, en wat voor sounds het zijn. Dat werkt natuurlijk een stuk beter dan 1000 patches doorploeteren op goed geluk.

Origineel geplaatst door bikkel
Ik heb op internet een patchnamelist gevonden en uitgedraaid, en nu kan ik alle sounds markeren op die sheets die goed zijn, en wat voor sounds het zijn. Dat werkt natuurlijk een stuk beter dan 1000 patches doorploeteren op goed geluk.

Link? :D

Hier twee plaatjes van de ingewanden van mijn Oberheim:

matrix_1000_01.jpg

Hier is 'ie open en aangesloten. Inderdaad, bijna geen brom. Heel zachtjes hoor je 'm nog wel, maar zo vind ik het absoluut acceptabel. Zoals eerder al werd opgemerkt, de ventilatoren van meeste pc's maken meer geluid.

matrix_1000_02.jpg

Als ik mijn schroevendraaier er vlak boven hou, dan trilt die ook helemaal... weet niets van electriciteit enzo, maar de kap gaat natuurlijk trillen en veroorzaakt het geluid. Tot een centimeter of 5 boven dat gele ding blijf je het voelen, dus de kap verbuigen heeft geen zin, dan past 'ie ook niet meer in m'n rack. Ik heb geprobeerd er iets tussen te houden en de kap heel strak te monteren, maar dat hielp ook allemaal niet veel...

Dan misschien toch dat hele circus in een apart doosje stoppen (ben niet zo handig, maar dat is volgens mij niet zo heel ingewikkeld) en dus gewoon zelf een externe voeding bouwen.

Wel een beetje kneuzig dit... zelfs Behringer kan interne voedingen maken!

Als iemand tips heeft, dan horen we dat natuurlijk graag!

Back